ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Αν μέχρι πριν λίγα χρόνια υπήρχαν αμφιβολίες για τη διαδοχή του Γιάννη Αγγελικούση στον ναυτιλιακό Όμιλο Αγγελικούση, πλέον δεν υπάρχει καμία: η κόρη του εφοπλιστή, Μαρία, είναι αυτή που θα αναλάβει τις τύχες της εταιρείας όταν ο πατέρας της αποφασίσει πως ήρθε η ώρα να αποσυρθεί. Και όπως φαίνεται, είναι ειλημμένη η απόφασή της να διατηρήσει τον “οικογενειακό” χαρακτήρα του ομίλου και να μην κάνει το βήμα της ένταξης σε κάποιο χρηματιστήριο.
Το μήνυμα αυτό πέρασε ξεκάθαρα το βιογραφικό σημείωμα της 35χρονης Μαρίας Αγγελικούση που είχαν την ευκαιρία να διαβάσουν αρκετοί παριστάμενοι στο πρόσφατο Οικονομικό Φόρουμ του Νταβός, στο οποίο αναφέρεται μεταξύ άλλων: “Εφόσον δεν υπάρχει ανάγκη να αντλήσουμε ρευστότητα, η κοινή μας άποψη είναι ότι το να παραμείνουμε ιδιωτική εταιρεία είναι το καλύτερο για μας”.
Υπενθυμίζεται ότι ο Όμιλος Αγγελικούση μπήκε στον δείκτη Nasdaq το 1989, σε μία πρωτοποριακή για την εποχή κίνηση, όμως το 2001 αποχώρησε, έχοντας εν τω μεταξύ επεκταθεί θεαματικά στην παγκόσμια ναυτιλία. Σήμερα η εταιρεία θεωρείται ένας από τους κολοσσούς του κλάδου, με έναν στόλο αποτελούμενο από περισσότερα από 120 πλοία.
Αυτό που αποκαλύπτει εμμέσως η Μαρία Αγγελικούση στο βιογραφικό της σημείωμα είναι ότι ο Όμιλος Αγγελικούση είχε εξετάσει στο πρόσφατο παρελθόν το ενδεχόμενο να επιστρέψει στις αγορές, καθώς “προτού εμφανιστώ ίσως να υπήρχε μία φυσική ανησυχία ότι δεν θα υπήρχε διαδοχή”, όμως πλέον η ανησυχία αυτή δεν υπάρχει. “Είμαι εδώ για να μείνω”, διαμηνύει.
Τα τελευταία χρόνια η παρουσία της Μαρίας Αγγελικούση στην εταιρεία είναι όλο και πιο ισχυρή. Η μοναχοκόρη του Γιάννη Αγγελικούση μπήκε στον Όμιλο Αγγελικούση το 2008, εγκαταλείποντας την ιατρική της καριέρα για να αφοσιωθεί στην οικογενειακή επιχείρηση. Ξεκίνησε από το τμήμα των ναυλώσεων, με τις οποίες ακόμα ασχολείται εν μέρει, στο πλαίσιο των καθηκόντων της ως αντιπρόεδρος της εταιρείας, ενώ σημαντικό μέρος της δουλειάς της αποτελούν οι αγορές μεταχειρισμένων πλοίων. Σύμφωνα με το βιογραφικό της σημείωμα, η πρώτη εξαγορά που ολοκλήρωσε ήταν αυτή του VLCC Blue Jade (χωρητικότητας 320.000 dwt, κατασκευής 2012, μετονομάστηκε σε Maran Thetis), το 2014.
