ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Πού θα πάει η Intrakat, o δυνατός τζίρος της ΓΕΚ, τι συμβαίνει με τον Φέσσα, το τετ α τετ Μεγάλου – Πετραλιά, η κρίσιμη ημέρα για Σκλαβενίτη, τι συμβαίνει στο Ελληνικό, τα δίδυμα του Λούτον και η καλή -πλατινομαλλούσα- συνεργάτης του υπουργού
Το 2017 ήταν για την ελληνική ναυτιλία η αρχή της βεβαιότητας πως η μεγάλη κρίση, η χειρότερη που γνώρισαν οι Έλληνες καραβοκύρηδες που έστησαν το εφοπλιστικό θαύμα σε όλες τις θάλασσες του κόσμου, τελειώνει! Η οικονομική θεομηνία κοπάζει, αφήνοντας πίσω της, γιγαντωμένους κολοσσούς που όχι μόνο άντεξαν αλλά ενισχύθηκαν κιόλας και άλλους μετέωρους πάνω από ετοιμόρροπες αυτοκρατορίες, που ετοιμάζονται να γίνουν χαλάσματα και συντρίμμια. Οι πρώτοι, είναι εκείνοι που οχύρωσαν τα θαλασσινά κεκτημένα τους, αυξήσαν τους στόλους τους και προχωρήσαν κόντρα στην δυσκολία, με επενδύσεις σε ναυπηγήσεις ή σε εξαγορές second hand πλοίων, αλλά και όσοι κατόρθωσαν στον απολογισμό τους, να καταγράψουν θετικό πρόσημο εσόδων και κερδοφορία. Οι δεύτεροι, από την άλλη, είναι εκείνοι που συνεχίζουν να βουλιάζουν στα στις ζημιές και οι προσπάθειες τους για τακτοποίηση των ταμείων τους δεν οδηγεί σε νηνεμία, αλλά και όλοι όσοι προχώρησαν σε απελπισμένες ρευστοποιήσεις πλοίων τους προκειμένου. Στην δυσκολότερη θέση αυτών, βρίσκονται εκείνοι που βλέπουν τα πλοία τους να αλλάζουν χέρια και να βγαίνουν από τις τράπεζες σε πλειστηριασμούς. Οι αγώνες ολοκλήρων ζωών καταπίνονται όχι από τα κύματα μανιασμένων ωκεανών, αλλά από τα λασπόνερα μιας οικονομικής κρίσης που δε λέει να χορτάσει!
Οι παγκόσμια ισχυροί και κερδισμένοι
Γιάννης Αγγελικούσης: Από τους μεγάλους κερδισμένους του 2017 είναι ο Γιάννης Aγγελικούσης, χωρίς αυτό να εκπλήσσει κανέναν, αφού η πορεία του ήταν η πλέον δυναμική για μεγάλο διάστημα. Επικεφαλής τριών εταιριών, της Anangel Maritime, της Maran Tankers Management και της Maran Gas Maritime, διαχειρίζεται στόλο 113 πλοίων και έχει σε εξέλιξη ένα ναυπηγικό πρόγραμμα για την κατασκευή 21 πλοίων διαφόρων τύπων! Είναι εντυπωσιακά ενδεικτικό πως μόνο η Maran Tankers ολοκληρώνει τη χρονιά με παραγγελίες στο orderbook των διεθνών ναυπηγείων με 7 τάνκερ αξίας 560 εκατ. δολ! Ο Γιάννης Αγγελικούσης, ακόμη, είναι πρωτοπόρος εφοπλιστής, από τους ελάχιστους που τολμούν άνοιγμα και στον κλάδο των FSRU, αναγνωρίζοντας και μελετώντας τη μεγάλη ζήτηση για την κάλυψη ενεργειακών αναγκών των περισσοτέρων χωρών του κόσμου.
Πήτερ Λιβανός: Mε κεφαλαιοποίηση, από τις ελάχιστες με τόσο υψηλή αξία, άνω των 2 δισ. δολ. στο ταμπλό της Wall Street η Gaslog του Πήτερ Λιβανού κυριαρχεί στους επικεφαλής κερδισμένους και νικητές της χρονιάς. Ο κύριος Λιβανός να τονίσουμε, πως είναι από του εφοπλιστές που πίστεψαν, επέμεναν και επένδυσαν στην Ελλάδα, αποκτώντας το 20% της Gastrade προκειμένου να «χτίσει» θέση στο big project του FSRU της Aλεξανδρούπολης, μαζί με τον Δημήτρη Kοπελούζο, συνεχίζοντας έτσι, καλπάζουσα ανάπτυξη με εξαγορές πλοίων. H Gaslog του, σημείωσε πλατινένια κερδοφορία με 20,5 εκατ. δολ. το β’ τρίμηνο του 2017, ενώ τα έσοδά της συνεχώς… αυξάνονται!
