ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Το ράλι της ΤΙΤΑΝ, το νέο Βατερλώ της Απαλαγάκη, το κινεζικό μαρτύριο για τον Μάνο, τα υπερόπλα Πιτσιλή, η αλήθεια για τη Μιράντα Πατέρα και ο γάτος Dollar, ο αεικίνητος Πιέρ και ο θαρραλέος πολιτικός με την κομμώτρια
Ο κ. Σπίρτζης, μιλώντας στο ραδιόφωνο 24/7, χαρακτήρισε δικαιολογημένες τις αντιδράσεις των πολιτών καθώς, όπως είπε, χάθηκαν ζωές και περιουσίες, λέγοντας μάλιστα πως για το αίσθημα θυμού και παραπόνου που κυριαρχεί στο Μάτι «δεν πρέπει να μιλήσει κανείς».
Ωστόσο, ο κ. Σπίρτζης έσπευσε να υπερασπιστεί τη Ρένα Δούρου, κόντρα στις φωνές της αντιπολίτευσης. Ο υπουργός είπε πως θα πρέπει να ολοκληρωθούν πρώτα οι δίκες για διαπιστωθεί ποιος έχει την ευθύνη, ενώ τόνισε πως ποτέ στο παρελθόν δεν είχε ζητηθεί η παραίτηση περιφερειάρχη ή δημάρχου για φονικές πυρκαγιές.
Ο κ. Σπίρτζης είπε πως είναι λογική η στάση των κατοίκων του Ματιού και τόνισε πως «πρέπει κανείς να αναλογιστεί τι έχει πάει στραβά όλα αυτά τα χρόνια».
Όπως είπε ο υπουργός Υποδομών, η πλειοψηφία των επιδομάτων από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς έχει καταβληθεί. «Από ό,τι γνωρίζω επίσης, οι δήμοι έχουν τρέξει τις διαδικασίες και υπολείπονται ελάχιστες αιτήσεις για να δοθούν για την οικοσκευή, ή ίσως για τις πρώτες αποζημιώσεις των 586 ευρώ. Αυτές των 5.000 ευρώ, για τις οποίες ήταν αρμόδιο το υπουργείο Υποδομών έχουν δοθεί. Και αυτή τη φορά έγιναν με διαδικασίες οι οποίες δεν ήταν διαδικασίες Ηλείας. Δεν ήταν δηλαδή διαδικασίες, που όποιος περνούσε έκανε μία αίτηση και έπαιρνε 5.000 ευρώ ή 8.000 αν ήταν επιχείρηση. Γίνονταν αυτοψίες, υπήρχε δελτίο τεχνικού ελέγχου και υπήρχαν οι δικαιούχοι και μόνο οι δικαιούχοι».
Παράλληλα, ο κ. Σπίρτζης υπογράμμισε πως ο καθαρισμός και αποκομιδή των καμένων υλικών που είναι αρμοδιότητα των δήμων, έχει ολοκληρωθεί. Με την παρέμβαση του ελληνικού Δημοσίου, απομακρύνθηκαν τα καμένα αυτοκίνητα, επίσης αρμοδιότητα της τοπικής αυτοδιοίκησης, μέσα σε λίγες ημέρες. Μόνο από το Μάτι απομακρύνθηκαν 400 αυτοκίνητα και ταυτόχρονα ξεκίνησε η υλοτόμηση που είναι αρμοδιότητα των δήμων στους δημόσιους χώρους και των ιδιοκτητών στις ιδιωτικές εκτάσεις, κάτι που έκανε το υπουργείο Υποδομών, μια διαδικασία που στις περισσότερες περιοχές έχει ολοκληρωθεί.
Όπως τόνισε, το χρονοδιάγραμμα δεν εξαρτάται από την ελληνική κυβέρνηση, «διότι η ελληνική κυβέρνηση και η Πολιτεία έχουν προβλέψει επαρκέστατες αποζημιώσεις, προκειμένου να μπορέσουν να βγάλουν τις άδειές τους, προκειμένου να μπορέσουν να πληρώσουν τις επισκευές τους».
«Η ελληνική κυβέρνηση έβγαλε μόνη της όλες τις άδειες κατεδάφισης, για να μην υπάρχει γραφειοκρατία. Έχουν εκδοθεί μέχρι στιγμής 550 άδειες, συλλέγει τον αμίαντο, που ήταν ευθύνη επίσης των ιδιοκτητών, για να μην υπάρχει πρόβλημα με την δημόσια υγεία, ενώ όποιος ιδιοκτήτης θέλει να κατεδαφίσει το σπίτι του και να προχωρήσει σε επισκευές και ανακατασκευές, απευθύνεται στο ελληνικό Δημόσιο και οι αποζημιώσεις καταβάλλονται από αυτό, ενώ μέχρι στιγμής το υπουργείο έχει δεχτεί περίπου 300 αιτήσεις για νέες άδειες».
