Αύριο Τρίτη αναμένεται η πρώτη συνάντηση της ηγεσίας του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων με τους εκπροσώπους των δανειστών.

Ο υπουργός Εργασίας Γιάννης Βρούτσης, ο υφυπουργός Κοινωνικών Υποθέσεων Νότης Μηταράκης και υφυπουργός Κοινωνικών Υποθέσεων Δόμνα Μιχαηλίδου θα πρέπει, μεταξύ άλλων, να παρουσιάσουν την πορεία προϋπολογισμού του Ενιαίου Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης, της ρύθμισης οφειλών των 120 δόσεων, αλλά και της έκδοσης των εκκρεμών αιτήσεων συνταξιοδότησης.

Σύμφωνα με πληροφορίες του Mononews.gr, στον τομέα της πρόνοιας επί τάπητος θα τεθούν εκκρεμότητες του παρελθόντος όπως η καθολική εφαρμογή του πιλοτικού προγράμματος για την ηλεκτρονική καταγραφή των δικαιούχων επιδομάτων αναπηρίας και η επανεξέταση των κριτηρίων όσων χρησιμοποιούν δωρεάν τα μέσα μαζικής μεταφοράς. Οι δανειστές επιμένουν στην πλήρη διαφάνεια και στην ηλεκτρονική καταγραφή όσων λαμβάνουν προνοιακά επιδόματα σε ενιαίο μητρώο δικαιούχων.

Όσον αφορά τα εργασιακά, παραμένουν ανοικτά αρκετά δύσκολα ζητήματα, όπως η πάταξη της αδήλωτης και υποδηλωμένης εργασίας, ενώ υπό εξέταση θα τεθούν και οι συνέπειες της αύξησης του κατώτατου μισθού και της κατάργησης του υποκατώτατου μισθού. Σημειώνεται ότι οι δανειστές είχαν εκφράσει την διαφωνία τους στην αύξηση των κατώτατων μισθών κατά περίπου 11% με ταυτόχρονη κατάργηση του υποκατώτατου μισθού.

Πρόνοια

1. Προνοιακά-αναπηρικά επιδόματα: Επί τάπητος αναμένεται να τεθεί η αξιολόγηση του πιλοτικού προγράμματος σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Πάτρα για την χορήγηση των επιδομάτων αναπηρίας.

Υπενθυμίζεται ότι το 2018 είχε ξεκινήσει με τη σύμφωνη γνώμη των δανειστών η ηλεκτρονική καταχώριση περίπου 200.000 αναπήρων που λαμβάνουν αναπηρικά επιδόματα, συνολικού προϋπολογισμού 740 εκατ. ευρώ. Στόχος της παρέμβασης αυτής είναι η αναπροσαρμογή της διαδικασίας παρακολούθησης, καταγραφής και αξιολόγησης των ατόμων με αναπηρία που δικαιούνται επίδομα.

Το πρόγραμμα προβλέπει τη δημιουργία ηλεκτρονικού φακέλου σε νέους δικαιούχους προνοιακών επιδομάτων με σταδιακή ένταξη και των παλιών, ωστόσο διαπιστώνεται, κυρίως στο σκέλος των ιατρικών γνωματεύσεων, σημαντική καθυστέρηση.

Σύμφωνα με πληροφορίες, οι δανειστές θα ζητήσουν στατιστικά στοιχεία που θα επιβεβαιώνουν την εύρυθμη λειτουργία του προγράμματος, ενώ έως τον Νοέμβριο αναμένεται η αξιολόγηση της Παγκόσμιας Τράπεζας.

Υπενθυμίζεται ότι αποτελεί Μνημονιακή υποχρέωση η επέκταση του πιλοτικού προγράμματος σε όλη τη χώρα έως το τέλος του έτους, κάτι που είναι εξαιρετικά δύσκολο με τα σημερινά δεδομένα.

2. Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης: Η νέα κυβέρνηση θα επαναφέρει το όνομα του επιδόματος σε Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα και έχει δεσμευτεί στην αύξηση του προϋπολογισμού του από το 2020 στο 1 δισ. ευρώ, έναντι 850 εκατ. ευρώ που είχε προϋπολογιστεί για το 2019, εκ των οποίων θα απορροφηθούν τελικά 680 εκατ. ευρώ. Το υπουργείο Εργασίας εξετάζει το ενδεχόμενο το επίδομα να αυξηθεί, τα εισοδηματικά κριτήρια να αναπροσαρμοστούν ώστε να ενταχθούν περισσότεροι δικαιούχοι (π.χ. μονογονεϊκές οικογένειες), με στόχο την αντιμετώπιση της ακραίας φτώχειας.

