ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
H εξασφάλιση της κερδοφορίας των έργων αποτελεί προτεραιότητα για τη διοίκηση της Άκτωρ (όμιλος Ελλάκτωρ) όπως επεσήμαναν ο διευθύνων σύμβουλος της κατασκευαστικής εταιρείας, Αλέξανδρος Εξάρχου και ο Πάρις Καλλιτσάντσης, Περιφερειακός διευθυντής Μέσης Ανατολής, σε ενημέρωση του ελληνικού Τύπου που πραγματοποιήθηκε στη Ντόχα, πρωτεύουσα του Κατάρ, στο πλαίσιο δημοσιογραφικού ταξιδιού.
Στόχος η αποφυγή λαθών του παρελθόντος που την οδήγησε, σύμφωνα με τα στελέχη της, την τελευταία 10ετία να εγγράψει ζημιές συνολικού ύψους 400 εκατ. ευρώ (200 εκατ. από τα Βαλκάνια και 200 εκατ. ευρώ από τη Μέση Ανατολή).
Η Άκτωρ εξετάζει τη συμμετοχή της σε διαγωνισμούς που θα προκηρυχθούν στη Μέση Ανατολή (Κατάρ, Κουβέιτ, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα) συνολικού προϋπολογισμού 3 δισ. δολ., σε κοινοπραξία με άλλες εταιρείες, προσδοκώντας έσοδα της τάξεως των 300 εκατ. την επόμενη τριετία.
Στην Ελλάδα, ενόψει και των εθνικών εκλογών, εκτιμάται ότι τουλάχιστον τον επόμενο ένα χρόνο δεν θα προκηρυχθεί κανένα νέο έργο. Προσδοκία υπάρχει για την ανάληψη σημαντικού έργου στη Ρουμανία και βεβαίως στη χώρα μας το ενδιαφέρον επικεντρώνεται στη διαδικασία για το μετρό της Αθήνας (πρώτη φάση της γραμμής 4, Άλσος Βεϊκου – Γουδί). Η Αττικό Μετρό εξετάζει τις τεχνικές προσφορές που έχουν κατατεθεί ενώ έχει ζητήσει από τις συμμετέχουσες εταιρείες, στις οποίες συμπεριλαμβάνεται η Άκτωρ, να καταθέσουν τα στοιχεία που αποδεικνύουν ότι έχουν λάβει μέτρα αυτοκάθαρσης, όπως επιβάλει η απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου για τις εταιρείες που συμμετείχαν στο αποκαλούμενο καρτέλ των κατασκευών και μπήκαν στη διαδικασία της διευθέτησης.
Σύμφωνα με τα ανώτατα στελέχη της Άκτωρ, στο Κατάρ έμφαση δίνεται στις υποδομές Μετρό και αεροδρόμιο. Το τμήμα του μετρό που έχει αναλάβει η ελληνική κατασκευαστική ολοκληρώνεται (χρυσή γραμμή) και έχει καταθέσει προσφορά για την επέκταση της πράσινης γραμμής στο πλαίσιο της 2ης φάσης της κατασκευής του Μετρό της Ντόχα. Πρόκειται για έργο συνολικού προϋπολογισμού 3 δις. δολ. (δεν συμπεριλαμβάνεται στην προηγούμενη αναφορά που αφορά σε πιθανές συμμετοχές σε διαγωνισμούς).
Παράλληλα η AKTOR Qatar WLL, επιχειρησιακός βραχίονας της Άκτωρ στο Κατάρ, ηγείται της κοινοπραξίας που σε συνεργασία με την Καταριανή εταιρεία Como Facilities Management Services έχει αναλάβει με 20ετή σύμβαση το έργο συντήρησης του δικτύου Μετρό (Doha Metro) και Τραμ (Lusail Tram) της Ντόχα με συνολικό προϋπολογισμό 517 εκατ. ευρώ.
«Η εταιρεία έχει εγγράψει όλες τις ζημιές που είχε από τα έργα στο εξωτερικό και έχει οργανωθεί για να μην επαναληφθούν οι αστοχίες του παρελθόντος» δήλωσε ο κ. Εξάρχου και πρόσθεσε ότι «δόθηκε βάρος εκεί που είχε πρόβλημα η εταιρεία, όπως στις σχέσεις της με τους πελάτες της, τις αναθέτουσες αρχές, στο εξωτερικό. Πετύχαμε την επαναφορά της φήμης της». Όπως εξήγησε «το βασικό πρόβλημα ήταν οργανωτικό η κερδοφορία στην Ελλάδα ήταν καλύτερη γιατί η διοίκηση παρακολουθούσε στενά τα έργα, αλλά δεν συνέβαινε π.χ. το ίδιο με τη Ρουμανία. Οι πελάτες στα Βαλκάνια δεν γνώριζαν τη διοίκηση της εταιρείας και είχαν παράπονα… Λέω ευθέως ότι έργα αξίας 700 εκατ. ευρώ στη Ρουμανία είχαν εγκαταλειφθεί. Για να αλλάξει το κλίμα δώσαμε έμφαση στο να ολοκληρωθεί ένα μικρό οδικό έργο στο Βουκουρέστι, μόλις 3 χιλ., το οποίο καθυστερούσε, γεγονός που προκάλεσε μεγάλη δυσαρέσκεια στη ρουμανική κυβέρνηση».
Από την πλευρά του ο κ. Καλλιτσάντσης, ανέφερε ότι «Τον τελευταίο ένα χρόνο δεν είμαστε μόνοι μας έχουμε βοήθεια, μας δίνονται κατευθύνσεις και έχουμε στρατηγική. Υπάρχει πραγματική υποστήριξη και έλεγχος από την διοίκηση του ομίλου. Οργανωθήκαμε καλύτερα και διεκδικούμε έργα που πρώτα κοστολογούμε. Δεν επιλέγουμε εδώ μόνοι μας τα έργα στα οποία θα κάνουμε προσφορά. Η κοστολόγηση γίνεται στην Αθήνα.»
