ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Την συνεργασία των καθηγητών για τη δημιουργία καλύτερων πανεπιστημίων ζήτησε ο πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας, Κυριάκος Μητσοτάκης, ο οποίος παρουσίασε τις θέσεις της ΝΔ για την Ανώτατη Παιδεία μιλώντας σε μέλη της πανεπιστημιακής κοινότητας, το απόγευμα της Τρίτης.
Ο κ. Μητσοτάκης χαρακτήρισε την Παιδεία «καρδιά της Δημοκρατίας που χτυπάει σωστά μόνο όταν ο παλμός της δημόσιας ζωής είναι ζωηρός και υγιής». Ο αρχηγός της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης τόνισε πως το δημόσιο πανεπιστήμιο πρέπει «να στηριχθεί, να αναβαθμιστεί, να ενισχυθεί και να γεφυρώσει το σημερινό χάσμα μεταξύ της παρεχόμενης εκπαίδευσης και των αναγκών μίας αγοράς εργασίας που αλλάζει διαρκώς», αλλά ταυτόχρονα υπογράμμισε ότι η ΝΔ θα αγωνιστεί και για την ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημιών,
Ο πρόεδρος της ΝΔ ξεκινώντας την ομιλία του, περιέγραψε με μελανά χρώματα τα όσα συμβαίνουν σήμερα στην ελληνική πολιτική πραγματικότητα. «Τα όσα συμβαίνουν στη χώρα το τελευταίο διάστημα δημιουργούν μια εικόνα πολιτικής παρακμής…Υπουργοί λένε πρωτοφανή πράγματα ο ένας για τον άλλο. Ενώ η κυβέρνηση πολιτεύεται με κυνισμό και διγλωσσία. Ο συγκυβερνήτης απειλεί ότι θα ρίξει μία κυβέρνηση, στην οποία δίνει χρόνο για να ολοκληρώσει το εγχείρημα για το οποίο λέει ότι θα την ρίξει. Αυτό παραπέμπει σε έναν κυνικό συνεταιρισμό εξουσίας. Όλα αυτά σε μια βαριά κοινωνικο-οικονομική ατμόσφαιρα όπου η υπερφορολόγηση φέρνει φτωχοποίηση και η γενίκευση της ανομίας προκαλεί παντού ανασφάλεια», ανέφερε ο κ. Μητσοτάκης.
Αναφερόμενος στην Παιδεία υποστήριξε ότι «οι δυνάμεις που συνδέονται με αυτούς που κυβερνούν επιχειρούν ένα άτυπο, αλλά διαρκές πραξικόπημα, οι δυνάμεις αυτές επιχειρούν να ελέγξουν τους χώρους του πανεπιστημίου με τη βία. Να αποτρέψουν την ελεύθερη έκφραση με τη βία. Να επιβάλλουν αποφάσεις με τη βία. Να σπείρουν το φόβο σε όποιον διαφωνεί μαζί τους με τη βία».
Ο κ. Μητσοτάκης τόνισε ότι η Παιδεία είναι μηχανή ανάπτυξης και γι αυτό πρέπει να συνδεθεί με την οικονομία. «Όταν μιλάμε για ανώτατη παιδεία μιλάμε για δημόσια ανώτατη παιδεία», ανέφερε ο κ. Μητσοτάκης. Όπως τόνισε η ΝΔ θα συνεχίσει να αγωνίζεται για την άρθρου 16 του Συντάγματος, έτσι ώστε να μπορούν επιτέλους να δημιουργηθούν μη κρατικά πανεπιστήμια, ωστόσο το δημόσιο πανεπιστήμιο πρέπει να στηριχθεί, να αναβαθμιστεί και να ενισχυθεί. Σημείωσε ότι δημόσια εκπαίδευση είναι «ο μόνος δοκιμασμένος μηχανισμός κοινωνικής κινητικότητας» και πρόσθεσε ότι «για μένα η εκπαίδευση δεν είναι άλλος ένας τομέας κυβερνητικής πολιτικής. Είναι απόλυτη προσωπική προτεραιότητα».
Ο κ. Μητσοτάκης έκανε ειδική αναφορά στο N.4009 του 2011 που «υπήρξε μία εμβληματική μεταρρύθμιση. Το πρώτο μεγάλο παράδειγμα διακομματικής συνεννόησης. Ένα βήμα εκπαιδευτικού εκσυγχρονισμού, σε συνέχεια της προσπάθειας της Μαριέττας Γιαννάκου, το 2007. Από την άποψη αυτή, θα μπορούσε να αποτελέσει βάση του προβληματισμού μας για έναν «4009 plus», φυσικά με την ενεργό συμμετοχή και τη συναίνεση της πανεπιστημιακής κοινότητας».
