ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), Μιχάλη Σακέλλη, η επιβατική κίνηση εξαιρουμένων των πορθμείων αναμένεται να κλείσει φέτος στα 19 εκατομμύρια, αριθμός που συνιστά επιτυχία, με δεδομένες τις αντιξοότητες και τη «βουτιά» στις ακτοπλοϊκές μετακινήσεις τα πρώτα χρόνια της κρίσης – το 2012 η επιβατική κίνηση είχε υποχωρήσει στα 14 εκατομμύρια.
Ο κ. Σακέλλης σπεύδει πάντως να τονίσει πως δεν υπάρχει περιθώριο για πανηγυρισμούς, αφού όπως λέει υπάρχουν δυο μεγάλες προκλήσεις που αυξάνουν κατακόρυφα το κόστος λειτουργίας και αναπόφευκτα θα πιέσουν προς τα πάνω τις τιμές των ναύλων: η πρώτη αφορά στην εκτόξευση του κόστους των ναυτιλιακών καυσίμων –έχει διπλασιασθεί η τιμή τους σε σχέση με πριν από τρία χρόνια- και η δεύτερη την υποχρεωτική χρήση των νέων ακριβότερων καυσίμων μειωμένου θείου από την 1η Ιανουαρίου του 2020, για όσα πλοία δεν εγκαταστήσουν τα ειδικά συστήματα καθαρισμού (scrubbers).
Η εγκατάσταση scrubbers, σημειώνει ο κ. Σακέλλης είναι αρκετά δαπανηρή καθώς η σχετική επένδυση κυμαίνεται από 4 εκατ. ευρώ έως 6 εκατ. ευρώ ανά τύπο πλοίου ενώ για κάποιο διάστημα το πλοίο θα πρέπει να σταματήσει τα δρομολόγια. Ανάμεσα στις εταιρείες που έχουν τοποθετήσει τα σχετικά συστήματα καθαρισμού είναι οι Μινωικές Γραμμές ενώ και η Attica Group, σκοπεύει να προχωρήσει σε ανάλογες επενδύσεις σε επιλεγμένα πλοία του στόλου της (Bluestar Ferries και Superfast Ferries).
Αυτή τη στιγμή, σύμφωνα με τον κ. Σακέλλη γίνεται προσπάθεια για να αποτραπεί η αύξηση των ναύλων από τη νέα χρονιά, μέσα από τη μείωση του ΦΠΑ. Τόσο η ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας όσο και του Τουρισμού, σημειώνει ο ίδιος, έχουν αντιληφθεί τη σοβαρότητα του προβλήματος και εκτιμά πως θα βρεθεί κάποια λύση.
Οι ακτοπλόοι πάντως από την πλευρά τους, υπογραμμίζει ο ίδιος, έχουν προχωρήσει σε εκτεταμένες προσφορές, προκειμένου να κρατήσουν χαμηλά τα ακτοπλοϊκά ναύλα και να προσελκύσουν νέους επιβάτες. Υπολογίζεται πως σήμερα περίπου το 40%με 60% των επιβατών απολαμβάνει κάποιου είδους έκπτωση ανάλογα με την γραμμή, η οποία μπορεί να φθάσει μέχρι και το 50% της αξίας του ναύλου.
Όσον αφορά στο θέμα των άγονων γραμμών, ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ επισημαίνει πως ήταν θέμα χρόνου να παρουσιαστούν προβλήματα καθώς οι λιμενικές υποδομές στην χώρα υστερούν ενώ απουσιάζουν και τα κατάλληλα πλοία. Λύση στο πρόβλημα εκτιμάται πως θα δώσει η παροχή ουσιαστικών κινήτρων για την κατασκευή νέων πλοίων, τα οποία θα μπορούν να δρομολογηθούν στις συγκεκριμένες γραμμές που δεν έχουν εμπορικό ενδιαφέρον.
Κληθείς τέλος να σχολιάσει το master plan του ΟΛΠ ενόψει και της αυριανής συνεδρίασης της ΕΣΑΛ, σημειώνει πως η βασική ένσταση των ακτοπλόων αφορά στη δημιουργία του car terminal στην περιοχή της Δραπετσώνας, όπου σήμερα επισκευάζονται τα πλοία της ακτοπλοΐας. Σε περίπτωση που το συγκεκριμένο project προχωρήσει, οι ακτοπλόοι όπως λέει, δεν θα έχουν χώρο για να επισκευάσουν και να συντηρήσουν τον στόλο τους στην Ελλάδα.
Ένα ακόμη ζήτημα που θα θίξει ενώπιον των μελών της ΕΣΑΛ, είναι και η έννοια της ασφάλειας του λιμανιού (του ISPS), η οποία σήμερα απουσιάζει. Όπως λέει χαρακτηριστικά, τα έργα που σχεδιάζεται να γίνουν στο λιμάνι δεν λαμβάνουν υπόψη την ανάγκη ότι το λιμάνι πρέπει κάποια στιγμή να κλείσει και να εισέρχονται μόνο όσοι ταξιδεύουν.