Νέες, επιμέρους επείγουσες παρεμβάσεις φέρνει το υπουργείο Παιδείας σε ό,τι αφορά στην πρωτοβάθμια, δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Οι επιμέρους διατάξεις αναφορικά με τις παρεμβάσεις αυτές περιλαμβάνονται στα νομοσχέδια του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων και του υπουργείου Υγείας και αναμένεται να τεθούν προς συζήτηση και ψήφιση στη Βουλή. Στόχος των νέων αυτών παρεμβάσεων, σύμφωνα με το υπουργείο, είναι «η επίλυση άμεσων προβλημάτων, ώστε να διασφαλιστεί η εύρυθμη λειτουργία της νέας σχολικής και ακαδημαϊκής χρονιάς».

Πιο αναλυτικά, οι προτεινόμενες παρεμβάσεις που αναφέρονται στις διατάξεις των νομοσχεδίων των υπουργείων Ανάπτυξης και Επενδύσεων και Υγείας είναι:

1. Απλούστευση διαδικασίας διαχείρισης μεταπτυχιακών προγραμμάτων

Με τη σχετική νομοθετική ρύθμιση, το υπουργείο σημειώνει ότι απλουστεύονται οι διαδικασίες διαχείρισης των μεταπτυχιακών προγραμμάτων και μειώνεται ο διοικητικός φόρτος στα πανεπιστήμια.

«Θεσμοθετούμε μεγαλύτερη ευελιξία στο λειτουργικό πλαίσιο των μεταπτυχιακών προγραμμάτων, ενισχύοντας την αυτοδιοίκηση των ιδρυμάτων, με στόχο την προσέλκυση περισσότερων καταξιωμένων επιστημόνων, περισσότερων φοιτητών, καθώς και την προώθηση και διευκόλυνση της έρευνας και της διδασκαλίας», επισημαίνει το υπουργείο.

Η ανακοίνωση του υπουργείο διευκρινίζει επίσης ότι οι διατάξεις αυτές αποσκοπούν στη διευθέτηση «ζητημάτων επείγουσας φύσεως» στην έναρξη της ακαδημαϊκής χρονιάς. Αναφορικά με το ευρύτερο κανονιστικό πλαίσιο των προγραμμάτων μεταπτυχιακών σπουδών, αυτό θα συμπεριληφθεί στο νομοσχέδιο για τη συνολική αναθεώρηση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, το οποίο αναμένεται να κατατεθεί μέχρι το τέλος της χρονιάς.

2. Ενίσχυση προτύπων και πειραματικών σχολείων

Επιθυμία του υπουργείου είναι, επιπλέον, να δοθεί μεγαλύτερη ελευθερία στη διαμόρφωση του ωρολογίου προγράμματος, καθώς και ενδυνάμωση της λειτουργίας των προτύπων και πειραματικών σχολείων (ΠΠΣ) και σε αυτά ακριβώς τα στοιχεία αποσκοπεί η νομοθετική πρωτοβουλία για τη ρύθμιση της μεταβατικής λειτουργίας και συγκρότησης των Επιστημονικών Εποπτικών Συμβουλίων (ΕΠΕΣ) των ΠΠΣ.

«Είναι κεντρική μας πολιτική επιλογή και προγραμματική μας θέση, όχι μόνο η αποκατάσταση, αλλά και η περαιτέρω ενίσχυση των ΠΠΣ, στο πλαίσιο της προσπάθειας για την αναβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης όλων των βαθμίδων», σχολιάζει το υπουργείο.

3. Αναγνώριση επαγγελματικής ισοδυναμίας τίτλων σπουδών τριτοβάθμιας εκπαίδευσης κρατών – μελών της ΕΕ και τρίτων χωρών

Βάσει της σχετικής διάταξης, επιστρέφει η δυνατότητα αναγνώρισης της επαγγελματικής ισοδυναμίας τίτλων σπουδών τριτοβάθμιας εκπαίδευσης κρατών – μελών της ΕΕ και τρίτων χωρών. Επιπροσθέτως, διατηρείται η δυνατότητα αναγνώρισης επαγγελματικών προσόντων, σύμφωνα με την Οδηγία 2005/36/ΕΚ, όπως ενσωματώθηκε στην ελληνική έννομη τάξη με το Π.Δ. 38/10 και ισχύει. Επιπλέον όφελος, όπως επισημαίνει το υπουργείο είναι η διευκόλυνση των διαδικαστικών για τη διεκπεραίωση των σχετικών αιτήσεων.

