ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Η, σε άλλους τόπους, «ταπεινή» ελληνική σαλάτα, σερβίρεται εδώ σαν εκθαμβωτικό, εικαστικό κομψοτέχνημα και κοστίζει 18 ευρώ. Για πιο εκλεπτυσμένους ουρανίσκους, υπάρχει η γιαπωνέζικη σαλάτα, που τιμολογείται στα 28 ευρώ. Ένα ριζότο με ουρά αστακού έχει 60 ευρώ. Στα 140 ευρώ είναι η τιμή καταλόγου για ένα πιάτο δύο ατόμων. Μοσχαράκι φιλέτο, με baby λαχανικά και διάφορες σάλτσες με εξωτικά ονόματα γλωσσοδέτες, που μεταδίδουν την αίσθηση ότι πρόκειται για κάτι ιδιαίτερα σημαντικό.
Αν οι περιστάσεις το απαιτούν, υπάρχει το γαλλικό κρασί Chateau Margaux που κοστίζει 1.700 ευρώ το μπουκάλι.
Λύσεις υπάρχουν και για ακόμη πιο χαλαρή συνέχεια… Μία φιάλη ουίσκι Johnnie Walker Blue Label έρχεται στο τραπέζι έναντι 550 ευρώ. Και για πιο δυνατές καταστάσεις, υπάρχει η τρίλιτρη σαμπάνια Dom Perignon Brut στην τιμή των 6.500 ευρώ. Η μία…
Όλα τούτα περιλαμβάνονται στο σχοινοτενές μενού του Interni. Ένα ντιζαϊνάτο εστιατόριο και μπαρ συνάμα, «ντυμένο» στα ολόλευκα, το οποίο και βρίσκεται στα Ματογιάννια της Μυκόνου. Μια εμπορικά περιζήτητη περιοχή στο ανθηρότατο τουριστικά «νησί των ανέμων». Όπου, πλέον, το μέτρο όλων φαίνεται να είναι το άφθονο χρήμα εκείνων που το καταναλώνουν με άνεση, αλλά και με ισχυρές δόσεις εγωκεντρισμού.
Το εστιατόριο Interni ανήκει στην «παλέτα» των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων που ασκεί η εισηγμένη στο χρηματιστήριο εταιρεία «Moda Bagno», συμφερόντων του Νίκου Βαρβέρη. Εμβληματικό πρόσωπο της ιδιότυπης «νομενκλατούρας» των κοσμικών, για τον οποίο οι lifestyle στήλες έχουν εκπέμψει πολλάκις το «δοξαστικό» τους. Με συνεχείς σπονδές στην ευζωία και στα χλιδάτα πάρτι, ο πολυφωτογραφημένος Νίκος Βαρβέρης είναι ίσως ο μοναδικός από τους εισηγμένους επιχειρηματίες που εκφράζει και την «μποέμ» διάσταση στις μπίζνες.
Το 30% του τζίρου έρχεται από το εστιατόριο
Όσο κι αν φαντάζει παράξενο, το γκουρμέ εστιατόριο της Μυκόνου, με τους συνεχείς ρυθμούς ανάπτυξης των τελευταίων ετών, είναι εκείνο που διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στην οικονομική «ανάσταση» της «Ν. Βαρβέρης – Moda Bagno». Φτάνοντας μάλιστα πέρσι να δώσει σχεδόν το… 30% στον συνολικό τζίρο των εν Ελλάδι πωλήσεων της εταιρείας του Βορειοελλαδίτη και bon vivant επιχειρηματία. Μιας εταιρείας που έχει δεχτεί εκτεταμένα πλήγματα στα χρόνια της κρίσης και προσπαθεί τώρα να ορθοποδήσει. Στηριζόμενη και από τη γενναία αναδιάρθρωση των δανείων της, κυρίως από την Alpha Bank και δευτερευόντως από την Εθνική Τράπεζα.
