ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
1. Μαρία Πολυζωίδου έκθεση ζωγραφικής “Περιστατικό”
Η γκαλερί ΑΔ εγκαινιάζει την τρίτη ατομική έκθεση της Μαρίας Πολυζωίδου στην Αθήνα με τίτλο “Περιστατικό” την Τετάρτη 17 Ιανουαρίου στις 20:00.
Τα ζωγραφικά έργα της Πολυζωίδου εγγράφονται στην παράδοση του ρεαλισμού. Εν τούτοις, μετατοπίζει την προσκόλληση στο αναπαραστατικό υιοθετώνας φόρμες από την παραγωγή ψηφιακών εικόνων, τις οποίες όμως αντισταθμίζει με μία αδιαπέραστη ζωγραφική απόδοση. Η τεχνική διάσταση αντικατοπτρίζεται στον χρωματικό κορεσμό του καμβά χωρίς την παραμικρή εκφραστική χειρονομία. Η ενότητα που προσδίδει στον πίνακα η λεπτή χρωματική αρμονία απαντά στην ψηφιακή επεξεργασία του χρώματος. Ο συνδυασμός ετερογενών εικονογραφικών στοιχείων διαμορφώνει μια αναλλοίωτη ενότητα που τροποποιεί την απεριόριστη διαθεσιμότητα των εικόνων. Η καλλιτέχνις αντλεί από το αρχείο της προσωπικές εικόνες καθώς και από το τεράστιο απόθεμα εικόνων που κυκλοφορούν στο διαδίκτυο. Ενώ οι προσωπικές εικόνες αποσυνδέονται από την προσωπική ιστορία και διεκδικούν δημόσια προβολή, από την άλλη προσδίδεται ένα μοναδικό νόημα σε εικόνες παραγμένες ανώνυμα και προσβάσιμες απ’ όλους. Η ζωγραφική της Πολυζωίδου αναφέρεται στις σφαίρες του ιδιωτικού και του δημόσιου, του εικονικού και του σωματικού – κάθε ζωγραφικό έργο αποτελεί μία στιγμιαία υλοποίηση μιας ασταθούς και αποσταθεροποιητικής διασύνδεσης μεταξύ των διαφορετικών πεδίων.
Τα ζωγραφικά έργα λειτουργούν ως θραύσματα. Πολλά μοιάζουν με σφιχτά περικομμένες λεπτομέρειες ενός πολύ πιο εκτεταμένου σχηματισμού. Τα αντικείμενα είναι τοποθετημένα με τέτοιο τρόπο ώστε να μην νοείται καμία περαιτέρω αλλαγή. Χαρακτηρίζονται από ακινησία, καταπιεστική σιωπή, αδιαπερατότητα (ακόμα και εάν απεικονίζεται ένας χώρος που μοιάζει με θεατρική σκηνή) και απόσταση (όσο κοντά κι αν βρίσκεται ένα αντικείμενο). Η συνοχή τους επιβάλλεται από την πίεση που μας δημιουργούν τα ζωγραφικά μέσα και ενισχύεται περαιτέρω από αποσπάσματα θεατρικών σκηνικών μπαρόκ πάθους. Η συνάντησή τους προκύπτει από την εξωτερική παρέμβαση. Δεν φαίνεται να είναι κομμάτια της ίδιας ιστορίας. Η σύνδεσή τους μάλλον τους επιβάλλεται από έξω και εκ των υστέρων. Παρόλα αυτά, όσο μη αναστρέψιμος κι αν μοιάζει αυτός ο δεσμός, παραμένει επισφαλής. Το τρισδιάστατα ζωγραφισμένο χέρι ενός παιδιού στηρίζεται σε μία εντελώς επίπεδη περιοχή χρώματος που παραπέμπει σε ανθρώπινη πλάτη. Η προβολή μιας ασπρόμαυρης εικόνας στον τοίχο συγκρούεται με ένα ζωντανό κόκκινο κυματιστό κάλυμμα κρεβατιού. Τα φωτάκια του χριστουγεννιάτικου δέντρου, λάμπωντας αδύναμα μέσα στο σκοτάδι, αψηφούν τη συμφιλίωση με τη λαμπερά φωτισμένη πλάτη ενός καναπέ. Διαχωριζόμενα αμοιβαία το ένα από το άλλο, τα αντικείμενα είναι το πρόσχημα για την εισαγωγή περιγραμμάτων, τομών και αιχμηρών άκρων που παρεμβαίνουν σε κάθε σκηνή.
