ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Νέο νομοσχέδιο κατατέθηκε στη Βουλή από τον Υπουργό Υποδομών, Χρήστο Σπίρτζη, σχετικά με το νέο τρόπο εξέτασης και χορήγησης αδειών οδήγησης. Ο φάκελος με τις αλλαγές εκκρεμούσε για περίπου ενάμιση χρόνο και ήρθε μόλις χθες το βράδυ στη Βουλή, προς εξέταση, με τίτλο «Δοκιμασία προσόντων και συμπεριφοράς υποψηφίων οδηγών και οδηγών για τη χορήγηση αδειών οδήγησης οχημάτων, άλλες διατάξεις για τις άδειες οδήγησης και λοιπές διατάξεις».
Χορήγηση άδειας οδήγησης στους 17χρονους
Το νομοσχέδιο προβλέπει, μεταξύ άλλων, και τη δυνατότητα οδήγησης για τα άτομα 17 ετών, με την προϋπόθεση της συνοδείας και κατόπιν επιτυχούς ολοκλήρωσης των εξετάσεων. Η επίσημη άδεια οδήγησης θα εξακολουθεί να χορηγείται από το 18ο έτος ηλικίας κι έπειτα.
Τα άτομα 17 ετών θα έχουν τη δυνατότητα συνοδευόμενης οδήγησης, ενώ για το συνοδό προβλέπεται ότι θα πρέπει να είναι τουλάχιστον 30 χρόνων, να έχει ο ίδιος δίπλωμα οδήγησης 5 χρόνια κατ’ ελάχιστο και να μην έχει κανένα πόντο στο point system τον τελευταίο χρόνο.
Η απόφαση για την παράταση ισχύος των διπλωμάτων των υπερηλίκων
Ο κύριος Σπίρτζης κατέθεσε επίσης στη Διαύγεια την απόφαση του Υπουργείου να παρατείνει την ισχύ των διπλωμάτων των οδηγών που έχουν συμπληρώσει το 74ο έτος της ηλικίας τους. Η παράταση θα είναι διάρκειας 4 έως 8 μηνών, ανάλογα με την ημερομηνία που υποβλήθηκε η αίτηση και τα συνοδευόμενα δικαιολογητικά. Η απόφαση αυτή στηρίχθηκε στο γεγονός της τετράμηνης αποχής των εξεταστών από τα καθήκοντά τους, με αποτέλεσμα οι οδηγοί να αδυνατούν να ανανεώσουν το διάστημα αυτό.
Στη νέα ρύθμιση, προβλέπεται και η αύξηση του ημερήσιου επιδόματος των εξεταστών, που αποτέλεσε παράγοντα της αποχής τους το προηγούμενο 4μηνο. Το ημερήσιο επίδομα, λοιπόν, των εξεταστών και ελεγκτών όλης της διαδικασίας των δοκιμασιών προσόντων θα ανέλθει στα 240 ευρώ. Η αύξηση αυτή αναμένεται να προκαλέσει μια ετήσια δαπάνη, που θα υπολογίζεται περίπου γύρω στα 2,5 εκατομμύρια, ανάλογα πάντα με τον αριθμό των συμμετεχόντων.
Kατατέθηκε στη Βουλή το σχέδιο νόμου για τη δοκιμασία προσόντων και συμπεριφοράς υποψήφιων οδηγών. Μπορείτε να το διαβάσετε εδώ: https://t.co/EcKBa6QwTZ pic.twitter.com/oiQ9O4PZto
— Χρήστος Σπίρτζης (@c_spirtzis) 29 Ιανουαρίου 2019
Τρόπος διεξαγωγής των εξετάσεων
Καινοτόμες είναι οι προτάσεις του νομοσχεδίου, σε ότι αφορά τον τρόπο διενέργειας των εξετάσεων. Πιο συγκεκριμένα, προβλέπεται να δημιουργηθεί, στο Υπουργείο Μεταφορών, ένα κέντρο ελέγχου, από το οποίο ουσιαστικά θα παρακολουθείται όλη η διαδικασία εξέτασης των υποψήφιων οδηγών. Η σύνδεση του κέντρου ελέγχου με τα σημεία όπου διενεργούνται οι εξετάσεις θα γίνεται μέσω εξοπλισμού από κάμερες, που θα τοποθετούνται στα οχήματα, και θα παρέχουν απευθείας σύνδεση με το κέντρο ελέγχου του Υπουργείου. Μέσα σε διάστημα 4 μηνών από την ψήφιση του νομοσχεδίου, θα πρέπει να τοποθετηθούν οι κάμερες με μικρόφωνο, σε θέση που να δίνει εικόνα όλης της καμπίνας του αυτοκινήτου ή τις θέσεις ανάβασης της μοτοσικλέτας. Αυτομάτως, αυτό υποχρεώνει τους ιδιοκτήτες των οχημάτων να τα εξοπλίσουν με διαδικτυακή σύνδεση, ώστε να παρέχεται το σήμα από τις κάμερες στο κέντρο ελέγχου, εξασφαλίζοντας αδιάκοπη σύνδεση με το Υπουργείο.
Δύο θα παραμείνουν τα στάδια της εξέτασης, καθώς οι υποψήφιοι θα υποβάλλονται, πρωτίστως σε θεωρητικές εξετάσεις και μόνον εάν αυτές είναι επιτυχείς, θα προχωρούν και στις εξετάσεις ικανοτήτων και συμπεριφοράς.