Αν και στη συνείδηση του καταναλωτικού κοινού η «Μoda Bagno» είναι ταυτισμένη με τα ακριβά είδη υγιεινής, τα αξεσουάρ μπάνιου, τα έπιπλα κουζίνας, όπως επίσης τα είδη σπιτιού και γραφείου, εν τούτοις ο Νίκος Βαρβέρης είχε εντάξει από το έτος 2000 και την εστίαση στις δραστηριότητες της εταιρείας.
Το 2008, δηλαδή ένα χρόνο πριν από τον ερχομό της κρίσης στη χώρα, το χειμερινό εστιατόριο Interni, χαμηλά στην οδό Ερμού, και το θερινό «αδελφάκι» του στη Μύκονο είχαν κάνει από κοινού τζίρο 846.000 ευρώ. Κάτι που αντιστοιχούσε μόλις στο 2% των πωλήσεων της εταιρείας στην Ελλάδα που είχαν φτάσει τότε στο ιστορικό ρεκόρ των 41,7 εκατ. ευρώ. Μαζί με το κατάστημα στην Κωνσταντινούπολη και τη δραστηριότητα στην Κύπρο, ο τζίρος σε επίπεδο ομίλου είχε διαμορφωθεί στα 44 εκατ. ευρώ, αφήνοντας καθαρά κέρδη 5,8 εκατ. ευρώ κέρδη.
Τότε βεβαίως ήταν η εποχή «της αθωότητας» και της επίπλαστης ευμάρειας την οποία και συντηρούσαν τα αφειδώς προσφερόμενα τραπεζικά δάνεια.
Έτσι, εκτός από τους πραγματικά πλούσιους και τα αυθεντικά, μεγάλα βαλάντια, μπορούσαν και τα… ιμιτασιόν να αγοράζουν προϊόντα της Moda Bango, σε τιμές χρυσοποίκιλτης τιάρας.
Πάντα η έφεση στο φαίνεσθαι και η ματαιοδοξία του θεαθήναι κοστίζουν ακριβά.
Η σκληρή πραγματικότητα της κρίσης
Το 2009 φάνηκαν αμέσως για την εταιρεία του Νίκου Βαρβέρη οι επιπτώσεις της κρίσης.
Οι πωλήσεις στην Ελλάδα έκαναν βουτιά και προσγειώθηκαν στα 33 εκατ. ευρώ.
Παρά ταύτα, η τελική γραμμή του ισολογισμού παρέμεινε σε θετικό έδαφος, με κέρδη 1,9 εκατ. ευρώ.
Σε εκείνη τη χρήση και τα δύο εστιατόρια έκαναν πωλήσεις περίπου 832.000 ευρώ.
Ακολούθησαν τα «πέτρινα χρόνια» της βαθιάς ύφεσης με συνεχείς ζημιές για τη «Moda Bagno». Ζημιές οι οποίες έφτασαν τα 14 εκατ. ευρώ στο διάστημα από το 2010 έως και το 2017. Το δίκτυο των καταστημάτων από τα 19 προ κρίσης έχει περιοριστεί τώρα στα 8. Το προσωπικό, από τα 280 άτομα, απαριθμεί τώρα 108. Μεσούσης της κρίσης, η πίεση των δανειακών υποχρεώσεων έγινε εντονότερη. Το αθηναϊκό εστιατόριο Interni έπαψε να λειτουργεί. Έμεινε μόνο το μυκονιάτικο.
Το 2012 και ενώ η χώρα φλέρταρε με το εφιαλτικό ενδεχόμενο της εξόδου από το ευρώ, η Μύκονος ξεκίνησε να χορεύει στους έντονους ρυθμούς της τουριστικής ανάταξης. Το χρήμα των ξένων, κατά κύριο λόγο, άρχισε να διαμορφώνει μια νέα πραγματικότητα, λειτουργώντας ως ατμομηχανή για την επιχειρηματική δραστηριότητα. Ο Νίκος Βαρβέρης ήταν εκεί και σε θέση να καρπωθεί τα οφέλη.
