ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Τα μεγάλα σχέδια της Intralot, το παρασκήνιο για τη ΔΕΠΑ, οι νέες business του Λου Κολλάκη, έτοιμος ο Φέσσας, οι αλλαγές του Νεμπή, τα νέα πλοία του Προκοπίου, το κάλεσμα της Μήτση, οι περιπέτειες της πλατινομαλλούσας σε Βουλιαγμένη – Λεγρενά και ο ΧΧ
Πέτρος Παππάς και Γιώργος Οικονόμου. Δύο από τους ισχυρότερους Έλληνες εφοπλιστές, που περιλαμβάνονται στην Lloyd’s List με τα 100 κορυφαία ονόματα της παγκόσμιας ναυτιλίας, εκ διαμέτρου αντίθετοι στην πολιτική που ακολουθούν για την ανάπτυξη των στόλων τους.
Ο πρώτος, επικεφαλής της Star Bulk Carriers είναι πιο συντηρητικός στις κινήσεις του και κατόρθωσε με σειρά εξαγορών που δημιούργησαν αίσθηση στη ναυτιλιακή κοινότητα να δημιουργήσει ένα στόλο με πάνω από 100 πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου.
Ο δεύτερος επικεφαλής της Dryships, ακολουθεί πιο επιθετική πολιτική, αγαπάει το ρίσκο και έχει προκαλέσει αρκετές φορές τις αντιδράσεις των μετόχων της εταιρείας του φτάνοντας μάλιστα στις δικαστικές αίθουσες.
Αυτό που δεν ήταν γνωστό στους περισσότερους είναι ότι οι δύο αυτοί ισχυροί άνδρες ξεκίνησαν μαζί την πορεία τους στον χώρο της ναυτιλίας, όπως αποκάλυψαν στο πάνελ του ετήσιου συνεδρίου του Marine Money, την περασμένη Τρίτη, σε κεντρικό ξενοδοχείο της Αθήνας, όπου έκλεψαν την παράσταση με την κοινή τους εμφάνιση.
Γνωρίζονται από παιδιά και ήταν συμμαθητές στο Κολέγιο Αθηνών. Μετά την ολοκλήρωση των σπουδών τους, τη δεκαετία του ’80, αποφάσισαν να δοκιμάσουν τις δυνάμεις τους στη ναυτιλία.
Ο Γιώργος Οικονόμου πούλησε ένα διαμέρισμα στη Νέα Υόρκη έναντι 396.000 δολαρίων ενώ ο Πέτρος Παππάς έβαλε από τα προσωπικά του χρήματα 700.00 δολάρια. Παράλληλα, πήραν δάνειο από τον πατέρα του δεύτερου και κάποια οικονομική βοήθεια από φίλους τους, προκειμένου να αγοράσουν το πρώτο τους πλοίο.
Μετά την κρίση του ’80 η ναυτιλιακή βιομηχανία άρχισε να ανακάμπτει βοηθώντας τους δύο συνεταίρους να αναπτυχθούν. Στη συνέχεια ο Πέτρος Παππάς αποφάσισε να αποχωρήσει κεφαλαιοποιώντας τα κέρδη του, ενώ ο Γιώργος Οικονόμου επέλεξε να παραμείνει και να ρισκάρει.
«Ήμουν πάντοτε του γραφείου. Δεν έβγαινα έξω. Ο Γιώργος ήταν πάντα του έξω. Έκανε όλες τις επαφές με τις τράπεζες και τα στα ραντεβού πήγαινε εκείνος», είπε ο Πέτρος Παππάς.
Αν και στην πορεία βρέθηκαν αμφότεροι αντιμέτωποι με μεγάλες δυσκολίες, κατόρθωσαν όχι απλά να τις ξεπεράσουν αλλά να ισχυροποιήσουν σημαντικά τη θέση τους στην παγκόσμια ναυτιλία.
Αναφορικά με τις εκτιμήσεις τους για την πορεία της αγοράς, όταν ο Πέτρος Παππάς ερωτήθηκε αν έχει μετανιώσει για κάτι κατά τη διάρκεια της 40ετούς δραστηριοποίησης του στην ναυτιλιακή αγορά είπε χαρακτηριστικά: “Κοιτάζοντας τις τιμές των ναύλων στα VLCC να φτάνουν στα 300.000 δολάρια ημερησίως, σκέφτομαι ότι θα έπρεπε να έχω αγοράσει μερικά”.
Για τον εξοπλισμό των πλοίων της Star Bulk με scrubbers, τόνισε ότι ήταν μία απόφαση που ελήφθη με στόχο την προάσπιση των μετόχων της εταιρείας.
Από την πλευρά του ο Γ. Οικονόμου αναφέρθηκε στην αγορά LNG υποστηρίζοντας ότι με τα σημερινά δεδομένα η επένδυση του μέλλοντος στη ναυτιλία είναι τα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου. Σε κάθε περίπτωση το LNG είναι ένα καύσιμο μεταβατικό σε άλλου είδους ενέργεια και δεν καλύπτει τις απαιτήσεις του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού για το 2025.
Όσον αφορά τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι ναυτιλιακές στον τομέα της χρηματοδότησης τους λόγω των προβλημάτων των τραπεζών, τόνισε ότι ένας πλοιοκτήτης πρέπει να έχει ευελιξία. Συγκεκριμένα, υποστήριξε ότι υπάρχουν και άλλες πηγές άντλησης κεφαλαίων όπως οι χρηματιστηριακές αγορές, το private equity και η συμμετοχή σε κοινοπραξίες.