Χάρης Βαφειάς: H Stealthgas του Bαφειά, η οποία παρουσίασε αύξηση εσόδων κατά 8,6% στο εννεάμηνο στα 115,6 εκατ. δολ. λόγω της βελτίωσης των ναυλαγορών στα LPG, έχει ολοκληρώσει χρονοναυλώσεις για 16 πλοία της, συμβόλαια εσόδων 176 εκατ. δολ. O επονομαζόμενος «Xάρι Πότερ» ως νέος παντοδύναμος μάγος της ναυτιλίας εξακολουθεί να καταπλήσσει και να γοητεύει τις αγορές και φτάνει στο 2018 με συμφωνίες ναύλωσης που καλύπτουν το 63% του στόλου του για το επόμενο έτος.
Γιώργος Προκοπίου: Με τρεις εταιρίες, τη «ναυαρχίδα των τάνκερ», Dynacom, με περισσότερα από 60 τάνκερ και τις Dynagas LNG Partners και Sea Traders, που δραστηριοποιείται στο ξηρό φορτίο, έχει επεκταθεί, ανιχνεύσει και κατακτήσει πολλούς και διαφορετικούς τομείς, ενώ, ανήσυχος, ψάχνει συνεχώς καινούριους επενδυτικούς δρόμους, ο Γιώργος Προκοπίου εντυπωσιάζει με την ασταμάτητη ανάπτυξη του αλλά και τα απίστευτα big deals του. Λίγο πριν τελειώσει το 2017, ήρθε, λένε, σε συμφωνία με την China Development Bank Leasing για δύο ice class πλοία της Dynagas που αφορά στην πώληση και επαναμίσθωσή τους!
Οι πετυχημένοι
Ευάγγελος Πιστιόλης: Η εισηγμένη Top Ships του Πιστιόλη διευρύνει τις στρατηγικές της, αλλά ο δυναμικός εφοπλιστής αναπτύσσεται συνεχώς μέσα από ιδιωτικά εταιρικά σχήματα, δηλώνοντας αλώστε φανερά, πως επιθυμεί μεγάλο και ανταγωνιστικό στόλο, προχωρώντας κανονικά την υλοποίηση του επενδυτικού του πλάνου 500 εκατ. προσθέτοντας νεότευκτα στη δύναμή του. Μέσα στον Νοέμβρη του 2017, άλλωστε, πρόσθεσε ακόμη ένα πλοίο στη Central Shipping Group, το 11o όσον αφορά στα νεότευκτα.
Κωσταντίνος Κωσταντακόπουλος: Κερδισμένη στο τέλος του 2017, αναδεικνύεται και η Costamare του Kωνσταντίνου Kωνσταντακόπουλου, η οποία έχει ναυλώσει 15 πλοία της και μάλιστα σε εντυπωσιακές υψηλότερες τιμές από εκείνες της αγοράς και η συνολική κερδοφορία της έφτασε τα 58,5 εκατ. δολ, στους εννιά πρώτους μήνες του περασμένου έτους.
Πόλυς Χατζηιωάννου: H Safe Bulkers του Πόλυ Xατζηιωάννου, συντηρητικά, πρεσβεύει πως δεν επιθυμεί όπως και για το 2017 και το 2018. Πέτυχε παρ’ όλα αυτά να επιστρέψει σε εντυπωσιακή κερδοφορία το γ’ τρίμηνο μετά από τρία χρόνια ζημιών. Συγκεκριμένα, κατέγραψε κέρδη 6,73 εκατ. δολ., ενώ ο τζίρος εκτοξεύθηκε στα 38%. H ναυτιλιακή ευνοήθηκε από την άνοδο των τιμών ναύλωσης και από την αναχρηματοδότηση των δανείων της με νέα συμφωνία 49,6 εκατ. και μετρητά 17 εκατ., ενώ διεγράφησαν χρέη 8 εκατ. δολ. Πολύ καλά, λοιπόν και χωρίς ρίσκα…
Νίκος Τσάκος: Πετυχημένη ήταν η οικονομική χρονιά και για την εισηγμένη στο NYSE, ναυτιλιακή TEN, του Nίκου Tσάκου. O στόλος της τους τελευταίους 18 μήνες αυξήθηκε κατά 30% και ο τζίρος τον ακολούθησε σε ανοδική πορεία. Tα νέα ναυλοσύμφωνα μακράς διάρκειας που καλύπτουν το 78% του στόλου υπολογίζεται πως θα φέρουν έσοδα 1,3 δισ. Η TEN είχε καθαρά έσοδα 17,7 εκατ. δολ κατά το ενιάμηνο, ενώ τα έσοδα από τη διαχείριση του στόλου έφθασαν τα 60,3 εκατ.! Την εταιρία εμπιστεύτηκε πλήρως η ισπανική Azvalor, η οποία απέκτησε το 5,01% των μετοχών της.