Το 2012 λοιπόν το μυκονιάτικο εστιατόριο ανέβασε τις πωλήσεις του στα 1,15 εκατ. ευρώ, από τις περίπου 930 χιλιάδες της προηγούμενης χρονιάς.
Το 2013 οι τζίροι του ανέβηκαν στα 1,54 εκατ. για να εκτιναχτούν στα 2,23 εκατ. ευρώ το 2014.
Την επόμενη χρονιά οι πωλήσεις άγγιξαν τα 2,5 εκατ. για να πάνε στα 2,27 εκατ. ευρώ το 2016 και στα 2,15 εκατ. ευρώ το 2017. Bingo με τα όλα του…
Έτσι απλά με την «αύρα» της Μυκόνου και τη δύναμη του χρήματος που ξοδεύουν ασύστολα και σε βαθμό πρόκλησης, οι λογής-λογής διασημότητες που συρρέουν τα καλοκαίρια στο νησί. Συντηρώντας με τον τρόπο αυτό τις κάθε είδους επιχειρήσεις, πολλές από τις οποίες έχουν φτάσει να τιμολογούν τις υπηρεσίες του σε εξωπραγματικά επίπεδα. Απαγορευτικά για τη συντριπτική πλειονότητα των Ελλήνων που δεν είναι διατεθειμένοι να βάλουν… αντιπαροχή το σπίτι τους για να περάσουν μια τρυφηλή βραδιά στη Μύκονο.
Σαν τους ανέμους της Μυκόνου «τρέχουν» τα έσοδα
Σε κάθε περίπτωση και χωρίς να έχει την πρωτοκαθεδρία ανάμεσα στα ακριβά εστιατόρια του νησιού, το Interni είδε πέρσι τις πωλήσεις του να αυξάνονται και πάλι και να πηγαίνουν στα 3,67 εκατ. ευρώ. Γεγονός που σημαίνει ότι μέσα σε μια πεντάμηνη σεζόν λειτουργίας φέρνει κάπου 730.000 ευρώ έσοδα ανά μήνα. Δηλαδή πάνω από 24.000 ευρώ την ημέρα…
Όπως δείχνουν μάλιστα τα στοιχεία, η περσινή άνοδος του τζίρου του Interni ήταν 16,5%, ενώ σε ορίζοντα εξαετίας οι πωλήσεις του έχουν ενισχυθεί κατά περίπου 295%… Κι όλα αυτά όταν το 2018 όλες οι πωλήσεις της «Moda Bagno» ήταν στα 12,4 εκατ. ευρώ ή στα 14,7 εκατ. ευρώ σε επίπεδο ομίλου.
Από τα προϊόντα της εταιρείας, την πρωτιά στις πωλήσεις κατέχουν τα είδη σπιτιού και γραφείου (5,65 εκατ. ευρώ), ακολουθούμενα από το… Interni, τα έπιπλα κουζίνας και τις οικιακές συσκευές (1,28 εκατ.) και τα είδη υγιεινής μαζί με τα έπιπλα και τα αξεσουάρ μπάνιου (902,5 χιλιάδες ευρώ). Τα υπόλοιπα (πλακίδια, είδη διακόσμησης) είναι χαμηλότερα στις πωλήσεις.
Η καταλυτική δύναμη της Μυκόνου δεν αποτυπώνεται μόνο στις επιδόσεις του εστιατορίου, αλλά και στο κατάστημα διάθεσης προϊόντων της εταιρείας, που λειτουργεί εδώ και τρία χρόνια στο νησί των ανέμων. Άλλωστε, όπως η ίδια η «Moda Bagno» σημειώνει στην τελευταία της λογιστική κατάσταση, τα καταστήματα της Μυκόνου δίνουν νέα δυναμική στην εταιρεία… Η οποία για πρώτη φορά από το μακρινό 2009 κατάφερε να επανέλθει πέρσι στη κερδοφορία (239,9 χιλιάδες ευρώ).
