Τα 30 πλοία της Attica Group (20 επιβατηγά, 9 ταχύπλοα και  ένα φορτηγό-οχηματαγωγό) εκτελούν ετησίως 20.000 δρομολόγια, διανύοντας περίπου 2,2 εκατ. μίλια. Κάτι που ισοδυναμεί με 101 φορές το γύρο του κόσμου…

Στην παρούσα χρονική συγκυρία, ο ακτοπλοϊκός αυτός στόλος που έχει καθαρή λογιστική αξία της τάξεως των 700 εκατ. ευρώ, θα λειτουργήσει και σαν «μαξιλάρι» ασφαλείας, για την επικείμενη έκδοση του εταιρικού ομολόγου. Με το οποίο η Attica Group  στοχεύει να αντλήσει μέχρι 175 εκατ. ευρώ από την ελληνική αγορά.

Όπως όλα δείχνουν, στο διάστημα από τις 22 έως  και τις 24 Ιουλίου θα είναι η περίοδος  της δημόσιας προσφοράς για το νέο ομόλογο, που θα έχει 5ετή διάρκεια και θα τελεί υπό διαπραγμάτευση στο χρηματιστήριο της Αθήνας. Προϋπόθεση για το χρονοδιάγραμμα αυτό, είναι να ανάψει  η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς το «πράσινο φως» για την έγκριση του ενημερωτικού δελτίου, την προσεχή Τρίτη 16 του μηνός.  Έως τώρα αυτό δείχνει να είναι «κλειδωμένο», αλλά αν προκύψει κάτι το αστάθμητο, η δημόσια προσφορά μπορεί να ξεκινήσει δύο μέρες αργότερα από την προβλεπόμενη.

Το γεγονός πάντως ότι ο (μακράν) μεγαλύτερος ακτοπλοϊκός όμιλος της χώρας, τρίτος μεγαλύτερος στη Μεσόγειο και μέσα στους δέκα μεγαλύτερους στην Ευρώπη, αποτολμά μέσα στον Ιούλιο να προχωρήσει σε έκδοση ομολόγου, έχει καταφανώς ξεχωριστή σημασία. Κατά πρώτον δείχνει, το θετικό επενδυτικό ενδιαφέρον που έχει διαμορφωθεί μετά από την αλλαγή στο πολιτικό σκηνικό και την ανάληψη της κυβερνητικής εξουσίας από τη Νέα Δημοκρατία.

Σαφώς, σημαντικό ειδικό βάρος έχει και η επιχειρηματική οντότητα του εισηγμένου στο χρηματιστήριο, ακτοπλοϊκού ομίλου. Στον οποίο ο εξαιρετικά έμπειρος Σπυρίδων Πασχάλης κατέχει το νευραλγικής σημασίας, διοικητικό πόστο του Διευθύνοντος Συμβούλου. Επίσης, η… καλοκαιρινή έκδοση του εταιρικού ομολόγου καταδεικνύει ότι και από την πλευρά των συντονιστών και κύριων αναδόχων της έκδοσης (Πειραιώς και Eurobank) έχει ανιχνευτεί ότι υπάρχει πολύ ζεστό επενδυτικό ενδιαφέρον. Ικανό να υπερκαλύψει το ποσό των ζητούμενων κεφαλαίων.

Σε κάθε περίπτωση τα εταιρικά ομόλογα έχουν αμφίπλευρα οφέλη. Διότι από τη μια πλευρά οι επιχειρήσεις έχουν τη δυνατότητα να αντλήσουν κεφάλαια από τη χαμηλότερου κόστους εξωτραπεζική πηγή. Από την άλλη, οι ιδιώτες αποταμιευτές, αλλά και τα θεσμικά χαρτοφυλάκια αποκτούν τη δυνατότητα να κερδίσουν θελκτικές αποδόσεις, σε σχέση με το συνεπαγόμενο, χαμηλό ρίσκο.

Είναι χαρακτηριστικό ότι στους τελευταίους 33 μήνες, 9 εταιρείες έβγαλαν ελληνικού δικαίου ομόλογα, διαπραγματεύσιμα στην κύρια αγορά του χρηματιστηρίου. Αντλήθηκαν συνολικά 1,085 δισ. ευρώ , ενώ το σύνολο της προσφοράς έφτασε στα 2,635 δισ. ευρώ, που ήταν κεφάλαια ελληνικής προέλευσης στη συντριπτική τους πλειονότητα. Καθώς η ελάχιστη συμμετοχή, ξεκινά από 1.000 ευρώ.

Ο στόχος του επιτοκίου και που θα πάνε τα κεφάλαια

Για την Attica Group, στόχος της ομολογιακής έκδοσης είναι να βελτιώσει το χρηματοοικονομικό της προφίλ. Με ένα επιτόκιο που κατά το δυνατόν θα βρίσκεται πιο κοντά στο 3%. Αυτήν τη στιγμή το μέσο επιτοκιακό κόστος για την ακτοπλοϊκή είναι λίγο πάνω από το 4%, έχοντας αποπληρώσει τις ομολογιακές υποχρεώσεις προς το Fund  του Fortress (105,4 εκατ. ευρώ ) έναντι των οποίων χρηματοδοτήθηκε με νέα δάνεια.

Από τα κεφάλαια που θα αντλήσει η Attica Group, τα 100 εκατ. ευρώ προορίζονται για την αποπληρωμή υφιστάμενου δανεισμού. Τα άλλα 25 εκατ. ευρώ θα χρησιμοποιηθούν για να μπουν πλυντρίδες ρύπανσης σε ορισμένα πλοία του στόλου της, στο πλαίσιο της αναμορφωμένης οδηγίας για καθαρά καύσιμα, που θα αρχίσει να εφαρμόζεται από το 2020. Τα υπόλοιπα 50 εκατ. ευρώ θα ενισχύσουν τα κεφάλαια κίνησης.

Εν συνόλω, οι δανειακές υποχρεώσεις της ακτοπλοϊκής ανέρχονται στα 346 εκατ. ευρώ, ενώ αν αφαιρεθούν τα διαθέσιμα σε μετρητά (59,4 εκατ. ευρώ) ο καθαρός δανεισμός διαμορφώνεται στα 286,6 εκατ. ευρώ.

Στην περσινή χρήση και έχοντας ενσωματώσει στους κόλπους της την Hellenic Seaways, η Attica Group είχε 57 εκατ. ευρώ λειτουργικά κέρδη, ενώ η καθαρή της κερδοφορία ήταν στα 12,3 εκατ. ευρώ.

Το 79,38% των μετοχών της εισηγμένης στο χρηματιστήριο εταιρείας είναι στο χαρτοφυλάκιο του μητρικού ομίλου της MIG, ενώ ποσοστό 11,844% ελέγχεται από την τράπεζα Πειραιώς.

Με τα δεδομένα της περσινής χρήσης, μια μεταβολή των τιμών του πετρελαίου κατά +/- 10% προκαλεί 13,5 εκατ. ευρώ  αυξομειώσεις στα κόστη της Attica Group. Είναι προφανές ότι η άντληση κεφαλαίων με το 5ετές εταιρικό ομόλογο, το οποίο είναι στη χαμηλού ρίσκου πιστωτική βαθμίδα (BB) της ICAP, θα έχει ευνοϊκή επίδραση στα χρηματοοικονομικά κόστη. Δίνοντας επίσης περισσότερο ζωτικό χώρο και συνακόλουθα μεγαλύτερη ευχέρεια, στην εξυπηρέτηση των δανείων της ακτοπλοϊκής.