Η ζωγραφική βία επιβάλλει στιγμιαία συνεκτικές εικόνες μιας πραγματικότητας που έχει ήδη διαλυθεί σε ελεύθερα επιπλέοντα σωματίδια. Ιδωμένα συνολικά, τα ζωγραφικά έργα στο Περιστατικό εκθέτουν ένα αποκαλυπτικό όραμα. Το φως που διαμορφώνει τα σώματα και φωτίζει τους χώρους είναι το φως ενός μακρινού, ήδη από καιρό σβησμένου άστρου.
Ulrich Loock, Κριτικός Τέχνης και Επιμελητής Εκθέσεων
Πότε:
Εγκαίνια: Τετάρτη 17 Ιανουαρίου, 20:00 – 22:00
Διάρκεια: 17 Ιανουαρίου 2018 – 3 Μαρτίου 2018
Ώρες λειτουργίας: Τρίτη-Παρασκευή 12:00 – 21:00, Σάββατο 12:00 – 16:00
Πού:
Γκαλερί ΑΔ, Παλλάδος 3, Ψυρρή
2. Ομαδική έκθεση “Urbanism of Negotiation Part 2”
Η Ελληνοαμερικανική Ένωση και το Hellenic American College (HAEC), σε συνεργασία με την Σχολή Design του Πανεπιστημίου Δυτικής Αυστραλίας (UWA), παρουσιάζουν την έκθεση “Urbanism of Negotiation Part 2” σε επιμέλεια της Καλλιόπης Κοντόζογλου, αρχιτέκτονος και καθηγήτριας Αρχιτεκτονικής του Πανεπιστημίου της Δυτικής Αυστραλίας.
Στην έκθεση, παρουσιάζονται αναδρομικά οι αρχιτεκτονικές εργασίες των φοιτητών του Πανεπιστημίου της Δυτικής Αυστραλίας που συμμετείχαν στο πρόγραμμα σπουδών εξωτερικού Athens Studio, που οργανώνει και διδάσκει η Καλλιόπη Κοντόζογλου και ο καθηγητής Nigel Westbrook, από τα μέσα της δεκαετίας του ’90 ως το 2017.
Κάθε Studio έχει την δική του θεματογραφία. Στο πρώτο το θέμα ήταν το Νέο Αυστραλέζικo Αρχαιολογικό Ινστιτούτο. Στο Studio 2012-13, την εποχή της βαριάς οικονομικής κρίσης, μελετήθηκε η αθηναϊκή συνοικία Γεράνι. Από το Studio 2013-14, όλα τα θέματα έφεραν τον γενικό τίτλο «Η Αθήνα του Μέλλοντος (2013-2033)», μια Ουτοπία για το 2033, οπότε και συμπληρώνονται 200 χρόνια από την ανακήρυξη της Αθήνας σε πρωτεύουσα του Ελληνικού κράτους.
Έτσι, ποικίλουν από τον σχεδιασμό της ακτογραμμής της Αττικής, ως την επανασχεδίαση των τριών κεντρικών πλατειών του ιστορικού κέντρου. Το περσινό Studio με τίτλο Neapolis: Nea Polis, εντάχθηκε στην πρωτοβουλία της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης για τη διάσωση της Νεάπολης και είχε ως θέμα την ιστορική συνοικία της Αθήνας. Από την Αθηναϊκή Τριλογία ως το γήπεδο του Παναθηναϊκού, η τότε «Νέα Πόλη», πυκνή σε τοπόσημα και δημόσια κτίρια, ήταν για έναν σχεδόν αιώνα το Πνευματικό Κέντρο της Αθήνας. Οι φοιτητικές εργασίες οραματίζονται την μελλοντική Νεάπολη μέσα από τους δημόσιους χώρους, τις ξεχασμένες γωνιές, τα εγκαταλειμμένα κτίρια και τους κρυμμένους κήπους.
