ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Δυνατότητα “take it or leave it” συνιστά το νέο πλαίσιο για όσους θέλουν να σώσουν την πρώτη κατοικία τους με ευνοϊκούς όρους και να αποφύγουν τον πλειστηριασμό της. Αυτό προκύπτει διαβάζοντας πίσω από τις γραμμές του νομοσχεδίου που είναι στη βουλή και το οποίο προβλέπει αυστηρές προϋποθέσεις και ασφαλιστικές δικλείδες που στόχο έχουν να αποκαλύψουν τους στρατηγικούς κακοπληρωτές.
Όσοι δεν πειθαρχήσουν στη ρύθμιση που θα τους προταθεί μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας και προτιμήσουν τη δικαστική οδό είτε γιατί θεωρούν ότι έτσι θα κερδίσουν χρόνο είτε γιατί θεωρούν ότι θα πετύχουν κάτι ευνοϊκότερο, ίσως θα πρέπει να το ξανασκεφτούν πριν το επιχειρήσουν. Αυτό γιατί ο δανειολήπτης που δεν θα «συμμορφωθεί» με την πρόταση της τράπεζας και καταφύγει στο δικαστήριο, θα πρέπει προκειμένου να λάβει την προσωρινή προστασία έως την εκδίκασή της υπόθεσής του, να πληρώνει το 100% της δόσης που του προτάθηκε από την τράπεζα μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας.
Πρόκειται ουσιαστικά για μια λύση μία η άλλη, από την οποία μάλλον δεν έχει να κερδίσει τίποτα ή μπορεί ακόμη και να χάσει. Αυτό γιατί το νομοσχέδιο προβλέπει επιπλέον πέναλτι για τις περιπτώσεις που ο δανειολήπτης απορριφθεί και από την πλατφόρμα και από το δικαστήριο ως μη επιλέξιμος.
Συγκεκριμένα εάν ο οφειλέτης δεν πληροί τα κριτήρια του νόμου και εκείνος μετά την ηλεκτρονική αίτηση επιμείνει καταφεύγοντας στη δικαστική προστασία και το δικαστήριο κρίνει τον αιτούντα ως μη επιλέξιμο, θα τον υποχρεώσει να πληρώσει ως πέναλτι το 5% της συνολικής οφειλής για την οποία ζήτησε ρύθμιση, με κατώτερο όριο τα 1.500 ευρώ και ανώτερο τις 5.000 ευρώ.
Με τον τρόπο αυτό η κυβέρνηση επιδιώκει να ανακόψει ένα νέο κύμα προσφυγών στα δικαστήρια και να καταστήσει την εξωδικαστική ρύθμιση ως ύστατη ευκαιρία διάσωσης πριν τον πλειστηριασμό.
Συγκεκριμένα ο νέος νόμος εφόσον ψηφιστεί προβλέπει τις εξής περιπτώσεις:
• Ο δανειολήπτης κάνει αίτηση στην ηλεκτρονική πλατφόρμα και η αίτησή του εγκρίνεται ως προς την επιλεξιμότητα. Η τράπεζα του προτείνει τη ρύθμιση, αλλά ο δανειολήπτης την απορρίπτει και καταφεύγει στο δικαστήριο για να προστατεύσει την κύρια κατοικία του. Στην περίπτωση αυτή πρέπει να καταβάλλει το 100% της δόσης που του πρότεινε η τράπεζα.
• Ο δανειολήπτης κάνει αίτηση στην ηλεκτρονική πλατφόρμα, πληροί τα κριτήρια, αλλά η τράπεζα δεν προτείνει για κάποιο λόγο ρύθμιση. Ο δανειολήπτης και σε αυτή την περίπτωση μπορεί να καταφύγει στο δικαστήριο για να πετύχει προσωρινή προστασία της πρώτης κατοικίας του, αλλά υποχρεούται να πληρώνει το 50% της τελευταίας ρυθμισμένης δόσης που είχε συμφωνήσει με την τράπεζα.
• Ο δανειολήπτης κάνει αίτηση στην ηλεκτρονική πλατφόρμα, αλλά η αίτησή του απορρίπτεται γιατί δεν πληροί τα εισοδηματικά και τα περιουσιακά κριτήρια. Στην περίπτωση αυτή μπορεί να καταφύγει δικαστικώς για τη ρύθμιση των δανείων του και την προστασία της κατοικίας του, καταβάλλοντας το 10% της δόσης που του αναλογούσε με βάση τη σύμβαση που είχε με την τράπεζα.
• Ο δανειολήπτης κάνει αίτηση στην ηλεκτρονική πλατφόρμα, η αίτηση εγκρίνεται και η τράπεζα του προτείνει τη ρύθμιση με βάση συγκεκριμένους όρους και προϋποθέσεις, δηλαδή επιδότηση του δημοσίου, κούρεμα από την τράπεζα, ευνοϊκό επιτόκιο (euribor 3μήνου + 2%) και μεγάλη διάρκεια αποπληρωμής.
Ο νόμος περιλαμβάνει επίσης ασφαλιστικές δικλείδες που θα επιτρέψουν την αποκάλυψη όσων στρατηγικών κακοπληρωτών υπάρχουν στο νόμο Κατσέλη, δηλαδή αυτών που έχουν κάνει αίτηση και έχουν λάβει προσωρινή προστασία της πρώτης τους κατοικίας έως την εκδίκαση της υπόθεσής τους, αλλά δεν πληρούν τα κριτήρια του νόμου.
Οι περιπτώσεις αυτές θα ελεγχθούν εξονυχιστικά από τις τράπεζες, οι οποίες αποκτούν το δικαίωμα να κάνουν χρήση της πλατφόρμας και να διασταυρώσουν όλα τα εισοδηματικά και περιουσιακά του στοιχεία του οφειλέτη. Σε περίπτωση που διαπιστωθεί ότι καταχρηστικά έχουν κάνει αίτηση θα μπορούν να κάνουν αναστολή της προσωρινής προστασίας που έχει δοθεί στον οφειλέτη.