ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Ο πρόεδρος Τoyota Motor Akio Toyoda πρότεινε την εξαγορά της Toyota Industries, όπως δήλωσαν άνθρωποι που γνωρίζουν το θέμα, επιδιώκοντας να εδραιώσει τη νομή του στη μεγαλύτερη επιχειρηματική αυτοκρατορία της Ιαπωνίας, καθώς ένα κύμα συγχωνεύσεων και εξαγορών ταλανίζει τη χώρα.
Η πρόταση αποτιμά την Toyota Industries, η οποία κατασκευάζει αργαλειούς για την κατασκευή κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων καθώς και εξαρτήματα για τα αυτοκίνητα της Toyota, στα 6 τρισεκατομμύρια γιεν (42 δισεκατομμύρια δολάρια), ένα premium περίπου 40% σε σχέση με την κεφαλαιοποίησή της στο κλείσιμο της Παρασκευής.
Η Toyota Industries, η εταιρεία που ιδρύθηκε από τον προπάππου του Toyoda, Sakichi, και η οποία τελικά γέννησε την υπ’ αριθμόν 1 αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο, δημιούργησε μια ειδική επιτροπή μετά την παραλαβή της πρότασης και προσέλαβε συμβούλους για να εξετάσουν τη βιωσιμότητά της, δήλωσαν οι άνθρωποι, ζητώντας να μην κατονομαστούν επειδή οι πληροφορίες δεν είναι δημόσιες.
Αν και ο Akio είναι πρόεδρος της Toyota Motor, η άμεση ιδιοκτησία του στην εταιρεία είναι μικρότερη από 1%, ενώ η Toyota Industries κατέχει μερίδιο 9,1% στην αυτοκινητοβιομηχανία. Η εξαγορά θα ενισχύσει τη συμμετοχή και την επιρροή του Akio στον ευρύτερο όμιλο Toyota, ο οποίος περιλαμβάνει προμηθευτές και συμμετοχές σε άλλες επιχειρήσεις, συμπεριλαμβανομένων των ανταγωνιστικών αυτοκινητοβιομηχανιών.
Μια συμφωνία θα συγκαταλεγόταν μεταξύ των μεγαλύτερων εξαγορών που έχουν καταγραφεί παγκοσμίως. Οι συζητήσεις συνεχίζονται και η συμφωνία μπορεί να μην προχωρήσει με την παρούσα μορφή της ή και καθόλου.
Η Toyota Motor εξετάζει πάντα τη βέλτιστη δομή για τις μετοχές της εταιρείας του ομίλου που κατέχει, αλλά δεν έχει αποφασιστεί τίποτα, δήλωσε εκπρόσωπος της εταιρείας. Η Toyota Industries ανέφερε σε δήλωση που έστειλε μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ότι εξετάζει όλες τις δυνατότητες, συμπεριλαμβανομένων των κεφαλαιακών πολιτικών, για να ενισχύσει την εταιρική αξία του ομίλου, αλλά δεν έχουν ληφθεί αποφάσεις.
Η πρόταση εξαγοράς της Toyota Industries έρχεται μήνες μετά την κατάρρευση παρόμοιας πρότασης για την ιδιωτικοποίηση της ιαπωνικής εταιρείας λιανικής πώλησης Seven & i Holdings Co.
Με επικεφαλής την ιδρυτική οικογένεια Ito, η αποτυχία του εν λόγω σχεδίου λόγω έλλειψης χρηματοδότησης αύξησε τις πιθανότητες εξαγοράς από τον καναδικό ανταγωνιστή Alimentation Couche-Tard Inc. Η απελευθέρωση των κεφαλαιακών ροών στη χώρα, μαζί με την ώθηση για μεγαλύτερη διακυβέρνηση και λογοδοσία στους μετόχους, έχει αμφισβητήσει τους μακροχρόνιους δεσμούς μεταξύ της διοίκησης και των ενδιαφερόμενων μερών που έδιναν έμφαση στη σταθερότητα.
