Του Τάκη Πουρναράκη, μηχανολόγου μηχανικού

Ένα από τα θετικά της πανδημίας που ζούμε είναι η ευαισθητοποίηση της κοινής γνώμης σε θέματα δημόσιας υγείας. Όπως ίσως γνωρίζετε, μέχρι χτες τα θύματα του Covid 19 στη χώρα μας έφταναν τα 175. Αυτό που ίσως δε γνωρίζετε είναι ότι τα θύματα από την ατμοσφαιρική ρύπανση ετησίως στη χώρα μας ξεπερνούν τις 14.000.

Σε σημαντικό ποσοστό, αυτή η ρύπανση, ειδικά στην Αθήνα, οφείλεται στα παλιά ρυπογόνα οχήματα. Σας θυμίζω πως ο στόλος αυτοκινήτων στη χώρα μας είναι ο πιο γερασμένος στην Ευρώπη με μ.ο. που φτάνει τα 15 έτη. Αντιλαμβάνεστε βέβαια πως, αν αποφασίσει η κυβέρνηση να δώσει την προσοχή που αναλογεί σ’ αυτό το θέμα δημόσιας υγείας, θα πρέπει να αποκλείσει την κυκλοφορία των παλιών αυτοκινήτων από τις πόλεις.

Αν δούμε το θέμα σε παγκόσμια κλίμακα, ο μόνος σημαντικός παραγωγός CO2 που δεν επιδέχεται βελτίωση είναι η αγελάδα. Η απόδοσή της δεν βελτιώνεται και ο πληθυσμός της αυξάνεται ανάλογα με την αύξηση των ανθρώπων και τις ανάγκες τους σε κρέας. Έτσι, η επίδρασή της, άρρηκτα συνδεδεμένη με τον υπερπληθυσμό, βαίνει επί το χείρον.

Προσπαθώντας να σώσει οτιδήποτε κι αν σώζεται και, με δεδομένο ότι η παγκόσμια τάση είναι να συσσωρεύονται άνθρωποι στις μεγαλουπόλεις (σ.σ: το 2030, 7 στους 10 θα ζουν στις πόλεις), η Ε.Ε. έχει θεσπίσει πολύ αυστηρά κριτήρια εκπομπών ρύπων για τα ιδιωτικής χρήσεως οχήματα. Σημειώστε ότι στη γειτονιά μας υπάρχουν πόλεις που ξεπερνούν τα 15 εκ. κατοίκους, όπως η Κωνσταντινούπολη και το Κάιρο, ενώ στον πλανήτη υπάρχουν πόλεις που ξεπερνούν και τα 20 εκ. κατοίκους, όπως το Μεξικό και το Τόκιο.

Είναι κρίσιμο τα αυτοκίνητα να μην ρυπαίνουν εκεί που κινούνται και γι’ αυτό η Ε.Ε. απαιτεί σήμερα μέσο όρο εκπομπών ρύπων στα ταξινομημένα αυτοκίνητα κάθε κατασκευαστή τα 120gr CO2.

Όσοι κατασκευαστές δεν το επιτυγχάνουν αυτό, πληρώνουν βαριά πρόστιμα που καθιστούν ασύμφορο το επιχειρείν. Αυτός είναι και ο λόγος που όλοι στράφηκαν στα υβριδικά οχήματα και στην ηλεκτροκίνηση. Για να μπορέσει να ταξινομήσει μια BMW M4 το εργοστάσιο πρέπει να ταξινομήσει και δυο BMW i3 για να διατηρήσει το μέσο όρο ρύπων. Μάλιστα το όριο θα πάει στα 95 gr CO 2 το 2021, ίσως η πανδημία φέρει λίγο πιο πίσω την εφαρμογή του.

Αναπόφευκτα, οι κατασκευαστές, ο ένας μετά τον άλλο, στρέφονται στην ηλεκτροκίνηση. Αντίστοιχα, οι χώρες φτιάχνουν υποδομές με δημόσια δίκτυα φόρτισης, νομικό πλαίσιο και δίνουν κίνητρα για την κυκλοφορία ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν τέσσερα ακαταμάχητα ατού σε σχέση με τα συμβατικά όσον αφορά στην κίνηση στο κέντρο της πόλης:

1. Δε ρυπαίνουν εκεί που κινούνται, αλλά εκεί που παράγεται η ενέργεια που χρησιμοποιούν.
2. Είναι αθόρυβα.
3. Είναι πολύ πιο εύκολα στη χρήση και πιο ασφαλή.
4. Οι ενεργειακές τους απαιτήσεις είναι 60-80% μικρότερες για το ίδιο έργο.

Εδώ μπορείτε να διαβάσετε για τις σχετικές ενέργειες του ΔΕΔΗΕ.

