Εντός της επόμενης εβδομάδας αναμένεται να παραδώσει η αρμόδια 13μελής επιτροπή σοφών το πόρισμά της για το νέο, αμιγώς κεφαλαιοποιητικό σύστημα επικουρικής ασφάλισης στον υφυπουργό Κοινωνικών Υποθέσεων, Νότη Μηταράκη.

Σήμερα το μεσημέρι θα πραγματοποιηθεί η τελευταία συνάντηση στο υπουργείο Εργασίας, παρουσία της γ.γ. Παυλίνας Καρασιώτου, προκειμένου να μπουν οι τελευταίες πινελιές στον τρόπο λειτουργίας και τις παροχές του νέου επικουρικού ταμείου. Σύμφωνα με πληροφορίες του «Mononews», έχουν σταλεί τα απαιτούμενα στοιχεία και στην Εθνική Αναλογιστική Αρχή, προκειμένου να ολοκληρώσει την αναλογιστική μελέτη, που είναι απαραίτητη, έως το τέλος του μήνα.

Τα βασικά χαρακτηριστικά του εγχειρήματος της κυβέρνησης για την εισαγωγή ενός νέου μοντέλου επικουρικής ασφάλισης από τον Ιανουάριο του 2021 παρουσιάστηκε και στους εκπροσώπους των δανειστών την προηγούμενη εβδομάδα, ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες, επιφυλάχθηκαν να τοποθετηθούν, καθώς δεν επηρεάζεται ο προϋπολογισμός του 2020 και δεν υπάρχει αναλογιστική μελέτη για το κόστος μετάβασης από το σημερινό σύστημα στο νέο.

Όπως έχει αποκαλύψει το «Mononews», στόχος του υφυπουργού, Νότη Μηταράκη είναι να πολλαπλασιαστούν οι ετήσιες αποδόσεις για τους νέους ασφαλισμένους που θα ενταχθούν μετά τον Ιανουάριο του 2021 από 1%, που είναι σήμερα, στο 3,5 -5%. Την ίδια στιγμή, ο ασφαλισμένος θα παρακολουθεί το ποσό των εισφορών που έχει συγκεντρώσει και θα έχει ενεργό ρόλο στην επένδυση των χρημάτων.

Ακόμη, θα του δίνεται η δυνατότητα να λάβει την σύνταξή του πριν την συμπλήρωση του γενικού ορίου που ισχύει για την κύρια ασφάλιση. Ο ασφαλισμένος του νέου ΕΤΕΑΕΠ θα λαμβάνει το 25% του ποσού που θα περιέχει ο ατομικός του «κουμπαράς» ως εφάπαξ παροχή, και το υπόλοιπο 75% ως σύνταξη.

Τα χαρακτηριστικά του νέου συστήματος που φαίνεται ότι συμφωνεί και τα μέλη της επιτροπής είναι τα εξής:

-Η νέα επικουρική αφορά μόνο τους νέους ασφαλισμένους, όσους μπαίνουν στην αγορά εργασίας από 1.1.2021.

-Η νέα επικουρική είναι υποχρεωτική για όλους.

-Οι εισφορές παραμένουν στα σημερινά επίπεδα.

-Κάθε ασφαλισμένος έχει τον ατομικό του λογαριασμό στο ΕΤΕΑΕΠ.

-Το Ενιαίο Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης και Εφάπαξ Παροχών θα αναμορφωθεί και θα αναβαθμιστεί, προκειμένου να διαχειρίζεται τη νέα επικουρική, όντας ταυτόχρονα και ο δημόσιος πάροχος επενδυτικής στρατηγικής.

-Εναλλακτικά, οι ασφαλισμένοι, με ατομική τους δήλωση, θα μπορούν να επιλέξουν άλλον επενδυτικό φορέα, μεταξύ λίστας αδειοδοτημένων και πιστοποιημένων φορέων και επαγγελματικών ταμείων.

-Για πρώτη φορά θα δοθεί η δυνατότητα στον ασφαλισμένο να επιλέξει τον επενδυτικό φορέα αλλά και το μείγμα της παροχής όπως για παράδειγμα εφάπαξ καταβολή ή μηνιαία σύνταξη, την ηλικία λήψης της νέας επικουρικής, αλλά την επενδυτική στρατηγική που θα ακολουθήσει.

-Το ΕΤΕΑΕΠ θα είναι ο διαχειριστής των λογαριασμών. Η εποπτεία και ο έλεγχος του συστήματος ανατίθενται στην Τράπεζα της Ελλάδος και την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς.

