Άθλημα για πλούσιους χαρακτηρίζεται το γκόλφ. Για τον Θόδωρο Βασιλάκη βέβαια, τέτοιου είδους εμπόδια δεν υπάρχουν. Διαθέτει άλλωστε μεγάλη οικονομική επιφάνεια, που είναι καρπός μιας μακροχρόνιας επιχειρηματικής δράσης. Στη διάρκεια της οποίας έχει αποδείξει ότι ξέρει να βγάζει πολλά λεφτά. Έχοντας κάνει διαχρονικά μια σειρά από καλά μελετημένα και ευθύβολα χτυπήματα. Κάτι που αποτελεί ζητούμενο και για τους… γκόλφερ, στο «κλαμπ» των οποίων συγκαταλέγεται και ο Κρητικός επιχειρηματίας που σε κάθε ευκαιρία ασκεί το αγαπημένο του σπορ.

Μόλις την περασμένη Παρασκευή ο 78χρονος Θόδωρος Βασιλάκης έγινε πλουσιότερος κατά 39,6 εκατ. ευρώ, από την ολοκλήρωση της πώλησης «πακέτου» μετοχών που κατείχε στην Autohellas. Αυτή δεν ήταν η πρώτη, ούτε η μοναδική κίνηση που ενίσχυσε τη προσωπική του ρευστότητα. Μέσα στα οκτώ τελευταία χρόνια της κρίσης και της σκληρής, μνημονιακής πραγματικότητας που δυναστεύει τη χώρα, ο οξυδερκής και απόλυτα επιτυχημένος επιχειρηματίας, έχει εισπράξει σε μετρητά περί τα 134 εκατ. ευρώ εν συνόλω…

Όλη αυτή η εξαιρετικά σημαντική, οικονομική «δύναμη πυρός» έχει αντληθεί από παραχωρήσεις μετοχών, όπως επίσης από εισπράξεις μερισμάτων και επιστροφών κεφαλαίου, τόσο από την Autohellas, όσο και από την κυρίαρχο στους αιθέρες «Αεροπορία Αιγαίου» (Αegean Airlines). Εταιρίες εισηγμένες στο χρηματιστήριο, στις οποίες η επιχειρηματική οικογένεια Βασιλάκη είναι εκείνη που κατέχει τα διοικητικά ηνία και τα μετοχικά σκήπτρα.

Φυσικά τίποτε από αυτά δεν είναι τυχαίο, ούτε συγκυριακό. Προήλθαν από συνεχείς και επίμονες κινήσεις αναπτυξιακής στρατηγικής, που έδωσαν ώθηση και στις δύο εταιρίες, οι οποίες παρά την κρίση κατόρθωσαν να ανοίξουν περισσότερο τα φτερά τους. Με συνέπεια να υπάρξει και η αντίστοιχη ανταμοιβή για τους βασικούς μετόχους, αλλά και για όλους όσους έχουν μετοχικές θέσεις, στις δύο εισηγμένες.

Aρχής γενομένης από το 2010 και μέχρι τώρα, η οικογένεια Βασιλάκη έχει λάβει από την Autohellas, περίπου 65 εκατ. ευρώ. Τα 39,6 εκατ. είναι από το πρόσφατο «πακέτο» πώλησης και τα υπόλοιπα (25,4 εκατ.) από εισπραχθέντα μερίσματα. Έχοντας μάλιστα αφαιρεθεί από αυτά και περίπου 4 εκατ. ευρώ, που εκτιμάται ότι δαπανήθηκαν για πρόσθετες αγορές μετοχών της εταιρίας.

Στο ίδιο χρονικό διάστημα η πλευρά Βασιλάκη έχει λάβει από την «Αεροπορία Αιγαίου» περί τα 69 εκατ. ευρώ. Εξ αυτών τα 29,6 εκατ. ευρώ προέρχονται από παραχώρηση «πακέτου» μετοχών και τα υπόλοιπα (39,4 εκατ.) από μερίσματα και επιστροφές κεφαλαίου. Περίπου 4,7 εκατ. ευρώ έχουν αφαιρεθεί από τις συνολικές εισπράξεις, καθώς τόσα εκτιμάται ότι διοχετεύθηκαν σε νέες αγορές μετοχών.

