ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Τα κότερα πρωταγωνίστησαν στην επικαιρότητα την εβδομάδα που πέρασε και, καθόλου τυχαία, πρωταγωνιστούν και στις προτιμήσεις των Ελλήνων εκατομμυριούχων. Η αγάπη των Ελλήνων για τις θαλαμηγούς αποδεικνύεται από το μεγάλο αριθμό Ελλήνων ιδιοκτητών mega yachts και αποτυπώνεται σε αριθμούς.
Σε αριθμό σκαφών, οι Έλληνες ιδιοκτήτες mega yachts, δηλαδή θαλαμηγών μήκους άνω των 40 μέτρων, κατέχουν την τρίτη θέση στον κόσμο, σύμφωνα με την έκθεση της Knight Frank για το 2018, μετά τη Ρωσία που βρίσκεται στη δεύτερη θέση και τις Ηνωμένες Πολιτείες που βρίσκονται στην πρώτη.
Το μέσο ελληνικών συμφερόντων mega yacht έχει μήκος 50 μέτρα και ολική χωρητικότητα (gt) 598 τόνους. Το σύνολο τέτοιων θαλαμηγών ελληνικής ιδιοκτησίας ή ελληνικών συμφερόντων ανέρχεται στα 107 σκάφη.
Μετά την Ελλάδα, η τέταρτη χώρα σε αριθμό ιδιοκτητών mega yachts είναι το Ηνωμένο Βασίλειο με 96 θαλαμηγούς και ακολουθεί η Σαουδική Αραβία με 54, αλλά με θαλαμηγούς πολύ μεγαλύτερου μήκους και εκτοπίσματος. Αμερικανικών συμφερόντων είναι 407 mega yachts και ρωσικών 168, με το μέσο μήκος τους στα 52 και 59 μέτρα, αντίστοιχα.
Σύμφωνα με το VesselsValue, υπάρχουν 6.245 mega yachts παγκοσμίως, η αθροιστική αξία των οποίων υπολογίζεται στα 77,3 δισ. δολάρια. Σημειώνεται δε ότι, αν και μετά το ξέσπασμα της παγκόσμιας χρηματοπιστωτικής κρίσης, το 2008, η αγορά των mega yachts υποχώρησε κατά 90%, σήμερα κινείται σε ιστορικά υψηλά επίπεδα.
Επιπλέον, οι ελληνικές θάλασσες είναι ο τέταρτος δημοφιλέστερος προορισμός για τα mega yachts παγκοσμίως, με άνω των 100 σκαφών μέσου μήκους 50 μέτρων να είναι παρόντα σε απόσταση δύο μιλίων από τις ελληνικές ακτές κάθε εβδομάδα του καλοκαιριού.
Δημοφιλής η Ελλάδα για το διεθνές yachting… μέχρι χθες
Την πέμπτη θέση στις προτιμήσεις των ζάμπλουτων ιδιοκτητών θαλαμηγών καταλαμβάνουν οι ελληνικές θάλασσες μετά τις ΗΠΑ, την Ιταλία, την Ισπανία και τη Γαλλία. Το στοιχείο αυτό εντόπισε το Bloomberg, που χρησιμοποιώντας το σύστημα εντοπισμού θέσεων (AIS) που τα περισσότερα εξ αυτών έχουν ενεργοποιημένο, βρήκε πως στην Ελλάδα τον Απρίλιο βρίσκονταν 82 θαλαμηγοί στη Γαλλία 118, στην Ισπανία 133 και στις ΗΠΑ 158.
Ειδικό τέλος και γραφειοκρατία θα διώξουν τα mega yachts;
Ωστόσο η ελκυστικότητα της Ελλάδας ως προορισμού για τα mega yachts αναμένεται να επηρεαστεί αρνητικά από το νέο ειδικό τέλος και τη γραφειοκρατία που αυξήθηκε το τελευταίο διάστημα. Ειδικότερα, σύμφωνα με το νέο θεσμικό πλαίσιο, τα ξένα πλοία που θα εισέρχονται στην Ελλάδα από την 9η Μαΐου 2019 και μετά θα πληρώσουν τουλάχιστον το Τέλος Πλοίων Αναψυχής και Ημερόπλοιων (ΤΕΠΑΗ) του Μαΐου και στο εξής θα πληρώνουν το τέλος για κάθε μήνα παραμονής τους.
Το νέο θεσμικό πλαίσιο επιβάλλει στις ξένες εταιρείες που θέλουν να ναυλώνουν τα σκάφη τους στην Ελλάδα
- να ιδρύσουν υποκατάστημα της ιδιοκτήτριας εταιρείας στην Ελλάδα με ό,τι αυτό συνεπάγεται, όπως λογιστική παρακολούθηση σαν να είχαν ΕΠΕ
- να έχουν υποχρεώσεις προς ΕΦΚΑ, ΑΑΔΕ για έναρξη επιτηδεύματος,
- να τηρούν βιβλία
- να διορίσουν νόμιμο εκπρόσωπο υποκαταστήματος
- να υπαχθούν σε επιθεώρηση από ελληνικό νηογνώμονα, όπως και να εγγραφούν στο «Ηλεκτρονικό Μητρώο», διαδικασία που διαρκεί 60-70 ημέρες, ακόμη και για να κάνει ένα σκάφος ταξίδι 5 ημερών
- να καταβάλουν φόρο 29% στα κέρδη του ναύλου με προκαταβολή φόρου τα σκάφη με μη κοινοτική σημαία.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Κύπρος: Εντάχθηκε στην λίστα των ΗΠΑ για συμμετοχή σε προγράμματα στρατιωτικής εκπαίδευσης
- Βούλιαζει η Wall Street μετά τις ανανεωμένες προβλέψεις της FED
- Marc Benioff (CEO Salesforce): «Όχι» στην πώληση του Τime στον όμιλο Ant1
- International Chamber of Shipping: Νέος Γενικός Γραμματέας ο Θωμάς Α. Καζάκος