-Μετάβαση στο νέο σύστημα. Οι σημερινοί συνταξιούχοι θα συνεχίσουν να λαμβάνουν τις σημερινές τους παροχές και οι σημερινοί ασφαλισμένοι θα παραμένουν στο σύστημα που ισχύει ήδη. Η μετάβαση χρηματοδοτείται από την ανάπτυξη, αλλά και τον κρατικό προϋπολογισμό, στο πλαίσιο της διαγενεακής αλληλεγγύης. Στα 40 χρόνια για την πλήρη ανάπτυξη του συστήματος, το σωρευτικό κόστος μετάβασης δεν ξεπερνά το 0,5% του σωρευτικού ΑΕΠ, καθιστώντας το απολύτως διαχειρίσιμο, σύμφωνα με την ηγεσία του υπουργείου Εργασίας.

Επένδυση πόρων του επικουρικού ταμείου

Για πρώτη φορά, ελληνικοί θεσμικοί επενδυτές θα διαχειρίζονται τα σωρευμένα κεφάλαια του δεύτερου πυλώνα, σημαντικό μέρος των οποίων θα επανεπενδύεται στην ελληνική οικονομία, δημιουργώντας πολλαπλασιαστικά οφέλη. Σήμερα, η επενδυτική αγορά στηρίζεται δυσανάλογα σε ξένους θεσμικούς επενδυτές.

Ο κάθε ασφαλισμένος, πλέον, θα έχει ρόλο και λόγο για την επένδυση των χρημάτων που αποταμιεύει και θα λαμβάνει τις αποδόσεις για τις εισφορές που καταβάλει και, σε καμία περίπτωση, δε θα ρισκάρει τις εισφορές. Το υπουργείο Εργασίας θα προσπαθήσει να ακολουθήσει τα πρότυπα κοινωνικής ασφάλισης που εφαρμόζονται σε προηγμένες χώρες της Δυτικής Ευρώπης και της Βόρειας Αμερικής, με στόχο το δημόσιο σύστημα ασφάλισης να γίνει ελκυστικότερο στους νέους.

Όλο αυτό θα στηρίζεται στην παραδοχή μηδενικού ρίσκου για τον ασφαλισμένο, δηλαδή του τι θα πάρει ο νέος ασφαλισμένος επιλέγοντας την επένδυση των εισφορών του με τον τόκο των κρατικών ομολόγων και την πλήρη προστασία του κεφαλαίου του. Με αυτό τον τρόπο, θα υπάρξει σώρευση των ατομικών του εισφορών με κρατικό επιτόκιο, κάτι που μακροχρόνια θα οδηγήσει σε μεγαλύτερες επικουρικές συντάξεις από αυτές του νόμου Κατρούγκαλου, οι οποίες αυτή την στιγμή δεν έχουν καμία ανταπόδοση.

Το ίδιο μοντέλο διαχείρισης των ασφαλιστικών εισφορών των εργαζομένων θα προταθεί και στα επαγγελματικά επικουρικά ταμεία, που θα λειτουργούν από ασφαλιστικές εταιρίες τραπεζών ή ακόμη και από επαγγελματικά ταμεία, που λειτουργούν σε όλες σχεδόν τις ευρωπαϊκές χώρες, με στόχο την επίτευξη καλύτερων αποδόσεων προς όφελος των ασφαλισμένων, για την λήψη υψηλότερων επικουρικών συντάξεων.

Ο κάθε ασφαλισμένος θα έχει την δυνατότητα, από τον πρώτο μήνα ένταξης στο νέο σύστημα που θα τεθεί σε εφαρμογή από το 2021, να παρακολουθεί την απόδοση των εισφορών του, να αλλάζει την επενδυτική πολιτική που ακολουθεί, μετά από την παροχή συμβουλών από ειδικούς, ενώ θα έχει την δυνατότητα ρευστοποίησης και καταβολής της σύνταξής του μετά την πρώτη 15ετία.

Ωστόσο, όσο περισσότερο θα παραμένει στο σύστημα, τόσο υψηλότερο θα είναι το ύψος της επικουρικής σύνταξης που θα λάβει. Υπό εξέταση θα τεθεί και το πώς κάποιος νέος ασφαλισμένος μετά το 1993, μετά από δική του επιλογή, θα έχει τη δυνατότητα να μεταπηδήσει από το υπάρχον σύστημα επικουρικής ασφάλισης στο νέο σύστημα πλήρους κεφαλαιοποίησης των καταβαλλόμενων ασφαλιστικών εισφορών.