Νέο ανθρώπινο δυναμικό, αξιολόγηση των υπαλλήλων, real time εύρεση των τρένων είναι μόλις μερικές από τις παραμέτρους που θα συμπεριλαμβάνονται στο νέο νομοσχέδιο για τον σιδηρόδρομο, που θα παρουσιάσει ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης στο Υπουργικό Συμβούλιο στις 28 Απριλίου 2025.

Οι χρόνιες παθογένειες του ΟΣΕ, οι καθυστερήσεις στην υλοποίηση των σιδηροδρομικών έργων, οι φυσικές καταστροφές, οι συνεχείς βλάβες στη λειτουργία του σιδηρόδρομου, ήταν η αρχή του παγόβουνου, ούτως ώστε η αναδιαμόρφωση του σιδηροδρόμου να βρεθεί στην κορυφή της ατζέντας της Κυβέρνησης, με αποκορύφωμα το δυστύχημα των Τεμπών, που στοίχισε τη ζωή 57 πολιτών και συνεχίζει να παραμένει άλυτο.

1

Από την πρώτη στιγμή, μετά τον ανασχηματισμό της Κυβέρνησης τον περασμένο Μάρτιο, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρίστος Δήμας και ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης εξέφρασαν την επιτακτική ανάγκη για την ασφάλεια στο σιδηρόδρομο. Αυτή η ανάγκη έρχεται να υλοποιηθεί ως πάγιο αίτημα των πολιτών, μέσω του νέου νομοσχεδίου.

Ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια

Το νέο νομοσχέδιο, το οποίο ενσωματώνει τις συστάσεις του ERA, του ΕΟΔΑΣΑΑΜ και της ΡΑΣ, φέρνει μία νέα εποχή στο σιδηρόδρομο, καθώς η νέα εταιρεία Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Μ.Α.Ε. (στην οποία θα συγχωνευτούν, ΟΣΕ, ΓΑΙΑ ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ) θα λειτουργεί με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, κατά το πρότυπο της ΔΕΗ, όπως είχε αναφέρει και σε τοποθετήσεις του ο αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης Κωστής Χατζηδάκης. Να σημειωθεί δε, ότι το νομοσχέδιο στηρίζεται σε δύο πυλώνες: το ανθρώπινο δυναμικό και το σύστημα.

Αξιολόγηση ανθρώπινου δυναμικού

Συνεπώς, ο νέος ΟΣΕ δεν θα εξαρτάται από τις αργές διαδικασίες του δημοσίου και θα μπορεί να κάνει γρηγορότερα προσλήψεις ανάλογα με τις ανάγκες του. Αντιστοίχως ο νέος φορέας θα προχωρά σε απολύσεις όταν επιβάλλεται (όταν υπάρχουν παραλείψεις και λάθη που πχ οδηγούν σε κίνδυνο ασφαλείας), ενώ παράλληλα θα επιβραβεύει τους καλούς υπαλλήλους, δεδομένου ότι υπάρχει πρόβλεψη για bonus. Την ίδια ώρα θα προβλέπει και τη δημιουργία περισσότερων και πιο σύγχρονων κέντρων εκπαιδεύσεων. Όσον αφορά στην περίπτωση λάθους, ο υπάλληλος θα περνά εκ νέου από εκπαίδευση και αν επαναλαμβάνει το λάθος για τρίτη φορά θα απολύεται.

Παράλληλα, όπως αναφέρουν οι πηγές που γνωρίζουν καλά το θέμα, αυστηροποιείται και εκσυγχρονίζεται και ο Γενικός Κανονισμός Κίνησης, με την Επιτροπή Αναθεώρησης να έχει ξεκινήσει ήδη τις απαραίτητες διαδικασίες. Ο ΟΣΕ θα συμβληθεί και με το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας, ώστε να διενεργούνται από εκεί τα ψυχομετρικά τεστ, τα τεστ αντανακλαστικών και μια σειρά άλλων ασκήσεων υπό πίεση, ώστε να μπορέσει να γίνει ένα ξεκαθάρισμα του ανθρώπινου δυναμικού.

Καταρρίπτοντας το εμπόδιο της υποστελέχωσης

Παράλληλα, το νέο νομοσχέδιο έρχεται να φέρει τέλος σε μία από τις παθογένειες του ΟΣΕ, που δεν είναι άλλη από το ζήτημα της υποστελέχωσης. Εκτός από τις νέες προσλήψεις προσωπικού, ο κ. Κυρανάκης έχει έρθει ήδη σε επαφή με Έλληνες του εξωτερικού, που κατέχουν αντίστοιχες θέσεις στο σιδηρόδρομο, με σκοπό να στελεχώσουν τον νέο οργανισμό. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο επικεφαλής του νέου οργανισμού αναμένεται να είναι άτομο κλειδί, το οποίο θα είναι Έλληνας από το εξωτερικό, που θα έχει αυτή την εμπειρία, που χρειάζεται ο νέος ΟΣΕ.

