ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Οι τόνοι για το θέμα της σύμβασης για την παραχώρηση του Ελ. Βενιζέλος έχουν ανέβει πολιτικά και έχει κατατεθεί και σχετική ερώτηση στη Βουλή, καθώς χάρη στη Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Κομισιόν που δεν ενέκρινε την αρχική σύμβαση των 483 εκ. ευρώ τελικά το ΤΑΙΠΕΔ αναγκάστηκε να διαπραγματευτεί με βάση τις παραδοχές που του υπέδειξε η Κομισιόν και να ανεβάσει το τίμημα στα 1,1 δισ. Ευρώ. Αυτή η μεγάλη διαφορά των 700 εκ. ευρώ, που θα μπορούσε να είναι τα διαφυγόντα έσοδα του Δημοσίου, αν η Κομισιόν ενέκρινε την αρχικώς εισηγηθείσα σύμβαση, εκθέτει το ΤΑΙΠΕΔ αλλά και το Υπερταμείο που υποτίθεται ότι έχει ελεγκτικό ρόλο στο ΤΑΙΠΕΔ.
Υπό την πίεση των δημοσιευμάτων και της πολιτικής αντιπαράθεσης που μαίνεται, τις κατηγορίες για ανικανότητα και αναζήτηση ευθυνών, το ΤΑΙΠΕΔ εξηγεί για τη διαδικασία και τον τρόπο που πραγματοποιούνται οι αποτιμήσεις των περιουσιακών στοιχείων του Δημοσίου.
Τα νέα δεδομένα της ελληνικής οικονομίας, της επιβατικής κίνησης, και των προοπτικών, μπήκαν ως παραδοχές για νέα αποτίμηση επειδή τα υπέδειξε η Κομισιόν. Τον Οκτώβριο του 2017 όταν ανέλαβε ο κ. Ξενοφός επικεφαλής στο ΤΑΙΠΕΔ, βρήκε τη σύμβαση των 483 εκ. ευρώ με βάση τα παλιά δεδομένα τη διαπραγματεύτηκε και τη βελτίωσε υπερδιπλασιάζεται το τίμημα. Αν όμως η DG Com είχε συμφωνήσει στο αρχικό ποσό, θα διαπραγματευόταν;
Οι εξηγήσεις που δίνει το ΤΑΙΠΕΔ όμως αφήνουν αναπάντητα κάποια ερωτήματα σε σχέση με τον τρόπο που αποτιμώνται τα περιουσιακά στοιχεία του Δημοσίου που διαχειρίζεται το ΤΑΙΠΕΔ και τον κίνδυνο να υποτιμώνται σημαντικά οι αξίες λόγω ακαμψίας, και γραφειοκρατικών διαδικασιών. Το αρχικό τίμημα των 483 εκ. ευρώ, δεν θα άλλαζε αν το ενέκρινε η Κομισιόν τον Ιούνιο του 2018 ακόμη και αν όλοι στο ΤΑΙΠΕΔ γνώριζαν ότι τα δεδομένα της οικονομίας είχαν αλλάξει γιατί οι αποτιμήσεις είχαν έτος βάσης το 2015 και κανείς δεν σκέφτηκε ότι πρέπει να επικαιροποιηθούν.
Το ΤΑΙΠΕΔ δηλαδή δεν έχει από μόνο του τη δυνατότητα να αλλάξει τις παραδοχές και τις αποτιμήσεις όταν και αν ολοφάνερα δεν αντιστοιχούσαν στην πραγματικότητα;
Τι λέει το ΤΑΙΠΕΔ
Η διαφορά στο τίμημα προέκυψε από τη χρονική διαφορά των παραδοχών. “Το πρώτο τίμημα έγινε με έτος βάσης το 2015, το έτος των capital control και της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών όταν τα επιτόκια των ελληνικών ομολόγων ήταν στο 8,2%. Ενώ το δεύτερο τίμημα στο οποίο κατέληξαν το 2018, έγινε με τα σαφώς καλύτερα οικονομικά δεδομένα και με τα επιτόκια στο 4,2%. Σύμφωνα με το ΤΑΙΠΕΔ δηλαδή, δεν υπάρχει λάθος, καθώς το πρώτο τίμημα είναι σωστό με βάση τα δεδομένα του 2015 και το δεύτερο τίμημα επίσης σωστό με βάση τα δεδομένα του 2017.
Υποστηρίζει επίσης ότι όλοι έκαναν πολύ καλά τη δουλειά τους, οι σύμβουλοι ήταν εξαιρετικοί, το μοντέλο που χρησιμοποιήθηκε διπλά ελεγμένο από εγνωσμένου κύρους εταιρείες και όλα έγιναν σωστά. Η PWC πιστοποίησε την ακεραιότητα του μοντέλου που χρησιμοποιήθηκε, και την αρτιότητα των παραδοχών και την αξιοπιστία των στοιχείων που δόθηκαν η SDG που είναι έμπειρη εταιρεία σε αεροδρόμια και υποδομές και έχει την αναγνώριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Η εταιρεία επιβεβαίωσε την αρτιότητα των παραδοχών και την αξιοπιστία των στοιχείων που δόθηκαν. Η Nomura επιβεβαίωσε το δίκαιο του τελικού τιμήματος.
