Τη δυνατότητα για νέα μεγάλα επενδυτικά σχέδια σαν το Ελληνικό, βλέπει ο Διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος Γιάννης Στουρνάρας, σύμφωνα με όσα είπε στη σημερινή ομιλία του  στο συνέδριο με θέμα την Ανταγωνιστικότητα, που διοργανώθηκε στη Λωζάννη της Ελβετίας , επί τη ευκαιρία της 30ης επετείου από την έναρξη λειτουργίας του IMD World Competitiveness Center.

Όπως είπε “το ελληνικό κράτος, για ιστορικούς λόγους, κατέχει γη σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό από ό, τι άλλα κράτη μέλη του ΟΟΣΑ ή τα ευρωπαϊκά κράτη μέλη. Η γη αυτή θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για την εκκίνηση μεγάλων επενδυτικών σχεδίων (και για την προσέλκυση ξένων άμεσων επενδύσεων) όπου το κράτος εκμισθώνει τη γη για μεγάλες περιόδους και οι ιδιώτες επενδυτές την αναπτύσσουν, όπως για παράδειγμα το  “Ελληνικό”. Τόνισε, ότι πρόκειται για έργο 8 δισ. ευρώ και αφορά την ανάπτυξη μιας μεγάλης περιοχής (τρεις φορές μεγαλύτερη από το μέγεθος του Μονακό). Η φιλοδοξία , σημείωσε, είναι να δημιουργηθεί μια νέα «Ριβιέρα» με μεγάλα πολλαπλασιαστικά αποτελέσματα μέσω της κατασκευής πολυτελών κατοικιών, ξενοδοχείων και καζίνο.

Μεγάλη η σημασία των έργων ΣΔΙΤ

Αναφερόμενος στις ΣΔΙΤ, είπε ότι η Ελλάδα, τα τελευταία δέκα χρόνια, είχε πολύ καλή πορεία στη δημιουργία ΣΔΙΤ καθώς και  ότι οι ΣΔΙΤ διαδραμάτισαν σημαντικό ρόλο στη διευκόλυνση της υλοποίησης σημαντικών έργων. Προς το παρόν, η Ελλάδα συμμετέχει σε 14 συμπράξεις δημόσιου-ιδιωτικού τομέα διαφόρων τύπων και μεγεθών, οι οποίες μεταφράζονται σε επένδυση ύψους 822 εκατ. Ευρώ για τα έτη 2009 έως 2019, εκ των οποίων 318 εκατ. Ευρώ χρηματοδοτούνται από επιχορηγήσεις της ΕΕ και 504 εκατ. Ευρώ από ιδιωτικούς πόρους. Αναφέρθηκε σε κάποια από αυτά τα έργα, όπως στο έργο «  Telematics Urban Transportation System», το οποίο υπεγράφη τον Ιούνιο του 2014, αφορούσε 1.000 έξυπνες στάσεις λεωφορείων και τρόλεϊ, παρέχοντας στους επιβάτες πληροφορίες σε πραγματικό χρόνο σχετικά με τα δρομολόγια και τις διαδρομές των 2.500 οχημάτων. Τα κοινωνικά και οικονομικά οφέλη του έργου ήταν σημαντικά: (α) αναβάθμιση της υποδομής δημόσιων μεταφορών · β) βελτίωση της εμπειρίας των επιβατών και της ποιότητας ζωής · γ) μειώσεις της κυκλοφοριακής συμφόρησης, της κατανάλωσης καυσίμου και κατά συνέπεια της ατμοσφαιρικής ρύπανσης.
Τον Δεκέμβριο του 2014 υπογράφηκε μια άλλη σύμπραξη για την κάλυψη ευρυζωνικών υποδομών και προσιτών υπηρεσιών συνδεσιμότητας στους κατοίκους απομακρυσμένων, μειονεκτικών και παραμεθόριων περιοχών της Ελλάδας χωρίς σύνδεση με τον ψηφιακό κόσμο και αντιστοιχώντας σε περίπου 45% της ελληνικής επικράτειας. Αυτό το συγκεκριμένο έργο ήταν ο νικητής των Ευρωπαϊκών Βραβείων Ευρυζωνικότητας 2017.
Τον Ιούνιο του 2015 δημιουργήθηκε μια νέα σύμπραξη δημόσιου-ιδιωτικού τομέα για την ανάπτυξη του πρώτου ολοκληρωμένου συστήματος διαχείρισης αποβλήτων στην Ελλάδα. Αυτή η νέα μονάδα επεξεργασίας αποβλήτων συμπεριλαμβάνει το προηγούμενο σύστημα διαχείρισης αποβλήτων της Δυτικής Μακεδονίας και δημιουργεί ένα μοντέλο διαχείρισης αποβλήτων σε πλήρη συμμόρφωση με την περιβαλλοντική στρατηγική της ΕΕ.
«Όλες οι 14 συμπράξεις δημοσίου και ιδιωτικού τομέα συμμορφώνονται με τα υψηλά πρότυπα όσον αφορά τόσο τα πρότυπα χρηματοοικονομικής πληροφόρησης όσο και τα τεχνικά χαρακτηριστικά και έχουν λάβει ευρεία αναγνώριση», σημείωσε.

Είναι σημαντικό ότι έχουν αξιολογηθεί από την Eurostat και έχουν ταξινομηθεί ως «εκτός ισολογισμού» (που σημαίνει ότι δεν επηρεάζουν το δημόσιο έλλειμμα και το δημόσιο χρέος) λόγω του καλού επιμερισμού των κινδύνων. Μια σειρά 12 επιπλέον συμπράξεων μεταξύ του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα βρίσκεται στο στάδιο της προετοιμασίας και έχουν ήδη εγκριθεί. Η έμφαση δίνεται σε τομείς με υψηλή κοινωνική προτεραιότητα για τις τοπικές κοινότητες, όπως διαχείριση αποβλήτων, εξοικονόμηση ενέργειας (π.χ. έργα φωτισμού), κοινωνικές υποδομές (π.χ. σχολεία και νοσοκομεία) και ΤΠΕ (π.χ. “Ultrafast Broadband” ) και σε έργα παραχώρησης που δεν επιβαρύνουν το πρόγραμμα δημόσιων επενδύσεων.