Ο τρόπος που αντιμετωπίζεται το κάθε project στο Athens Studio είναι ουσιαστικά μια αρχαιολογία του παρόντος ή μια προβολή σε ένα πιθανόν μέλλον, βασισμένη στα ίχνη που ανακαλύπτονται στο παρόν. Η πρόκληση κάθε φορά είναι να υπερβεί ο φοιτητής την ρηχότητα της τουριστικής αντίληψης για τον χώρο μελετώντας και παρατηρώντας πώς οι άνθρωποι χρησιμοποιούν τον δημόσιο χώρο και πώς πολλαπλοί χώροι συνυπάρχουν εντός ενός. Οι φοιτητές ανασυγκροτούν έτσι μια διαφορετική αντίληψη της πόλης, περπατώντας και καταγράφοντας σημαντικά ίχνη αστικών δημιουργημάτων, τις ιστορίες και τις τοπογραφίες τους. Καλούνται να αποκαλύψουν χωρικές αλληλοκαλύψεις προκειμένου να κατανοήσουν την συλλογική μνήμη και την ταυτότητα του χώρου.
Πότε:
Εγκαίνια: Τετάρτη 17 Ιανουαρίου, 20:00
Διάρκεια: 17 Ιανουαρίου 2018 – 3 Φεβρουαρίου 2018
Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα – Παρασκευή: 12:00 – 21:00, Σάββατο: 10:30 – 14:30
Πού:
Ελληνοαμερικανική Ένωση, Μασσαλίας 22, Κολωνάκι
3. Έλενα Παπαδημητρίου έκθεση ζωγραφικής “Σαμπίρ”
Εγκαινιάζεται την Πέμπτη 18 Ιανουαρίου 2018, στις 19.30, η ατομική έκθεση ζωγραφικής της Έλενας Παπαδημητρίου, με τίτλο, “Σαμπίρ”.
Η έκθεση περιλαμβάνει έργα από την νέα δουλειά της ζωγράφου με θέμα γυναίκες από τη Μεσόγειο και με σαφείς αναφορές στο μεταναστευτικό ζήτημα.
Προερχόμενες από 23 μεσογειακές χώρες, με διαφορετικές γλώσσες και διαλέκτους, οι γυναίκες της Παπαδημητρίου, ως ικέτιδες, ομιλούν σε μια κοινή γλώσσα των λιμανιών, ξεχασμένη από αιώνες, την “σαμπίρ”.
Η ζωγράφος αφηγείται μια προσευχή που αναπτύσσεται στον χώρο ως εικαστική εγκατάσταση.
Μικτές τεχνικές δημιουργούν αδρές υφές και ανάγλυφες επιφάνειες που φιλοξενούν λέξεις, πρόσωπα, σύμβολα, διεγείροντας το συναίσθημα του θεατή που ταξιδεύει μαζί τους στη θάλασσα της Μεσογείου.
Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει η επιμελήτρια της έκθεσης Λουίζα Καραπιδάκη, “Μέσα από τις εικόνες περνούν άυλες έννοιες και συναισθήματα, όπως η εσωτερική ανάγκη έκκλησης σε μια μεγάλη δύναμη, σε έναν από μηχανής θεό, στην προσδοκία για το καλύτερο αύριο”.
Παράλληλες εκδηλώσεις:
Θα πραγματοποιηθούν ξεναγήσεις από την επιμελήτρια της Έκθεσης Λουίζα Καραπιδάκη το Σάββατο, 28 Ιανουαρίου, με την συμμετοχή της ηθοποιού Λαρίσας Βέργου και το Σάββατο, 10 Φεβρουαρίου, με την συμμετοχή της ηθοποιού Ίριδας Χατζηαντωνίου.