Αν κάτι φταίει είναι η… καθυστέρηση της Κομισιόν και η βελτίωση των δεδομένων της οικονομίας. Κι επειδή όσο καθυστερούσε η Κομισιόν η οικονομία πήγαινε καλύτερα το πρώτο τίμημα άλλαξε. Όπως εξηγούν η πολυπλοκότητα της συναλλαγής (παράταση υφιστάμενης σύμβασης 1995), τα ποικίλα εγκριτικά στάδια που προηγήθηκαν κλπ. μετέφεραν την ολοκλήρωση του ελέγχου του σχετικού φακέλου σχεδόν δύο χρόνια μετά.
«Δεν ήρθε ποτέ η Κομισιόν να μας υποδείξει ένα ποσό, αλλά η καθυστέρηση που υπήρξε μας επέτρεψε να βάλουμε νέο πλαίσιο διαπραγμάτευσης με τους μετόχους του διεθνή αερολιμένα. Με εντατικές διαπραγματεύσεις και μετά από 1 χρόνο στη βάση των νέων συνθηκών και των προοπτικών πετύχαμε το τίμημα 1,1. Δεν είπαν αμέσως ναι, και στα επίπεδα αυτά φτάσαμε σταδιακά. Στο τέλος υπήρχε ο κίνδυνος να τιναχθεί η διαδικασία στον αέρα. Και τελικά συμφώνησαν όταν τους είπαμε ή το κλείνουμε σήμερα ή σταματάμε τώρα και συζητάμε ξανά το 2026.Αλλά τότε δεν θα έχετε το προνόμιο που έχετε από τη σύμβαση μπορεί να το χάσετε. Και έτσι συμφώνησαν και κλείσαμε», λένε χαρακτηριστικά.
Υπενθυμίζεται ότι στους όρους της σύμβασης του 1995 προβλέπεται ότι 10 χρόνια πριν λήξει η αρχική διάρκεια (δηλαδή το 2016) τα μέρη θα προσέλθουν (η διατύπωση είναι κατηγορηματική δεν προσεγγίζει την έναρξη διαπραγμάτευσης ως δυνατότητα) σε διαπραγματεύσεις σχετικά με ενδεχόμενη παράταση. Το δικαίωμα αυτό έχει μεταβιβαστεί στο ΤΑΙΠΕΔ από το 2011.
Αύξηση του τουρισμού
Το 2015 όταν ξεκίνησε η συζήτηση για την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης, η συνολική επιβατική κίνηση στο ΔΑΑ είχε διαμορφωθεί σε περίπου 18 εκατ. άτομα, μέγεθος που αυξήθηκε σε περίπου 20 εκατ. άτομα το 2016. Πέρυσι η κίνηση αυξήθηκε σε 21,7 εκατ. επιβάτες, με τα, έως σήμερα, δεδομένα να δείχνουν προς νέα αύξηση για το 2018.
Η διαπραγμάτευση για την επέκταση της σύμβασης ξεκίνησε την άνοιξη 2016 και ολοκληρώθηκε έναν χρόνο μετά. Αυτές τις δύο χρονιές ο τουρισμός σημείωνε συνεχώς ρεκόρ αφίξεων και εσόδων. Ενδεικτικά, σύμφωνα με στοιχεία της ΤτΕ οι ταξιδιωτικές εισπράξεις κατέγραψαν αύξηση κατά 10,5% το 2017 σε σύγκριση με το 2016, οι οποίες διαμορφώθηκαν στα 14.596 εκατ. ευρώ.
Επίσης, η εισερχόμενη ταξιδιωτική κίνηση αυξήθηκε πέρυσι κατά 9,7%, στα 27,194 εκατ. ταξιδιώτες, έναντι 24,799 εκατ. ταξιδιωτών το 2016. Το 2015 οι εισερχόμενοι ταξιδιώτες ήταν 23,599 εκατ.
Χρονολόγιο
2016: Έναρξη διαπραγμάτευσης ΤΑΙΠΕΔ -ΔΑΑ
Μάρτιος του 2017: Εγκρίνεται από το Ελληνικό Δημόσιο το τελικό κείμενο της συμφωνίας παράτασης (τίμημα 483 εκ. ευρώ)
30/05/2017: το ΔΣ του ΤΑΙΠΕΔ κάνει αποδεκτή την βελτιωμένη προσφορά του ΔΑΑ, ύψους 483,87 εκατ. ευρώ. Η συμφωνία εγκρίθηκε και από την Διυπουργική Επιτροπή Αναδιαρθρώσεων & Αποκρατικοποιήσεων.
