ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Σε απόσταση περίπου 100 μέτρων από την πλατεία Συντάγματος, στη διασταύρωση των οδών Φιλελλήνων και Ξενοφώντος, στο κτίριο το οποίο στέγαζε το Υπουργείο Μεταφορών και Συγκοινωνιών, εγκαταστάθηκε η Χρηματιστηριακή Εταιρία της Τράπεζας EFG Eurobank Ergasias.
Aρχές σχεδιασμού – κατασκευή
H θέση του κτιρίου στο κέντρο της Αθήνας και οι ευνοϊκοί όροι δόμησης οδήγησαν τους νέους ιδιοκτήτες, δηλαδή την EFG-Eurobank Ergasias στην απόφαση αξιοποίησης του κτιρίου και μετατροπής του σε ένα σύγχρονο και τεχνολογικά εξελιγμένο κτίριο χώρων εργασίας.
Παράλληλα με τον παραπάνω γενικό στόχο αξιοποίησης του ακινήτου και πέραν της ικανοποίησης του κτιριολογικού προγράμματος, ο ιδιοκτήτης έθεσε στους μελετητές και κατασκευαστές την πρόκληση να μεταμορφώσουν το υπάρχον κτίριο, μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα, σε ένα κτίριο το οποίο να προβάλλει τη δυναμική, καθαρή και σύγχρονη εικόνα της εταιρίας του, αλλά και να σέβεται και να αναβαθμίζει τον ιστό της πόλης μέσα στον οποίο βρίσκεται.
Η όψη του κτιρίου σχεδιάστηκε με στόχο να δώσει έμφαση στη γωνία που βλέπει προς την πλατεία Συντάγματος, εναλλάσσοντας δύο διαφορετικά υλικά, την πέτρα και το γυαλί. Κάτω από τη γωνία αυτή συναντώνται οι δύο κάθετες στοές και βρίσκεται η είσοδος του κτιρίου. Εσωτερικά, η όψη έχει κατασκευαστεί, έτσι ώστε να δίνει στο κτίριο άριστη μόνωση στους ήχους της πόλης και προστασία έναντι του καιρού.
Για να επιτευχθούν οι παραπάνω στόχοι και οι απαιτήσεις του έργου, μελετήθηκαν και υλοποιήθηκαν τα παρακάτω:
• Eνισχύθηκε σημαντικά ο φέρων οργανισμός του κτιρίου, έτσι ώστε αυτό να προσεγγίζει κατά το δυνατόν τη συμπεριφορά ενός νέου κτιρίου.
• Κατασκευάστηκε ένα νέο, μεταλλικό κλιμακοστάσιο στον ακάλυπτο χώρο του κτιρίου για ασφαλέστερη διαφυγή σε περίπτωση κινδύνου.
• Αντικαταστάθηκαν όλα τα παλιά συστήματα μηχανολογικών και ηλεκτρολογικών εγκαταστάσεων, έτσι ώστε να αποδίδουν καλύτερη ποιότητα αέρα στους χώρους εργασίας, μεγαλύτερη ευελιξία στη χρήση των συστημάτων, οικονομία στην κατανάλωση, αυτονομία σε περίπτωση διακοπής της παροχής του ρεύματος της πόλης και να παρέχουν μία σύγχρονη και τεχνολογικά εξελιγμένη υποδομή για γρήγορη και καθαρή επικοινωνία συστημάτων, εξοπλισμών και ανθρώπων.
• Το Computer room και τα μηχανοστάσια του κτιρίου σχεδιάστηκαν με τις πιο σύγχρονες προδιαγραφές και εξοπλισμούς.
• Σχεδιάστηκαν και τοποθετήθηκαν ολοκληρωμένα και αυτοματοποιημένα συστήματα πυρασφάλειας και ασφάλειας.
• Σε όλους τους λειτουργικούς χώρους των υπέργειων ορόφων τοποθετήθηκαν υπερυψωμένα δάπεδα, με σκοπό την καλύτερη δόμηση και οργάνωση αλλά και τη δυνατότητα ευελιξίας σε μελλοντικές μετατροπές και επεκτάσεις των μηχανολογικών και ηλεκτρολογικών συστημάτων.
• Τα υλικά για τον εξοπλισμό και την επίπλωση του κτιρίου επελέγησαν βάσει συγκεκριμένων προδιαγραφών ακουστικής συμπεριφοράς για κάθε χρήση και απαιτήσεων άριστης αισθητικής και ποιότητας.
Το κτίριο αποτελείται από ισόγειο, ημιόροφο, 6 υπέργειους και 4 υπόγειους ορόφους.