To story της κ. Μαρίας Αγγελικούση από την Αλεξάνδρα Τσόλκα
Ήταν σ εκείνη την εντυπωσιακή βραδιά, τη φωταγωγημένη, στο κέντρο της Αθήνας που η ελληνική ναυτιλιακή βιομηχανία, η παγκόσμια δύναμη του κλάδου γιόρτασε τους δικούς της πρωταγωνιστές για το 2017 στο πλαίσιο των βραβείων «Lloyd’s List-Greek Shipping Awards». Οι πρωταγωνιστές της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας, οι Έλληνες εφοπλιστές ήταν εκεί, όπως κάθε χρόνο, για να γιορτάσουν στην ουσία, το ότι η Ελληνική Ναυτιλία κυριαρχεί σε όλες τις θάλασσες του πλανήτη. Ανάμεσα στους εκπροσώπους των μεγάλων καραβοκύρηδων, των ανδρών κυρίως, ξεχώρισε μια ξανθιά, νεαρή γυναίκα, με τα μαλλιά της πιασμένα πίσω, ντυμένη με ένα μαύρο φόρεμα, ίδια στην μορφή με όλες εκείνες τις «καπετάνισσές» που στα ελληνικά νησιά, ξέραν τα πάντα για θάλασσες, καράβια, καιρό, εμπόριο και ρίσκα.
Ποια είναι αυτή η γυναίκα ανάμεσα σ όλους αυτούς τους ισχυρούς; Και γιατί η ζωή της μοιάζει μυθιστορηματικά σχεδόν, αντισυμβατική και όλο ανατροπές και επιτεύγματα; Γιατρός, εφοπλίστρια, πριγκίπισσα πια και άξια κόρη στα βήματα του πατέρα της…
Είναι ο πρώτος των Ελλήνων και ο πέμπτος μεγαλύτερος εφοπλιστής σε όλο τον κόσμο ο Γιάννης Αγγελικούσης, ο μεγαλύτερος Έλληνας εφοπλιστής, με στόλο δυναμικότητας 26,8 εκατ. τόνων και στόλο 143 πλοίων, ενώ ετοιμάζει κι άλλα 14! Βαρύ το οικογενειακό όνομα, όχι μόνο από τη παππού προς πάππου δύναμη των καραβιών τους στη θάλασσα αλλά και από την προσφορά τους στην Εθνική Αντίσταση στην Ελλάδα και στην Μέση Ανατολή, όπου είχε αγωνιστεί και τιμηθεί ο πατέρας του Γιάννη, ο Αντώνης Αγγελικούσης, αλλά και από το ότι όλη η οικογένεια αρνήθηκαν κάθε όχι μόνο συνεργασία, αλλά και απλή συνάντηση με την Χούντα του 1967, για να μη τη νομιμοποιήσουν και στις θάλασσες του κόσμου.
Τώρα, τα ναυτιλιακά του χνάρια ακολουθεί με διακρίσεις, βραβεύσεις, αποδοχή και ήδη κερδισμένο σεβασμό, η κόρη του, η Μαρία, εκπρόσωπος της τρίτης, πια, γενιάς των ιστορικών εφοπλιστών…
Καραβοκύρηδες από τη Μάνη
Η οικογένεια Αγγελικούση ξεκινά από τη Μάνη για να καταφύγει στην Χίο, από τα χρόνια της Τουρκοκρατίας. «Στα μέσα του 18ου αιώνα μετακόμισαν στο βόρειο τμήμα της Χίου, το οποίο εκείνη την εποχή ήταν ακατοίκητο και έδωσαν το όνομα Καρδάμυλα στην περιοχή.
Σκοπός της μετεγκατάστασης ήταν η πειρατεία, να επιτίθενται σε πλοία που κατευθύνονταν ή έρχονταν από την Μαύρη Θάλασσα στην Μεσόγειο» έχει πει ο εφοπλιστής σε συνέντευξη του στο διεθνές ναυτιλιακό έντυπο Trade Winds.
Με την επανάσταση του 1821 και την σφαγή της Χίου το 1822, οι πρόγονοι του θα επιστρέψουν στην Μάνη και μετά θα πάνε και πάλι στην Χίο το 1857. Τότε είναι και η εποχή που μπήκαν οι βάσεις για την εφοπλιστική δραστηριότητα της οικογένειας κάνοντας την αρχή με ιστιοφόρα. «Ο προπάππους μου, ο Αντώνης, ήταν το πλέον εξέχον μέλος εκείνης της περιόδου.
