Τη συνέχιση των νομοθετικών παρεμβάσεων για να ενισχυθούν οι επενδύσεις στην αγορά των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας εξήγγειλε χθες από το βήμα της Βουλής ο υφυπουργός Ενέργειας Γεράσιμος Θωμάς. Ειδικότερα, σημείωσε ότι το πρώτο τρίμηνο του 2020 θα έρθει νόμος για αλλαγές στη διαδικασία αδειοδότησης, και το δεύτερο τρίμηνο ακόμη μια νομοθετική παρέμβαση θα αλλάξει ριζικά το θεσμικό πλαίσιο για την αδειοδότηση στις ΑΠΕ. Όπως είπε κάποιες πρώτες παρεμβάσεις έρχονται με το νόμο που ψηφίζεται στη Βουλή τώρα, προκειμένου να απομακρυνθούν διοικητικές αγκυλώσεις που μπλοκάρουν την αδειοδότηση και τις πληρωμές. Στόχος  είναι οι ΑΠΕ να φτάσουν το 35% στην κατανάλωση ενέργειας μέχρι το 2030 και ακόμη υψηλότερα τις επόμενες δεκαετίες.

«Γίνονται σταθερά βήματα, το νομοσχέδιο αυτό είναι το πρώτο βήμα, με τα άρθρα για συμψηφισμούς και εγγυήσεις, τα νέα νομοσχέδια θα είναι τα επόμενα δύο βήματα» σημείωσε ο κ. Θωμάς. Και για την ηλεκτροκίνηση σημείωσε ότι τώρα γίνεται το πρώτο βήμα, για να ακολουθήσει ακόμη ένα νομοσχέδιο στο πρώτο τρίμηνο.

Περιφερειακά Συντονιστικά κέντρα

Επίσης ο υφυπουργός αναφέρθηκε στη μέριμνα του υπουργείου προκειμένου να μπορεί να λειτουργήσει αποτελεσματικά η απελευθερωμένη αγορά ενέργειας. «Έχει γίνει η συμφωνία με την Ιταλία και η συμφωνία με την Αλβανία για να γίνει στη Θεσσαλονίκη ένα Περιφερειακό Συντονιστικό Κέντρο για την αγορά Ενέργειας και προχωράμε αντίστοιχες περιφερειακές πρωτοβουλίες με Ιταλία, Βουλγαρία και Ρουμανία για το Χρηματιστήριο Ενέργειας». Επίσης αναφέρθηκε στην εναρμόνιση της ελληνικής νομοθεσίας με την ευρωπαϊκή νομοθεσία. Όσον αφορά την αγορά παραγώγων μίλησε για δυνατότητα hedging στους παραγωγούς. Σημείωσε ότι στην Ευρώπη πάνω από 1,5 εκ. Kwh διαπραγματεύονται σε παράγωγα και αυτό διασφαλίζει τη σωστή λειτουργία της αγοράς ενέργειας.

Απολιγνιτοποίηση:  πράσινες επενδύσεις φέρνει το μαστερ πλαν

Σχετικά με το ρυθμό απολιγνιτοποίησης, σημείωσε ότι ενώ η πρόβλεψη, μέχρι πρόσφατα, ανέφερε το 2047 έτος απολιγνιτοποίησης δεν είχε γίνει κανένα βήμα. Όπως σημείωσε δεν είναι απαραίτητο η Ελλάδα να έρχεται πάντα τελευταία χώρα που κάνει τα πάντα στην Ε.Ε.

Ήδη 11 χώρες της Ευρώπης, όπως είπε,  έχουν  βγει από το λιγνίτη, και θα βγουν από το λιγνίτη, η Αυστρία το 2020, η Γαλλία και η Δανία το 2022, η Σλοβακία το 2023, η Ιταλία και Ιρλανδία το 2025, Φινλανδία και Ολλανδία το 2029 και η Γερμανία που έχει πει το 2035 συζητά να επισπεύσει το χρόνο αυτό.

«Το προηγούμενο πλάνο της προηγούμενης κυβέρνησης προέβλεπε μέχρι το 2027 θα είχαν βγει οι περισσότερες μονάδες και θα έμεναν 3 μονάδες μετά. Εμείς επισπεύδουμε αυτό το σχεδιασμό, που θα επιτρέψει στη χώρα να γυρίσει σελίδα, πιο γρήγορα και να προχωρήσει σε πράσινη ανάπτυξη με πράσινες επενδύσεις. Μέχρι τώρα έχει περιοριστεί κατά 50% η παραγωγή χωρίς αν έχουν γίνει τα απαραίτητα έργα. Ετοιμάζουμε ένα μάστερ πλαν που θα επιτρέψει την πράσινη ανάπτυξη στις περιοχές αυτές, με την ενίσχυση των διαρθρωτικών ταμείων από το 2021, το Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης το ευρωπαϊκό και το Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης το ελληνικό που ενισχύει το υπουργείο με 30 εκατ. ευρώ φέτος και 130 εκατ. ευρώ από το τέλος ΔΕΗ φέτος».

