ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
«Αυτό ακριβώς θα κάνουμε τα επόμενα πέντε χρόνια», λέει ο Erlend Hatleberg, project manager της Havyard Group ASA, στην οποία ανήκουν τα ναυπηγεία Sognefjord, τα οποία εξειδικεύονται πλέον στη ναυπήγηση σκαφών που λειτουργούν με μπαταρίες, όπως περίπου και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Παρότι η διαδικασία μετάβασης του ναυτιλιακού κλάδου στην ηλεκτροκίνηση είναι εξαιρετικά πιο αργή σε σύγκριση με την πρόοδο που έχει σημειώσει η αυτοκινητοβιομηχανία, η Ευρώπη κάνει ήδη τα πρώτα της βήματα προς τη συγκεκριμένη κατεύθυνση. Δεκάδες σκάφη που μπορούν να κινούνται με μπαταρίες στη Νορβηγία, το Βέλγιο και την Ολλανδία, χώρες με πολλές υδάτινες οδούς στο εσωτερικό τους, ετοιμάζονται να κάνουν το πρώτο ταξίδι τους. Μεταξύ αυτών, και κάποια που έχουν τη δυνατότητα να λειτουργούν εντελώς αυτοματοποιημένα, χωρίς πλήρωμα.
Πουθενά, όμως, το κίνημα αυτό δεν είναι τόσο έντονο όσο στη Νορβηγία, μία χώρα όπου σχεδόν όλη η ηλεκτρική ενέργεια που παράγεται είναι υδροηλεκτρική, η κρατική πετρελαϊκή εταιρεία επεκτείνεται σε υπεράκτια αιολικά πάρκα και οι πολίτες οδηγούν περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα (κατά κεφαλή) από οποιαδήποτε άλλη χώρα στον κόσμο.
Ο επόμενος στόχος για τη Νορβηγία είναι μέχρι το 2030 το 60% περίπου όλων των επιβατηγών – οχηματαγωγών πλοίων στις ακτογραμμές της στον Ατλαντικό να κινούνται με ηλεκτρική ενέργεια.
Παρ’ όλα αυτά, αν δει κανείς τη μεγάλη εικόνα, η πρόοδος αυτή μπορεί να είναι σταγόνα στον ωκεανό. Για να μειωθούν πραγματικά οι ναυτιλιακοί ρύποι, θα πρέπει τα 50.000 tankers, φορτηγά και επιβατηγά που διασχίζουν τους ωκεανούς να περάσουν σε ανανεώσιμες μορφές ενέργειας. Τα μεγαλύτερα από αυτά χρησιμοποιούν μηχανές ντίζελ μεγάλες σαν τετραώροφες πολυκατοικίες και οι εκπομπές τους ισοδυναμούν με τους ρύπους που παράγουν 64.000 αυτοκίνητα.
Όμως, σύμφωνα με τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (IMO) οι τεχνολογίες στον τομέα των μπαταριών δεν έχουν εξελιχθεί αρκετά για να υποστηρίζουν μεγάλα ταξίδια.
«Η τεχνολογία των μπαταριών απλά δεν είναι ανταγωνιστική και πρέπει να εξελιχθεί ακόμη σημαντικά σε επίπεδο απόδοσης και οικονομίας για να μπορεί να ανταγωνιστεί τα συνθετικά καύσιμα», ανέφερε, σε έκθεσή της τον Δεκέμβριο, η Lloyd’s Register Group.
Για την ώρα, τα ηλεκτρικά πλοία έχουν νόημα να χρησιμοποιούνται σε κατοικημένες παράκτιες περιοχές, όπου μπορούν να επαναφορτίζονται εύκολα και να συμβάλουν στη βελτίωση της ποιότητας του αέρα και στη μείωση της ηχορύπανσης. Από αυτήν την άποψη, η Νορβηγία είναι μια ιδανική χώρα, λόγω των φιορδ, και, μέχρι το 2021, υπολογίζονται ότι θα βρίσκονται σε λειτουργία γύρω στα 60 ηλεκτρικά ή υβριδικά πλοία.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Σωκράτης Φάμελλος: Είναι μια καλή μέρα για τον ΣΥΡΙΖΑ, είναι μια καλή μέρα για την αριστερά
- Τουρισμός: Πανευρωπαϊκή πρωτιά της Ελλάδας στη φορολογία των ξενοδοχείων
- Γιώργος Οικονόμου: Επιμένει για την «άλωση» της Performance με στόχο την Αλίκη Παληού, η οποία «πυροβολεί» στο αδύνατο σημείο του
- Τι μαγειρεύει ο maître Λιβάνιος, τα ραντεβού του Εξάρχου και το ράλι στην Αττικής, τα μυστικά της ΓΕΚ και τα 19 ευρώ, το beef Σταϊκούρα – Ταχιάου, τι θα στηρίξει ο Μηταράκης, και ο καινοτόμος Ρέμος