Πονοκέφαλο προκαλούν στους πλοιοκτήτες οι τελευταίες εξελίξεις στην αγορά μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, με τις ακυρώσεις δρομολογίων να κορυφώνονται και τους αναλυτές να επισημαίνουν ότι το μέγεθος των απωλειών για τις ναυτιλιακές του κλάδου αυξάνεται συνεχώς.
Σύμφωνα με την Alphaliner, τουλάχιστον μία στις δύο αναχωρήσεις από την Ασία προς τη Βόρεια Ευρώπη ακυρώνεται, ενώ κατά τις τελευταίες τέσσερις εβδομάδες δεν πραγματοποιήθηκαν 33 διαδρομές μεγάλων boxships, ποσοστό 46% του συνόλου των προγραμματισμένων ταξιδιών.
Παρά το γεγονός ότι οι εργασίες στην Κίνα ξεκίνησαν σταδιακά μετά από τρεις εβδομάδες “διευρυμένων” διακοπών, η ανάκαμψη της ζήτησης για containerships προχωρά με αργούς ρυθμούς.
Η Sea-Intelligence από την πλευρά της, προειδοποιεί για πιθανές επιπτώσεις στις παγκόσμιες εφοδιαστικές αλυσίδες, που θα φανούν τον Μάρτιο και τον Απρίλιο, και θα περιλαμβάνουν έλλειψη διαθέσιμου τονάζ και απότομη αύξηση των τιμών ναύλωσης. Μάλιστα, πριν από μία εβδομάδα είχε εκτιμήσει ότι ο κοροναϊός στοιχίζει περίπου 350 εκατομμύρια δολάρια στις ναυτιλιακές εταιρείες με containerships, λόγω των ακυρώσεων δρομολογίων προς την Κίνα.
Ο κορυφαίος αναλυτής του κλάδου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, Lars Jensen, ανέφερε σε post του ότι θα υπάρξουν αλυσιδωτές αντιδράσεις από τα κενά δρομολόγια πλοίων. Ήδη η Hapag Lloyd ανακοίνωσε πρόσθετη χρέωση 325 δολαρίων ανά εμπορευματοκιβώτιο από τη Βόρεια Ευρώπη προς την Ασία και άλλες πρόσθετες επιβαρύνσεις από την Μεσόγειο προς την Ασία.
Από την πλευρά τους οι πλοιοκτήτες εκφράζουν συγκρατημένη αισιοδοξία.
Κατά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων της Navios Partners, η πρόεδρος και CEO της εταιρείας Αγγελική Φράγκου έκανε λόγο για την αβεβαιότητα που προκαλεί στη ναυτιλιακή αγορά η επιδημία του κοροναϊού, παραδέχθηκε ότι η κατάσταση είναι ρευστή και τόνισε ότι δεν είναι σε θέση να κάνει ουσιαστικές εκτιμήσεις για τις επιπτώσεις που θα έχει στη δραστηριότητα του ομίλου της το 2020.
Ο Δρ Γιάννης Κούστας, CEO της Danaos Corp υποστήριξε πρόσφατα ότι παρά τις οποιεσδήποτε πρόσφατες προκλήσεις που σχετίζονται με την ταχέως εξελισσόμενη κατάσταση στην Κίνα, τα μακροπρόθεσμα θεμελιώδη στοιχεία παραμένουν αμετάβλητα και η αγορά θα εξισορροπήσει μόνη της, βασιζόμενη στο μέτριο ρυθμό ανάπτυξης του εμπορίου, σε συνδυασμό με την επιβράδυνση της ανάπτυξης του στόλου και τη μείωση της ταχύτητας των πλοίων λόγω των νέων πρωτοβουλιών για το περιβάλλον.
Παράλληλα εκτίμησε ότι η τωρινή εικόνα θα είναι βραχυπρόθεσμη και θα οδηγήσει σε αύξηση της ζήτησης όταν οι εφοδιαστικές αλυσίδες επανέλθουν σε φυσιολογικά επίπεδα.
Ισχυρή ανάκαμψη στους επόμενους δύο μήνες προβλέπει ο Soren Skou, Διευθύνων Σύμβουλος της Moller-Maersk A/S, της μεγαλύτερη εταιρείας μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων παγκοσμίως, βασιζόμενος στις προσδοκίες ότι οι επιπτώσεις του κοροναϊού στο παγκόσμιο εμπόριο μπορεί σύντομα να κορυφωθούν.
Ωστόσο, οι αναλυτές της Clarksons Platou Securities AS, θεωρούν σχετικά αισιόδοξη την πρόβλεψη αυτή, με το σκεπτικό ότι υπάρχει αυξημένος κίνδυνος οι εξαγωγές εμπορευματοκιβωτίων από την Κίνα να αντιμετωπίσουν πρόβλημα για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.