ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Ξεκίνησε η διαδικασία της δημιουργίας των 17 Κτηματολογικών Γραφείων, που εισήγαγε ο νόμος 4512/2018, τα οποία έρχονται με σκοπό να αντικαταστήσουν, σταδιακά, τα 390 Υποθηκοφυλακεία της χώρας, που λειτουργούν σήμερα.
Τα 17 Κτηματολογικά Γραφεία θα λειτουργούν μέσα από ένα δίκτυο 75 υποκαταστημάτων σε όλη τη χώρα, ενώ τόσο τα γραφεία, όσο και τα υποκαταστήματα θα υπάγονται στο δημόσιο Φορέα «Ελληνικό Κτηματολόγιο».
Η λειτουργία των νέων γραφείων έκανε πρεμιέρα στη Βέροια, τη Μεγάλη Τρίτη, με την έναρξη της λειτουργίας της πρώτης περιφερειακής υπηρεσίας του «Ελληνικού Κτηματολογίου», το οποίο υπάγεται στο Κτηματολογικό Γραφείο Κεντρικής Μακεδονίας.
Την ίδια ώρα, σταμάτησε να λειτουργεί το Άμισθο Υποθηκοφυλακείο της Βέροιας, του οποίου η παρουσία καταργείται οριστικά.
Με αφορμή την έναρξη της λειτουργίας της πρώτης περιφερειακής υπηρεσίας, ο κ. Βύρωνας Νάκος, πρόεδρος του ΝΠΔΔ «Ελληνικό Κτηματολόγιο» δήλωσε ότι πλέον «υλοποιείται η μεταρρύθμιση του συστήματος, για την καταχώριση και δημοσιότητα των δικαιωμάτων των πολιτών επί της ακίνητης περιουσίας, που θεμελιώθηκε με τον νόμο 4512/2018».
Σύμφωνα με τα όσα είπε ο κ. Νάκος, κατά την πρώτη μέρα λειτουργίας του Υποκαταστήματος Βέροιας «οι συναλλαγές πραγματοποιήθηκαν απρόσκοπτα και εξυπηρετήθηκαν επαγγελματίες και πολίτες, χωρίς να παρουσιαστούν δυσλειτουργίες κατά τη μετάβαση στο νέο καθεστώς. Το όραμα δημιουργίας και λειτουργίας του Εθνικού Κτηματολογίου, προσαρμοσμένου στην ψηφιακή εποχή και με τα εχέγγυα ενός δημόσιου Φορέα γίνεται πραγματικότητα» σημείωσε καταλήγοντας ο πρόεδρος του «Ελληνικού Κτηματολογίου».
Όπως διασαφηνίζει σχετική ανακοίνωση του Κτηματολογίου, οι νέες περιφερειακές υπηρεσίες του Ελληνικού Κτηματολογίου θα παρέχουν όλες τις υπηρεσίες που παρέχονται και σήμερα από τα Υποθηκοφυλακεία.
Οι βασικές υπηρεσίες που θα προσφέρουν τα υποκαταστήματα του Ελληνικού Κτηματολογίου είναι οι εξής:
- Καταχώριση Πράξεων στο Σύστημα Μεταγραφών και Υποθηκών
- Καταχώριση Πράξεων στο Εθνικό Κτηματολόγιο
- Τήρηση βιβλίων Ενεχύρου
- Τήρηση των σχετικών αρχείων
Στην ανακοίνωση διευκρινίζεται, ωστόσο, ότι τα περιφερειακά τμήματα «δε θα λειτουργούν αυτόνομα ως προς την κεντρική υπηρεσία, αλλά σύμφωνα με ενιαίους κανόνες και πρότυπα και με γνώμονα την παροχή υψηλής ποιότητας υπηρεσιών και την ασφάλεια των συναλλαγών, σε καθεστώς απόλυτης διαφάνειας». Σημειώνεται, άλλωστε, ότι λειτουργεί ηλεκτρονικό πρωτόκολλο, τόσο για το Εθνικό Κτηματολόγιο, όσο και για το Σύστημα Μεταγραφών και Υποθηκών.
Αναφορικά με τα τέλη, ο Φορέας έχει αναπτύξει κατάλληλες εφαρμογές, μέσα από τις οποίες είναι δυνατός ο υπολογισμός τους. Στόχος του αποτελεσματικού υπολογισμού είναι να τηρούνται τα προβλεπόμενα από το ν.4512/2018 και να διευκολύνεται η διαχείριση των εσόδων, των δαπανών και των αποδόσεων, καθώς και να διασφαλίζεται ο διαρκής έλεγχός τους από τον Φορέα.
Οι τρόποι με τους οποίους θα πραγματοποιούνται οι συναλλαγές στα ταμεία των περιφερειακών υπηρεσιών ορίζονται σαφώς από το Κτηματολόγιο, που έχει ήδη ξεκινήσει τη διαδικασία της Ανάρτησης για ορισμένες περιοχές.
Οι τρόποι αυτοί είναι οι εξής:
- Με χρήση κάρτας, μέσω POS ή επιταγές για ποσά μεγαλύτερα των 200 ευρώ, σε ότι αφορά το Σύστημα Μεταγραφών και Υποθηκών, και
- Με χρήση κάρτας μέσω POS ή μέσω τραπεζών σε ότι αφορά το Εθνικό Κτηματολόγιο.
Το Κτηματολόγιο διευκρινίζει ότι δεν θα γίνεται δεκτή η καταβολή μετρητών.
Τι θα ισχύει για τις ώρες εξυπηρέτησης του κοινού στα Κτηματολογικά Γραφεία
Το ωράριο συναλλαγών και εξυπηρέτησης κοινού στα Κτηματολογικά Γραφεία και Υποκαταστήματα του Φορέα «Ελληνικό Κτηματολόγιο» ορίζεται ως εξής:
- Κατάθεση και παραλαβή αιτήσεων για καταχώριση/εγγραφή πράξεων και έκδοση πιστοποιητικών, αντιγράφων και διαγραμμάτων: 8:30 π. μ. – 13:00
- Παράδοση και παραλαβή πιστοποιητικών, αντιγράφων και διαγραμμάτων: 8:30 π. μ.– 14:00
- Έρευνα βιβλίων και λοιπών τηρούμενων αρχείων: 10:00 π. μ.– 14:00
Στην ιστοσελίδα του Φορέα θα μπορεί επίσης κανείς να έχει πρόσβαση στα νέα έντυπα των αιτήσεων.