ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Από τον ερχόμενο Ιανουάριο, τα πλοία σε όλο τον κόσμο θα πρέπει να μειώσουν δραστικά την περιεκτικότητα των καυσίμων τους σε θείο, προκειμένου να συμμορφωθούν με τους κανόνες που έχουν καθοριστεί από το Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ) στο Λονδίνο.
Το πρόβλημα είναι ότι θα υπάρξουν πολλαπλά νέα καύσιμα που επιτρέπουν στους πλοιοκτήτες να συμμορφωθούν, ενώ σήμερα υπάρχει ένας βασικός τύπος. Και ενώ έχουν παρόμοια χαρακτηριστικά το ένα με το άλλο, τα καύσιμα που είναι σύμφωνα με τους κανονισμούς του 2020 μπορούν να παραχθούν μέσω διαφορετικών διεργασιών, πράγμα που σημαίνει ότι δεν πρέπει να αναμιχθούν.
“Ας ελπίσουμε ότι δεν θα υπάρχουν ατυχήματα, αυτή είναι η ανησυχία μου”, δήλωσε ο Guy Platten, ο γενικός γραμματέας του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου (ICS), ο οποίος αντιπροσωπεύει τους ιδιοκτήτες του 80% του παγκόσμιου εμπορικού στόλου. “Οι εφοπλιστές προετοιμάζονται όσο καλύτερα μπορούν”.
Αν και αυτές οι ανησυχίες για την ασφάλεια δεν είναι καινούργιες – το ICS δήλωσε πριν από 16 μήνες ότι προέβλεπε “δυνητικά σοβαρά” ζητήματα – καθίστανται πιο έντονες επειδή η προθεσμία υιοθέτησης των κανονισμών πλησιάζει ολοένα και περισσότερο. Σε διάστημα 3 ½ μηνών, η πλειονότητα των πλοίων πρόκειται να περιορίσει την περιεκτικότητα των καυσίμων της σε θείο στο 0,5%, από 3,5% στα περισσότερα μέρη του κόσμου. Ο ΙΜΟ είναι μέρος των Ηνωμένων Εθνών.
Ο Platten δήλωσε ότι ένα πράγμα που θα βοηθούσε στην άμβλυνση των κινδύνων ασυμβατότητας είναι οι υποχρεωτικές άδειες για τους προμηθευτές καυσίμων πλοίων, προκειμένου να είναι βέβαιοι ότι τα πλοία εφοδιάζονται με το προϊόν που τους έχουν πουλήσει.
Μην τα αναμιγνύετε
Προκειμένου να είναι έτοιμα εγκαίρως, τα πλοία πρέπει σύντομα να ξεκινήσουν να χρησιμοποιούν τα τελευταία καύσιμα υψηλής περιεκτικότητας σε θείο που διαθέτουν, ώστε στη συνέχεια να τα αντικαταστήσουν με τις καινούργιες ποικιλίες, σύμφωνα με τον Mark O’Neil, πρόεδρο της Columbia Shipmanagement, η οποία διαχειρίζεται περίπου 380 πλοία και απασχολεί 15.000 άτομα. Άλλες ναυτιλιακές επιλέγουν να εξοπλίσουν με scrubbers τα πλοία τους, επιτρέποντάς τους έτσι να συνεχίσουν να χρησιμοποιούν το υφιστάμενο προϊόν υψηλότερης περιεκτικότητας σε θείο, το οποίο αναμένεται να είναι φθηνότερο.
Ωστόσο, τα καύσιμα που είναι συμβατά με τους κανονισμούς του 2020 μπορούν να παραχθούν με διαφορετικούς τρόπους, και δεν πρέπει να αναμιγνύονται μεταξύ τους.
Οι ανησυχίες
“Εάν ο μηχανικός σας χρησιμοποιεί ένα καύσιμο χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο πάνω από ένα άλλο καύσιμο χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο και είναι ασύμβατα μεταξύ τους, μπορεί να προκληθεί καταστροφική βλάβη του κινητήρα, ζημιά στο πλοίο ενώ βρίσκεται στην θάλασσα, μπορεί να δημιουργηθούν τεράστια προβλήματα”, τόνισε ο Ο’ Neil. “Δεν νομίζω ότι επί του παρόντος ορισμένα από τα θέματα είναι τόσο γνωστά ώστε να προβλεφθούν”.
Τα μη συμβατά μείγματα πετρελαίου μπορεί να δημιουργήσουν προβλήματα, αλλά οι ναυτιλιακές εταιρείες θα πρέπει να έχουν τη δυνατότητα να αποκτούν συμβατά καύσιμα στα περισσότερα μέρη παγκοσμίως, σύμφωνα με τον Richard Chatterton, αναλυτή του BloombergNEF στη Σιγκαπούρη.
Τα πλοία που δεν έχουν σταθερές εμπορικές διαδρομές – τα λεγόμενα ελεύθερα φορτηγά πλοία – είναι εκείνα που κινδυνεύουν περισσότερο να αντιμετωπίσουν επιπλοκές με τη συμβατότητα, οπότε μπορεί να αναγκαστούν να στραφούν σε ντίζελ, όπου προκύπτουν ζητήματα, είπε.
Από την πλευρά του, ο ΙΜΟ αναφέρει ότι οι πλοιοκτήτες μπορούν να μειώσουν δραματικά κάθε κίνδυνο για την ασφάλεια τους, μέσω της καλής διαχείρισης.
“Υπάρχουν φυσικά ανησυχίες γιατί πιθανότατα θα ασχοληθούμε με την ανάμιξη καυσίμων”, δήλωσε ο Edmund Hughes, ένας υπάλληλος του ΙΜΟ ο οποίος συμμετέχει ενεργά στην εφαρμογή των νέων κανονισμών. “Δεν πρόκειται να πω ότι δεν υπάρχει κίνδυνος. Ο τρόπος διαχείρισης και μετριασμού του κινδύνου είναι μέσω ορθής πρακτικής, η οποία ασκείται ήδη στον ναυτιλιακό κλάδο. “
Τα καύσιμα θα είναι γενικά διαθέσιμα, ακόμη και αν εντοπιστούν κάποιες ελλείψεις, είπε, προσθέτοντας ότι ο ΙΜΟ εξέτασε επίσης τις άδειες των προμηθευτών, αλλά ορισμένα κράτη μέλη αντιτάχθηκαν στην προσέγγιση αυτή.