ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Πολύ κοντά σε συμφωνία για τη συμμετοχή και του 5ου μετόχου στο έργο FSRU Αλεξανδρούπολης, βρίσκεται σύμφωνα με πληροφορίες η Gastrade (συμφερόντων Δημήτρη Κοπελούζου) που σχεδίασε και στοχεύει να δημιουργήσει τον πρώτο πλωτό σταθμό παραλαβής, αποθήκευσης και αεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου στην Αλεξανδρούπολη.
Ο 5ος μέτοχος, σύμφωνα με πληροφορίες, πιθανότατα θα είναι η ρουμανική κρατική εταιρεία αερίου ROMGAZ, αν και ακόμη δεν έχει οριστικοποιηθεί η συμφωνία. Υπενθυμίζεται ότι, στο έργο FSRU (Floating Storage and Regasification Unit), εκτός από τον ιδρυτή του έργου που είναι η Gastrade, συμμετέχει με 20% η GasLog που δραστηριοποιείται στη μεταφορά διά θαλάσσης υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) (συμφερόντων Λιβανού) και υπάρχουν συμφωνίες για συμμετοχή από 20% της ΔΕΠΑ και της βουλγαρικής BulgarTransGas. Εδώ και μήνες πραγματοποιούνται συζητήσεις για τον 5ο μέτοχο στο έργο, καθώς οι ενδιαφερόμενοι είναι πολλοί. Ωστόσο πληροφορίες αναφέρουν, ότι το πιθανότερο είναι, να ολοκληρωθεί η συμφωνία με την κρατική ρουμανική εταιρεία αερίου Rompetrol, κυρίως λόγω των σημαντικών συνεργιών που δημιουργούνται.
Σημειώνεται ότι το νομοσχέδιο που δημοσιεύτηκε χθες για το διαχωρισμό της ΔΕΠΑ προβλέπει, ότι η συμφωνημένη συμμετοχή της στο FSRU Αλεξανδρούπολης, θα ανήκει στη ΔΕΠΑ Διεθνών Έργων, που θα παραμείνει στο Δημόσιο. Αυτό θεωρήθηκε θετική εξέλιξη για το έργο, αφού αν εντασσόταν στη ΔΕΠΑ Υποδομών που πρόκειται να ιδιωτικοποιηθεί, θα ήταν ένας παράγοντας που θα δημιουργούσε αβεβαιότητα.
Το χρονοδιάγραμμα
Εν τω μεταξύ μέχρι το τέλος του χρόνου αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί η δεύτερη και δεσμευτική φάση του market test , διαδικασία απαραίτητη για να πιστοποιηθεί η βιωσιμότητα του έργου. Εφόσον ολοκληρωθεί και το δεσμευτικό market test -που διαρκεί 40 ημέρες, στις αρχές του 2020 θα κλειδώσει και η χρηματοδότηση, τόσο η τραπεζική όσο και η επιδότηση και θα μπορεί να ληφθεί η επενδυτική απόφαση. Σημειώνεται ότι το έργο είναι ένα από τα 8 έργα ελληνικού ενδιαφέροντος που συμπεριλαμβάνεται στην 4η λίστα έργων κοινού ενδιαφέροντος (PCI) που δημοσιοποιήθηκε πρόσφατα.
Παράλληλα το επόμενο δίμηνο θα έχουν πραγματοποιηθεί οι συμφωνίες των 5 μετόχων του έργου ώστε να κλείσουν οι συμμετοχές στο μετοχικό κεφάλαιο. Η επένδυση για την ολοκλήρωση του έργου ανέρχεται σε 380 εκατ. ευρώ.
Παράλληλα μέσα στο επόμενο διάστημα, θα έχει ολοκληρωθεί και ο διαγωνισμός για την επιλογή των εταιρειών που θα αναλάβουν την κατασκευή του έργου, και στους πρώτους μήνες του 2020, θα είναι όλα έτοιμα για να ξεκινήσει η υλοποίησή του. Στόχος είναι μέσα στο 2022 το έργο να είναι έτοιμο για εμπορική λειτουργία.
