ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Περιεχόμενα
O Captain Fu Cheng Qiu, ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΠ και ανώτερο στέλεχος της κινεζικής Cosco, είναι σκληρό καρύδι. Πίσω από την ευγενική φυσιογνωμία του κρύβεται ένας παλαίμαχος καπετάνιος που ξεκίνησε από τρίτος αξιωματικός σε πλοίο της Cosco το 1976, πριν από τέσσερις δεκαετίες, και ανέβηκε βήμα-βήμα τα σκαλιά της ιεραρχίας στον κινεζικό κολοσσό των θαλασσίων μεταφορών. Εκτός από καπετάνιος, ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΠ γνωρίζει και τα ύψη καθώς υπηρέτησε τη στρατιωτική του θητεία στην κινεζική πολεμική αεροπορία.
Άρχισε το σκληρό ροκ
Ο καπετάνιος του ΟΛΠ που κλείνει επτά χρόνια στο λιμάνι του Πειραιά, αρχικά ως διευθύνων σύμβουλος της Piraeus Container Terminal (PCT) εσχάτως έχει αγριέψει!
Η πρόσφατη κόντρα με την κυβέρνηση για τη ρύθμιση που προωθεί το υπουργείο Ναυτιλίας και αφορά στη διαχείριση αποβλήτων των λιμένων φαίνεται πως είναι η κορυφή του παγόβουνου.
Στην Cosco έχουν και άλλες εκκρεμότητες με το ελληνικό δημόσιο, κάποιες από τις οποίες θα βγουν στην επιφάνεια τους επόμενους μήνες, όπως λένε οι γνωρίζοντες.
Αλλά και η κυβέρνηση πιέζει, με τον υπουργό Ναυτιλίας Παναγιώτη Κουρουμπλή να επισημαίνει σε κάθε ευκαιρία πως πρέπει να προχωρήσουν οι επενδύσεις του κινεζικού ομίλου στον Πειραιά.
Η αλήθεια είναι πως ο κινεζικός όμιλος είχε ανακοινώσει επενδύσεις δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ για το 2017 στο λιμάνι και τελικά πραγματοποίησε ελάχιστες. Το διοικητικό συμβούλιο είχε εγκρίνει για φέτος επενδύσεις 137,5 εκατ. ευρώ όπως είχε πει ο ίδιος ο Captain Fu στον Παναγιώτη Κουρουμπλή στις αρχές Μαρτίου.
Τελικά, οι επενδύσεις που έχουν γίνει μέχρι σήμερα κινούνται πολύ κάτω και από τα 30 εκατ. ευρώ.
Η σημαντικότερη επένδυση ήταν οι εργασίες συντήρησης των πλωτών δεξαμενών του ΟΛΠ στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη του Περάματος, η ολοκλήρωση των οποίων συνοδεύτηκε και από ένα μικρό πανηγύρι με τη συμμετοχή του υφυπουργού Οικονομίας, Στέργιου Πιτσιόρλα (ο κ. Πιτσιόρλας έχει και το γενικό πρόσταγμα για τις σχέσεις με τους Κινέζους, με εντολή του πρωθυπουργού Αλ. Τσίπρα).
Καθυστερήσεις
Για καθυστερήσεις στις επενδύσεις μιλούν, σχεδόν όλοι οι άσπονδοι φίλοι των Κινέζων στο λιμάνι.
Η αλήθεια είναι, πως υπήρξε καθυστέρηση (χωρίς ευθύνη της Cosco) με τη μεγάλη δεξαμενή ναυπηγοεπισκευής που φέρνει στον Πειραιά. Ταυτόχρονα η διοίκηση του ΟΛΠ δεν κάθεται με σταυρωμένα χέρια: Τον τελευταίο χρόνο έχουν προχωρήσει σημαντικές μελέτες, έχουν δηλαδή “ωριμάσει” αδειοδοτικά και μελετητικά, αρκετές από τις επενδύσεις που δρομολογούνται στον Πειραιά.
Εξάλλου, η σύμβαση πώλησης του ΟΛΠ στην Cosco προβλέπει επενδύσεις περί τα 300 εκατ. ευρώ στην επόμενη πενταετία ώστε οι Κινέζοι να αυξήσουν το ποσοστό τους από το 51% στο 67% του οργανισμού.
Η κόντρα με το υπουργείο Ναυτιλίας για τη διαχείριση αποβλήτων, με αφορμή το άρθρο 106 του πολυνομοσχεδίου που κατέθεσε ο κ. Κουρουμπλής και βρίσκεται προς ψήφιση στη Βουλή, δείχνει, πάντως, πως ο Captain Fu πρέπει να τα βάλει με ισχυρούς παράγοντες του Πειραιά.
Η διοίκηση του ΟΛΠ έστειλε σκληρή επιστολή στην κυβέρνηση για την απόσυρση του άρθου 106, ενώ η νομική της εκπρόσωπος απείλησε με αποζημιώσεις, κατά τη διάρκεια συζήτησης στην επιτροπή Εμπορίου της Βουλής.