Έδρασε στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ου αιώνα και σύμφωνα με τις φήμες ήταν ο εφευρέτης των “σημαιών διευκόλυνσης”. Στο δωμάτιο του στο πλοίο είχε ένα συρτάρι γεμάτο με σημαίες από χώρες της Μεσογείου. Λίγο πριν μπει στο λιμάνι του προορισμού του ύψωνε και την αντίστοιχη σημαία», αστειεύεται ο Γιάννης Αγγελικουσης, που αποκαλύπτει ακόμα ότι το όνομα της οικογένειας ήταν αρχικά Πονηρού και άλλαξε την δεκαετία του 1870.
Ο πατέρας του Αντώνης Αγγελικούσης, ήταν ασυρματιστής στον Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και το πλοίο του το οποίο μετέφερε εφόδια για τους συμμάχους τορπιλίστηκε δύο φορές και για αυτό τον λόγο έλαβε δύο μετάλλια από το ελληνικό κράτος. Στην συνέχεια οι Βρετανικές Μυστικές Υπηρεσίες τον έστειλαν στο Κάιρο όπου εκπαιδεύτηκε ως αλεξιπτωτιστής για να σταλεί μετέπειτα στην Κρήτη. Εκεί πέρασε δύο χρόνια και συμμετείχε στην απαγωγή του Γερμανού Στρατηγού Χάινριχ Κράιπε το 1944 για την οποία τιμήθηκε μετά την λήξη του πολέμου από τους Βρετανούς.
Με την ειρήνη και πριν φύγει από τη ζωή, στα 1989, θα φτιάξει έναν αξιοσημείωτο στόλο πλοίων ξηρού φορτίου. Με βλέμμα σαν του παππού της, ελεύθερο πνεύμα, αγάπη για τους ανθρώπους και τις θάλασσες, η Μαρία Αγγελικούση, είναι το καμάρι του πατέρα της, που δεν κρύβει την περηφάνια του για αυτήν.
Για το κορίτσι που, από το 2008, πήρε μόνο του την απόφαση να ασχοληθεί με την ναυτιλία και να σταθεί στο πλευρό του στην οικογενειακή επιχείρηση, ενώ είχε είχε σπουδάσει Ιατρική στο πανεπιστήμιο του Cambridge και άσκησε το επάγγελμα επί οκτώ χρόνια.
Η γιατρός που χανόταν στη ζούγκλα
Σαν εκείνον τον παππού που πολέμαγε για ελευθερία, έτσι και η Μαρία, ξέχειλη από ευαισθησία, μετά το πτυχίο της, ξεκίνησε την άσκηση της Ιατρικής εκεί που πίστεψε πως την είχαν πιο πολύ ανάγκη. Γιάτρευε κόσμο, χωρίς αμοιβή, στις χώρες του Τρίτου Κόσμου, με κίνδυνο συχνά της ίδιας της της ζωής, μιας και πολλές από τις περιοχές που βρίσκονταν σε αιματηρούς, βάναυσους πολέμους.
Βλέποντας την οδύνη των ανθρώπων, συχνά χάνονταν σε ζούγκλες, μην έχοντας τρόπο κανέναν να επικοινωνήσει με τον υπόλοιπο κόσμο, ξεχνώντας να φάει και χωρίς αίσθηση του χρόνου. Κάποιες φορές η οικογένειά της, ανησυχούσε δραματικά, γιατί έχανε κάθε επαφή μαζί της.
Όταν πήρε την απόφαση να ασχοληθεί με την οικογενειακή επιχείρηση και τα καραβιά, είχε δηλώσει πως «η συναναστροφή μου ως γιατρού με πολύ κόσμο και η ικανότητα που αποκτάς να διαβάζεις τους ανθρώπους είναι και αυτό κλειδί για την ενασχόλησή μου με τη ναυτιλία».
Οι εμπειρίες της ως γιατρός σε απομακρυσμένες από τον πολιτισμό περιοχές, ο αγώνας της ενάντια στην αρρώστια και στον θάνατο, η επαφή της με τον ανθρώπινο πόνο, έφτιαξαν έναν χαρακτήρα, που δε μοιάζει με άλλες γυναίκες από τον κόσμο του μεγάλου πλούτου. Συμπονετική, απλή, μετρημένη, χωρίς επιδείξεις και προκλήσεις στέκεται πάντα στο πλευρό του πατέρα της τον οποίο και εκείνη με τη σειρά της λατρεύει και θαυμάζει.