Στο επίπεδο του δρόμου, πλαισιωμένη από τις στοές των οδών Φιλελλήνων και Ξενοφώντος, βρίσκονται η κεντρική είσοδος του κτιρίου, το κατάστημα εξυπηρέτησης πελατών της χρηματιστηριακής εταιρίας, τα γραφεία της ασφάλειας και η είσοδος των υπόγειων χώρων στάθμευσης. Η κεντρική είσοδος έχει διπλό ύψος, το οποίο τονίζεται από τα μεγάλα και διπλά υαλοστάσια των όψεων των στοών, καθώς και από τις πολύ ψηλές κεντρικές πόρτες εισόδου.
Οι υπόγειοι χώροι περιλαμβάνουν χώρους στάθμευσης, αποθήκες, μηχανοστάσια και λεβητοστάσια. Τους υπόγειους ορόφους συνδέει ένα νέο κλιμακοστάσιο διαφυγής, το οποίο αναβαθμίζει το επίπεδο ασφάλειας αυτών.
Οι υπέργειοι όροφοι έχουν σχεδιαστεί γύρω από το υπάρχον ευρύχωρο κεντρικό κλιμακοστάσιο, το οποίο περιβάλλεται από διάφανα αλλά πυράντοχα πετάσματα, που επιτρέπουν στους χρήστες, αλλά και στους επισκέπτες να έχουν άμεση αντίληψη των χώρων, γρήγορο και σωστό προσανατολισμό.
Κάθε όροφος έχει έναν όμοιο πυρήνα που περιλαμβάνει όλους τους βοηθητικούς χώρους (WC, κουζίνα κτλ.), καθώς και τους λειτουργικούς χώρους των γραφείων, οι οποίοι διαφέρουν ανά όροφο και ανά τμήμα.
Τα διαχωριστικά μεταξύ των γραφείων και των κοινόχρηστων χώρων είναι διάφανα με ρυθμιζόμενες περσίδες για να επιτρέπουν την είσοδο του φυσικού φωτός και με αυστηρές προδιαγραφές ηχομόνωσης.
Στον έκτο όροφο του κτιρίου κατασκευάστηκε ένα μικρό αμφιθέατρο 50 θέσεων και 2 αίθουσες συνεδριάσεων με ειδικό φωτισμό και σύγχρονα οπτικοακουστικά συστήματα.
Υλικά
Τα υλικά που χρησιμοποιήθηκαν είναι συνεπή και συνεχόμενα εσωτερικά και εξωτερικά του κτιρίου. Οι όψεις επενδύθηκαν με μπεζ ασβεστόλιθο -Sahara- και τα δάπεδα της εισόδου, του κλιμακοστασίου και της υποδοχής του κοινού επιστρώθηκαν με καμένο μαύρο γρανίτη.
Οι επενδύσεις των τοίχων καθώς και τα έπιπλα του χώρου υποδοχής και του καταστήματος είναι κατασκευασμένα από ανοιχτό ξύλο –σφένδαμο– και ανοξείδωτο χάλυβα.
Στοιχεία έργου:
Aρχιτεκτονική μελέτη: Σ. Aσσέρ, N. Eφραίμογλου, M. Mπεράχα
Σύμβουλος αρχιτέκτων: TECNY GROUP N.Y.
Στατική & H/M μελέτη: EΛΛHNOTEXNIKH AE
Σύμβουλος ακουστικής: Dr. Gotfried Schubert
Διοίκηση έργου: EΛΛHNOTEXNIKH AE
Aνάδοχος κατασκευής: EΛΛHNIKH TEXNOΔOMIKH AE
Σύμβουλοι ανάδοχου κατασκευής:
• Aρχιτεκτονική μελέτη εφαρμογής: BETAPLAN AEM
• Mελέτη εφαρμογής
H/M εγκαταστάσεων: TEAM H/M ΣYMBOYΛOI MHXANIKOI
Iδιοκτήτης: EFG EUROBANK
Tοποθεσία: Φιλελλήνων 10 & Ξενοφώντος 13, Aθήνα
Xρόνος εκπόνησης μελέτης: 2000 – 2001
Xρόνος κατασκευής έργου: 2001 – 2002
Φωτογραφίες: K. Bέργας
Περιφέρεια: Αττική
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Παύλος Μαρινάκης: Προχωρούν οι διαδικασίες για την εκκίνηση δυο σημαντικών στεγαστικών προγραμμάτων
- Eυρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες: Ετοιμάζουν εκπτώσεις στα ηλεκτρικά οχήματα – Οι προβλέψεις δείχνουν αύξηση πωλήσεων
- Τεχνητή νοημοσύνη: Πάνω από 7 στους 10 εργαζόμενους παγκοσμίως χρησιμοποιούν GenAI
- Εταιρικός στόλος ηλεκτρικών αυτοκινήτων