Τον Οκτώβριο, κατά την επίσκεψη του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστή Χατζηδάκη στη Σόφια, αναμένεται να υπογραφεί το τελικό πακέτο συμφωνιών, αναφορικά με την κατασκευή του ελληνοβουλγαρικού αγωγού φυσικού αερίου. Η επίσκεψη του υπουργού στη βουλγαρική πρωτεύουσα έχει προγραμματιστεί για τις 10 Οκτωβρίου.

Όπως μαρτυρούν οι πληροφορίες, η διακρατική συμφωνία Ελλάδας – Βουλγαρίας για το έργο, η συμφωνία μετόχων μεταξύ των εταιριών που συμμετέχουν σε αυτό και η συμφωνία για τη χρηματοδότησή του με δάνειο από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων αναμένεται να υπογραφούν ταυτόχρονα.

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, ο ελληνοβουλγαρικός αγωγός φυσικού αερίου θα έχει μήκος 182 χιλιόμετρα,  θα ξεκινά από την Κομοτηνή και θα καταλήγει στην Stara Zagora της Βουλγαρίας.

Παράλληλα, θα διασυνδέεται με τον αγωγό φυσικού αερίου ΤΑΡ, ο οποίος πρόκειται να τεθεί σε λειτουργία το 2020, αλλά και με το εθνικό σύστημα φυσικού αερίου (ΕΣΦΑ) και, μελλοντικά, με τον πλωτό σταθμό Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου στην Αλεξανδρούπολη.

Με τον τρόπο αυτό, θα επιτευχθεί η παροχή πρόσβασης σε αέριο από την Κασπία αλλά και σε Υγροποιημένο Αέριο, αρχικά στην Βουλγαρία και, στη συνέχεια, στην ευρύτερη περιοχή. Το εν λόγω έργο θεωρείται υψηλής γεωπολιτικής σημασίας και αποτελεί σημαντικό βήμα, ώστε να αναδειχθεί η Ελλάδα σε περιφερειακό κόμβο φυσικού αερίου.

Αξίζει να αναφερθεί ότι ο προϋπολογισμός για το έργο κατασκευής του αγωγού είναι στα 240 εκατ. ευρώ. Ένα μεγάλο μέρος αυτού του ποσού θα προέλθει από Κοινοτικά κονδύλια.

Υπενθυμίζεται, επίσης, ότι τη μελέτη, κατασκευή και λειτουργία του Έργου έχει αναλάβει η Εταιρεία ICGB. Μέτοχοι της ICGB AD είναι η Βουλγαρική κρατική Εταιρεία Bulgarian Energy Holding (BEH) (50%) και η ελληνική Εταιρεία ΥΑΦΑ ΠΟΣΕΙΔΩΝ (50%), στην οποία συμμετέχουν ισομερώς η ΔΕΠΑ και η ιταλική EDISON.

Η αρχική μεταφορική ικανότητα θα είναι 3 δισ. κυβικά μέτρα αερίου το χρόνο, με δυνατότητα επαύξησης στα 5 δισ. Η ΔΕΠΑ έχει ήδη αναθέσει την προμήθεια των σωλήνων και την εργολαβία κατασκευής.

Σημειώνεται ότι το πράσινο φως για την υπογραφή των συμφωνιών άναψε, μετά από διαβουλεύσεις με τη βουλγαρική πλευρά, που είχαν ο κ. Χατζηδάκης και η διοίκηση της ΔΕΠΑ, στο περιθώριο της ΔΕΘ. Αξίζει να αναφερθεί ότι η πρώτη διακρατική συμφωνία για τον ελληνοβουλγαρικό αγωγό υπεγράφη 10 χρόνια πριν, το 2009, όταν ο κ. Χατζηδάκης ήταν και πάλι υπουργός Ενέργειας.

Η λειτουργία του αγωγού αναμένεται να ξεκινήσει περί τα τέλη του 2021.