Παράλληλα, ο υπουργός επανέφερε το θέμα της άναρχης δόμησης στην περιοχή, με την έλλειψη οδικών προσβάσεων που κατέστησε δύσκολο τον απεγκλωβισμό του κόσμου. Όπως είπε ο υπουργός Υποδομών, «γίνονται όλες οι νομοθετικές και θεσμικές παρεμβάσεις για να αποκτήσει η περιοχή το οδικό δίκτυο που έπρεπε να έχει εδώ και πάρα πολλά χρόνια».
Για το σύνολο των εργασιών και των έργων που υλοποιούνται στις πληγείσες περιοχές της Ανατολικής Αττικής, ο κ. Σπίρτζης υπογράμμισε ότι η περιοχή εδώ και 8 μήνες είναι ένα εργοτάξιο – και η εικόνα σήμερα σε σύγκριση με αυτή των πρώτων ημερών μετά την καταστροφή, είναι εντελώς διαφορετική.
Ωστόσο ο κ. Σπίρτζης πρόσθεσε ότι η κυβέρνηση δεν είναι χαρούμενη για τη σημερινή εικόνα, παρά τη δουλειά που έχει γίνει.
Σε ερώτηση δημοσιογράφου για το σοκ που προκάλεσε στην κοινή γνώμη το εισαγγελικό πόρισμα, ο κ. Σπίρτζης ξεκαθάρισε πως «επί της ουσίας, αυτό που ζήσαμε ήταν σοκαριστικό και όχι αυτό καθαυτό το πόρισμα». Η καταστροφή αυτή, σημείωσε ο υπουργός, πρέπει να αποτελέσει αφορμή για να ξεκινήσει μια μεγάλη συζήτηση από την οποία να προκύψουν πολιτικά συμπεράσματα.
«Εμείς λέμε και το έχουμε αποδείξει με τις δράσεις μας εδώ και τέσσερα χρόνια, πως πρέπει να υπάρξει πολεοδομικός και χωροταξικός σχεδιασμός, πρέπει να υπάρξουν τα σχέδια πόλης που δεν υπήρχαν, να μην υπάρχει αυτή η πολιτική γης που υπήρχε, να μην υπάρχουν στρεβλώσεις, που αυτή η περιοχή στην οποία θρηνήσαμε 100 νεκρούς, ήταν το πρότυπο των στρεβλώσεων. Η ΝΔ τι λέει; Λέει ότι θέλει μικρότερο κράτος ενώ η Τοπική Αυτοδιοίκηση στις αρμοδιότητες που της έχουν δοθεί δεν μπορεί να ανταποκριθεί – και σήμερα επικοινωνιακά λέει ότι επειδή θα γίνουν προσλήψεις στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, ότι γίνεται για προεκλογικούς λόγους, για τον Οκτώβρη. Πώς λοιπόν θα αντιμετωπίσουν τέτοιες καταστάσεις, δίχως προσωπικό, δίχως εξοπλισμό, τι προτείνει η ΝΔ;».
Σε σχέση με τις ευθύνες της Περιφέρειας και το αίτημα της αντιπολίτευσης για παραίτηση της κας Δούρου, ο κ. Σπίρτζης απάντησε πως η αντιπολίτευση έχει ζητήσει τις παραιτήσεις όλων των υπουργών ανά εβδομάδα, ενώ στο παρελθόν δεν είχαν ζητήσει παραίτηση περιφερειάρχη που πρόσκειται στη ΝΔ, μετά από πυρκαγιές.
Ως προς την προαναγγελία προκαταρτικής επιτροπής από την πλευρά της ΝΔ, ώστε να αποδοθούν ευθύνες, ο κ. Σπίρτζης απάντησε πως πρόκειται για επικοινωνιακά τρικ της ΝΔ «που για μια σειρά από θέματα, όπως αυτό του κ. Γεωργιάδη, στενού συνεργάτη του κ. Μητσοτάκη, θέλουν να αλλάξουν την ατζέντα».
«Είναι λογικό να κρύβουν μια σειρά από επιτυχίες, μια σειρά από υποδομές που υλοποιούνται, από μεγάλες δράσεις που γίνονται καθημερινά τόσο σε διεθνές όσο και σε εθνικό επίπεδο. Οι πολίτες έχουν κρίση και θυμούνται πολλά πράγματα».
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Fitch: Επιβεβαίωσε το BBB- της Ελλάδας, διατήρησε σταθερές τις προοπτικές – Βλέπει ανάπτυξη 2,4% το 2025
- Γιατί ο Καραμανλής έκλεισε την συζήτηση για την προεδρία της Δημοκρατίας – Στήριξε τον Σαμαρά
- Πραγματική φοβέρα ή προετοιμασία για ανακωχή;
- Χρηματιστήριο: Repricing των τραπεζών, αγορές σε μετοχές με μερισματική απόδοση φέρνει η πτώση των επιτοκίων κατά 0,50% από την ΕΚΤ