Αν και η συμβολή του μυκονιάτικου εστιατορίου ήταν σημαντική στα έσοδα των πωλήσεων, η επίδρασή του στα αποτελέσματα ψαλιδίστηκε σημαντικά εξ αιτίας των αυξημένων εξόδων για αμοιβές προσωπικού, όπως επίσης και των λοιπών εξόδων λειτουργίας. Κονδύλια ανεβασμένα κατά περίπου 800.000 ευρώ σε σύγκριση με τα προπέρσινα δεδομένα…
Ούτως ή άλλως, στο «στοίχημα» της επιχειρούμενης ανάταξης της «Moda Bagno» ενεργό ρόλο διαδραμάτισαν και οι πιστώτριες τράπεζες, με την γενναία αναδιάρθρωση του δανεισμού του 2015.
Εξαιρουμένων των 540.000 ευρώ που θα πρέπει να πληρωθούν στις τράπεζες την εφετινή χρονιά, η εταιρεία έχει άλλα 6,15 εκατ. ευρώ δάνεια στην Alpha Bank, καθώς επίσης και επιπρόσθετα 2,16 εκατ. ευρώ στην Εθνική. Το 12ετές δάνειο της Alpha έχει επιτόκιο 4,6% μαζί με την εισφορά και αποπληρώνεται σε τριμηνιαίες δόσεις με Ballon Payment 1,273 εκατ. ευρώ το 2027. Αυτό της Εθνικής έχει 3% επιτόκιο και εξοφλείται επίσης σε τριμηνιαίες δόσεις με Balloon Payment το 2024.
Το 2017 η εταιρεία προχώρησε σε εκποίηση ακινήτου στην Κηφισίας, μηδενίζοντας ταυτόχρονα τη δανειακή της οφειλή προς τη Eurobank.
Η ανάπτυξη της λειτουργικής κερδοφορίας, που πέρσι ξεπέρασε το 1 εκατ. ευρώ, αποτελεί κρίσιμο στοιχείο για την πορεία της εταιρείας και τη δυνατότητά της να αποπληρώνει τις τραπεζικές και τις εν γένει υποχρεώσεις,οι οποίες αναμφίβολα είναι απαιτητικές.
Στο χρηματιστηριακό σκηνικό, η «Moda Bagno», ελεγχόμενη κατά 82,95% από τον Νίκο Βαρβέρη και τη σύζυγό του, Αγγέλα, η οποία έχει αποχωρήσει από το Δ.Σ., δείχνει καιρό τώρα να έχει περιπέσει στα αζήτητα.
Το επενδυτικό ενδιαφέρον για την εταιρεία, που αποτιμάται στα 8,3 εκατ. ευρώ, είναι ανύπαρκτο.
Στη διάρκεια της εφετινής χρονιάς η μετοχή έχει «ανοίξει» δύο φορές όλες κι όλες, κάνοντας ισάριθμες συναλλαγές αξίας 2600 ευρώ συνολικά.
Αν η Μύκονος είχε και χρηματιστήριο, τότε μάλλον τα πράγματα μπορεί να ήταν καλύτερα για την εταιρεία του Νίκου Βαρβέρη…
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ: Ο «αέρας» της Μυκόνου, ο Νίκος Βαρβέρης και οι επιχειρηματίες των εταιρειών, με τζίρο στο ΧΑ κάτω από 87,4 ευρώ την ημέρα…
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Νίκος Βαρβέρης και οικογένεια: Από τα αυτοκρατορικά μπάνια στην υποθήκη των ακινήτων του
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Κυριάκος Μητσοτάκης από Φινλανδία: Υποστηρίζουμε την Ουκρανία άνευ όρων
- Τρομοκρατική επίθεση στη Γερμανία: Το προφίλ του Σαουδάραβα γιατρού που έσπειρε τον θάνατο στη χριστουγεννιάτικη αγορά
- Τα πρωτεία στις θαλάσσιες μεταφορές επιβατών για το 2023 σε Ελλάδα και Ιταλία
- Οι δημοφιλείς προορισμοί για τις ημέρες των εορτών