«Μου έμαθε να σκέφτομαι έξω από τα συνήθη πλαίσια, να είμαι ευφάνταστη και με δίδαξε ότι για κάθε πρόβλημα υπάρχει πάντοτε λύση», λέει. Όσο για τον περήφανο γονιό, εκείνος παραδέχεται για τη Μαρία του, πως «σήμερα, είμαι υπερήφανος ότι τα πηγαίνουμε καλύτερα από οποιαδήποτε άλλη εποχή.
Τρέχουμε την εταιρεία από κοινού, λαμβάνουμε μαζί τις αποφάσεις και, είτε το πιστεύεται είτε όχι, δεν έχουμε διαφωνίες. Είναι πεπεισμένος ότι οι μακροχρόνιες αποφάσεις θα την επηρεάσουν περισσότερο από ότι εμένα»…
Η εφοπλιστίνα που δε χάνεται ποτέ στις θάλασσες…
Με τέτοια λοιπόν, γονίδια θαλασσινά και καραβίσια, αλλά και τις δικές της εμπειρίες στις ξεχασμένες χώρες της γης, η 34χρονη Μαρία Αγγελικούση, αντιπρόεδρος του παντοδύναμου Angelicoussis Shipping Group, μέσα σε λίγα χρόνια έχει ήδη, έχει τιμηθεί με τις πιο σημαντικές και υψηλές βραβεύσεις για τη ναυτιλία, ενώ, ήδη, έχει αποδείξει τις ικανότητές της σε διεθνή ναυτιλιακά ύδατα.
Μπήκε στην επιχείρηση της οικογένεια της, με την κατάρρευση της Lehman Brothers το 2008, που προκάλεσε μία βαθιά παγκόσμια κρίση, χωρίς όμως να δημιουργήσει προβλήματα στους Αγγελικούσηδες.
Η Μαρία ξεκίνησε από το τμήμα ναυλώσεων και πολύ σύντομα άρχισε να έχει συμμετοχή στις αποφάσεις, ενώ πλέον και πλέον είναι αυτή που αναλαμβάνει όλα τα σημαντικά συμβόλαια εξαγορών και των νεότευκτων πλοίων.
Με το βραβείο Next Generation Greek Shipping Award, στα χέρια της, υπολογιζει και προβλέπει το μέλλον, επικεντρωμένη στο Maran Gas Maritime, που δραστηριοποιείται στην αγορά της μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), με έναν στόλο 21 δυνατων πλοίων και με 11 ακόμα υπό κατασκευή, με τις πιο σύγχρονες απαιτήσεις και τεχνολογίες.
Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται και η πρόσληψη της έμπειρης Anita Odedra τον περασμένο Ιούλιο ως εκτελεστική αντιπρόεδρος εμπορικών επιχειρήσεων της Maran Gas Maritime.
Λέγεται πως η Μαρία Αγγελικούση ενδιαφέρεται πολύ για την επέκταση της εταιρείας στις πλωτές μονάδες αποθήκευσης και επαναεριοποίησης και πως μελετά προσεκτικά, μεθοδικά και με στρατηγική τις επόμενες κινήσεις της, διακρίνοντας μεγάλες προοπτικές στη συγκεκριμένη αγορά.
Η Μαρία που παντρεύτηκε πρίγκιπα
Ω! Ναι! Όλες ονειρευτήκαμε κάποτε έναν πρίγκιπα δικό μας και ας μη φορούσε κανονική κορώνα και ήταν πραγματικά γαλαζοαίματος. Για την αγαπημένη κόρη του Γιάννη Αγγελικούση, του μεγαλύτερου Έλληνα εφοπλιστή, τη Μαρία, ήταν εντελώς αυθεντικός!
