Για τις ευκαιρίες αλλά και τις προκλήσεις που παρουσιάζει η αγορά των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ, η οποία κερδίζει ολοένα και μεγαλύτερο έδαφος στην προτίμηση του καταναλωτή, μίλησαν κορυφαίοι λιανέμποροι της χώρας στο πλαίσιο του 9ου συνεδρίου του Σελφ Σέρβις «Food Retail CEO Forum».

Ο επικεφαλής της METRO- My Market, Αριστοτέλης Παντελιάδης, υπογράμμισε πως είναι μια κατηγορία που θα συνεχίσει να αναπτύσσεται τα επόμενα χρόνια, τονίζοντας πως απώτερος στόχος της εταιρείας του είναι η δημιουργία ενός φιλικού ηλεκτρονικού καταστήματος για τον καταναλωτή, το οποίο θα προσφέρει γρήγορη, συνεπή και φιλική παράδοση.

Επεσήμανε ακόμη πως το ηλεκτρονικό σούπερ μάρκετ θα λειτουργήσει συμπληρωματικά και υποβοηθητικά των φυσικών καταστημάτων, ενώ χαρακτήρισε κρίσιμο να υπάρξει μια ενιαία εικόνα. «Στο μέλλον θεωρούμε ότι οι καταναλωτές θα χρησιμοποιούν και τα δυο κανάλια», είπε χαρακτηριστικά, για να συμπληρώσει πως οι λιανέμποροι έχουν πολλά ακόμη να μάθουν για τη λειτουργία των ηλεκτρονικών πωλήσεων, έως ότου αρχίσουν να βγάζουν λεφτά από αυτό το κανάλι.

Την εμπειρία που έχουν αποκτήσει από την παρουσία στις ηλεκτρονικές πωλήσεις, μετέφερε ο επικεφαλής της ΑΒ Βασιλόπουλος, Βασίλης Σταύρου, σημειώνοντας πως ήταν οι πρώτοι λιανέμποροι στην Ελλάδα που αναγνώρισαν την ευκαιρία του «on line grocery». Ο κ. Σταύρου ανέφερε πως η ΑΒ έχει τις υποδομές logistics για να ικανοποιήσει τις νέες ανάγκες των καταναλωτών που επιλέγουν τις on line αγορές, και αποκάλυψε πως αυτή τη στιγμή κατασκευάζεται το πρώτο «dark store», το οποίο θα βοηθήσει στην οργάνωση των παραγγελιών και στην ταχύτητα παράδοσης. Το συγκεκριμένο «αφανές κατάστημα», όπως είπε θα λειτουργήσει στις αρχές της επόμενης χρονιάς.

Ο διοικητικός ηγέτης της ΑΒ Βασιλόπουλος συμμερίζεται την άποψη πως στο μέλλον οι καταναλωτές θα κάνουν τις αγορές τους από πολλά κανάλια, και όχι από ένα, τονίζοντας πως πολύ σύντομα θα είναι έτοιμος να παρουσιάσει το νέο μοντέλο προσωποποιημένων προσφορών της εταιρείας. Αν και απέφυγε να δώσει περισσότερες λεπτομέρειες, μιας και επίκειται η ανακοίνωση, είπε ωστόσο πως για το συγκεκριμένο project θα αξιοποιηθεί η κάρτα πιστότητας.

Για την απόφαση να επενδύσει στις ηλεκτρονικές πωλήσεις μίλησε ο πρόεδρος της «Δ. Θανόπουλος», Τέλης Θανόπουλος, τονίζοντας πως δεν ήταν μια καθαρά εμπορική κίνηση αλλά, περισσότερο ένα κάλεσμα στις σύγχρονες ανάγκες των καταναλωτών για καλύτερη και γρηγορότερη εξυπηρέτηση.

Ο κ. Θανόπουλος είπε πως το ηλεκτρονικό κατάστημα που δημιούργησαν αντανακλά το μοντέλο του φυσικού καταστήματος, λέγοντας πως πρεσβεύει την υψηλή ποιότητα, τη μεγάλη ποικιλία και το αντίστοιχο επίπεδο των υπηρεσιών που απαιτούν οι πελάτες του φυσικού. Ξεκαθάρισε πως το εγχείρημα αυτό δεν είναι εύκολο, αντίθετα αποτελεί μια πρόκληση και εξέφρασε τη βεβαιότητά του, ότι με αργά και σταθερά βήματα μπορεί να πετύχει την ικανοποίηση του πελάτη στο παρόν και στο μέλλον.