Περιγράφοντας την ισχύουσα κατάσταση στα πανεπιστήμια είπε ότι ενώ “ο κόσμος βαδίζει γοργά στην 4η Βιομηχανική Επανάσταση αλλάζοντας επιστημονικά, τεχνολογικά και κοινωνιολογικά δεδομένα οι κύριοι Γαβρόγλου και Τσίπρας μας πάνε πίσω στα χαμηλά της δεκαετίας του ’80: Η εκλογή πρυτάνεων από ξεχωριστά ψηφοδέλτια αναστατώνει τη ζωή στα Α.Ε.Ι με μόνο στόχο τον κομματικό έλεγχο του ΣΥΡΙΖΑ. Η αξιολόγηση ουσιαστικά ακυρώθηκε με την υποβάθμιση της Αρχής Διασφάλισης Ποιότητας και με το bullying που έζησαν οι καταξιωμένοι επιστήμονες του εξωτερικού οι οποίοι κλήθηκαν να βοηθήσουν με τις ιδέες τους. Τα μεταπτυχιακά προγράμματα αντί για εργαλείο ανάπτυξης, αλλά και εσόδων, μένουν αλυσοδεμένα από συνεχή αντικίνητρα προς τους διδάσκοντες. Η καθημερινότητα στις Σχολές, μάς απειλεί και μας προσβάλλει όλους: Στην ΑΣΟΕΕ, στο Πολυτεχνείο, στο Αριστοτέλειο και σε πολλά ακόμη πανεπιστήμια, χώροι που έχουν καταληφθεί έχουν γίνει επίσημα γιάφκες κουκουλοφόρων».
Μίλησε για τον Ρουβίκωνα λέγοντας ότι «οι Ρουβίκωνες έφτασαν στο σημείο να καταλαμβάνουν και να έχουν μάλιστα το θράσος και να το ανακοινώνουν, γραφεία μέσα στη Φιλοσοφική. Και κάθε τόσο, οι καθηγητές και οι φοιτητές υφίστανται επιθέσεις από τραμπούκους ή εμποδίζονται στο έργο τους από κάθε είδους παρανόμους. Σε όλα αυτά, η κυβέρνηση απαντά με μία απαράδεκτη διάταξη για το άσυλο και με το κατάπτυστο πόρισμα Παρασκευόπουλου».
Χαρακτήρισε δε εικόνα ντροπής τα όσα συνέβησαν χθες στο γραφείο του κ. Γαβρόγλου, «ήταν απογοητευτική και ντροπιαστική για τον ίδιο, ασχέτως αν δεν έδειξε καν να το αντιλαμβάνεται», ενώ ενώ επέρριψε την ευθύνη στην κυβέρνηση “που όλα αυτά τα χρόνια εξέθρεψε τέτοια φαινόμενα,
Ανέφερε ότι αποτελεί προτεραιότητα για εκείνον «η πάταξη της πρωτοφανούς ανομίας στα πανεπιστήμια, η ασφάλεια των ακαδημαϊκών χώρων και η ποιοτική αναβάθμιση της ακαδημαϊκής καθημερινότητας.
Για το άσυλο ανέφερε: “Σε μια ευρωπαϊκή δημοκρατία, όπου τα ατομικά δικαιώματα διασφαλίζονται πλήρως, η παρακαταθήκη του ακαδημαϊκού ασύλου δεν μπορεί να γίνει αντικείμενο πολιτικής κατάχρησης και ιστορικής διαστρέβλωσης. Γι’ αυτό και το άσυλο με τη σημερινή του μορφή θα καταργηθεί. Ως εδώ !”. Κριτική όμως άσκησε και στο “επικίνδυνο πείραμα της κυβέρνησης”, όπως το χαρακτήρισε “χωρίς αξιολόγηση αφομοίωση των τεχνολογικών ιδρυμάτων στα πανεπιστήμια. Αντί της αναβάθμισης με κριτήρια ακαδημαϊκά και σοβαρή μελέτη, το Υπουργείο Παιδείας επιλέγει να συρρικνώσει τον τεχνολογικό τομέα, επιβαρύνοντας και με πρόσθετα προβλήματα τα ιδρύματα που τον υποδέχονται».
Αναφερόμενος στο μισθολογικό των πανεπιστημιακών σημείωσε ότι ενώ από το 2014 η μισθοδοσία της Γενικής Κυβέρνησης αυξήθηκε κατά 1,5 δις και το 2019 η αύξηση θα φτάσει τα 2 δις, οι αμοιβές των πανεπιστημιακών μειώνονται. Αυτό, είπε οφείλεται “στις στρατιές των μετακλητών, στους συμβασιούχους-πελάτες σε θέσεις αμφίβολης χρησιμότητας και στα κομματικά ρουσφέτια κάθε είδους”. υποσχέθηκε ότι θα “θα δούμε εκ νέου το ειδικό μισθολόγιο με βάση τις αποφάσεις του ΣτΕ,” και πρόσθεσε ότι θα επιταχυνθούν και θα γίνουν πιο ευέλικτες οι διαδικασίας για τους Ειδικούς Λογαριασμούς Έρευνας.
Υποσχέθηκε ακόμη την πλήρη αυτονομία των ΑΕΙ στο πλαίσιο του Συντάγματος που σημαίνει ότι “τα πανεπιστήμια απελευθερώνονται από τα δεσμά του υπουργείου και εγκαθιστούν νέους, προωθητικούς θεσμούς αξιολόγησης και λογοδοσίας”.
Συνεχίζοντας ανέφερε ότι τα Πανεπιστήμια, πρέπει να αποκτήσουν τον πλήρη έλεγχο του αριθμού των εισακτέων και πρόσθεσε ότι ενώ δεν θα αλλάξει άμεσα το σύστημα εισαγωγής, εντούτοις θα επαναφέρει την βάση εισαγωγής στα Πανεπιστήμια. Κλείνοντας ανέφερε ότι όλα αυτά θα αποτυπωθούν σε ένα νέο νόμο-πλαίσιο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση που θα έχει ψηφιστεί το πρώτο τρίμηνο της νέας διακυβέρνησης.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ: Αναστέλλεται για 24 ώρες η λειτουργία του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών – Ασφυκτική η κατάσταση με τα ναρκωτικά