«Οι μεγάλες χρονικές καθυστερήσεις που έχουν διαπιστωθεί στη λειτουργία του ΣΑΕΠ, κρατούν παγιδευμένους χιλιάδες απόφοιτους και θέτουν ευθέως ζητήματα συμβατότητας του ελληνικού δικαίου με τις υποχρεώσεις που απορρέουν για τα κράτη – μέλη από το ενωσιακό δίκαιο», σημειώνει το υπουργείο.

4. Άρση του διαχωρισμού σχολών ελεύθερης πρόσβασης και μη

Με την προς ψήφιση ρύθμιση, προβλέπεται η εισαγωγή των ενδιαφερομένων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση μόνο μέσω πανελλαδικών εξετάσεων, «για τη διατήρηση του κύρους όλων των σχολών της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης», σύμφωνα με όσα αναφέρει το υπουργείο. Αυτό που προτείνει, λοιπόν, η διάταξη είναι η άρση της κατηγοριοποίησής τους σε σχολές «ελεύθερης πρόσβασης» και σε σχολές εισαγωγής «κατόπιν εξετάσεων», αφού η παρούσα ηγεσία του υπουργείου κρίνει την κατηγοριοποίηση αυτή «αδικαιολόγητη».

5. Εισαγωγή παλαιών αποφοίτων στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση

Στις παρεμβάσεις που θα τεθούν προς συζήτηση στη Βουλή, περιλαμβάνεται και μια διάταξη, βάσει της οποίας παρέχεται η δυνατότητα σε όλους τους παλαιούς αποφοίτους (δηλαδή, σε όσους αποφοίτησαν μέχρι και το σχολικό έτος 2018-2019), οι οποίοι επιθυμούν να συμμετάσχουν στις πανελλαδικές εξετάσεις υποψηφίων γενικού λυκείου του σχολικού έτους 2019-2020, να επιλέξουν είτε να εξεταστούν με τους όρους και προϋποθέσεις (εξεταστέα ύλη και διαδικασίες) που θα ισχύσουν το σχολικό έτος 2019-2020, είτε με τους όρους και προϋποθέσεις, που ίσχυσαν το σχολικό έτος 2018-2019.

6. Πιστώσεις για την απασχόληση εκπαιδευτικών

Προκειμένου να καλυφθούν πρόσθετες ανάγκες, που αφορούν στην ομαλή λειτουργία των σχολείων για το σχολικό έτος 2019-2020 και, συγκεκριμένα, για την εξασφάλιση των αναγκαίων πιστώσεων για απασχόληση του απαιτούμενου αριθμού αναπληρωτών και ωρομισθίων εκπαιδευτικών, καθώς και ειδικού εκπαιδευτικού και βοηθητικού προσωπικού και όπως αναφέρει το υπουργείο, «δεδομένης της ανεπάρκειας των πιστώσεων που μας κληροδότησε η απελθούσα κυβέρνηση», προβλέπεται ρύθμιση για την εξασφάλιση των απαραίτητων πιστώσεων.

7. Επιλογή σημαιοφόρων στα δημοτικά σχολεία

Τέλος, αλλάζει και ο τρόπος επιλογής των σημαιοφόρων, παραστατών και υπεύθυνων στα δημοτικά σχολεία. Η σχετική ρύθμιση προβλέπει η επιλογή τους να γίνεται με κριτήριο την επίδοσή τους κατά την Ε΄ τάξη του δημοτικού σχολείου και με βάση τον γενικό μέσο όρο βαθμολογίας τους. «Σκοπός της διάταξης είναι η επιβράβευση της προσπάθειας των μαθητών και η παροχή κινήτρου για τη βελτίωση των επιδόσεών τους», επισημαίνει το υπουργείο.