Δε νομίζω να διαφωνεί κανείς για το πόσο απαραίτητο είναι για την δημόσια υγεία να βελτιωθεί η ατμόσφαιρα στην Αθήνα. Σίγουρα θα βοηθήσει η προώθηση της ηλεκτροκίνησης. Από το υπουργείο Ενέργειας και Περιβάλλοντος ετοιμάζεται ένα νομοσχέδιο για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης. Θα παρουσιαστεί από τον πρωθυπουργό και τον αρμόδιο υπουργό στις 5/6. Έρχεται ως συνέχεια των εξαγγελιών της τότε αξιωματικής αντιπολίτευσης, με μια θεαματική παρουσίαση στο «Σταύρος Νιάρχος» από την γ.γ. Αλεξάνδρα Σδούκου και τον πρωθυπουργό.

Η αλήθεια είναι πως η Ελλάδα έχει αργήσει πάρα πολύ ν’ αναλάβει σχετικές πρωτοβουλίες. Υπάρχουν χώρες, όπως η Νορβηγία, όπου το 50% των πωλήσεων σήμερα αφορά σε οχήματα χαμηλών εκπομπών ρύπων.

Όμως, ποιος ξεχνά τις δηλώσεις του τότε υπουργού, Γ. Σταθάκη ότι θα καταργήσει το diesel; Βλέπετε, οι σύμβουλοί του δε γνώριζαν ότι οι σύγχρονοι πετρελαιοκινητήρες ρυπαίνουν λιγότερο από τους αντίστοιχους βενζινοκινητήρες και αυτό που σταδιακά καταργείται από την αυτοκινητοβιομηχανία είναι ο ατμοσφαιρικός βενζινοκινητήρας.

Όπως δεν μπορώ να ξεχάσω την παράταση που έδωσε για ψηφοθηρικούς λόγους στα πετρελαιοκίνητα ταξί προδιαγραφών Euro 1 και Euro 2, ο τότε υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Σπίρτζης. Εδώ δεν τίθεται θέμα συμβούλων, ο ίδιος γνωρίζει πολύ καλά, όντας μηχανικός.

Είμαι σε θέση να γνωρίζω πως η σημερινή κυβέρνηση, ξεκινώντας από τον πρωθυπουργό, που είναι θιασώτης του αυτοκινήτου και τον απασχολούν ιδιαίτερα θέματα όπως η ηλεκτροκίνηση και η οδική ασφάλεια, αλλά και ο υπουργός Περιβάλλοντος, Κωστής Χατζηδάκης έχουν την βούληση να προχωρήσουν με γοργά βήματα το θέμα της ηλεκτροκίνησης.

Πέρυσι υπήρξε μια μελέτη του ΙΟΒΕ που κατέληγε ότι το κράτος έχει συμφέρον (σ.σ: υπό το πρίσμα της δημόσιας υγείας) να επιδοτήσει την ηλεκτροκίνηση έως και 7.000 ευρώ ανά όχημα. Οι τελικές αποφάσεις θα ανακοινωθούν την ερχόμενη Παρασκευή και, απ’ ότι λέει το ρεπορτάζ μου, η επιδότηση θα είναι περίπου στα 5.000 ευρώ για αγορά αυτοκινήτου χαμηλών εκπομπών ρύπων (σ.σ: κάτω από 50gr C0 2 ) θα ανεβαίνει στις 6.000 ευρώ αν αποσύρεις και ένα παλιό όχημα, ενώ θα φτάνει στις 10.000 ευρώ για επαγγελματικά οχήματα.

Στο ραδιόφωνο με ρώτησε ένα ταξιτζής γιατί να προτιμήσει το ηλεκτρικό όχημα: «Γιατί καίει 2 ευρώ στα 100km, δεν έχει κιβώτιο ταχυτήτων, φρενάρει μόνο του, έχει χαμηλότερο κόστος συντήρησης και είναι πολύ πιο ξεκούραστο». Πέρα απ’ αυτά, όμως, θα δοθούν επιπλέον κίνητρα, όπως ξεχωριστές πιάτσες, προτεραιότητα στο αεροδρόμιο κ.α.

Σήμερα, το πιο φθηνό αυτοκίνητο που πωλείται στη χώρα μας είναι το Skoda Citigo στις 20.000 ευρώ. Υπάρχουν αρκετά ηλεκτρικά μοντέλα όπως: BMW i3, Μini, Opel Corsa, Peugeot 208, Nissan Leaf, VW Golf, Audi Etron, Mercedes EQC, Jaguar I Pace.

Εδώ αν θέλετε μπορείτε να διαβάσετε τη δοκιμή του ηλεκτρικού Audi E tron.