Επί τάπητος θα τεθεί και η διασύνδεση με το πληροφοριακό σύστημα «Εργάνη», προκειμένου να γνωρίζουν στον ΟΠΕΚΑ το εάν ο δικαιούχος εργάζεται ή όχι. Οι δανειστές επιμένουν στην πλήρη ηλεκτρονική καταγραφή όλων των δικαιούχων και των επιδομάτων που λαμβάνουν μέσω ενιαίου μητρώου δικαιούχων στον Οργανισμό Προνοιακών Επιδομάτων και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (ΟΠΕΚΑ), ενώ παράλληλα ζητούν την επανένταξη τουλάχιστον του 10% όσων λαμβάνουν προνοιακά επιδόματα στην αγορά εργασίας, κάτι που μέχρι σήμερα δεν γίνεται.

3. Δωρεάν μεταφορά σε Μέσα Μαζικής Μεταφοράς: Οι δανειστές κατά καιρούς έχουν ζητήσει την αξιολόγηση όσων μεταφέρονται με τα μέσα μεταφοράς δωρεάν ή με μειωμένο εισιτήριο. Η προηγούμενη κυβέρνηση είχε δεσμευτεί ότι μετά την πλήρη εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου θα είχε πλήρη εικόνα για το αριθμό των δικαιούχων και το ποσό που επιβαρύνονται οι δημόσιες συγκοινωνίες.

Σύμφωνα με πληροφορίες, σε εκκρεμότητα παραμένει η μελέτη για την αναθεώρηση των κριτηρίων όσων απολαμβάνουν δωρεάν μετακινήσεις. Υπενθυμίζεται ότι οι δανειστές έχουν προτείνει την επιβολή εισοδηματικών και περιουσιακών κριτηρίων.

4. Επίδομα γέννας: Η κυβέρνηση είναι αποφασισμένη ότι θα διαθέσει 180 εκατ. ευρώ από τον προϋπολογισμό για την καταβολή επιδόματος γέννας 2.000 ευρώ για κάθε παιδί που θα γεννηθεί από την 1η Ιανουαρίου 2020 και μετά. Βάσει του σχεδιασμού, το νέο επίδομα θα είναι οριζόντιο, ενώ θα υπάρχουν εισοδηματικά κριτήρια για τα ιδιαίτερα υψηλά εισοδήματα.
Ασφαλιστικό

5. Εκτενής αναφορά αναμένεται να γίνει για την πορεία ενοποίησης των ασφαλιστικών φορέων στον Ενιαίο Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης, στην εφαρμογή του νόμου Κατρούγκαλου, την απονομή των 470.000 εκκρεμών αιτήσεων συνταξιοδότησης και εφάπαξ, αλλά και στα οικονομικά δεδομένα του ασφαλιστικού συστήματος. Κατά την διάρκεια των συναντήσεων με τα τεχνικά κλιμάκια, οι αρμόδιοι στο υπουργείο Εργασίας παρουσίασαν στοιχεία σχετικά με την πορεία της ρύθμισης οφειλών των 120 δόσεων, την αύξηση των συντάξεων χηρείας και το πόσο θα στοιχίσει αυτό, αλλά και την πορεία του προϋπολογισμού του ΕΦΚΑ.

6. Μείωση εισφορών: Αναφορά αναμένεται να γίνει για τον τρόπο κάλυψης σταδιακά του κενού των 2,6 δισ. ευρώ από τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών κατά 5 μονάδες έως το 2023. Για την μείωση της μιας ποσοστιαίας μονάδας το 2020 θα χρειαστούν περίπου 200 εκατ. ευρώ.
Εργασιακά