Υπενθυμίζεται ότι η πρώτη φάση του market test ολοκληρώθηκε στις 31 Δεκεμβρίου 2018. Κατά τη συγκεκριμένη διαδικασία, 24 εταιρείες υπέβαλαν σχετική εκδήλωση ενδιαφέροντος για συνολική δέσμευση έως και 12,2 δισ. κυβικά μέτρα/ έτος δυναμικότητας επαναεριοποίησης στον πλωτό τερματικό σταθμό και παράδοσης στο Ελληνικό Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου. Η εκδήλωση ενδιαφέροντος υπερκάλυψε την τεχνική δυναμικότητα επαναεριοποίησης 5,5 δισ. κ.μ./έτος του έργου, ενώ ήταν δεκαπλάσια της ποσότητας με βάση την οποία έχει γίνει το busines plan του έργου.
Σημειώνεται ότι οι προοπτικές του έργου είναι πολύ θετικές καθώς αγορά του φυσικού αερίου είναι σταθερά ανοδική και σύμφωνα με εκτιμήσεις από τα 4,5 δις κυβικά μέτρα θα εκτιναχθεί στα 7 δις κυβικά στα επόμενα 5 με 7 χρόνια. Ήδη φέτος η αγορά κινήθηκε με 17% ρυθμό ανάπτυξης ενώ για πρώτη φορά το LNG ξεπέρασε το αέριο των αγωγών.
Η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα που μπορεί να φέρει LNG στη ΝΑ Ευρώπη και το γεγονός αυτό δημιουργεί ευκαιρίες για trading και εμπορία και το σύνολο των υποδομών που ετοιμάζονται, τα νέα τερματικά, οι αγωγοί, οι υπόγειες αποθήκες θα συμβάλουν στην ανάπτυξη της αγοράς.
Η λειτουργία ενός έργο όπως το FSRU της Αλεξανδρούπολης θα μπορούσε να αυξήσει τις ποσότητες στην αγορά και να μειώσει το κόστος για τον καταναλωτή και την ελληνική οικονομία. Ταυτόχρονα το FSRU βοηθά στη διαφοροποίηση των πηγών και των οδεύσεων, λειτουργώντας συμπληρωματικά με όλα τα υπόλοιπα έργα υποδομών με στόχο τη μείωση των τιμών του φυσικού αερίου και του κόστους ενέργειας και την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των ελληνικών επιχειρήσεων.
Τα χαρακτηριστικά του έργου
Το έργο αποτελείται από μία πλωτή μονάδα αποθήκευσης υγροποιημένου φυσικού αερίου, η οποία θα βρίσκεται αγκυροβολημένη σε απόσταση 17,6 χλμ. νοτιοδυτικά του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης και 10 χλμ. από την κοντινότερη ακτή στη Μάκρη του Έβρου.
Ουσιαστικά πρόκειται για ένα δεξαμενόπλοιο με χώρους αποθήκευσης 150.000 έως 170.000 κυβικών μέτρων αερίου. Το υγροποιημένο αέριο που θα φθάνει μέσω των δεξαμενόπλοιων, θα επαναεριοποιείται στη μονάδα, και μέσω ενός αγωγού μήκους 28 χλμ., εκ των οποίων τα 24 χλμ. υποθαλάσσια, θα μεταφέρεται στη στεριά, δηλαδή σε αγωγούς, τόσο στο εθνικό σύστημα όσο και στον IGB, όπως τουλάχιστον προβλέπει ο μέχρι σήμερα σχεδιασμός. Ο αγωγός προβλέπεται να συνδεθεί με το ΕΣΦΑ μέσω μετρητικού σταθμού που θα κατασκευαστεί από το ΔΕΣΦΑ.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- ΗΠΑ: Άγνωστα παραμένουν τα κίνητρα της 15χρονης που άνοιξε πυρ σε σχολείο στο Ουισκόνσιν
- Ανδρέας Παναγιωτόπουλος: Έκανα λάθος. Είμαι έτοιμος να δεχθώ όποια κύρωση αντιστοιχεί στον ΚΟΚ
- Η ΠΝΟ αντιδρά στην τροποποίηση του κανονισμού για τα ταχύπλοα πλοία
- ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή: Ανακοινώθηκε η υποχρεωτική δημόσια πρόταση της Masdar – Στα 20 ευρώ/μετοχή το προσφερόμενο αντάλλαγμα