Οι Κινέζοι αγοραστές επιστρέφουν σιγά-σιγά στα λαμπερά εμπορικά κέντρα και στις μπουτίκ, που έχουν ενισχύσει την ανάπτυξη της παγκόσμιας βιομηχανίας πολυτελών ειδών, καθώς τα μέτρα καραντίνας λόγω του κορονοϊού χαλαρώνουν.

Η κίνηση στα καταστήματα της Κίνας ανακάμπτει αργά, αφού μειώθηκε έως και 80% στο απόγειο της επιδημίας νωρίτερα τον χειμώνα, πλήττοντας βαριά τις πωλήσεις brands που κυμαίνονται από την Burberry έως την Gucci. Η ανάκαμψη θα μπορούσε να επιταχυνθεί τις ερχόμενες εβδομάδες, τροφοδοτούμενη από τις αποκαλούμενες «εκδικητικές δαπάνες».

Η Amrita Banta, διευθύνουσα σύμβουλος της Agility Research, χρησιμοποίησε τον όρο αυτό – που στο παρελθόν είχε επινοηθεί για να περιγράψει την καταπιεσμένη καταναλωτική ζητηση της Κίνας που απελευθερώθηκε στη δεκαετία του 1980 μετά το χάος και τη φτώχεια της Πολιτιστικής Επανάστασης – για να περιγράψει τις αγορές από πελάτες πολυτελών ειδών, των οποίων οι τσέπες είναι γεμάτες με μετρητά μετά από εβδομάδες ακυρωμένων σχεδίων.

«Η Κίνα φαίνεται να έχει περάσει τον κάβο και οι μεγαλύτερες πόλεις δείχνουν επιφυλακτική αισιοδοξία», είπε. «Βλέπουμε μια αργή, αλλά ξεκάθαρη ανάκαμψη».

Οι Κινέζοι αγοραστές αποτελούσαν περισσότερο από το ένα τρίτο των πωλήσεων της βιομηχανίας πολυτελών ειδών και περίπου τα δύο τρίτα της αύξησής της τα τελευταία χρόνια. Όταν το Πεκίνο επέβαλε καραντίνες στα τέλη Ιανουαρίου για να αναχαιτίσει την εξάπλωση του κορονοϊού, οι πωλήσεις έπαυσαν, την ίδια στιγμή που ξεκινούσε η κομβική περίοδος της Σεληνιακής Πρωτοχρονιάς.

Αυτό που αρχικά είχε φανεί σαν ένα καταστροφικό πρώτο τρίμηνο για τη βιομηχανία είναι έτοιμο να μετατραπεί σε ένα κακό πρώτο εξάμηνο, καθώς οι κόμβοι πολυτελών ειδών όπως η Ιταλία αυξάνουν τα μέτρα καραντίνας τους και ο ιός εξαπλώνεται σε μεγάλες αγορές όπως οι ΗΠΑ.

Παγκόσμια διάδοση

Ακόμη και την ώρα που ο ιός εξαπλώνεται παγκοσμίως, υπάρχουν ενδείξεις ότι η ίδια η Κίνα θέτει την επιδημία υπό έλεγχο. Η χώρα ανακοίνωσε μόλις δύο ντουζίνες νέα κρούσματα της νόσου την Τετάρτη, από εκατοντάδες ή χιλιάδες ημερησίως πριν από λίγες εβδομάδες. Και μάρκες πολυτελείας όπως η Hermes International ανοίγουν ξανά τα καταστήματά τους.

«Βλέπουμε μια αργή βελτίωση της επιχειρηματικής δραστηριότητας στην Κίνα», δήλωσε η διευθύνουσα σύμβουλος της Salvatore Ferragamo, Micaela Le Divelec Lemmi. «Εκτός από την κίνηση στα καταστήματα, η διάθεση των Κινέζων πελατών θα είναι επίσης σημαντική. Μετά από ενάμιση μήνα λουκέτων και περιορισμών, υπάρχει η βούληση να επανέλθουν και να έχουν μια πραγματική ζωή».

Ο Andy Li, ο οποίος εργάζεται στη χρηματοπιστωτική τεχνολογία, συμφωνεί. Ο 29χρονος έχει ήδη πάει στο εμπορικό κέντρο Maoye, στη βόρεια επαρχία Shanxi, τρεις φορές από τότε που τα μέτρα απομόνωσης χαλάρωσαν πριν από δύο εβδομάδες. Το εμπορικό κέντρο, το οποίο φιλοξενεί μάρκες όπως οι Gucci και Bottega Veneta της Kering, ελέγχει τις θερμοκρασίες των αγοραστών πριν τους επιτρέψει να μπουν. Οι επισκέπτες πρέπει επίσης να φορούν μάσκες.