Τι αλλάζει στις ΑΠΕ με την τροπολογία στο νέο νόμο

Εγγυήσεις: Mε την τροπολογία απλοποιείται η διαδικασία καθορισμού των εγγυήσεων που χρειάζεται να καταβάλουν οι προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας προς τον ΔΕΔΔΗΕ και τον ΔΑΠΕΕΠ, καθώς μένει μόνο το στάδιο της απόφασης του υπουργείου Ενέργειας για το είδος, τον ύψος και τον τρόπο παροχής των εγγυήσεων και δεν απαιτείται πλέον η γνώμη της ΡΑΕ.

Εκκαθάριση συναλλαγών- συμψηφισμοί: Βλετιώνεται επίσης η διαδικασία εκκαθάρισης των συναλλαγών των συμμετεχόντων στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου με τους Διαχειριστές των Συστημάτων Μεταφοράς, και Δικτύου Διανομής (ΑΔΜΗΕ, ΔΕΔΔΗΕ, ΔΕΣΦΑ) και με τον Διαχειριστή ΑΠΕ και Εγγυήσεων Προέλευσης (ΔΑΠΕΕΠ). Ορίζεται συγκεκριμένα ότι οι αρμόδιοι διαχειριστές δύνανται να προβούν σε συμψηφισμό απαιτήσεων, κάτι που αναμένεται να επιταχύνει τις συναλλαγές και να ενισχύσει τη ρευστότητα των συμμετεχόντων στην αγορά ενέργειας.

Προτεραιότητα: Εισάγεται επίσης το πλαίσιο για την προτεραιότητα στην εξέταση αιτήσεων για προσφορά όρων σύνδεσης σταθμών ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ με στόχο την αντιμετώπιση των προβλημάτων που έχουν προκύψει το τελευταίο διάστημα αναφορικά με την εξέταση των αιτημάτων. Ειδικότερα, το ισχύον θεσμικό πλαίσιο προβλέπει προτεραιότητα στην εξέταση αιτημάτων αδειοδότησης ή/και προσφοράς σύνδεσης σε διάφορες κατηγορίες έργων ΑΠΕ (όπως για παράδειγμα σε σταθμούς Ενεργειακών Κοινοτήτων, σε Στρατηγικές Επενδύσεις κλπ.). Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με τον πολύ μεγάλο αριθμό αιτήσεων για αδειοδότηση ή/και όρους σύνδεσης που κατατίθενται στον ΔΕΔΔΗΕ έχουν δημιουργήσει προβλήματα στην ομαλή αδειοδοτική διαδικασία έργων που κρίνονται ιδιαίτερα σημαντικά, όπως –μεταξύ άλλων- έργα που σχετίζονται με τη διαχείριση απορριμμάτων εφαρμογή ενεργειακού συμψηφισμού από αυτοπαραγωγούς ή Ενεργειακές Κοινότητες.

Στο πλαίσιο αυτό, κρίνεται σκόπιμο να οριστεί η προτεραιότητα με την οποία θα εξετάζονται οι αιτήσεις που υποβάλλονται αλλά και όσες θα βρίσκονται σε στάδιο αξιολόγησης κατά την έναρξη ισχύος της προτεραιότητας. Προς τούτο δίνεται νομοθετική εξουσιοδότηση για έκδοση Υπουργικής Απόφασης εντός διμήνου για τον επανακαθορισμό των προτεραιοτήτων σε ειδικές κατηγορίες σταθμών, συνεκτιμώντας όλες τις σχετικές παραμέτρους.

Σύμβαση Λειτουργικής Ενίσχυσης: Προκειμένου να επιταχυνθεί η υλοποίηση σταθμών ΑΠΕ, για τη σύναψη Σύμβασης Λειτουργικής Ενίσχυσης με τον ΔΑΠΕΕΠ δεν θα αποτελεί πλέον προαπαιτούμενο η σύναψη σύμβασης με τον ΔΕΔΔΗΕ ή τον ΑΔΜΗΕ όπως ισχύει μέχρι τώρα, αλλά θα αρκεί η αποδοχή της οριστικής προσφοράς σύνδεσης. Και τούτο διότι έχει αποδειχθεί ότι η σύναψη των συμβάσεων σύνδεσης είναι χρονοβόρα και καθυστερεί αντίστοιχα και τη σύμβαση Λειτουργικής Ενίσχυσης, με αποτέλεσμα να καθυστερεί και η χρηματοδότηση και υλοποίηση του έργου από τον παραγωγό ΑΠΕ που έχει λάβει οριστική Προσφορά Σύνδεσης και έχει καταθέσει εγγυητική επιστολή.