Δε χωρά αμφιβολία ότι η σημαντική ρευστότητα που διαθέτει η επιχειρηματική οικογένεια, της παρέχει τη δυνατότητα να διαχειριστεί από θέση ισχύος τις προκλήσεις της «επόμενης μέρας». Ειδικά μάλιστα από τη στιγμή κατά την οποία ο Θόδωρος Βασιλάκης έχει λυμένο εδώ και χρόνια το ζήτημα της διαδοχής, το οποίο ταλανίζει αρκετούς, από τους ισχυρούς του τόπου. Ο πρωτότοκος γιός του επιχειρηματία, Ευτύχης Βασιλάκης, 51 ετών σήμερα, είναι εκείνος που έχει επωμιστεί εδώ και χρόνια, το «βάρος» των εταιρικών χειρισμών. Ενεργό συμμετοχή έχει και ο κατά πέντε χρόνια μικρότερος αδελφός του, Γιώργος. Βεβαιότατα η παρουσία του ιδρυτή και ιστορικού ηγέτη, εξακολουθεί να διαδραματίζει καταλυτικό ρόλο στις επιχειρηματικές αποφάσεις. Συνεπικουρούμενου και από τη σύζυγό του Εμμανουέλλα.

O Ευτύχης Βασιλάκης

 Ο Θόδωρος Βασιλάκης μπήκε στον επιχειρηματικό στίβο από ηλικίας 23 ετών. Αυτό έγινε το 1963 στη γενέτειρά του, το Ηράκλειο της Κρήτης, όπου και δημιούργησε εταιρία διανομής πετρελαϊκών προϊόντων. Τρία χρόνια αργότερα έγινε αντιπρόσωπος της Hertz στην Κρήτη και μετέπειτα στη Ρόδο. Το 1974 έγινε το μεγάλο άλμα, όταν αγόρασε τη «Hertz Ελλάς», τη μετονόμασε σε Autohellas και άρχισε να την τρέχει και να την αναπτύσσει. Τον Αύγουστο το 1999  και ενώ το χρηματιστήριο ήταν σε «ηφαιστειακή έξαρση» η εταιρία μπήκε στον αθηναϊκό «ναό» του χρήματος. Αντλώντας τότε 33,4 εκατ. ευρώ και με την αποτίμησή της να διαμορφώνεται στα 137,3 εκατ. ευρώ.

autohellas

Έκτοτε, η «βεντάλια» των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων της Autohellas έχει ανοίξει πολύ. Με παρουσία πλέον στο εξωτερικό (σε επτά χώρες) αλλά και με εγχώρια ανάπτυξη, συνδυασμένη με στοχευμένες εξαγορές. Σήμερα η Autohellas έχει σημαίνουσα θέση στην εκμίσθωση αυτοκινήτων, δραστηριοποιούμενη επίσης στην εισαγωγή και την εμπορίας τους. Είναι μάλιστα ο μεγαλύτερος εθνικός δικαιούχος (franchise) παγκοσμίως της Hertz International, με την οποία το συμβόλαιο αποκλειστικού δικαιώματος λήγει στα τέλη του 2023. Για την Autohellas και τα οκτώ τελευταία (μνημονιακά) χρόνια ήταν κερδοφόρα, με τα συνολικά, ενοποιημένα, καθαρά της κέρδη να φτάνουν στα 131,4 εκατ. ευρώ, από το 2010 έως και το 2017. Μετά από την πρόσφατη παραχώρηση του 14,3%, το ποσοστό συμμετοχής του Θόδωρου Βασιλάκη στην εισηγμένη εταιρία, έπεσε στο 60,06%. Οι ξένοι επενδυτές που αγόρασαν τις περισσότερες μετοχές στην τιμή των 22,6 ευρώ τη μία, έδωσαν καταφανώς «ψήφο εμπιστοσύνης» στις μακροπρόθεσμες προοπτικές της Autohellas, η χρηματιστηριακή αξία της οποίας είναι τώρα στα 298 εκατ. ευρώ, έχοντας ενισχυθεί κατά 70% το τελευταίο δωδεκάμηνο. Η πώληση του «πακέτου» των μετοχών που έγινε μέσα από δύο αλληλένδετες, κοινοτικές εταιρίες, συμφερόντων του Έλληνα επιχειρηματία, έρχεται να καταδείξει επίσης και τον περιορισμό του αυστηρά οικογενειακού χαρακτήρα της Autohellas. Κάτι που έγινε με την διεύρυνση της διασποράς των μετοχών, που από τα επίπεδα του 25,6% πήγε τώρα, σχεδόν στο 40%. Πέρα από τις νέες επιχειρηματικές κινήσεις που περιμένει η αγορά από την πλευρά Βασιλάκη, ζητούμενο είναι και η διαχείριση του τραπεζικού δανεισμού που ανέρχεται στα 375,9 εκατ. ευρώ, ενώ από την άλλη πλευρά τα ταμειακά διαθέσιμα είναι 39 εκατ. ευρώ. Πιθανότατα η έκδοση εταιρικού ομολόγου να είναι η επικείμενη «απάντηση» καθώς σε ορίζοντα έτους πρέπει να αποπληρωθούν δανειακές υποχρεώσεις 151,8 εκατ. ευρώ.