«Ήμουν παγιδευμένος στο σπίτι μου για ένα ολόκληρο μήνα», δήλωσε ο Λι. «Το συγκρότημα κατοικιών μας ήταν κλειδωμένο και δεν μας επιτρεπόταν να πάμε οπουδήποτε. Τώρα αισθάνομαι κάπως ελεύθερος και πάλι».

Online αγορές

Προσπάθησε να ψωνίσει περισσότερο από το Διαδίκτυο κατά τη διάρκεια της καραντίνας, αλλά δήλωσε ότι τα προϊόντα που παρήγγειλε έχουν κολλήσει στο τελωνείο εν μέσω καθυστερήσεων στις μεταφορές.

H Hermes αναφέρει ότι άνοιξε ξανά όλα τα καταστήματα της στην ηπειρωτική Κίνα εκτός από δύο, αφού έκλεισε 11 καταστήματα όταν τα μέτρα καραντίνας έφτασαν στο αποκορύφωμά τους. Η Chow Tai Fook Jewellery Group, η μεγαλύτερη κοσμηματοποιία στον κόσμο σε πωλήσεις, δήλωσε ότι το 85% περίπου των 3.600 κινεζικών καταστημάτων της επανεκκίνησαν τη λειτουργία τους την εβδομάδα αυτή.

Οι ακυρώσεις πτήσεων και οι περιορισμοί στις πωλήσεις τουριστικών πακέτων έχουν κάνει πιο δύσκολο για τους Κινέζους τουρίστες να ταξιδέψουν διεθνώς, γεγονός που θα μπορούσε να επιταχύνει τη στροφή προς την αγορά περισσότερων εγχώριων ταξιδιών παρά στο εξωτερικό. Αυτή η τάση είχε ήδη ενισχυθεί καθώς οι χαμηλότεροι εισαγωγικοί δασμοί και φόροι καθιστούσαν τα εγχώρια ψώνια πιο ελκυστικά.

Είναι απίθανο οι εκδικητικές δαπάνες να καλύψουν όλες τις χαμένες πωλήσεις. Η επιδημία είναι πιθανό να μειώσει τις πωλήσεις της βιομηχανίας κατά 40 δισ. ευρώ το 2020, σύμφωνα με έρευνα 28 κορυφαίων στελεχών που διενήργησαν η Boston Consulting Group και η Sanford C. Bernstein. Και δεν θα τρέξουν όλοι πίσω στα εμπορικά κέντρα καθώς τα μέτρα καραντίνας χαλαρώνουν.

«Όλα εξαρτώνται από την εμπιστοσύνη των καταναλωτών», δήλωσε ο Jason Yu, διευθύνων σύμβουλος της Kantar Worldpanel Greater China. Πολλοί άνθρωποι που εργάζονται στον τομέα των υπηρεσιών ή έχουν μικρότερες εταιρείες είδαν τα εισοδήματα τους να έχουν πληγεί από την επιδημία, είπε, και ίσως να είναι πιο πιθανό να εξαλείψουν τις μη αναγκαίες δαπάνες από τους προϋπολογισμούς τους.

Νέα κρούσματα

Αν και ο αριθμός των επισήμως επιβεβαιωμένων νέων κρουσμάτων στην Κίνα έχει επιβραδυνθεί απότομα, υπάρχει ο κίνδυνος οι μολύνσεις να αυξηθούν και πάλι, καθώς όλο και περισσότεροι άνθρωποι ξαναρχίζουν τις δραστηριότητές τους. Οι ταξιδιώτες θα μπορούσαν να πυροδοτήσουν νέα κρούσματα, φέρνοντας τον ιό πίσω στην Κίνα από το εξωτερικό.

Παρά το ζοφερό πρώτο τρίμηνο – με τα έσοδα να πέφτουν μεταξύ 25% και 33% σε όλο τον κόσμο – η Ferragamo αναμένει ακόμα αύξηση πωλήσεων στην Κίνα φέτος, αλλά μόνο αν ο αντίκτυπος του κορονοϊού συνεχίσει να εξασθενεί. Λόγω της περιορισμένης ορατότητας, η μάρκα από τη Φλωρεντία, με έδρα την Ιταλία, δήλωσε ότι μειώνει την παραγωγή και αναστέλλει όλες τις επενδύσεις «που δεν θεωρούνται θεμελιώδεις».

«Όπως όλοι οι ανταγωνιστές μας, πρέπει να ζούμε σε 24ωρη βάση», δήλωσε η Le Divelec Lemmi.