Η δεύτερη φάση των εξετάσεων, η πρακτική δοκιμασία, θα χωρίζεται σε δύο σκέλη, που θα λαμβάνουν χώρα την ίδια ημέρα. Στο πρώτο σκέλος, οι υποψήφιοι θα εξετάζονται στη δεξιότητα οδήγησης (πορεία). Εάν περάσουν αυτή τη φάση, θα πρέπει έπειτα να δοκιμαστούν και στο δεύτερο σκέλος, που θα ονομάζεται «ειδικές δοκιμασίες». Στην περίπτωση που ο υποψήφιος αποτύχει στο δεύτερο στάδιο της πρακτικής δοκιμασίας, θα είναι υποχρεωμένος να επανεξεταστεί και στο πρώτο.
Το Σώμα Επιθεωρητών
Από το νομοσχέδιο απουσιάζουν τα στοιχεία που σχετίζονται με το κόστος του νέου, υποχρεωτικού εξοπλισμού οπτικοακουστικών μέσων και πληροφοριακών συστημάτων, που θα συνοδεύουν το νέο τρόπο εξέτασης των υποψήφιων οδηγών. Προβλέφθηκε, ωστόσο, ο προϋπολογισμός για τη μισθοδοσία των 6 θέσεων, που θα απαρτίζουν το Σώμα Επιθεωρητών-Ελεγκτών Μεταφορών (ΣΕΕΜΕ), στα 150 χιλιάδες ευρώ.
Τα 6 άτομα του Σώματος θα αποτελούνται από τρεις ειδικούς συμβούλους και τρεις νομικούς. Το ΣΕΕΜΕ θα υπάγεται απευθείας στο Υπουργείο Υποδομών, ενώ συνολικά θα περιλαμβάνει το Γενικό Επιθεωρητή και 40 ακόμη επιθεωρητές-ελεγκτές. Κύρια αρμοδιότητα του Σώματος θα είναι η αξιολόγηση της διαδικασίας εξέτασης, αλλά και η διερεύνηση των καταγγελιών.
Ως Γενικός Επιθεωρητής θα οριστεί ένας υπάλληλος του Υπουργείου, απόφοιτος Πολυτεχνείου, ενώ οι 40 ελεγκτές θα είναι επίσης μόνιμοι υπάλληλοι κατηγορίας ΠΕ ή ΤΕ, ή και απόφοιτοι της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης, ενώ θα πρέπει να έχουν τουλάχιστον 6ετή προϋπηρεσία.
Το νομοσχέδιο προβλέπει ότι, ανά τετράμηνο, θα ορίζονται, μέσω ηλεκτρονικής κλήρωσης, οι μισοί εξεταστές ως τακτικοί και οι υπόλοιποι ως αναπληρωματικοί. Επιπροσθέτως, πριν από κάθε εξέταση, θα διενεργείται μια επιπλέον κλήρωση, που θα δίνει το ζεύγος εξεταστή-υποψηφίου.
Τα νέα εξέταστρα
Στις αλλαγές συμπεριλαμβάνονται και τα εξέταστρα, που θα ανέλθουν στα 15 ευρώ, από 10 που είναι έως τώρα, σε ότι αφορά στη θεωρητική εξέταση και τις δοκιμασίες προσόντων και συμπεριφοράς. Το ποσό που θα συγκεντρώνεται, θα ανήκει κατά το 1/3 στην οικεία περιφέρεια και θα χρησιμοποιείται για την κάλυψη των αναγκών της διενέργειας των εξετάσεων. Από τις ανάγκες αυτές εξαιρούνται οι αμοιβές και αποζημιώσεις σε εξεταστές, αξιολογητές και επόπτες.
Το ποσό των 30 ευρώ θεσπίζεται, επίσης, από το νομοσχέδιο, υπέρ του κρατικού προϋπολογισμού, για την περίπτωση που θα χρειαστεί να εκδοθεί αντίγραφο οποιασδήποτε κατηγορίας άδειας οδήγησης, λόγω κλοπής ή καταστροφής του οχήματος.
Από την τροποποίηση πιθανότατα δε θα ξεφύγει ούτε και η ημερομηνία παράτασης των διπλωμάτων των οδηγών, που έχουν συμπληρώσει το 74ο έτος της ηλικίας τους, εξαιτίας της ρύθμισης για τα επιδόματα εξεταστών και προβλέπει:
- 8 μήνες για όσους υπέβαλλαν αιτήσεις και δικαιολογητικά στις περιφερειακές διευθύνσεις Μεταφορών, από τις 30 Αυγούστου έως και τις 30 Νοεμβρίου 2018,
- 7 μήνες, για τους κατόχους των οποίων οι αιτήσεις υποβλήθηκαν από 1 Δεκεμβρίου έως και την 31η Δεκεμβρίου
- 4 μήνες, για τους κατόχους διπλωμάτων, οι ο̟ποίοι κατέθεσαν σχετικό αίτημα από τις αρχές έως και τα τέλη Ιανουαρίου 2019.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ: Χάος με τα διπλώματα οδήγησης: Στέλνουν τους υποψήφιους ακόμη και στα… νησιά για εξετάσεις
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Παράταση για τα διπλώματα των 74χρονων -Μέχρι τη δοκιμασία προσόντων
ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ: Τι αλλαγές στα πρόστιμα του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας φέρνει το νέο νομοσχέδιο του Υπ. Μεταφορών
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Λιανεμπόριο: Αυξήθηκε κατά 7,9% ο τζίρος τον Οκτώβριο – Οι δραστηριότητες με τη μεγαλύτερη αύξηση
- Διαβητικό πόδι: Η σημασία της πρόληψης και του τακτικού ελέγχου
- Δήμος Αθηναίων: Από σήμερα η επιστροφή των πινακίδων – Ποιοι δεν θα μπορέσουν να τις πάρουν
- efood: Οι αγαπημένες αλυσίδες supermarket έρχονται στην πόρτα σου