30/06/2017: το ΤΑΙΠΕΔ με δική του πρωτοβουλία και πριν την υπογραφή της συμφωνίας αποστέλλει στην Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της ΕΕ (DG Comp) όλο το φάκελο της συναλλαγής για προκαταρκτική εξέταση.
Το ΤΑΙΠΕΔ και το Ελληνικό Δημόσιο (με δικής τους πρωτοβουλία και σε συμφωνία με τον ΔΑΑ) είχαν ήδη περιλάβει στη σύμβαση παράτασης σχετική αναβλητική αίρεση, χωρίς να υπάρχει υποχρέωση, συνδέοντας υποχρεωτικά την ολοκλήρωση της συναλλαγής με την θετική έκβαση της αξιολόγησης της DG Comp.
30/9/2017: υπογράφεται η συμφωνία παράτασης της σύμβασης παραχώρησης μέχρι τον Ιούνιο του 2046 από το Ελληνικό Δημόσιο, το ΤΑΙΠΕΔ και τον ΔΑΑ.
27/10/2017: Ο Άρης Ξενόφος αναλαμβάνει επικεφαλής στο ΤΑΙΠΕΔ
Ιανουάριος 2018: Οι επικρατούσες, στην οικονομία και γενικά στη χώρα νέες ευεργετικές συνθήκες επέτρεψαν στο ΤΑΙΠΕΔ να εκκινήσει διαβούλευση με τη DG Comp όπου ο ΔΑΑ ελάμβανε γνώση και παρείχε τα απαραίτητα οικονομικά στοιχεία, με βάση αναφοράς πια το 2017.
Τα νέα δεδομένα έδειχναν τη σημαντικά βελτιωμένη επιβατική κίνηση του ΔΑΑ, του προσδοκώμενου εσόδου τόσο από παρεχόμενες πτητικές υπηρεσίες όσο από υπηρεσίες duty free, εστίασης και άλλες εμπορικές δραστηριότητες, της δυνατότητας άντλησης δανεισμού για μακρό χρονικό διάστημα με ικανοποιητικό κόστος χρήματος και της σημαντικής βελτίωσης του κινδύνου της αγοράς /cost of equity, το ΤΑΙΠΕΔ επιτυγχάνει την αναθεώρηση του τιμήματος από 483,87 εκατ. ευρώ σε 1,115 δισ. ευρώ ή με ΦΠΑ από τα 600 εκατ. ευρώ στα 1,382 δισ. ευρώ.
Ιούνιος του 2018: η DGComp κρίνει ότι στην βάση των προσκομισθέντων από το ΤΑΙΠΕΔ και το Ελληνικό Δημόσιο στοιχείων η επέκταση της σύμβασης παραχώρησης δεν ενέχει παράνομη κρατική ενίσχυση. Παράλληλα, ο ΔΑΑ ενημέρωσε το ΤΑΙΠΕΔ ότι εξετάζει το ενδεχόμενο υποβολής διαφοροποιημένης οικονομικής προσφοράς, η οποία τελικώς ανήλθε στο ποσό των 1.115 δισ. ευρώ, την οποία το ΔΣ του ΤΑΙΠΕΔ αποδέχθηκε στις 14/09/2018.
04/10/2018: το ΤΑΙΠΕΔ υποβάλει στο Ελεγκτικό Συνέδριο την συμφωνία παράτασης για τον προβλεπόμενο στο νόμο προσυμβατικό έλεγχο, ενώ τις επόμενες ημέρες ο φάκελος θα υποβληθεί επίσημα προς έγκριση στην DG Comp.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ: ΤΑΙΠΕΔ: «Ναι» στην επέκταση της σύμβασης του «Ελ. Βενιζέλος» – Στο 1,11 δισ. η προσφορά της ΔΑΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Ξενόφος (ΤΑΙΠΕΔ): Το επόμενο τρίμηνο οι δεσμευτικές προσφορές για μαρίνα Χίου
ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ: Ξενόφος: Tο σχέδιο του ΤΑΙΠΕΔ για τα περιουσιακά στοιχεία στη Θεσσαλονίκη
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Σε πλήρη εξέλιξη οι εργασίες στα εργοτάξια του οδικού άξονα Μπράλος – Άμφισσα
- Πλημμύρες: Στην τελική ευθεία οι διαγωνισμοί για έργα 1,35 δισ. ευρώ σε Θεσσαλία και Στερεά Ελλάδα
- Ένα όνειρο τρελό, όνειρο απατηλό, η πορεία του Στέφανος στο λαό, τα ψυχολογικά της Θεοδώρας και τα κασκορσέ πουκαμισάκια
- Αλλάζει ξανά το σκηνικό του καιρού με σημαντική πτώση της θερμοκρασίας – Πού θα σημειωθούν καταιγίδες