Ουράνιες θεότητες, ανθρώπινες μορφές και μυθολογικά ζώα, περίτεχνα δοχεία και διακοσμητικά σκεύη. Φτιαγμένα μάλιστα από υπέροχους λίθους όπως ο ιώδης αμέθυστος, το βαθύ μπλε λάπις λάζουλι, ο νεφρίτης και ο ιαδεΐτης, το τυρκουάζ, η διάφανη ορεία κρύσταλλος, το ιριδίζον «μάτι της τίγρης», ο βαθυπράσινος μαλαχίτης, ο μενεξεδής χαλκηδόνιος!

Λάμψη και πολυτέλεια σε έργα κινεζικά τέχνης από την Συλλογή Ι. & Δ. Πασσά σε έκθεση στο Βυζαντινό Μουσείο στο οποίο και βρίσκεται. Και είναι η πρώτη φορά που παρουσιάζονται αντικείμενα αυτής της συλλογής στο κοινό, μαζί επίσης με μικρογλυπτά σμιλεμένα σε λευκό και κόκκινο κοράλλι.

Σκοπός της έκθεσης είναι να παρουσιάσει αυτήν την άγνωστη τέχνη της μικρογλυπτικής των Κινέζων, που δούλευαν  σε πολύτιμους λίθους, όπως αποτυπώνεται σ΄αυτά τα εξαιρετικά έργα τέχνης της συλλογής επισημαίνοντας ταυτόχρονα τους συμβολισμούς και τα μηνύματα που κρύβονται πίσω από τις μορφές και τα διακοσμητικά μοτίβα. Στοιχείο, που αποτελεί ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά της κινεζικής τέχνης, που δημιουργεί  λεπτεπίλεπτα τεχνουργήματα. Η παρουσίασή τους γίνεται σε επτά θεματικές ενότητες και συγκεκριμένα: Απόηχοι ενός ένδοξου παρελθόντος, Μεγαλείο και Πολυτέλεια, Ο κόσμος των συμβόλων, Γυναικείο κάλλος, Αντικείμενα λατρείας, Συλλέγοντας κινεζικούς νεφρίτες και Ζωγραφική στο λίθο.

Σε όλη την πορεία της έκθεσης εξάλλου, εποπτικό υλικό παρέχει στον επισκέπτη πληροφορίες για τη χρήση των πολύτιμων λίθων στην κινεζική τέχνη, ιδιαίτερα για το νεφρίτη, που είναι ο «ουράνιος λίθος» για τους  Κινέζους αλλά και στοιχεία για την ερμηνεία των μοτίβων και των συμβόλων που κοσμούν τα αντικείμενα. Παράλληλα μάλιστα παρουσιάζονται και ζωγραφικά έργα της Ευσταθίας Μηλαράκη, που δραστηριοποιείται εδώ και πολλά χρόνια στην Κίνα και δημιουργεί έργα, εμπνευσμένα από κλασικά έργα κινεζικής ζωγραφικής.

Να σημειωθεί, ότι η Συλλογή Πασσά, πιο συγκεκριμένα το μεγαλύτερο μέρος της συλλογής του Ιδρύματος «Νέον Μουσείον Ευρωπαϊκής και Ανατολικής Τέχνης 1984» Ι.& Δ. Πασσά έχει παραχωρηθεί στο Βυζαντινό Μουσείο από το 2005 με τη μορφή εικοσαετούς χρησιδανείου. Αποτελείται από  580 έργα τέχνης από την νοτιοανατολική Ασία και την Άπω Ανατολή, όπως αγαλματίδια και αγγεία από ημιπολύτιμους λίθους, ελεφαντόδοντο και πηλό, πορσελάνινα βάζα και γλυπτά από μάρμαρο, που προέρχονται κυρίως από την Κίνα, την Ιαπωνία και την Ινδία.

Επίσης  173 αντίγραφα δυτικοευρωπαϊκής ζωγραφικής, ελαιογραφίες σε μουσαμά και ξύλο, φιλοτεχνημένες πιθανότατα ανάμεσα στα τέλη του 19ου έως τις πρώτες δύο δεκαετίες του 20ού αιώνα και τέλος από  90 έργα από δυτικοευρωπαϊκή πορσελάνη, αγγεία και αγαλματίδια κυρίως, που χρονολογούνται από τα τέλη του 19ου έως το πρώτο μισό του 20ού αιώνα. Σ΄αυτά περιλαμβάνονται αντίγραφα πολύ γνωστών εργοστασίων της Ευρώπης (Meissen και Sevres), ή πρωτότυπα δημιουργήματα γερμανικών κυρίως εργοστασίων παραγωγής πορσελάνης (Dresden, Altest Volkstedt).

Info

Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο: Βασιλίσσης Σοφίας 22

«Έργα Κινεζικής τέχνης από τη Συλλογή Ι. & Δ. Πασσά»
Διάρκεια: 18 Δεκεμβρίου 2019 – 19 Απριλίου 2020