Κρυμμένη για περισσότερο από 400 χρόνια κάτω από μία παράσταση, που δείχνει τον αποκεφαλισμό του Ιωάννη του Βαπτιστή ήταν μία εικόνα της Γέννησης του Χριστού, την οποία έφερε πριν λίγες μέρες στο φως μία ακτινογραφία!

Ένα γεγονός αναπάντεχο για τους επιστήμονες του Πανεπιστημίου Northumbria στο Νιουκάστλ της Βρετανίας, οι οποίοι προσπαθώντας να αποκαταστήσουν την εικόνα, λόγω των φθορών που παρουσίαζε, διαπίστωσαν μέσα από τις ακτινογραφίες της, ότι μία πολύ διαφορετική ιστορία υπήρχε κάτω από την επιφάνεια του έργου. Και συγκεκριμένα κάποια σχήματα, που συνήθως απαντώνται στις σκηνές της Γέννησης, όπως ένα μωρό με χρυσό φωτοστέφανο γύρω από το κεφάλι του, αγγέλους γονατιστούς και φάτνη!

Προχωρώντας ακόμη περισσότερο, στις ακτινογραφίες εμφανίστηκαν ορισμένες φαινομενικά λευκές φιγούρες, μεταξύ των οποίων και μία, που φαίνεται να έχει απλωμένα τα χέρια, κρατώντας ένα δώρο για να το προσφέρει, όπως ακριβώς κάνουν οι τρεις Μάγοι στις εικόνες που αναπαριστούν τη Γέννηση.

«Αρχικά νομίζαμε, ότι τα σχέδια που φανερώθηκαν στην εικόνα, μέσω των ακτίνων Χ ήταν προπαρασκευαστικά του ζωγράφου, προκειμένου να ολοκληρώσει στη συνέχεια το έργο του», όπως λέει ο συντηρητής της τέχνης του Πανεπιστημίου, Νίκι Γκριμάλντι. «Μάλιστα εκείνο που βοήθησε πολύ ώστε να γίνουν ορατά στην ακτινογραφία ήταν, ότι είχαν γεμιστεί με ένα άλλο στρώμα χρώματος, όπως το λευκό μολύβι», προσθέτει.

Η εικόνα ανήκει στη συλλογή του Μουσείου του Bowes στη βορειοανατολική Αγγλία και πιστεύεται, ότι αρχικά ήταν τμήμα ενός μεγαλύτερου έργου. Ο καμβάς του ήταν τεντωμένος πάνω σε ξύλινη επιφάνεια, κατασκευασμένη όμως από διάφορα τεμάχια ξύλου, γεγονός το οποίο συνετέλεσε στην φθορά του μέσα στο χρόνο.

Όπως και η πολυετής παραμέλησή του, με κυρίως βλάβες στο χρώμα του έργου. Όλα αυτά δηλαδή, που οδήγησαν στην απόφαση για την συντήρησή του, η οποία με τη σειρά της έφερε την απρόσμενη ανακάλυψη. Γιατί όμως ομολογούν οι επιστήμονες είναι εξαιρετικά ασυνήθιστο να βρίσκονται πίνακες κρυμμένοι με τέτοιον τρόπο.

Στις αρχές του 2019 είχαν αποκαλυφθεί λεπτομέρειες για παρόμοιες κρυφές εικόνες και σε ένα άλλο έργο, την περίφημη «Παναγία των Βράχων» του Λεονάρντο ντα Βίντσι, η οποία απεικονίζει την Παναγία, το μωρό Ιησού και έναν άγγελο, που παρακολουθεί τη σκηνή. Μόνο που σ΄ αυτήν την περίπτωση, η κρυμμένη εικόνα ήταν μια παλαιότερη έκδοση της ίδιας σκηνής, απλώς με τα πρόσωπα σε διαφορετικές θέσεις.