ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Αλλαγές στη πολιτική για τα φάρμακα προβλέπει τροπολογία που κατέθεσε το υπουργείο Υγείας στη Βουλή. Λίγο πριν την ψήφιση του νομοσχεδίου «σκούπα» για την Υγεία, προωθούνται αναμενόμενες εν πολλοίς αλλαγές που αφορούν –μεταξύ άλλων- την τιμολόγηση των φαρμάκων, την κατανομή της νοσοκομειακής φαρμακευτικής δαπάνης και την αντιμετώπιση του μείζονος προβλήματος των υπέρογκων επιστροφών (clawback) για την κατηγορία φαρμάκων 1Α.
«Ένεση» 20 εκατ. στη νοσοκομειακή φαρμακευτική δαπάνη του ΕΟΠΥΥ
Κατά 20 εκατ. ευρώ αυξάνεται το συνολικό όριο της φαρμακευτικής δαπάνης των δημόσιων νοσοκομείων και των φαρμακείων του Εθνικού Οργανισμού Παροχής Υπηρεσιών Υγείας (ΕΟΠΥΥ) για το έτος 2018, φτάνοντας το συνολικό ποσό των 550 εκατ. Ουσιαστικά το ποσό των 20 εκατ. στο σύνολό του αυξάνει το όριο της φαρμακευτικής δαπάνης των φαρμακείων του ΕΟΠΠΥ και είναι η «απάντηση» των αρμόδιων υπουργείων στο μείζον ζήτημα των υπέρογκων επιστροφών της κατηγορίας φαρμάκων 1Α για το έτος 2018,.
Οι επιστροφές για τα φάρμακα της κατηγορίας 1Α απασχόλησαν ιδιαίτερα τη φαρμακοβιομηχανία, καθώς σύμφωνα με τις τελευταίες ενημερώσεις για το α΄ εξάμηνο του προηγούμενου έτους, η υπέρβαση έφτασε τα 50 εκατ. ευρώ, με τις αυτόματες επιστροφές (μαζί με το rebate) να ξεπερνούν το 70% της τιμολογηθείσας αξίας.
Η εξέλιξη αυτή προκάλεσε την έντονη αντίδραση της φαρμακοβιομηχανίας, με συγκεκριμένες εταιρείες να δηλώνουν αδυναμία διάθεσης φαρμάκων στα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ.
Αλλαγές στην τιμολόγηση
Όπως είχε ανακοινωθεί από τον υπουργό Υγείας στους εκπροσώπους της φαρμακοβιομηχανίας τον περασμένο Δεκέμβριο, σύμφωνα με το προτεινόμενο σύστημα τιμολόγησης, για να καθοριστεί η τιμή ενός on ή off patent φαρμακευτικού προϊόντος, δεν θα λαμβάνεται υπόψη η μέση τιμή από τις τρεις φθηνότερες των 26 χωρών της Ευρώπης, όπως σήμερα, αλλά η μέση τιμή των δύο φθηνότερων στην Ευρωζώνη, σε μια προσπάθεια του υπουργείου να απλοποιήσει το σύστημα τιμολόγησης, με τιμές αναφοράς που θα προκύπτουν από χώρες με κοινό νόμισμα και παρόμοιο επίπεδο οικονομικής ανάπτυξης.
Σε περίπτωση που η τιμή του φαρμάκου είναι πάνω από το μέσο όρο των δύο χαμηλότερων της Ευρωζώνης, θα μειώνεται σταδιακά κατά 10% το χρόνο, μέχρι να φτάσει το μέσο όρο των δύο χαμηλότερων. Εάν η τιμή είναι κάτω από τη χαμηλότερη τιμή της Ευρωζώνης, τότε θα αυξάνεται σταδιακά κατά 10% ετησίως μέχρι να φτάσει τη χαμηλότερη τιμή της Ευρωζώνης.
Το νέο σύστημα τιμολόγησης εκτιμάται ότι θα επιφέρει αυξομειώσεις στις τιμές αρκετών πρωτότυπων on και off patent φαρμάκων.
Εντούτοις, με την πρόβλεψη της αύξησης κατά 10% εκτιμάται ότι αποσοβείται ο κίνδυνος απόσυρσης από την ελληνική αγορά οικονομικών φαρμάκων εγνωσμένης θεραπευτικής αξίας, εξαιτίας χαμηλής τιμής, που ευνοεί την υποκατάσταση.
«Ομογενοποίηση» στις τιμές των γενοσήμων
Η τιμή του γενόσημου φαρμάκου ορίζεται στο 65% της τιμής του αντίστοιχου προϊόντος αναφοράς που χάνει την πατέντα προστασίας (αντί του 50% που ισχύει σήμερα) και σε δεν μπορεί να είναι χαμηλότερη του κόστους ημερήσιες θεραπείας, το οποίο ορίζεται με απόφαση του υπουργού Υγείας.
