• Business

    Θα έχει το Brexit θετική επίδραση στην αγορά των τάνκερ;


    Ποια θα είναι η επίδραση της απόφασης των Βρετανών πολιτών για αποχώρηση της Βρετανίας από την ΕΕ στην αγορά των τάνκερ; Σε αυτό το δύσκολο (όσο και καίριο) ερώτημα προσπαθεί να απαντήσει η αμερικανική εταιρεία Poten & Partners σε εκτενή ανάλυσή της, εκτιμώντας ότι υπάρχουν προοπτικές για μία θετική επίπτωση.

    Όπως επισημαίνεται στην ανάλυση, η απόφαση για Brexit αποτέλεσε μία μεγάλη έκπληξη, που προκάλεσε αναταράξεις στις αγορές, ενώ με δεδομένο ότι η Μεγάλη Βρετανία είναι η Πέμπτη μεγαλύτερη οικονομία στον πλανήτη, ένα σημαντικό κομμάτια της οποίας εξαρτάται από τη ναυτιλία, θα πρέπει να αναρωτηθεί κανείς για τις επιπτώσεις του Brexit στα τάνκερ.

    «Η σύντομη απάντηση είναι: κανείς δεν ξέρει», σημειώνει η Poten, και διαχωρίζει τις βραχυπρόθεσμες οικονομικές και πολιτικές επιπτώσεις του Brexit από τις μακροπρόθεσμες, οι οποίες θα ξεκαθαρίσουν μόνο κατά τη διαπραγμάτευση των νέων εμπορικών συμφωνιών, που μπορεί να πάρουν χρόνια μέχρι να οριστικοποιηθούν.

    Αν και η Poten παρατηρεί πως η επιρροή της Βρετανίας τα τελευταία χρόνια έχει περιοριστεί, σημειώνει πως η χώρα παραμένει ένας σημαντικός παίκτης στις διεθνείς ναυτιλιακές αγορές, από τις ασφαλίσεις μέχρι την τραπεζική και τους ναυτομεσίτες.

    «Κάποιοι σχολιαστές έχουν πει ότι μία έξοδος από την ΕΕ θα επιταχύνει τη μείωση της βρετανικής επιρροής σε αυτές τις αγορές. Θα μπορούσε κανείς να ισχυριστεί ότι ήδη τα σημάδια είναι εμφανή. Ο Baltic Exchange εξετάζει μία πώληση στον Singapore Exchange και το ναυτιλιακό χαρτοφυλάκιο της RBS είναι προς πώληση. Άλλοι Βρετανοί πιστωτές (όπως η τράπεζα Lloyds) ήδη άρχισαν να αποσύρονται από τη βιομηχανία πριν από χρόνια. Ως αποτέλεσμα του Brexit, περισσότερες κορυφαίες διεθνείς τράπεζες και χρηματοπιστωτικά ιδρύματα πιθανόν να αποφασίσουν να αποχωρήσουν από τη Βρετανία ή να μεταφέρουν το ευρωπαϊκό τους αρχηγείο σε άλλη τοποθεσία εντός της ΕΕ. Αυτό θα είχε επίσης αρνητική επίπτωση σε όλες τις σχετιζόμενες ναυτιλιακές υπηρεσίες στη Βρετανία», τονίζεται στην ανάλυση.

    Η Poten ξεχωρίζει ως πιθανό σημείο όπου μπορεί να επηρεαστεί ιδιαίτερα η αγορά των τάνκερ τη μετακίνηση πετρελαϊκών προϊόντων μεταξύ του Ηνωμένου Βασιλείου και των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. «Οι εξαγωγές από τη Βρετανία σε χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης κινούνται ήπια πτωτικά [τα τελευταία δέκα χρόνια], κυρίως λόγω της μείωσης στην παραγωγή αργού και τις εξαγωγές. Στο πρώτο τρίμηνο του 2005, η Μεγάλη Βρετανία εξήγαγε 7,8 εκατομμύρια τόνους αργού (περίπου 650.000 βαρέλια ημερησίως) σε άλλες χώρες της ΕΕ, αναπαριστώντας το 69% των συνολικών εξαγωγών κατ’ όγκο. Στο πρώτο τρίμηνο του 2016, οι εξαγωγές αργού μειώθηκαν σε 5,1 εκατομμύρια τόνους (422.000 βαρέλια ημερησίως). Όχι μόνο μειώθηκε ο όγκος, αλλά και το μερίδιο αγοράς επίσης συρρικνώθηκε στο 58%. Τα καθαρά προϊόντα πετρελαίου, ιδιαίτερα η βενζίνη και το ντίζελ, έχουν σταδιακά αποτελέσει μεγαλύτερο κομμάτι των βρετανικών εξαγωγών», αναφέρει η ανάλυση. Ωστόσο, αυτό που είναι αξιοσημείωτο είναι ότι τo 2015 η Βρετανία έστειλε περίπου το 66% των εξαγωγών της αργού πετρελαίου και πετρελαϊκών προϊόντων σε χώρες της ΕΕ, με μόνο το 34% να πηγαίνει σε άλλες χώρες.

    Όσον αφορά στις εισαγωγές από την Ευρωπαϊκή Ένωση, όμως, τα πράγματα είναι πολύ διαφορετικά: «Καθώς η Βρετανία δεν εισάγει σημαντικές ποσότητες αργού από άλλες χώρες της ΕΕ, είναι τα προϊόντα (ειδικά τα μεσαία αποστάγματα) που κυριαρχούν στην εικόνα των εισαγωγών. Στο πρώτο τρίμηνο του 2016, η Βρετανία εισήγαγε 2,2 εκατ. τόνους (190.000 βαρέλια ημερησίως) μεσαίων αποσταγμάτων από την ΕΕ, αναπαριστώντας το 62% των συνολικών πετρελαϊκών εισαγωγών από την ΕΕ. Το 2015, η ΕΕ παρείχε το 46% των πετρελαϊκών προϊόντων που εισήχθησαν στη Βρετανία».

    Πού καταλήγουμε, λοιπόν; Δεδομένης της φύσης των μικρών αποστάσεων του εμπορίου αργού και προϊόντων μεταξύ της Βρετανίας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οποιεσδήποτε αλλαγές στη ροή του εμπορίου ως αποτέλεσμα του Brexit θα μπορούσαν να είναι θετικές για τη ζήτηση, ειδικά όσον αφορά στη μεταφορά προϊόντων, καταλήγει η Poten.

    Διαβάστε ακόμα στο mononews.gr:

    http://www.mononews.gr/dichasmeni-ellines-efoplistes-gia-brexit-katastrofi-efkeria/56232



    ΣΧΟΛΙΑ