Ισχυρό επιχειρηματικό ενδιαφέρον έχουν βεβαίως και οι εξελίξεις που αφορούν την «Aεροπορία Αιγαίου». Tα ανοικτά ζητήματα είναι η προμήθεια περίπου 50 αεροσκαφών νέας γενιάς, που θα ενισχύσουν τη διεθνή εμβέλεια της αεροπορικής εταιρίας, καθώς επίσης και η αναζήτηση στρατηγικού εταίρου, στον οποίο εξετάζεται να παραχωρηθεί ποσοστό της τάξεως του 25%. Προκειμένου η ελληνική εταιρία να αποκτήσει σημαντικότερα ερείσματα, έτσι ώστε να μπορεί να κάνει το βήμα παραπάνω.

Η Aegean Airlines είναι εισηγμένη στο χρηματιστήριο από το 2007, έχοντας ανοίξει περισσότερο τα επιχειρηματικά φτερά της, μετά από την προ οκταετίας εξαγορά της Olympic Airways. To 2014 ο ιδρυτής και βασικός μέτοχος της εταιρίας Θόδωρος Βασιλάκης παραχώρησε το 5,6% των μετοχών, ενώ άλλο ένα 2,8% είχε παραχωρηθεί από τους αδελφούς Λασκαρίδη. Οι μετοχές είχαν πουληθεί τότε σε ενιαίο «πακέτο» συνολικής αξίας 44,16 εκατ. ευρώ, με παραλήπτες διεθνή Funds. Σήμερα, ο Θόδωρος Βασιλάκης ελέγχει,άμεσα το 23,7% της αεροπορικής εταιρίας και έμμεσα ένα επιπρόσθετο 11,6% που είναι στο χαρτοφυλάκιο της Autohellas. H συμμετοχή των αδελφών Λασκαρίδη είναι στο 19% και πηγάζει από την… εισφορά της Cronus Airlines στην «Αεροπορία Αιγαίου», από την οποία και απορροφήθηκε το 2001.

Οι διανομές μερισμάτων και η επιστροφή κεφαλαίου από την Aegean την τελευταία οκταετία, έχουν ενισχύσει με πρόσθετη ρευστότητα την επιχειρηματική οικογένεια Βασιλάκη. Στην οποία πέραν των άλλων, μεγάλων περιουσιακών που διαθέτει, έχει περάσει στον έλεγχό της, από το 2009 και η εμβληματική κατοικία της Μελίνας Μερκούρη. Το ιστορικό διώροφο, βαμμένο εξωτερικά στο χρώμα του ροζ, το οποίο βρίσκεται στον περιφερειακό του Λυκαβηττού, αγοράστηκε έναντι 4,5 εκατ. ευρώ. Το είχαν κληρονομήσει οι δύο κόρες του Ζυλ Ντασέν, που το πούλησαν στο Θόδωρο Βασιλάκη.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ: Επιτυχία Βασιλάκη: Ιστορικό ρεκόρ με 13 εκατ. επιβάτες σε Aegean και Olympic Air το 2017

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Βασιλάκης: Μπροστά σε μια δύσκολη απόφαση ύψους 3 δισ. ευρώ για την Aegean

ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ: Δ. Γερογιάννης: Η μεγάλη επένδυση της Aegean και τα σχέδια ανάπτυξης της εταιρείας