Στην πρόσφατη συγχώνευση της Yoda.gr και της Caremarket.gr αναφέρθηκε το υψηλόβαθμο στέλεχος Yoda.gr, Βασίλης Ανδρικόπουλος, λέγοντας πως η πορεία του συνεχίζει να είναι ανοδική. Η επιτυχία του, όπως είπε, οφείλεται μεταξύ άλλων στο εύρος του κωδικολογίου, στις ανταγωνιστικές τιμές, και στην καλή οργάνωση της διανομής και παράδοσης των παραγγελιών ενώ όσον αφορά στην ένταξη σε ένα μεγάλο λιανεμπορικό όμιλο, ο κ. Ανδρικόπουλος τόνισε πως μπορεί να συνεισφέρει στην ανάπτυξη, ωστόσο δεν είναι απαραίτητη για την επιβίωση ενός ηλεκτρονικού καταστήματος.

Υπογράμμισε τέλος ότι η διείσδυση των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ είναι ακόμη μικρή στη χώρα μας, ωστόσο θα συνεχίσει να αυξάνεται τα επόμενα χρόνια, φθάνοντας μέχρι και το 5%.

Το ηλεκτρονικό εμπόριο τροφίμων σε αριθμούς

Αύξηση 47,5% σημείωσαν το 2018, σε σύγκριση με το 2017, οι ηλεκτρονικές πωλήσεις του λιανεμπορίου τροφίμων στην Ελλάδα αγγίζοντας τα 28,5 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ). Σύμφωνα με όσα ανέφερε σήμερα ο Διευθύνων σύμβουλος της Convert Group, Παναγιώτης Γκεζερλής από το βήμα του 9ου συνεδρίου σελφ σέρβις Food Retail CEO Forum, το 2017 οι ηλεκτρονικές πωλήσεις του λιανεμπορίου τροφίμων διαμορφώθηκαν σε 19,5 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 31,8% σε σχέση με το 2016 οπότε και διαμορφώθηκαν σε 14,8 εκατ. ευρώ.

Όπως τόνισε ο κ. Γκεζερλής, ο συνολικός τζίρος που σημειώθηκε στις on line πωλήσεις των σούπερ μάρκετ την περυσινή χρονιά αποτελεί μικρό μερίδιο σε σύγκριση με τον συνολικό τζίρο του οργανωμένου  και μη λιανεμπορίου τροφίμων, ωστόσο οι ρυθμοί ανάπτυξης των ηλεκτρονικών πωλήσεων δείχνουν τη δυναμική του συγκεκριμένου καναλιού. Σημειώνεται ότι το 65% των προϊόντων που επιλέγουν να αγοράσουν οι Έλληνες καταναλωτές είναι τρόφιμα και ποτά ενώ ποσοστό 35% μη τρόφιμα (απορρυπαντικά, καθαριστικά, βρεφικές πάνες κ.ά)

Ο κ. Γκεζερλής από το βήμα του συνεδρίου αναφέρθηκε στη διείσδυση του on line σούπερ μάρκετ σε διάφορες χώρες του κόσμου. Όπως είπε, το μερίδιο των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ είναι κάτω από το 1% στην Ελλάδα, στο συνόλου της αγοράς του λιανεμπορίου τροφίμων. Αντίστοιχα στην Ιταλία είναι 1%, στην Ισπανία 2%, στην Ολλανδία 3%, στην Αμερική 4%, στην Ιαπωνία 5%, στην Γαλλία 6%, στην Κίνα 7% και στην Αγγλία 8%.

Ενδεικτικό της ανάπτυξης του ηλεκτρονικού εμπορίου στην ελληνική αγορά είναι το γεγονός ότι οι ηλεκτρονικές παραγγελίες (on line food delivery) για φαγητό ανήλθαν το 2018 σε 300 εκατ. ευρώ. «Πρόκειται για μια πολύ μεγάλη αγορά που καλπάζει διεθνώς», όπως τόνισε, ενώ πρόσθεσε ότι η ηλεκτρονική παραγγελία φαγητού αποτελεί κύριο ανταγωνιστή του σούπερ μάρκετ στην κατηγορία του έτοιμου φαγητού.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ: Αρ. Παντελιάδης για το επίμαχο mail στα My Market: «Μάθαμε από πρώτο χέρι τη δύναμη των social media»