Σε δεινή θέση βρίσκονται οι αεροπορικές εταιρείες διεθνώς, με τα περιοριστικά μέτρα λόγω της πανδημίας, να καθηλώνουν τους στόλους τους και τις διοικήσεις τους να ζητούν εσπευσμένα από τις κυβερνήσεις πακέτα διάσωσης. Τα συμβόλαια των τριών βασικών χρηματιστηριακών δεικτών στις ΗΠΑ υποχωρούν, με τις μετοχές των Delta AirLines, American Airlines και United Airlines να περιλαμβάνονται στους μεγάλους χαμένους της προσυνεδρίασης.

Ο κορυφαίος μεγαλοεπενδυτής  Warren Buffett πρόεδρος της  Berkshire Hathaway, δήλωσε στους μετόχους της εταιρείας του το Σάββατο ότι πούλησε όλες τις μετοχές αεροπορικών εταιρειών που κατείχε, παραδεχόμενος ότι είχε κάνει λάθος που επένδυσε σε αυτές, καθώς η πανδημία επέφερε ραγδαίες αλλαγές στον συγκεκριμένο κλάδο. Ο δισεκατομμυριούχος επιβεβαίωσε ότι ρευστοποίησε τις θέσεις που κατείχε στις τέσσερις μεγαλύτερες αεροπορικές εταιρείες των ΗΠΑ: United, American, Southwest και Delta Airlines συνολικής αξίας 4 δισ. δολαρίων.

Η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών ανακοίνωσε ότι απειλούνται 25 εκατομμύρια θέσεις εργασίας παγκοσμίως και 6,7 εκατομμύρια στην Ευρώπη, ενώ η εταιρεία συμβούλων αεροπορικών εταιρειών CAPA – Centre for Aviation, επισήμανε σε σημείωμα της ότι μέχρι τα τέλη Μαΐου, οι περισσότερες αεροπορικές εταιρίες στον κόσμο θα έχουν χρεοκοπήσει, ενώ απαιτείται συντονισμένη κυβερνητική και βιομηχανική δράση – τώρα – προκειμένου να αποφευχθεί η καταστροφή.

Όπως έγινε σήμερα γνωστό και αναφέρει το πρακτορείο reuters, η αρμόδια επιτροπή ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης ενέκρινε την παροχή κρατικής βοήθειας ύψους 7 δισ. ευρώ στον γαλλικό αερομεταφορέα Air France. 

Το ποσό που θα διαθέσει η γαλλική κυβέρνηση αποτελείται από τραπεζικά δάνεια ύψους 4 δισ. ευρώ εγγυημένα στο 90% από το κράτος και άμεσο κρατικό δανεισμό ύψους 3 δισ. ευρώ, με αντάλλαγμα δεσμεύσεις για τη βελτίωση της αποδοτικότητάς της εταιρείας και τη μείωση των εκπομπών CO2.

Οι μετοχές της αεροπορικής υποχωρούσαν νωρίτερα κατά 6%, ενώ από τις αρχές του έτους έχουν καταγράψει απώλειες 6%, με τη χρηματιστηριακής της αξία να διαμορφώνεται στα 1,9 δισ. ευρώ

Η ολλανδική κυβέρνηση προβλέπει από την πλευρά της να προσφέρει στήριξη ύψους δύο ως τεσσάρων δισεκατομμυρίων ευρώ στην KLM, υπό μορφή δανείων και εγγυήσεων.

Παράλληλα, οι μέτοχοι της νορβηγικής αεροπορικής εταιρείας Norwegian Air Shuttle ενέκριναν το σχέδιο αναδιάρθρωσης και διάσωσης της επιχείρησης, που ουσιαστικά παραδίδει σχεδόν το σύνολο των μετοχών της στους πιστωτές της, καθώς η κρίση της πανδημίας την έχει οδηγήσει στα όρια της επιβίωσης.

Το σχέδιο περιλαμβάνει την μετατροπή χρέους ύψους 1 δισ. δολαρίων της σκανδιναβικής αεροπορικής σε μετοχές, προκειμένου η χαμηλού κόστους εταιρείας να έχει πρόσβαση στις κρατικές δανειακές εγγυήσεις, γεγονός που συ συνδυασμό με την πώληση των νέων μετοχών θα την δώσει παράταση ζωής τουλάχιστον για κάποιους μήνες.

Ωστόσο, το βραχυπρόθεσμο μέλλον της εταιρείας παραμένει αβέβαιο, ενώ δεν αποκλείεται να χρειαστεί νέα κεφάλαια ακόμη και εντός του 2020.

Στο μεταξύ,  οι συζητήσεις της Lufthansa AG με την κυβέρνηση της Γερμανίας για πακέτο διάσωσης πολλών δισεκατομμυρίων ευρώ που βρίσκονται σε εξέλιξη, είναι πολύ κοντά στο να ολοκληρωθούν, αναφέρουν πληροφορίες που επικαλείται το Bloomberg.

Ο CEO της εταιρείας Carsten Spohr, είπε στο σαββατοκύριακο ότι οι δύο πλευρές προσπαθούν να καταλήξουν στους οικονομικούς όρους. Η Γερμανία θέλει να είναι σίγουρη για την επάρκεια της διάσωσης μετά από τα χρήματα που έχασε κατά τη διάσωση των τραπεζών το 2008. Η Lufthansa φοβάται ότι θα δυσκολευτεί να αντιμετωπίσει μία εκτεταμένη περίοδο μείωσης των ταξιδιών και να ανταγωνιστεί τις άλλες αεροπορικές που θα έχουν εξασφαλίσει πιο γενναιόδωρους όρους για την κρατική βοήθεια.

Η μετοχή της  Lufthansa υποχωρούσε νωρίτερα κατά 2,7%, έχοντας καταγράψει από τις αρχές του έτους απώλειες 52%.

Η διοίκηση της South African Airways αποφάσισε να παρατείνει την προθεσμία που έχει δώσει στους εργαζομένους προκειμένου να συμφωνήσουν για τα πακέτα αποζημίωσης, αφού ο  υπουργός Δημόσιων Επιχειρήσεων της χώρας, Pravin Gordhan, δήλωσε ότι χρειάζεται περισσότερος χρόνος για να διερευνήσει τις επιλογές χρηματοδότησης για του χρεοκοπημένου κρατικού αερομεταφορέα.

H Turkish Airlines, που πλήττεται σφόδρα από την πανδημία, αναμένεται να λάβει στήριξη από την τουρκική κυβέρνηση, σε πρώτη φάση, μέσω της χρηματοδότησης με περίπου 14 δισ. ευρώ των επιχειρήσεων της χώρας. Ωστόσο, η βοήθεια, τίθεται εν αμφιβόλω λόγω των ισχυρών κραδασμών που δέχεται η τουρκική λίρα.

Στην Αμερική, μεγάλος αριθμός αεροπορικών εταιρειών μεταξύ των οποίων οι American Airlines, Delta Air Lines, United Airlines Holdings, JetBlue Airways Corp. και Southwest Airlines Co. έχουν υποβάλει αίτηση στήριξης στην αμερικανική κυβέρνηση μέσω του πακέτου στήριξης ύψους 2 τρισ. ευρώ που ενέκρινε το Κογκρέσο αρχές του μήνα.