7. Επιχειρησιακές συμβάσεις: Θετική αναμένεται η αντίδραση των δανειστών στην επικράτηση των επιχειρησιακών συμβάσεων έναντι των κλαδικών ή ομοιεπαγγελματικών σε ειδικής κατηγορίας επιχειρήσεις όπως επιχειρήσεις κοινωνικής οικονομίας, νομικά πρόσωπα μη κερδοσκοπικού σκοπού και επιχειρήσεις που αντιμετωπίζουν σοβαρά οικονομικά προβλήματα, όπως κατ’ εξοχήν επιχειρήσεις σε καθεστώς προπτωευτικής ή παραπτωχευτικής ή πτωχευτικής διαδικασίας ή συνδιαλλαγής ή εξωδικαστικού συμβιβασμού ή εξυγίανσης. Αλλά και στην υιοθέτηση περισσότερων κριτηρίων για την επέκταση των κλαδικών συμβάσεων στο σύνολο των επιχειρήσεων και την ουσιαστική κατάργηση της μονομερούς προσφυγής στον Οργανισμό Μεσολάβησης και Διαιτησίας.

8. Κατώτατος μισθός: Οι δανειστές δεν είδαν θετικά την αύξηση του κατώτατου μισθού κατά περίπου 11% από τα 586 ευρώ στα 750 ευρώ με ταυτόχρονη κατάργηση του υποκατώτατου μισθού. Στη διάρκεια των συναντήσεων τόσο με τα τεχνικά κλιμάκια τις προηγούμενες ημέρες όσο και με τους επικεφαλής θα συζητηθούν τυχόν επιπτώσεις στην αγορά εργασίας από την ξαφνική αλλαγή και πως αυτή συνέβαλε στην μείωση της ανεργία και στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας. Οι δανειστές επιμένουν ότι η αύξηση των κατώτατων αποδοχών θα πρέπει να είναι σε συνάρτηση με τους ρυθμούς ανάπτυξη της χώρας χωρίς να θίγει την ανταγωνιστικότητα και την εξωστρέφεια των επιχειρήσεων.

9. Αδήλωτη – Υποδηλωμένη εργασία: Οι δράσεις για τον περιορισμό των αδήλωτων και υποδηλωμένων εργαζόμενων θα παρουσιαστούν στους δανειστές. Το υπουργείο Εργασίας νομοθετεί την αύξηση κατά 12% του κόστους για κάθε επιπλέον ώρα απασχόλησης των εργαζομένων με συμβάσεις μερικής απασχόλησης με στόχο να παταχθεί η ψευδώς δηλωμένη μερική απασχόληση. Στόχος του υπουργείου Εργασίας είναι να μετατραπούν οι συμβάσεις με ευέλικτες μορφές απασχόλησης σε συμβάσεις πλήρους εργασίας.

Όσον αφορά την αδήλωτη εργασία θα παρουσιαστεί το νέο αυστηρότερο πλαίσιο που θα εφαρμοστεί με την κατάργηση των ενδιάμεσων εκπτώσεων σε περίπτωση πρόσληψης αδήλωτου εργαζόμενου με σύμβαση εξαρτημένης εργασίας πλήρους απασχόλησης για 3 και 6 μήνες. Πλέον η μοναδική έκπτωση στο πρόστιμο των 10.500 ευρώ που θα δίνεται στον επιχειρηματία θα αφορά την πρόσληψη του ανασφάλιστου για 12 μήνες, εφόσον τον προσλάβει εντός 10 εργάσιμων ημερών από την ημερομηνία της παράβασης, και θα καταβάλει μόνο 2.000 ευρώ.

Στην πάταξη των παραβάσεων θα συμβάλει και η δημιουργία Λευκού Μητρώου Επιχειρήσεων, με κίνητρα και ελαφρύνσεις σε επιχειρήσεις που τηρούν την εργατική νομοθεσία, αλλά και η σταδιακή μείωση των εισφορών κατά πέντε μονάδες, καθώς θα φορά μόνο συμβάσεις πλήρους απασχόλησης.

10. Προγράμματα απασχόλησης: Οι δανειστές επιμένουν στην υλοποίηση δράσεων απασχόλησης ανέργων που θα συνδέονται με τις πραγματικές ανάγκες της οικονομίας και διοχέτευση κονδυλίων στην στήριξη της απασχόλησης στον ιδιωτικό τομέα. Η ηγεσία του υπουργείου Εργασίας σε συνεργασία με τη διοίκηση του ΟΑΕΔ θα αναζητήσουν τρόπους καλύτερης διασύνδεσης των προγραμμάτων με τις ανάγκες των επιχειρήσεων, αλλά και των δράσεων κατάρτισης των εργαζομένων με την ανάγκες της αγοράς εργασίας.