Στο υπουργείο θεωρούν, όμως, πως με το συγκεκριμένο άρθρο “ανοίγει η αγορά διαχείρισης αποβλήτων στα λιμάνια”.
Η άγρια μάχη με τον Γιάννη Πολυχρονόπουλο
Ο Captain Fu τα έχει βάλει με έναν από τους ισχυρότερους παράγοντες του Πειραιά για δεκαετίες, τον Γιάννη Πολυχρονόπουλο, του ομίλου Polyeco, ο οποίος θεωρεί πως πρέπει να περάσει το άρθρο 106.
Βλέπετε ο Γ. Πολυχρονόπουλος θεωρεί εαυτόν ριγμένο από τη σχέση με τους Κινέζους.
Τις επόμενες ημέρες θα κριθεί ποια από τις δύο πλευρές θα επικρατήσει γιατί μπορεί οι Κινέζοι να έχουν βγει στα κάγκελα, αλλά και ο Γ. Πολυχρονόπουλος δεν είναι εύκολος στόχος.
Η διοίκηση του ΟΛΠ και των άλλων μεγάλων λιμανιών της χώρας, που συμμετέχουν στην Ενωση Λιμένων Ελλάδων (ΕΛΙΜΕ), έστειλαν και επιστολή στο υπουργείο με την οποία εκφράζουν σοβαρές επιφυλάξεις για την αποτελεσματικότητα των προβλέψων του άρθρου 106.
Στην ΕΛΙΜΕ θεωρούν πως η ισχύουσα νομοθεσία για τις διαγωνιστικές διαδικασίες διασφαλίζει τη διαφάνεια, τα κριτήρια επιλογής αναδοχών και τις προϋποθέσεις υγιούς ανταγωνισμού.
Αντίθετα, όπως υποστηρίζουν, οι προβλέψεις του συγκεκριμένου άρθρου του νομοσχεδίου “δημιουργούν ασάφειες και προβλήματα στην εφαρμογή τους”. Διαφορετική άποψη έχουν στο υπουργείο Ναυτιλίας.
«Οι Έλληνες σκέφτηκαν ότι οι Κινέζοι θα τους πάρουν το λιμάνι και θα χάσουν τις δουλειές τους. Δεν μας γνώριζαν. Δεν γνώριζαν πολλά για μας τους Κινέζους. Όμως εμείς είμαστε εδώ για να κάνουμε μπίζνες», δήλωνε προ ημερών στη γερμανική Sueddeutsche Zeitung ο Captain Fu.
Ο καπετάνιος που ασχολείται από το 1985 με τις ευρωπαϊκές δραστηριότητες της Cosco (τότε διορίστηκε Γενικός Διευθυντής της COSCO European Container Lines με έδρα στο Πεκίνο, ενώ το 1998 ανέλαβε διευθύνων σύμβουλος της COSCO Shipping Agency στην Ιταλία και αργότερα Πρόεδρος του Conateco Terminal στη Νάπολη) γνωρίζει τα… νερά της Μεσογείου.
Όπως τα γνωρίζουν και οι Έλληνες συνεργάτες του, οι οποίοι “τρέχουν” εδώ και χρόνια την PCT που καταγράφει απανωτά ρεκόρ στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων.
Ο Πειραιάς βρίσκεται στην 38η θέση του πίνακα της Lloyd’s List με τα μεγαλύτερα λιμάνια του κόσμου με βάση τη διακίνηση containers.
Φέτος προβλέπεται να διακινηθούν τέσσερα εκατομμύρια containers από 3,7 εκατ. το 2016 ποσότητα που έφερε τον Πειραιά στην τρίτη θέση της Ευρώπης πίσω από τα ισπανικά λιμάνια της Αλχεθίρας και της Βαλένθια.
Ο Στέργιος Πιτσιόρλας
«Έχουμε ήδη επενδύσει ένα δισ. ευρώ. Το λιμάνι απέχει ακόμα από το να είναι έτοιμο. Το τέρμιναλ ΙΙΙ για τα κοντέινερ επεκτείνεται και δημιουργείται ένα τέρμιναλ για 15 εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια ετησίως. Δεν είναι απλώς ένα όραμα», δηλώνει στην Sueddeutsche Zeitung ο Captain Fu.
Για το σοβαρότερο σχέδιο των Κινέζων, όμως, την απόκτηση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά (του εμπορικού βραχίονα φυσικά, ) έχει αναλάβει να βγάλει το φίδι από την τρύπα ο Στέργιος Πιτσιόρλας.
Την Παρασκευή είχε προγραμματιστεί η συζήτηση της αίτησης που είχε καταθέσει στο Πρωτοδικείο το ελληνικό δημόσιο και η Τράπεζα Πειραιώς ώστε να μπουν σε καθεστώς ειδικής διαχείρισης τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά.
Πρόκειται για σχέδιο στο οποίο αντιδρά σθεναρά η σημερινή ιδιοκήτρια των ναυπηγείων η επενδυτική εταιρεία Privinvest. Αυτή η μάχη φαίνεται πως θα είναι ακόμα πιο δύσκολη για τον παλαίμαχο καπετάνιο και τη διοίκηση της Cosco στην Ελλάδα.