Στοιχεία, σχετικά με τη χρήση του διαδικτύου παγκοσμίως, και το ποσοστό δραστηριότητας ψευδολογαριασμών και διαδικτυακών ρομπότ, αποκαλύπτει πρόσφατη μελέτη που δημοσιεύτηκε στους New York Times. Τα αποτελέσματα της μελέτης είναι σοκαριστικά, καθώς φαίνεται ότι κάθε χρόνο, κατά μέσο όρο, το ποσοστό της δραστηριότητας, που προέρχεται από ρομπότ αγγίζει το 50%.

Πιο αναλυτικά, διαπιστώθηκε ότι κατά το 2013, η μισή χρήση του Youtube γινόταν από διαδικτυακά ρομπότ. Η ψευδοδραστηριότητα ήταν τόσο έντονη, που γεννήθηκε ο φόβος ότι τα συστήματα της πλατφόρμας που εντοπίζουν την ρομποτική δραστηριότητα θα αντιλαμβάνονταν αυτή ως αληθινή, λόγω του μεγάλου ποσοστού της, και θα θεωρούσαν ως ψεύτικη δραστηριότητα αυτή των ανθρώπων, καθώς έτεινε να ατονεί συγκριτικά. Το σενάριο αυτό ονομάστηκε «Αναστροφή». 

Η περασμένη χρονιά φαίνεται πως ήταν η στιγμή, που το σενάριο αυτό έγινε τελικά πραγματικότητα. Οι ψευδείς ταυτότητες και οι ρομποτικοί «χρήστες» έχουν πια τόση δύναμη στο διαδίκτυο, που επηρεάζουν το τι αντιλαμβανόμαστε και τι ως πραγματικό.

Διαδικτυακά ρομπότ λειτουργούν ως χρήστες και επηρεάζουν τις μετρήσεις και τη φαινομενική δραστηριότητα

Οι τρόποι εξαπάτησης

Το ψευδές μπορεί να γίνει εύκολα κατανοητό, αν λάβουμε υπόψη τη νέα δυνατότητα, που εμφανίζεται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, για αγορά ψεύτικων ακολούθων. Με ελάχιστα χρήματα, ένας πραγματικός χρήστης των πλατφορμών μπορεί να αγοράσει ψεύτικες προβολές στα βίντεο του στο YouTube ή να αποκτήσει ψεύτικους ακόλουθους στο instagram. Εκτός από τους όποιους προσωπικούς και ακίνδυνους στόχους ενός χρήστη, η ψευδοκίνηση αυτή μεταφράζεται σε απάτη με μεγάλο περιθώριο κέρδους.

Συχνά, επίσης, οι μετρήσεις που παρουσιάζουν οι μεγάλες πλατφόρμες, αποκλίνουν ιδιαιτέρως απ’ την πραγματικότητα. Λίγους μήνες νωρίτερα, το Facebook κατηγορήθηκε πως δίνει ψεύτικα στοιχεία σχετικά με το χρόνο, που περνούν οι χρήστες στην πλατφόρμα, βλέποντας βίντεο. Τελικά, η επιχείρηση παραδέχτηκε ότι υπερέβαλλε στα στοιχεία της κατά 60-80%, ωστόσο οι κατηγορίες μιλούσαν για ποσοστό της τάξης του 150-900%. Αν και, θεωρητικά, κανείς δε θα μπορούσε να επηρεάσει προς όφελός του μαθηματικά στοιχεία, φαίνεται ότι και αυτό κατέστη δυνατό στο Διαδίκτυο.

Οι δυνατότητες για εξαπάτηση δεν έχουν τέλος. Χρήστες διαφημίζουν προϊόντα με δική τους πρωτοβουλία, ώστε να προσελκύσουν τελικά όντως διαφημιζόμενους. Ψεύτικες ειδήσεις υπόσχονται «όλη την αλήθεια», ενώ καλομονταρισμένες φωτογραφίες και βίντεο εξαπατούν τους χρήστες, σχετικά με την πραγματικότητα.

Η δύναμη του ψεύτικου και του ρομποτικού στο διαδίκτυο καταλήγει να είναι τόσο μεγάλη, που το πραγματικό μοιάζει αδύνατον να προστατευτεί με κάθε τρόπο. Αυτό δημιουργεί αναμφίβολα προβληματισμό, όσον αφορά στο που οδεύει το διαδίκτυο μελλοντικά, πως θα χρησιμοποιείται και εάν θα ήταν σωστό να εφαρμοστούν περιοριστικοί όροι, που ωστόσο θα έβρισκαν κώλυμα στις δημοκρατικές αρχές και την ελευθερία, με την οποία το διαδίκτυο κατάφερε να λειτουργεί.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ: Μετά τη Γαλλία και η Αυστρία επιβάλλει φόρο στους κολοσσούς του διαδικτύου

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Τα «καυτά» video της εκρηκτικής ερωμένης του Jeff Bezos που «σαρώνουν» το διαδίκτυο

ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ: Σε ερευνητικό έργο για την προστασία της ψηφιακής ταυτότητας στο διαδίκτυο, συμμετέχει ο Όμιλος ΟΤΕ