«Οι πρόσφατες δασμολογικές πολιτικές του προέδρου Ντόναλντ Τραμπ και η εντεινόμενη εμπορική πίεση στην Κίνα και σε βασικά βιομηχανικά αγαθά θα μπορούσαν να στρεβλώσουν τις ροές μεταφορών δια θαλάσσης των φορτίων, ιδιαίτερα για τον άνθρακα, τον χάλυβα και τα σιτηρά, ακρογωνιαίους λίθους στις μεταφορές ξηρού φορτίου».

Ο ναυλομεσιτικός οίκος, Xclusiv, στο εβδομαδιαίο ραπόρτο του αναφέρει ότι οι δασμοί σε πλοία ή βιομηχανικά προϊόντα κινεζικής κατασκευής ενδέχεται να μειώσουν έμμεσα τις παραγγελίες πλοίων, να καθυστερήσουν τα φορτία ή να μετατοπίσουν βασικές εμπορικές θαλασσοδιαδρομές και επισημαίνει:

1

“Αυτή η εξελισσόμενη δυναμική υπογραμμίζει ότι ακόμη και οι παραδοσιακά προβλέψιμες περίοδοι όπως η άνοιξη επηρεάζονται πλέον τόσο από την πολιτική όσο και από την εποχικότητα.

Για τους συμμετέχοντες στην αγορά, αυτό σημαίνει ότι η στενή παρακολούθηση των πολιτικών εξελίξεων είναι εξίσου κρίσιμη με την ανάγνωση των εποχιακών καμπυλών ζήτησης, ιδίως σε μια εποχή που οι εμπορικοί πόλεμοι μπορούν να αναδιαμορφώσουν την ισορροπία προσφοράς-ζήτησης της ναυτιλίας σχεδόν από τη μια μέρα στην άλλη.

Στη ναυτιλία ξηρού χύδην φορτίου, οι εποχικοί κύκλοι παίζουν συχνά σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση της συμπεριφοράς των τιμών.

Η περίοδος μεταξύ Απριλίου και Μαΐου, ειδικότερα, θεωρείται συχνά ως μια μεταβατική φάση, δεδομένου ότι βρίσκεται ανάμεσα στη χειμερινή ζήτηση ενέργειας και της γεωργικής και βιομηχανικής παραγωγής του καλοκαιριού”.

“Για να εκτιμήσουμε εάν αυτό το διάστημα χαρακτηρίζεται σταθερά από αδυναμία ή σταθερότητα, αναλύσαμε, τονίζει η Xclusiv, τους μέσους όρους του Baltic Exchange Time Charter (TC)—Capesize, Panamax, Supramax και Handysize—κατά τα έτη 2017 έως 2025, συγκρίνοντας τα στοιχεία Απριλίου-Μαΐου με ετήσιες τάσεις για να προσδιορίσουμε εάν αυτή η περίοδος τείνει να ευθυγραμμιστεί με υψηλές ή χαμηλές τιμές”.

Από την ανάλυση προκύπτει ότι:

Ο δείκτης Cape, βασισμένος σε μεγάλο βαθμό από τους όγκους σιδηρομεταλλεύματος και άνθρακα, παρουσίασε σημαντική μεταβλητότητα καθ’ όλη την εξεταζόμενη περίοδο. Το 2017, το 2018 και το 2024, οι μέσοι όροι Απριλίου-Μαΐου έπεσαν αισθητά κάτω από τον ετήσιο μέσο όρο, τοποθετώντας κοντά στα ετήσια χαμηλά.

Αυτό είναι σύμφωνο με την εποχική επιβράδυνση των κινεζικών εισαγωγών σιδηρομεταλλεύματος μετά από ισχυρές εκστρατείες ανεφοδιασμού του πρώτου τριμήνου. Ωστόσο, το 2021 και το 2022, ο δείκτης παρέμεινε πιο κοντά στον μέσο όρο του κατά τη διάρκεια της άνοιξης, ενισχυμένος από παράγοντες όπως η συμφόρηση των λιμανιών και τα κίνητρα μετά την πανδημία στην Κίνα.

Οι TC Pmax, που υποστηρίζονται από σιτηρά, άνθρακα και μικρές συναλλαγές χύδην, εμφάνισαν λιγότερη μεταβλητότητα, αλλά παρόλα αυτά αντανακλούσαν μια μέτρια ύφεση τον Απρίλιο-Μάιο σε σύγκριση με τους ετήσιους μέσους όρους, ειδικά το 2023, όταν η αγορά αντιμετώπισε υποτονικές εξαγωγές σιτηρών από τη Νότια Αμερική και αβέβαια σήματα εμπορικής πολιτικής.

Αντίθετα, το 2025 έδειξε μερική ανάκαμψη στα ανοιξιάτικα ποσοστά, αν και δεν φτάνει ακόμα τον ετήσιο μέσο όρο. Συνολικά, το τμήμα Pmax αντικατοπτρίζει την περιφερειακή ευθραυστότητα την άνοιξη, ιδιαίτερα ευαίσθητο στις γεωργικές ροές και τις μετατοπίσεις της ζήτησης στον Ατλαντικό.

Και στις δύο κατηγορίες Supra και Handy, η απόδοση αποδείχθηκε πιο σταθερή. Οι περίοδοι Απριλίου-Μαΐου το 2017, το 2020 και το 2022 παρακολουθούσαν στενά τους ετήσιους μέσους όρους, υποδηλώνοντας πιο ισορροπημένες, περιφερειακές εμπορικές ροές και μικρότερη έκθεση στις δραματικές διακυμάνσεις που παρατηρούνται σε μεγαλύτερα τμήματα.

Αυτό που γίνεται όλο και πιο σαφές, ωστόσο, είναι ότι η εποχικότητα από μόνη της δεν υπαγορεύει πλέον την κατεύθυνση της αγοράς. Οι εξωτερικές επιρροές, ιδιαίτερα οι πολιτικές αποφάσεις, γίνονται κρίσιμες στη διαμόρφωση βραχυπρόθεσμων τάσεων”.

Διαβάστε επίσης:

Sarantis Group: Το μεγάλο στοίχημα στις ΗΠΑ και το πλάνο για ισχυρότερες επιδόσεις

Σιδηρόδρομος: Το νέο νομοσχέδιο που έρχεται να σαρώσει παθογένειες δεκαετιών

Ακίνητα πολυτελείας: Το «κλειδί» για την ανάδειξη της Ελλάδας – Οι περιοχές με υψηλή ζήτηση