ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Νέος ΚΟΚ: Οι αλλαγές που φέρνει – Από το σβήσιμο των κλήσεων στα ψηφιακά πρόστιμα και τις ποινές που δεν… ξεγράφονται
Περαιτέρω παρεμβάσεις στον Νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας φέρεται πως ετοιμάζει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, που θα ανακοινωθούν στο προσεχές διάστημα.
Στην ατζέντα του υπουργείου ως γνωστόν προτεραιότητα έχει η αναδιαμόρφωση του σιδηρόδρομου, με το νέο νομοσχέδιο του Κωνσταντίνου Κυρανάκη που θα παρουσιαστεί τη Δευτέρα 28 Απριλίου 2025 στο Υπουργικό Συμβούλιο και στη συνέχεια θα τεθεί σε διαβούλευση.
Ωστόσο, σύμφωνα με τον κ. Κυρανάκη -όπως δήλωσε σε πρόσφατη συνέντευξή του- ετοιμάζονται νέες παρεμβάσεις και στον νέο ΚΟΚ, καθώς υπάρχουν προτάσεις με τις οποίες θα υπάρχει ένας περαιτέρω έλεγχος και στη συμπεριφορά του οδηγού. Μάλιστα, ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών ανέφερε μεταξύ άλλων πως εξετάζεται η υιοθέτηση του σουηδικού προτύπου για τον έλεγχο της συμπεριφοράς των οδηγών ταξί.
Πώς ελέγχεται η συμπεριφορά των οδηγών στη Σουηδία
Η συμπεριφορά των οδηγών ταξί στη Σουηδία ελέγχεται με ένα «έξυπνο» ταξίμετρο που έχει διασύνδεση τόσο με τις φορολογικές αρχές της χώρας όσο και με τη Σουηδική Αρχή Μεταφορών (Transportstyrelsen).
Μέσω αυτού του συστήματος καταγράφονται σε real time οι ώρες εργασίας του οδηγού (έναρξη – λήξη βάρδιας), οι διαδρομές, τα χιλιόμετρα, οι ταχύτητες, οι στάσεις και ο χρόνος αναμονής σε αυτές, αν το όχημα είναι διαθέσιμο ή κατειλημμένο, οι συναλλαγές και το αντίτιμο των διαδρομών που πληρώνουν οι επιβάτες και παράλληλα αποθηκεύονται όλα τα δεδομένα που χρειάζονται σε περίπτωση ελέγχου.
Το εν λόγω ταξίμετρο μπορεί είτε να αγοραστεί είτε να ενοικιαστεί και χρησιμοποιείται αποκλειστικά για επαγγελματικούς σκοπούς και όχι για ιδιωτική χρήση, με μοναδική εξαίρεση την περίπτωση που το όχημα είναι εταιρικό. Να σημειωθεί, ότι ο οδηγός δεν έχει τη δυνατότητα παρέμβασης στα δεδομένα και ο έλεγχος είναι ιδιαίτερα αυστηρός από τη Σουηδική Αρχή Μεταφορών.
Όσον αφορά στις λεωφορειολωρίδες, τα ταξί στη Σουηδία μπορούν να κινούνται σε αυτές (σ.σ. όπου επιτρέπεται και δεν υπάρχει σήμα απαγόρευσης) μόνο υπό προϋποθέσεις, εντός των χρονικών ορίων που έχουν τεθεί κατά τόπους, τηρώντας το όριο ταχύτητας, χωρίς να παρεμποδίζουν την κίνηση των λεωφορείων.
Υπενθυμίζουμε ότι το 2019 ψηφίστηκε στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ο Γενικός Κανονισμός για την Ασφάλεια, που τέθηκε σταδιακά σε ισχύ από το 2024, βάσει του οποίου από τον Ιούλιο του 2026 όλα τα νέα οχήματα στην ΕΕ (αυτοκίνητα, φορτηγά, λεωφορεία και φορτηγάκια που θα πωλούνται στην ΕΕ) οφείλουν να είναι εξοπλισμένα με ένα σύστημα προειδοποίησης απόσπασης της προσοχής του οδηγού.
Προς το παρόν, δεν έχει επιβεβαιωθεί αν η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών θα ακολουθήσει το παράδειγμα της Σουηδίας, αλλά όλα τα ενδεχόμενα τίθενται επί τάπητος, καθώς τον επόμενο μήνα αναμένεται να ψηφιστεί το νομοσχέδιο για τον νέο ΚΟΚ στη Βουλή.