Ο γάμος της Ελληνίδας εφοπλιστινας με τον έκπτωτο πρίγκηπα της Σερβίας της βασιλικής οικογένειας των Καραγεώργεβιτς, χαρακτηρίστηκε ως «ο γάμος της χρόνιας», όσο κι αν η Μαρία και η οικογένεια της κρατούν πάντα χαμηλούς τόνους και δεν αρέσκονται σε προβολή και επιδείξεις.
Στην Ελλάδα δόθηκε για να γιορταστεί η ένωση των δυο νέων, δεξίωση στο ξενοδοχείο Μεγάλη Βρετάνια με όλη την αφρόκρεμα του εφοπλιστικού και πολιτικού κόσμου να συγκεντρώνεται για να ευχηθεί, μέσα στην μεγάλη αίθουσα του κλασσικού ξενοδοχείου.
Ανάμεσα στους παρευρισκόμενους ήταν και ο τότε πρωθυπουργός κύριος Αντώνης Σαμαράς με τη συζύγου του, Γεωργία. Χωρίς φανφάρες και νεοπλουτίστικες προκλήσεις, πολύ πολιτισμένα και σχετικά όχι πολύ ανοιχτά και δημόσια, η βραδιά πέρασε στη μνήμη όσων την έζησαν για την ευτυχία που έλαμπε στο πρόσωπο των νεόνυμφων, αλλά και για την προσεγμένη φιλοξενία.
Το ονειρικό σπίτι της στη Μύκονο
Ήταν η υπέροχη βίλα του Ζαννή Φραντζέσκου, στο λόφο στο Φανάρι, κοντά στα Παραδείσια της Μυκόνου. Αυτό το πανέμορφο σπίτι ερωτεύτηκε και διάλεξε για σπίτι της η Μαρία, όταν κοίταξε μέσα από τα τζάμια του την μαγευτική εικόνα του ολόφωτου νησιού.
Πρώτα λάτρεψε την θέα από τις μεγάλες βεράντες και μετα νοιάστηκε για τα πέντε πολυτελή, μεγάλα υπνοδωμάτια με το τζάκι τους το καθένα και την νησιωτική άνεση. Τεράστιος κήπος, τρεις ξενώνες, barbeque, διαφανή πισίνα σαν αρχιτεκτονικό αριστούργημα, που δίνει τη δυνατότητα να βλέπεις το εσωτερικό της βίλας μέσα από το νερό.
Η Μαρία Αγγελικούση νοίκιαζε για χρόνια το «στολίδι της Μυκόνου» του Ζαννή Φραντζέσκου, γνωστού ως «Mr Nammos» για να περάσει εκεί τις διακοπές της. Τελικά έκανε την προσφορά της και το υπέροχο σπίτι έγινε δικό της, έτσι όπως το ονειρευόταν.
Τώρα, με κάθε ευκαιρία σπεύδει να το επισκεφθεί και να ατενίζει το Αιγαίο από τα ψηλά του παράθυρα. Απ αυτή την θάλασσα, που κάποτε, ξεκίνησαν όλα τα καράβια της οικογένεια της, όλα τα καράβια τα δικά της…
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ: Ποιος Έλληνας εφοπλιστής κάνει δυνατό άνοιγμα στα capesizes
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Αγγ. Φράγκου: Σε προχωρημένες συζητήσεις για αναχρηματοδότηση δανείων η Navios Acquisition
ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ: Γ. Οικονόμου: Πρόγραμμα επαναγοράς μετοχών λανσάρει η DryShips
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Eυάγγελος Μυτιληναίος: Χρειαζόμαστε δραστικά μέτρα για τη μείωση του ενεργειακού κόστους
- Ταξί: Διετής παράταση στις προθεσμίες με τα όρια ηλικίας απόσυρσης στις περιοχές που κηρύχθηκαν σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης
- ΤτΕ: Αυξημένο πρωτογενές πλεόνασμα στα 7,5 δισ. ευρώ για τον κρατικό προϋπολογισμό
- ΙΕΑ: Ρεκόρ θα σημειώνει η παγκόσμια ζήτηση για άνθρακα έως το 2027