Στο τέλος του Φεβρουαρίου θα ανοίξει τις πύλες του το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, που έχει στεγαστεί στο πρώην εργοστάσιο της Ζυθοποιίας Φιξ στην Καλλιρόης. Ένα κτίριο – τοπόσημο για την Αθήνα, έργο του σπουδαίου αρχιτέκτονα Τάκη Ζενέτου, που για πολλά χρόνια είχε μείνει εγκαταλελειμμένο, με συνέπεια να απαιτηθούν πολύς χρόνος και προσπάθειες ώσπου να αποκατασταθεί, πρόκειται επιτέλους να λειτουργήσει στο σύνολό του.

Την δήλωση έκανε η υπουργός Πολιτισμού, κυρία Λίνα Μενδώνη, μετά την επίσκεψή της στο κτίριο, όπου βρίσκεται σε εξέλιξη η ανάδειξη των συλλογών του στους εκθεσιακούς χώρους.

Απομένουν όμως ακόμη πολλά να γίνουν και συγκεκριμένα οι εργασίες φωτισμού και της οργάνωσης των χώρων υποδοχής και εξυπηρέτησης των επισκεπτών, επίσης το καφέ και το εστιατόριο, που σχεδιάζεται να λειτουργήσουν στο κτίριο (από τον τελευταίο όροφο εξαιρετική είναι η θέα της Αθήνας) και ασφαλώς το πωλητήριο. Σημαντική είναι και η επίλυση μιας σειράς διοικητικών και οργανωτικών ζητημάτων, που είναι απολύτως απαραίτητα για την λειτουργία ενός δημόσιου φορέα.

Θυμίζουμε ότι το μουσείο είχε παραληφθεί ως κτιριακή υποδομή από το 2014 αλλά η ιδρυτική του διευθύντρια και ο άνθρωπος που το έφτασε ως την ολοκλήρωση, η ιστορικός τέχνης Άννα Καφέτση είχε αστόχως και αδίκως παυθεί. Ακολούθως και στο διάστημα που μεσολάβησε ως σήμερα, το μουσείο όχι μόνον δεν άνοιξε αλλά ούτε καν είχαν ολοκληρωθεί οι απαιτούμενες εργασίες και προϋποθέσεις για την λειτουργία του.

Έτσι, παρά τις αλλεπάλληλες ημερομηνίες εγκαινίων, που έδιναν οι υπουργοί της περασμένης κυβέρνηση, με βαρύγδουπες δηλώσεις τους και ύστερα από «θορυβώδεις» επισκέψεις _ αρκεί να θυμηθεί κανείς, ότι το πούρο του κ. Ξυδάκη, που άναψε μέσα στο κτίριο είχε θέσει σε εκκίνηση τον συναγερμό _ δεν κατέστη δυνατόν να πραγματοποιηθούν.

Όσο αφορά το κόστος του κτιρίου ως σήμερα, ξεπερνάει τα 40 εκατ. ευρώ (για την ανακατασκευή του χώρου), ενώ τρία εκατομμύρια ήταν η δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος από τον Ιούλιο 2018 για τον εξοπλισμό του Μουσείου και την υλοποίηση των εγκεκριμένων από το υπουργείο Πολιτισμού μελετών, προκειμένου να εκτεθεί η μόνιμη συλλογή. Σήμερα πάντως η μουσειολογική μελέτη, που εφαρμόζεται, έχει εκπονηθεί από την τέως διευθύντρια του ΕΜΣΤ Κατερίνα Κοσκινά.

Έργο της Χρύσας στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Η υλοποίησή της ωστόσο γίνεται από μία μεταβατική διοίκηση του μουσείου, που είχε διορισθεί επί Μυρσίνης Ζορπά και συγκεκριμένα τον αρχιτέκτονα Δημήτρη Αντωνακάκη και την επιμελήτρια Συραγώ Τσιάρα. Πρόκειται ωστόσο για μία κατάσταση που χρήζει άμεσης διευθέτησης με τον διορισμό κανονικού διευθυντή, καθώς και των άλλων οργάνων για την οριστική έξοδο από την κατάσταση που έχει διαμορφωθεί στο μουσείο.

Έτσι ώστε να εκπληρωθούν και οι στόχοι που βάζει το ΥΠΠΟ για το ΕΜΣΤ: Την δημιουργία ζωντανού κυττάρου σύγχρονου πολιτισμού.

Ένα σημείο συνάντησης, πεδίο μάθησης και κοινό τόπο, μεταξύ των καλλιτεχνών και των πολιτών. Ένα μουσείο για όλες τις κοινωνικές ομάδες και ηλικίες, αλλά και ένα μουσείο το οποίο
επάξια θα έχει τον τίτλο του εθνικού μουσείου σύγχρονης τέχνης μιας ευρωπαϊκής χώρας με τον εκπαιδευτικό, ερευνητικό, ψυχαγωγικό, κοινωνικό και αναπτυξιακό ρόλο που πρέπει να επιτελεί ένα μουσείο σήμερα.