Αγγελική Φράγκου: Στους κερδισμένους της χρονιάς και η Αγγελική Φράγκου με τη Navios Maritime Holdings, με δεδομένο ότι και νωρίτερα αποπληρώνει δάνειο προς τη θυγατρική της Navios Maritime Acquisition και το 99% του στόλου της έχει καλυμμένο με ναυλοσύμφωνα. H Χιώτισσα δυναμική καραβοκύρισσα επιθετικά, προχώρησε και μονοπώλησε τις αγορές πλοίων στα distressed deals.
Βαγγέλης Μαρινάκης: Στους κερδισμένους προσμετράται φέτος και η Capital Product Partners του σαρωτικού Bαγγέλη Mαρινάκη.
Οι αγωνιστές που παλεύουν με τις ζημιές
Γιώργος Οικονόμου: H Dryships του Γιώργου Οικονόμου πέρασε τις οικονομικές Συμπληγάδες της με επιτυχίες, κλυδωνίστηκε λίγο, αλλά τα κατάφερε και επιθετικά, προχώρησε και σε μπαράζ εξαγορών φορτηγών πλοίων αξίας άνω των 360 εκατ. δολ., και ας κινείται, ακόμα, σε ζημιογόνο τροχιά.
Γιάννης Κούστας: Ο «δόκτωρ» της ναυτιλίας, ο άνθρωπος που εισήγαγε τον ελληνικό εφοπλισμό στην εποχή της πληροφορικής, ο Γιάννης Kούστας, είχε μια δύσκολη, επαγγελματικά και όχι στα προσωπικά του χρονιά. H κατάρρευση της Hanjin Shipping άφησε σημαντικές ρωγμές στη δική του Danaos Corp, η οποία παλεύει για να κρατηθεί στον ανταγωνισμό. Τα απαιτητά του χρέωση σε διεθνείς τράπεζες των 2,5 δισ. δολ. αποτελούν ένα τεράστιο εμπόδιο που, όμως δεν τον πτόησε από το να σημειώσει κέρδη στο τρίτο τρίμηνο του 2017, της τάξεως των 22,4 εκ. δολ.
Πήτερ Γεωργόπουλος: Έκλεισε το 2017 με ένα θριαμβικό big deal, συγχωνεύοντας την Gener8 Maritime με τη Euronav, δημιουργώντας, έτσι, ένα σχήμα περιουσιακών στοιχείων άνω των 4 δισ. δολ. Παρ όλα αυτά το 2017 ήταν μια από τις πιο δύσκολες χρονιές για τον Πήτερ Γεωργιόπουλο, λόγω του exit από τη διοίκηση της Aegean Marine Petroleum Network αλλά και λόγω των κλυδωνισμών της Aegean Marine με ζημίες να φτάνουν στα στα 3,4 με 4,4 εκατ. δολ. το γ’ τρίμηνο και να προκαλούν φόβους πως η ναυτιλιακή θα δυσκολευτεί πολύ να επιπλεύσει.
Αριστείδης Πίττας: Σε ζημιογόνο κατάσταση παραμένει και η Euroseas του Aριστείδη Πίττα με τις ζημίες να ανέρχονται στο τρίτο τρίμηνο στα 4,8 εκατ. δολ. παρά το γεγονός ότι τα έσοδά της είναι αυξημένα σε 52% σε ετήσια βάση.
Συμεών Παληός: Το 2017 ταλαιπώρησε και την Diana Shipping του Συμεών Παληού, που όμως κατάφερε να κλείνει το ένα ναυλοσύμφωνο μετά το άλλο, τονώνοντας τον κύκλο εργασιών της ναυτιλιακής. Ωστόσο, συνεχίζει να παράγει ακόμα ζημίες ύψους 24,5 εκατ. δολ. κυρίως στο γ’ τρίμηνο της.