Το κόκκινο πανί του ΣΑΤΑ
Το ζήτημα του νέου ΚΟΚ επανέρχεται συνεχώς στο προσκήνιο, εξαιτίας της «μάχης» του ΣΑΤΑ με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για την ελεύθερη πρόσβαση των ταξί στις λεωφορειολωρίδες και γενικότερα για τον τρόπο κίνησης των ταξί σε αυτές. Κατά το διάστημα που είχε τεθεί σε διαβούλευση ο νέος ΚΟΚ, ο ΣΑΤΑ είχε καταθέσει «πρόταση νεοπαγούς διατάξεως στον ΚΟΚ και παράλληλης τροποποίησης του άρθρου 52 παρ. 6 ΚΟΚ με στόχο την νομιμοποίηση χρήσης και κίνησης στα οχήματα Ε.Δ.Χ. ΤΑΞΙ και της συνεχούς και απρόσκοπτης διέλευσης τους στις αποκλειστικές λωρίδες λεωφορείων παράλληλης ροής (λεωφορειολωρίδες) χωρίς περιορισμό», όπως ανέφερε το Σωματείο σε σχετική του ανακοίνωση.
Οι δηλώσεις του κ. Κυρανάκη ότι θα εξεταστεί το ενδεχόμενο της στιγμιαίας στάσης στις λεωφορειολωρίδες για την παραλαβή ή την άφιξη των επιβατών δημιούργησε εντάσεις και προκάλεσε νέες κινητοποιήσεις. Ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών σε συνάντησή του με εκπροσώπους της ΠΟΕΙΑΤΑ και με μέλη του ΣΑΤΑ στα μέσα Απριλίου, επέμεινε στο ζήτημα της αποβίβασης και επιβίβασης, αποκλείοντας μέχρι στιγμής το ενδεχόμενο της κυκλοφορίας των έμφορτων ταξί στις λεωφορειολωρίδες. Παράλληλα, ζήτησε από τους εκπροσώπους να καταθέσουν προτάσεις για το πώς μπορεί να λειτουργήσει η επιβίβαση-αποβίβαση χωρίς να κινδυνεύουν οι οδηγοί ταξί με πρόστιμα, όταν αρχίσει η λειτουργία των καμερών στα λεωφορεία.
Την ίδια ώρα, ουκ ολίγες φορές, ο κ. Κυρανάκης έχει επισημάνει ότι ακόμα και όταν είχε τη θέση του υφυπουργού Μεταφορών ο Βασίλης Οικονόμου, αυτό που είχε ειπωθεί είναι ότι αφού υπάρξει σχετική συγκοινωνιακή μελέτη και μόνο τότε θα μπορούσε να εξεταστεί η όποια περαιτέρω πρόσβαση των ταξί στις λεωφορειολωρίδες.
Πάντως, ο κ. Κυρανάκης κατέστησε σαφές ότι κύριο μέλημά του είναι τα λεωφορεία να κινούνται απρόσκοπτα, θέση που εντάσσεται στο ευρύτερο πλαίσιο του σχεδίου της Κυβέρνησης για τη βελτίωση της επιβατικής εμπειρίας στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, με την ανανέωση του στόλου των λεωφορείων στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, με απώτερο σκοπό την πλήρη ανανέωση του στόλου ΟΑΣΑ και ΟΣΕΘ έως το 2027, νέες προσλήψεις οδηγών και συχνότερα δρομολόγια.
Διαβάστε επίσης:
Κυρανάκης: Στόχος να καλυφθούν στον ΟΣΕ 2.000 οργανικές θέσεις – Τη Δευτέρα υπογράφονται οι συμβάσεις για τα έργα αποκατάστασης
Κυρανάκης – Οδηγοί ταξί: Συνεχίζεται η «μάχη» για τις λεωφορειολωρίδες
Ταξί σε λεωφορειολωρίδες: Οι δηλώσεις Κυρανάκη και τα σχέδια της ΠΟΕΙΑΤΑ
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Ανδρουλάκης: «Μόνο εμείς έχουμε τη δύναμη να προσφέρουμε στο λαό μια αξιόπιστη προοδευτική πρόταση διακυβέρνησης»
- Συνελήφθησαν 5 άτομα για κατοχή και διακίνηση ναρκωτικών ουσιών στην Αττική
- Shein: Απαντά στον Τραμ με αυξήσεις έως και 377% στις τιμές
- Χατζηδάκης: Τον Σεπτέμβριο τα νέα μέτρα στήριξης για τη μεσαία τάξη – Στόχος η μείωση της φορολογίας