«Ενώ έχουμε δει την απεμπλοκή των διασταυρούμενων συμμετοχών εντός του ομίλου Toyota τα τελευταία δύο χρόνια, εστιάζουμε στην Toyota Industries ως το »τελικό αφεντικό« των μεταρρυθμίσεων εταιρικής διακυβέρνησης», δήλωσε ο Masahiro Akita, αναλυτής μετοχών της Bernstein με έδρα το Τόκιο, σε σημείωμα που αντέδρασε στην έκθεση του Bloomberg.
«Η αυξανόμενη εστίαση των ρυθμιστικών αρχών και της αγοράς στην εταιρική διακυβέρνηση θα πρέπει να πυροδοτήσει μια αναπροσαρμογή της δομής της μητρικής-θυγατρικής που είναι εισηγμένη στο χρηματιστήριο, συμπεριλαμβανομένης της Toyota και της Toyota Industries».
Εάν η προσφορά της Toyota Industries προχωρήσει, η χρηματοδότηση θα αποτελείται από προσωπικές επενδύσεις του Akio Toyoda, μαζί με δάνεια από την Mitsubishi UFJ Financial Group Inc. και άλλες μεγάλες τράπεζες της Ιαπωνίας, δήλωσε ένας από τους ανθρώπους.
Ο Akio, 68 ετών, αποχώρησε από τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου της Toyota Motor το 2023, αφού ηγήθηκε της οικογενειακής επιχείρησης για 14 χρόνια, παραδίδοντας τη θέση στον τότε επικεφαλής της Lexus, Koji Sato. Ακόμα κι έτσι, ο εγγονός του ιδρυτή της αυτοκινητοβιομηχανίας ασκεί τεράστια επιρροή στην εταιρεία.
Μειωμένη υποστήριξη
Τα τελευταία χρόνια, ωστόσο, η υποστήριξη των μετόχων της Toyota Motor προς τον Toyoda έχει μειωθεί. Περισσότερο από το ένα τέταρτο των ψήφων που δόθηκαν αντιτάχθηκαν στον επαναδιορισμό του, εν μέρει λόγω των χειρισμών της εταιρείας όσον αφορά τις πιστοποιήσεις για την ασφάλεια των οχημάτων. Το ποσοστό των θετικών ψήφων μειώθηκε στο 72%, από 85% και 96% τα δύο προηγούμενα χρόνια.
Παρ’ όλη αυτή την αντίσταση, η επιμονή του Toyoda να παραμείνει η Toyota στην πορεία της με μια στρατηγική «πολλαπλών μονοπατιών» που αφήνει χώρο για υβριδικά συστήματα κίνησης φυσικού αερίου-ηλεκτρικού ρεύματος αποδίδει καρπούς. Η εταιρεία έχει επεκτείνει το προβάδισμά της ως η κορυφαία σε πωλήσεις αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο, καθώς η μετάβαση της ευρύτερης βιομηχανίας σε πλήρως ηλεκτρικά οχήματα επιβραδύνεται. Με 42,5 τρισεκατομμύρια γιεν, η Toyota είναι η δεύτερη πιο πολύτιμη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο, μετά την Tesla Inc.
Δεν είναι σαφές αν μια επιτυχής εξαγορά της Toyota Industries θα αλλάξει τη συμμετοχή του Toyoda στο διοικητικό συμβούλιο της αυτοκινητοβιομηχανίας. Αν και τώρα είναι μικρότερη και με χαμηλότερο προφίλ από τον γίγαντα αυτοκινήτων, η Toyota Industries έχει μια ιερή θέση στην ιστορία της οικογένειας Toyoda.
Η ιστορία της χρονολογείται πριν από 135 χρόνια, όταν ο Sakichi βελτίωσε τα σχέδια του αργαλειού για την κατασκευή υφασμάτων, τα οποία εκείνη την εποχή αποτελούσαν σημαντικό εξαγωγικό προϊόν για την Ιαπωνία. Ο γιος του, Kiichiro, ίδρυσε την Toyota Motor το 1937.
Οι δύο εταιρείες εξακολουθούν να είναι στενά συνυφασμένες. Η Toyota Motor και οι θυγατρικές της κατέχουν περίπου το 38% των μετοχών της Toyota Industries, ενώ η Toyota Fudosan Co., η εταιρεία ακινήτων που έχει πρόεδρο τον Akio, κατέχει το 5%.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
