Τη γοητεία του αυθορμητισμού εμπεριέχουν οι Αταξίες της Δέσποινας Θεοδωρίδου -η πρώτη της ατομική έκθεση που φιλοξενεί το Παλαιοπωλείο Μαρτίνος.

Τα εγκεφαλικά κείμενα, σβήστηκαν και μουτζουρώθηκαν για να μην αποκαλύψουν τις ενδόμυχες, άτακτες σκέψεις και τις εσωτερικές διεργασίες της Θεοδωρίδου, ορισμένες από τις οποίες οδήγησαν μυστικά στην τέχνη.

Αυτός ο σουρεαλισμός (στο πνεύμα) επεκτείνεται και στα έργα τα οποία εμπνέεται από την ιαπωνική τέχνη του Μποκουσό (Bokushõ) στη μοντέρνα καλλιγραφία που όμως ανανεώνει και επινοεί ξανά με έναν δικό της τρόπο γραφής.

Σε αυτά τα αφαιρετικά ιχνογραφήματα τα επαναλαμβανόμενα μοτίβα δημιουργούνται από αποτυπώματα και στάμπες ανακυκλώσιμων υλικών μέσα σε ένα νοητό όριο που έχει η ίδια επιβάλει στα έργα της, αλλά και στον εαυτό της.

«Οι αταξίες  μου προέκυψαν ως μια προσπάθεια διαχείρισης αυτής της πραγματικότητας σε συνάρτηση με τις επιθυμίες μου και τον μηχανισμό χαλιναγώγησης τους», εξηγεί η ίδια.

«Ξεπερνώντας τις εσωτερικές συγκρούσεις “τακτοποιώ” τα συναισθήματα μου προβάλλοντάς τα μέσα από τα ασπρόμαυρα  έργα μου, χρησιμοποιώντας στάμπες και αποτυπώματα από ανακυκλώσιμα υλικά συσκευασίας».

Η Δέσποινα Θεοδωρίδου ασχολήθηκε αρχικά με το ταξιδιωτικό ρεπορτάζ και τη φωτογραφία ενώ αργότερα συνεργάστηκε με ιδιώτες ζωγραφίζοντας εικαστικά αντικείμενα και πίνακες. Από το 2008 αφοσιώθηκε στη ζωγραφική με συμμετοχή σε διάφορες ομαδικές εκθέσεις.

Ας σημειωθεί ότι στο παλαιοπωλείο Μαρτίνος στην Πινδάρου το οποίο διευθύνει η Ελένη Μαρτίνου από το 1995 (μαζί με το αρχικό στο Μοναστηράκι που ίδρυσε ο παππούς της στα τέλη του 19ου αιώνα), έχουν φιλοξενηθεί πολλές πρώτες εκθέσεις νέων καλλιτεχνών οι οποίοι έκτοτε μπαίνουν σε έναν δρόμο…

Με όχημα αυτό το σουρεαλιστικό παιχνίδι, η Δέσποινα πειραματίζεται με την έννοια της απενοχοποίησης και της ελεύθερης έκφρασης. Με τα όρια και τους κανόνες που εμπεριέχονται ακόμη και σε μία ζαβολιά.

Οι αταξίες αποτελούν per se μία σύντομη διαφυγή από τον κανόνα, υπόσχονται την επιστροφή στην τάξη και την κανονικότητα, ξεσπούν πιο πολύ με σκοπό να τραβήξουν την προσοχή. Μετά θαρρείς ξαναμπαίνει κανείς στους αρμούς του τρένου…

Αλλά από πού θέλει να διαφύγει η καλλιτέχνις; Η κρυψίνοια και μυστικότητα των έργων της προσκαλεί τον θεατή να ψάξει περισσότερο, να μελετήσει τις λεπτομέρειες, να δώσει χρόνο όπως επιτάσσει κανονικά το καλλιτεχνικό έργο.

Σε μία απέλπιδα προσπάθεια να εισβάλλει στο μυαλό της δημιουργού. Αλλά εις μάτην…

 

Πληροφορίες

Παλαιοπωλείο ΜΑΡΤΙΝΟΣ

Πινδάρου 24 Κολωνάκι

Διάρκεια έκθεσης

Από τις 6 έως τις 29 Φεβρουαρίου 2020

Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα, Τετάρτη, Σάββατο 10:00-15:00, Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή 10:00-20:00.