Όταν πυρκαγιές έπληξαν τη Βραζιλία αυτό το καλοκαίρι και τα ποσοστά αποψίλωσης έφθασαν σε εκπληκτικά υψηλά επίπεδα, οι χρήστες άρχισαν να κατεβάζουν μια μικρή γερμανική μηχανή αναζήτησης σε μια μετριοπαθή προσπάθεια να αντιμετωπίσουν την καταστροφή.

Η Ecosia GmBH, μια εναλλακτική του Google με βάση στο Βερολίνο, προσφέρει μέχρι και το 80% των κερδών της από την προβολή διαφημίσεων δίπλα στα αποτελέσματα της αναζήτησης για την καλλιέργεια δέντρων σε όλο τον κόσμο.

Καθώς αυξάνεται η ευαισθητοποίηση γύρω από τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής – από τις πλημμύρες που καταστρέφουν τις σοδειές ή τις ξηρασίες, που οδηγούν σε περιορισμούς στη χρήση νερού – η Ecosia λέει ότι προσελκύει περισσότερους χρήστες.

«Είναι εύκολο να υποτιμήσουμε τον τεράστιο αντίκτυπο που μπορεί να έχει η φύτευση δέντρων, με την αναδάσωση να είναι το φθηνότερο και πιο άμεσα αποτελεσματικό όπλο στον αγώνα για τη διάσωση του πλανήτη», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος Christian Kroll σε συνέντευξή του.

Η εταιρεία αναφέρει ότι οι έρευνες στην υπηρεσία της έχουν αυξηθεί κατά 82% σε σύγκριση με πέρυσι, καθώς οι άνθρωποι γίνονται ολοένα και περισσότερο συνειδητοποιημένοι για τα ζητήματα του κλίματος, βοηθούμενοι εν μέρει από την έφηβη ακτιβίστρια Greta Thunberg. Στις 22 Αυγούστου, οι εγκαταστάσεις της εφαρμογής Ecosia σημείωσαν άνοδο 1.150% συγκριτικά με τον μέσο ημερήσιο αριθμό, καθώς ειδησεογραφικοί οργανισμοί σε όλο τον κόσμο έκαναν ρεπορτάζ για τις πυρκαγιές του Αμαζονίου στη Βραζιλία.

Η Ecosia έχει συνήθως έως 25.000 εγκαταστάσεις την ημέρα, αλλά στις 22 Αυγούστου εκτοξεύθηκε σε πάνω από 250.000, δήλωσε η εταιρεία.

Κατά μέσο όρο, κάθε 45 αναζητήσεις στην Ecosia παράγουν αρκετά κέρδη για να φυτέψει ένα δέντρο, το οποίο κοστίζει 0,25 δολάρια, είπε ο Kroll. Παράλληλα με τη φύτευση δέντρων, η εταιρεία έχει επίσης ένα πρόγραμμα στη Βραζιλία για την πρόληψη της εξάπλωσης των δασικών πυρκαγιών, πληρώνοντας ντόπιους πυροσβέστες για να τις σβήνουν και εκπαιδεύοντας ανθρώπους στις περιοχές αυτές για να μην ξεκινούν καν.

Ο Kroll δήλωσε ότι άρχισε να εμπορεύεται μετοχές στην ηλικία των 16 ετών και σπούδασε διοίκηση επιχειρήσεων στο κολέγιο, πριν αποφασίσει να αλλάξει πορεία μετά από πολλά ταξίδια στην Ινδία, το Νεπάλ και τη Λατινική Αμερική, όπου είδε τη φτώχεια και τη μαζική εξαφάνιση ειδών.

Χρησιμοποίησε τα κέρδη του από τις χρηματιστηριακές συναλλαγές του για να ξεκινήσει πριν από 10 χρόνια την Ecosia, που από τότε έχει αναπτυχθεί για να φέρει έσοδα άνω των 9 εκατομμυρίων ευρώ  πέρυσι. Τώρα έχει περισσότερους από 8 εκατομμύρια ενεργούς χρήστες, σύμφωνα με έναν εκπρόσωπο, επιτρέποντας στην πιστοποιημένη εταιρεία παροχών να φυτέψει περισσότερα από 74 εκατομμύρια δέντρα σε ολόκληρο τον κόσμο, συμπεριλαμβανομένης της Βραζιλίας, της Μαδαγασκάρης, της Μπουρκίνα Φάσο και της Ινδονησίας.

Η εταιρεία λέει ότι στοχεύει στη φύτευση δέντρων σε κόμβους βιοποικιλότητας για την προστασία όσο το δυνατόν περισσότερων φυτικών και ζωικών ειδών. Συνεργάζεται με τοπικές οργανώσεις για τη φύτευση δέντρων που στοχεύουν στις πιο επείγουσες ανάγκες της τοπικής κοινότητας, όπως η παροχή εργασίας, καυσόξυλων, τροφίμων ή γόνιμου εδάφους.

Σε αντίθεση με την Google, η Ecosia δεν στοχεύει διαφημίσεις σε χρήστες, αν και θα μπορούσε, αν το έπραττε, να κερδίσει περισσότερα χρήματα για να φυτέψει δέντρα. Αναφέρει ότι στοχεύει επίσης στην όσο το δυνατόν μεγαλύτερη προστασία της ιδιωτικής ζωής των χρηστών και δεν παρακολουθεί τους χρήστες της, ούτε πουλάει τα δεδομένα τους σε διαφημιστές, ενώ κρυπτογραφεί τις αναζητήσεις τους.

Η γερμανική μηχανή αναζήτησης δήλωσε ότι εξετάζει την υλοποίηση περισσότερων πράσινων υπηρεσιών, όπως την επισήμανση πιο βιώσιμων επιλογών για ταξίδια στα αποτελέσματα αναζήτησης.

Μια άλλη δυνατότητα που εξετάζει για το μέλλον: ένας προσωπικός βοηθός με πράσινη συνείδηση. «Αλλά χωρίς να είναι πολύ ενοχλητικός», είπε ο Kroll.