Όπως επίσης είπε ο κ. Εξάρχου φέτος είναι πιθανό η Άκτωρ να παρουσιάσει κέρδη, ενώ το ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων της είναι 1,8 δις. ευρώ. Απαντώντας σε σχετικό ερώτημα εκτίμησε ότι ο διαγωνισμός για το Μετρό της Αθήνας θα προχωρήσει. Με την ευκαιρία σημείωσε πως η Αττικό Μετρό ζήτησε από τις κατασκευαστικές εταιρείες που συμμετέχουν στο διαγωνισμό για την επέκταση του Μετρό της Αθήνας να καταθέσουν τα στοιχεία που αποδεικνύουν την αυτοκάθαρσή τους. Ο διευθύνων σύμβουλος της Άκτωρ δήλωσε σχετικά ότι «είμαστε η μόνη εταιρεία που μπορεί να επικαλεστεί πλήρη απεμπλοκή από τα πρόσωπα που εμπλέκονταν. Πιστεύω ότι κανείς άλλος δεν έχει λάβει τα μέτρα αυτοκάθαρσης της Άκτωρ».
Σύμφωνα με τον ίδιο πιθανότατα υφίσταται ασάφεια ως προς τα ποια είναι τα μέτρα αυτοκάθαρσης, έπειτα από τη γνωστή απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου που όρισε ότι η τριετία για να κλείσει οριστικά η υπόθεση συμμετοχής εταιρείας σε καρτέλ στις κατασκευές δεν ξεκινά από τον χρόνο τέλεσης του αδικήματος, αλλά από το χρόνο επιβολής της ποινής, κάτι που σημαίνει ότι για τη γνωστή υπόθεση στην Ελλάδα οι κατασκευαστικές εταιρείες θα πάψουν να επηρεάζονται τον Σεπτέμβριο του 2020.
Ο επικεφαλής της Άκτωρ πρόσθεσε ότι «διάφοροι χρησιμοποιούν το θέμα αυτό για να καθυστερήσουν τα έργα» υπονοώντας τις προσφυγές στους σε εξέλιξη διαγωνισμούς (π.χ. Μετρό της Αθήνας) και συμπλήρωσε πως εφόσον επιλεγεί από την κυβέρνηση να προχωρήσει σε νομοθετική ρύθμιση π.χ. να ορίσει ποια μέτρα οφείλουν να λάβουν οι εταιρείες για την αυτοκάθαρσή τους, θα πρέπει αυτή να είναι δίκαιη και «να μην μπούμε όλοι στην ίδια κλίμακα».
Ακόμη, όπως είπε η πολυπόθητη ανάπτυξη στην Ελλάδα δεν θα έρθει χωρίς να δημοπρατηθούν έργα όπως ο Βόρειος Οδικός Άξονας ή οι επεκτάσεις των αυτοκινητοδρόμων για να συμπληρώσει ότι έχουμε κλείσει δεκαετία συνεχούς μείωσης του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ). Ο κ. Εξάρχου εκτίμησε πως είναι εφικτό να προχωρήσει ο διαγωνισμός για τα ηλεκτρονικά διόδια, ενώ αναφερόμενος στη συνεργασία της Άκτωρ με την Ιντρακάτ (εταιρεία στην οποία βρίσκεται πλέον ο πρώην επικεφαλής της Άκτωρ, Δημήτρης Κούτρας) σημείωσε ότι «δεν θα αρνηθούμε να συνεργαστούμε με κανένα εργολάβο όταν ως κοινοπραξία έχουμε ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.» Σύμφωνα με πληροφορίες η κοινοπραξία στην οποία συμμετέχουν η Άκτωρ και η Ιντρακάτ έχει λάβει την καλύτερη βαθμολογία στην αξιολόγηση στο διαγωνισμό για τα ηλεκτρονικά διόδια.
Σημειώνεται ότι ο Αλέξανδρος Εξάρχου, ως νομικός έχει σημαντική εμπειρία στη διαπραγμάτευση εταιρικών συμβάσεων, στις οποίες συμμετέχουν κατασκευαστικές εταιρείες. Έχει εργαστεί στα περισσότερα έργα Παραχώρησης και για πολλά άλλα κατασκευαστικά έργα στην Ελλάδα (Μετρό Θεσσαλονίκης, Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου, Μετρό Αθήνας, Υπόστεγο Συντήρησης και Επισκευών της Ολυμπιακή Αεροπορία Α.Ε., Εγνατία Οδός, Λιμάνι Πειραιά, Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, Νέος Τερματικός Σταθμός Αεροδρομίου Μακεδονίας, Πολιτιστικό Κέντρο Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, Costa Navarino) και στο εξωτερικό (Mafraq STP Άμπου Ντάμπι, Blue City Ομάν κ.λπ.).
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Δ. Καλαντώνη: Η ιστορία πίσω από την «Εξέλιξη Ζωής», οι δράσεις και οι στόχοι
- Attica Bank: Ανοίγει το παιχνίδι του ανταγωνισμού στις χρεώσεις
- Οι Έλληνες εφοπλιστές παρήγγειλαν εφέτος 230 πλοία – Ποιοι ναυπηγούν και ποιοι πούλησαν και αγόρασαν πλοία
- Άμεση Ανάλυση: Τι συμβαίνει με Optima Bank, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΟΠΑΠ, Profile, JP Morgan, MicroStrategy, Nike