Πότε:
Εγκαίνια: Πέμπτη 18 Ιανουαρίου 2018, 19:30
Διάρκεια: 18 Ιανουαρίου 2018 – 10 Φεβρουαρίου 2018
Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα – Τετάρτη – Σάββατο 10:00 – 15:30, Τρίτη – Πέμπτη – Παρασκευή: 10:00 – 15:30 & 17:30 – 21:00
Πού:
Γκαλερί Σκουφά, Σκουφά 4, Κολωνάκι
4. Κώστας Μαρκεσίνης έκθεση “Ιδιόλεκτων Παραστάσεις”
Ο Φορέας Ψυχικής & Κοινωνικής Υποστήριξης «ΠΥΞΙΔΑ» Α.Μ.Κ.Ε. σε συνεργασία με τον Φωτογράφο Κώστα Μαρκεσίνη παρουσιάζει την έκθεση με τίτλο “Ιδιόλεκτων Παραστάσεις”.
Με μια απλή παρατήρηση της καθημερινότητας, μπορεί κανείς εύκολα να διαπιστώσει πως ο ρυθμός βρίσκεται παντού: στις σκέψεις μας, την κοινωνία, στις τέχνες, στον τρόπο της συμπεριφοράς και της κίνησής μας στον χώρο.
Κυρίως όμως, ο ίδιος ο ανθρώπινος οργανισμός, αποτελείται από σύνολα ρυθμών οι οποίοι βρίσκονται σε συνεχή αλληλεπίδραση, σε μια μόνιμη προσπάθεια επιβολής του ενός έναντι του άλλου. Σε μια αέναη αντιπαράθεση του ενδογενούς και του εξωστρεφούς.
Οπουδήποτε υπάρχει ρυθμός υπάρχει μέτρο, και μέτρο σημαίνει την υποχρέωση στο κοινωνικό πλαίσιο.
Η ανθρώπινη φύση όμως είναι εκείνη η όποια μπορεί να συμπαρασύρει όλα αυτά τα στοιχεία τα οποία περνούν συνεχώς από την εύρυθμη κατάσταση, εκείνη της αρμονίας, στην αρρυθμία.
Και τότε μόνο αντιλαμβανόμαστε τις σχέσεις μεταξύ των ρυθμών, καθώς ένας από αυτούς αναδύεται επιβάλλοντας την ύπαρξή του.
Έτσι και η κάθε παράσταση, μας φανερώνει συμπεριφορές. Τις ρυθμικές κορυφές συμπεριφοράς ανθρώπων οι οποίοι είναι ασθενείς ψυχικών νοσημάτων. Και έχουν φωτογραφηθεί με τρόπο τέτοιο, ώστε να αποκαλύπτονται οι ρυθμοί που έχοντας επιβληθεί, δημιουργούν καταστάσεις μοναδικότητας.
Μας φανερώνουν τον ιδιόλεκτο τρόπο που καθένας τους εκφράζει τον ψυχισμό του.
Πότε:
Εγκαίνια: Παρασκευή 19 Ιανουαρίου 2018, 19:00
Διάρκεια: 19 Ιανουαρίου 2018 – 23 Ιανουαρίου 2018
Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα – Τετάρτη – Σάββατο 10:00 – 15:30, Τρίτη – Πέμπτη – Παρασκευή: 10:00 – 15:30 & 17:30 – 21:00
Πού:
Trii Art Hub, Δράκου 9, Κουκάκι
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ: 6+1 προβολές ταινιών με ελεύθερη είσοδο για αυτή τη βδομάδα
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Αεί Διδασκόμενοι: Το νέο δωρεάν εκπαιδευτικό πρόγραμμα του ΚΠΙΣΝ για μεγαλύτερες ηλικίες
ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ: Μια πρωτότυπη και δωρεάν έκθεση αφίσας: «Νεοκλασικισμός και γλυπτική, Μεξικό 19ος αι.»
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- ΕΕ: Εάν ο Ντόναλντ Τραμπ επιβάλλει δασμούς, εμείς θα απαντήσουμε
- Κόνορ ΜακΓκρέγκορ: Ένοχος για βιασμό – Θα πληρώσει αποζημίωση 248.000 δολαρίων
- Ζελένσκι: Θα αναπτύξουμε την αεράμυνα για να αντιμετωπίσουμε τους “νέους ρωσικούς κινδύνους”
- Ιαπωνία: Πακέτο τόνωσης 250 δισ. δολαρίων για την ευημερία των πολιτών