Ειδικά σε ό,τι αφορά τα γενόσημα, εκτιμάται ότι με τις αλλαγές επιτυγχάνεται η ομογενοποίηση της τιμής τους «από την πρώτη ανατιμολόγηση σε αντίθεση με την επικρατούσα κατάσταση όπου πολλά γενόσημα, ακριβώς ίδια όσον αφορά στην δραστική, στη μορφή του φαρμάκου και στην περιεκτικότητα της συσκευασίας, έχουν διαφορετική τιμή μεταξύ τους. Άρα επιτυγχάνεται αφενός ο εξορθολογισμός της φαρμακευτικής δαπάνης καθώς οι φορείς κοινωνικής ασφάλισης δεν θα αποζημιώνουν πλέον με διαφορετικά ποσά για το ίδιο φάρμακο και αφετέρου οικονομική ελάφρυνση των πολιτών, οι οποίοι όταν πλέον θα προμηθεύονται φάρμακα χωρίς συνταγή δεν θα πληρώνουν διαφορετικά ποσά για το ίδιο φάρμακο».
Κατανομή της νοσοκομειακής φαρμακευτικής δαπάνης
Με την παρούσα τροπολογία προσδιορίζεται επακριβώς η κατανομή του ποσού των 550 εκατ. που αποτελούν το συνολικό όριο της φαρμακευτικής δαπάνης των δημόσιων νοσοκομείων και των φαρμακείων του ΕΟΠΥΥ για το έτος 2018. Συγκεκριμένα τα 455 εκατ. κατευθύνονται στα νοσοκομεία του ΕΣΥ, τα 13 εκατ. στο ΓΝΘ Παπαγεωργίου και τα 82 εκατ. στον ΕΟΠΥΥ.
Στο τελευταίο αυτό ποσό περιλαμβάνεται και η φαρμακευτική δαπάνη των νοσοκομείων Αιγινήτειο Αρεταίειο και ΝΙΜΙΤΣ ύψους 6,2 εκατομμυρίων ευρώ, τα οποία δεν εποπτεύονται διοικητικά και οικονομικά από το υπουργείο υγείας αλλά προμηθεύονται τα φάρμακα τους από τα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ.
Ρόλος «διαμεσολαβητή» στο ΙΦΕΤ
Το Ινστιτούτο Φαρμακευτικής έρευνας και Τεχνολογίας (ΙΦΕΤ ΑΕ) αναλαμβάνει ρόλο «διαμεσολαβητή», αγοράζοντας για λογαριασμό των δημόσιων νοσοκομείων φάρμακα, για τα οποία έχει προηγηθεί η διαδικασία διαπραγμάτευσης και έχουν συναφθεί συμφωνίες. Ο τρόπος και η διαδικασία αγοράς των φαρμάκων και προμήθειας των δημόσιων νοσοκομείων καθορίζεται με κοινή απόφαση των υπουργών Οικονομικών και Υγείας.
Η προτεινόμενη ρύθμιση εκτιμάται ότι θα συμβάλλει στην μείωση της φαρμακευτικής δαπάνης των νοσοκομείων, καθώς μέσω αυτής της διαδικασίας διασφαλίζεται το απόρρητο της τιμής στην οποία κατέληξε η διαπραγμάτευση και η εύρυθμη κεντρική προμήθεια των νοσοκομείων.
Clawback ανά ΚΑΚ ή φαρμακευτική
Με σχετική διάταξη επιτρέπεται ο υπολογισμός του μηχανισμού αυτόματων επιστροφών (clawback) για την φαρμακευτική δαπάνη του ΕΟΠΠΥ είτε ανά Κάτοχο Άδειας Κυκλοφορίας (ΚΑΚ), είτε ανά φαρμακευτική εταιρεία, κατ’ αναλογία του υπολογισμού clawback για τη νοσοκομειακή φαρμακευτική δαπάνη και την δαπάνη των φαρμακείων του ΕΟΠΥΥ. Έτσι, το ποσό που προκύπτει από την υπέρβαση της φαρμακευτικής δαπάνης του ΕΟΠΠΥ μπορεί να υπολογίζεται και να αναζητείται από τη φαρμακευτική εταιρεία, αντί από τον ΚΑΚ, δίνοντας τη δυνατότητα να αντιμετωπιστούν οι δυσάρεστες συνέπειες που θα μπορούσα να υποστούν οι ΚΑΚ από την επίδραση του Grexit.
Ταυτόχρονα επιτυγχάνεται η ενιαία αντιμετώπιση του υπολογισμού του clawback, είτε πρόκειται για την νοσοκομειακή φαρμακευτική δαπάνη και την δαπάνη των φαρμακείων του ΕΟΠΥΥ, είτε για την φαρμακευτική δαπάνη του ΕΟΠΠΥ.
Υπενθυμίζεται ότι από τις αλλαγές που είχε ανακοινώσει ο υπουργός Υγείας το Δεκέμβριο στους εκπροσώπους της φαρμακοβιομηχανίας, στην τροπολογία δεν συμπεριλαμβάνονται η ανακατανομή του clawback και η σταδιακή απομείωση του rebate εισόδου (25%) σε βάθος πενταετίας, ενώ έχει ήδη νομοθετηθεί η μία γενική ανατιμολόγηση το χρόνο.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ: Ξανθός: Αντικειμενικές οι δυσκολίες της φαρμακοβιομηχανίας -Αναζητούνται διορθωτικές κινήσεις
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Θ. Τρύφων: Η φαρμακοβιομηχανία ατμομηχανή ανάπτυξης για την έξοδο από την κρίση