Οικογένεια Φειδάκη: H αύξηση των ναύλων οδήγησε σε συρρίκνωση των ζημιών της Globus Maritime της οικογένειας Φειδάκη, η οποία όμως, συνεχίζει να μετρά ζημιές αναστρέψιμου όμως, ύψους.
Οι πρωτοπόροι σε νέους τομείς και εκείνοι που πουλάνε
H βελτίωση στις ναυλαγορές, ειδικά σε εκείνες του ξηρού φορτίου έφεραν νέες επενδύσεις στην ναυτιλία, ενώ κραταιές οικογένειες και σημαντικοί επιχειρηματίες επέστρεψαν στον εφοπλισμό. Υπάρχουν ακόμη εκείνοι που δημιούργησαν νέες εταιρίες για να ενισχυθούν στο συγκεκριμένο τομέα, αλλά εφοπλιστές που επεκτάθηκαν και σε καινούργια πεδία δράσης και σε άλλες προοπτικές της ανάπτυξης του. Παρ όλα αυτά, υπήρξαν μέσα στο 2017 και εκείνοι που θέλησαν να απομακρυνθούν από την ναυτιλιακή δραστηριότητα και να ρευστοποιήσουν πλοία τους.
Πάρις Kασιδόκωστας: O νεαρός και πολύ δυναμικός Πάρις Κασιδόκωστας, σε συμμαχία με δύο διεθνούς βεληνεκούς επενδυτές, ίδρυσε την Ivy Shipping, «απλώνοντας» τις ναυτιλιακές business πέρα από την παραδοσιακή δραστηριότητα στα τάνκερ που έχει η οικογένειά του και ήδη έχει προχωρήσει στις πρώτες προσθήκες στον στόλο της.
Γιώργος Μελισσανίδης: Επέκτεινε την Aegean Ship Management στην αγορά του ξηρού φορτίου, ναυπηγώντας πριν από τρεις μήνες τα πρώτα τέσσερα πλοία και έχοντας στα σκαριά ένα μεγάλο επενδυτικό πρόγραμμα, επιχειρώντας να αξιοποιήσει, έτσι τις χαμηλές τιμές των πλοίων, αλλά και τις προοπτικές ανάταξης του κλάδου.
Θυγατρική για να δραστηριοποιηθεί και στα bulkers εκτός από τα οχηματαγωγά της πλοία, ίδρυσε και η Mελίνα Tραυλού, τη Neptune Dry Management, φτιαχνωντας τον δυναμικότης στόλου και κινούμενη επιθετικά στις ευκαιρίες.
Λέον Πατίστας: H Atlas Maritime επέστρεψε στα bulkers με την αγορά του πλοίου Navios Altair αντί 14,5 εκατ. δολ.
Και η Αγγελική Φράγκου επεκτάθηκε στα containerships, δημιουργώντας τη Navios Maritime Containers, με αποκτημένα ήδη 14 πλοία μέσω distressed deals.
Ο Πέτρος Παππάς και η Star Bulk Carriers επιλέγουν προς δραστηριοποίηση τον τομέα των logistics με τη νέα θυγατρική Star Logistics Management, η οποία εκτιμάται ότι θα τονώσει τα κέρδη της μητρικής Star Bulk Carriers.
Σ αυτούς που ρευστοποίησαν πλοία τους, βρίσκουμε την οικογένεια Λαιμού, που φορτηγά της βγήκαν πρόσφατα σε πλειστηριασμό. Η Pyrsos Shipping της οικογένειας Ξυλά, επίσης, επίσης έβγαλε σε πλειστηριασμό δύο από τα πλοία της.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- H FED ισοπέδωσε τη Wall Street: Βουτιά 3% για τον Nasdaq, 1.100 μονάδες πτώσης για τον Dow Jones
- Πετρέλαιο: Μικρή άνοδος μετά τα νέα στοιχεία για τα αποθέματα στις ΗΠΑ
- Τζερόμ Πάουελ: Δύσκολη απόφαση η σημερινή μείωση επιτοκίων – Θα είμαστε πιο προσεκτικοί πλέον
- Βουλγαρία; Δεν υπάρχει λόγος να αλλάξουμε θεση για την ένταξη της Βόρειας Μακεδονίας στην ΕΕ