Όπως επισημαίνουν πηγές που γνωρίζουν καλά το θέμα «το νέο πλαίσιο που θα δημιουργηθεί στον ΟΣΕ θα προσελκύσει Έλληνες που έχουν εμπειρία και γνώση από το εξωτερικό πάνω στον σιδηρόδρομο οι οποίοι θα έρθουν να δουλέψουν πίσω στην Ελλάδα με μισθούς καλύτερους από αυτούς του δημοσίου και θα καλλιεργηθεί αναπτυξιακή προοπτική».

Συλλήβδην, το μοντέλο ευελιξίας στις προσλήψεις για τον νέο ΟΣΕ, δεν θα εφαρμοστεί μόνο στον ΟΣΕ, αλλά κάτι αντίστοιχο θα ισχύει και για τον ΕΟΔΑΣΑΑΜ και ΡΑΣ ώστε να μπορούν να στελεχωθούν και να φέρουν εις πέρας το έργο τους, δηλαδή και ο ελεγχόμενος και ο ελεγκτής θα έχουν ευελιξία, ούτως ώστε να λειτουργήσουν επί ίσοις όροις.

Εκσυγχρονισμένα συστήματα

Παράλληλα, το νέο νομοσχέδιο θα φέρει και νέα συστήματα στον νέο ΟΣΕ με στόχο τη διαφάνεια και την ασφάλεια.

Ειδικότερα, μεταξύ άλλων θα χρησιμοποιηθεί το σύστημα Hellenic Position Assistant, που χρησιμοποιούν οι τοπογράφοι και άλλοι επαγγελματίες, το οποίο θα δίνει με ακρίβεια τη θέση του τρένου πάνω στον χάρτη. Όπως είχε αναφέρει κατά τη διάρκεια της τοποθέτησής του στο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών στις 10 Απριλίου 2025 ο κ. Κυρανάκης, εκείνη τη μέρα το τρένο ξεκίνησε από την Αθήνα με πομπό, για να καταγράψει δεδομένα στον οριζόντιο και κάθετο άξονα. Tο HEPOS χρησιμοποιείται ήδη πιλοτικά και αναμένεται μέσα στους επόμενους τρεις μήνες να ολοκληρωθεί η εγκατάστασή του σε όλα τα τρένα.

«Κάνοντας μία άσκηση με επαγγελματίες και επιστήμονες του χώρου, σήμερα ξεκίνησε ένα τρένο που μιλάει με αυτό το σύστημα και μπορεί να κάνει τη χαρτογράφηση του άξονα. Το σύστημα δίνει απόκλιση έως 5%. Το τρένο με τον πομπό ξεκίνησε από την Αθήνα και θα μας δώσει δεδομένα στον οριζόντιο και κάθετο άξονα. Θα μπορούμε να βλέπουμε και προβλήματα πάνω στον άξονα. Κάθε τρένο που θα έχει την άδεια να πατήσει στον ελληνικό σιδηρόδρομο, θα πρέπει να έχει αυτό το σύστημα», ανέφερε τότε ο κ. Κυρανάκης υπογραμμίζοντας ότι αυτό είναι μία δικλείδα ασφαλείας, που θα παρακολουθείται από έναν πύργο ελέγχου και ότι αυτή η υπηρεσία θα είναι προσβάσιμη ακόμα και από τους ίδιους τους πολίτες. «Θέλουμε να υπάρχει ορατότητα στην ασφάλεια», τόνισε ο αναπληρωτής υπουργός.

Να σημειωθεί δε ότι συνεχίζεται η ανάπτυξη του GSMR και μέχρι τον Μάιο του 2025, θα υπάρχει σε όλο το δίκτυο.

Στόχος οι νέοι επενδυτές

Με την αναδιαμόρφωση του σιδηροδρόμου, η κυβέρνηση εξετάζει και την ύπαρξη νέων επενδυτών, η οποία θα «σπάσει» το μονοπώλιο της Hellenic Train στις επιβατικές μεταφορές, δεδομένου ότι αυτή τη στιγμή στο σιδηροδρομικό δίκτυο πραγματοποιούν εμπορευματικές μεταφορές αμαξοστοιχίες 3 ακόμα εταιριών. Απώτερος σκοπός όλες οι εταιρείες που θα εκτελέσουν μεταφορές στο σιδηροδρομικό δίκτυο, να επενδύσουν στον σιδηρόδρομο με νέα τρένα, που θα εξασφαλίζουν τόσο την αναβάθμιση της επιβατικής εμπειρίας, αλλά και την ασφάλεια των πολιτών.

 

Διαβάστε επίσης:
Κυρανάκης: Σήμερα έγινε η πρώτη διαδρομή με πομπό για χαρτογράφηση του σιδηροδρομικού δικτύου

Κυρανάκης – Οδηγοί ταξί: Συνεχίζεται η «μάχη» για τις λεωφορειολωρίδες

Κυρανάκης: Μετά από 3 λάθη οι εργαζόμενοι θα απολύονται