Την ικανοποίηση του για την είσοδο του μεγιστάνα της ναυτιλίας John Fredriksen στο μετοχικό κεφάλαιο της Star Bulk εξέφρασε μιλώντας στο mononews o CEO της ναυτιλιακής εφοπλιστής Πέτρος Παππάς. Η παρουσία του Fredriksen ως μετόχου αποτελεί αναγνώριση της αξίας και των προοπτικών της εταιρείας, επισήμανε. 

Η είδηση ότι ο δισεκατομμυριούχος Νορβηγός απέκτησε 11,800,000 μετοχές της Star Bulk, που αντιστοιχούν στο 10,07% του μετοχικού της κεφαλαίου προκάλεσε αίσθηση, καθώς πριν από σχεδόν δύο εβδομάδες είχε προχωρήσει στην πώληση του 40,8% της ναυτιλιακής Golden Ocean, επίσης ισχυρής εταιρείας στο ξηρό φορτίο, στην οικογένεια Saverys έναντι 1,2 δισ. δολαρίων.

1

Η κίνηση αυτή σε συνδυασμό με την πώληση των gas carriers της άλλης εταιρείας του Avance Gas, στα τέλη του 2024, πυροδότησαν εικασίες ότι πιθανόν ο 81χρονος Fredriksen να ξεκινά την σταδιακή συρρίκνωση της ναυτιλιακή αυτοκρατορίας του. Ωστόσο, ο ίδιος διέψευσε κάτι τέτοιο μιλώντας πρόσφατα στη νορβηγική οικονομική εφημερίδα Finansavisen, λέγοντας ότι η ναυτιλία παραμένει ο ακρογωνιαίος λίθος των επενδύσεών του. Κάτι που επιβεβαίωσε και έμπρακτα μέσω της συμμετοχής του στην Star Bulk.

Αναλυτές της Fearnley Securities, σχολιάζοντας την επένδυση επισημαίνουν ότι «ταιριάζει με τη συνολική κατεύθυνση» που ακολουθεί ο Fredriksen, κατέχοντας μικρότερα παθητικά μερίδια σε μεγαλύτερες εταιρείες. Και χαρακτηρίζουν την κίνηση «ισχυρή ψήφο εμπιστοσύνης» στην Star Bulk αλλά και στην αγορά ξηρού χύδην φορτίου συνολικά.

«Σε κανέναν δεν αρέσει το είδος της αναταραχής που βλέπουμε τώρα στον κόσμο. Αλλά σε τέτοιες περιόδους μπορούν να γίνουν οι καλύτερες συμφωνίες», δήλωσε ο Fredriksen στην Finansavisen.

Η ναυτιλιακή του Πέτρου Παππά προστίθεται στην μεγάλη λίστα των επενδύσεων του ισχυρού άνδρα της ναυτιλίας, συμπεριλαμβανομένων των μεγαλύτερων συμμετοχών που έχει στην αμερικανική ναυτιλιακή International Seaways και στη νορβηγική επιχείρηση πλοίων αιολικής πρόωσης Edda Wind, της συμμετοχή του στην εταιρεία υπεράκτιων γεωτρήσεων Valaris Limited και στη νορβηγική πλοιοκτήτρια εταιρεία υπεράκτιων πλοίων DOF Group. 

Παράλληλα, έχει τον έλεγχο της ναυτιλιακής Frontline που δραστηριοποιείται στα τάνκερ, της εταιρείας μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου Flex LNG και της πλοιοκτήτριας SFL Corp, ενώ κατέχει και την ιδιωτική ναυτιλιακή Seatankers.

Η πορεία προς την επιτυχία

Ο John Fredriksen γεννήθηκε σε ένα εργατικό προάστιο του Όσλο το 1944. Ωστόσο, από το 2006 έχει κυπριακή υπηκοότητα και ζει στο Λονδίνο. Γνωστός στη ναυτιλιακή βιομηχανία ως «Big Wolf», δημιούργησε έναν από τους μεγαλύτερους στόλους του κόσμου κατά τη διάρκεια της καριέρας του.

Γιος ενός ηλεκτροσυγκολλητή, εγκατέλειψε το σχολείο και άρχισε σε νεαρή ηλικία να εργάζεται ως κλητήρας σε μία ναυλομεσιτική εταιρεία. Αν και γράφτηκε σε νυχτερινό σχολείο για να ολοκληρώσει την εκπαίδευσή του, τελικά βρήκε το τέλεξ στη δουλειά του πιο ενδιαφέρουσα πηγή γνώσης. Τα μηνύματά του έδειχναν ποιες εταιρείες ήθελαν να στείλουν φορτίο στο εξωτερικό και ποιοι πλοιοκτήτες αναζητούσαν ναυλώσεις.

Τη δεκαετία του 1960, έχοντας πλέον φύγει από την Νορβηγία, εργάστηκε σε ναυτιλιακές εταιρείες στη Νέα Υόρκη, τη Σιγκαπούρη, την Αθήνα και τη Βηρυτό.

Το 1973, αγόρασε το πρώτο του φορτηγό πλοίο, το Caricom, και έχασε 700.000 δολάρια, όταν η μηχανή του χάλασε στην Καραϊβική. Ωστόσο, δεν άργησε να ανακαλύψει μία νέα ευκαιρία: την αστάθεια εν καιρώ πολέμου.

Απέκτησε μακροπρόθεσμα συμβόλαια ναύλωσης δεξαμενόπλοιων το 1973 κατά τη διάρκεια του πολέμου του Γιομ Κιπούρ και κέρδισε 40 εκατομμύρια δολάρια όταν οι τιμές ανέκαμψαν πέντε χρόνια αργότερα.

Μεταφορές πετρελαίου

Η περιουσία του γιγαντώθηκε την εποχή των πολέμων Ιράν-Ιράκ τη δεκαετία του 1980, όταν τα δεξαμενόπλοιά του μετέφεραν πετρέλαιο με μεγάλο κίνδυνο, αλλά με τεράστια κέρδη. Συνέχισε να αυξάνει τον στόλο των δεξαμενόπλοιων του κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1990, αποκτώντας τον έλεγχο αντίπαλων ναυτιλιακών εταιρειών.

Δημοσιεύματα αναφέρουν ότι το 1996  σκέφτηκε να εγκαταλείψει τον κλάδο των τάνκερ, όταν το πλοίο του, Sea Empress, έχυσε 50.000 τόνους πετρελαίου στα ανοικτά των ακτών της Ουαλίας. Αντ’ αυτού, αύξησε τις επενδύσεις του, αγοράζοντας πλοία με διπλό κύτος που είναι πιο ανθεκτικά στις διαρροές και εξαγόρασε τη σουηδική ναυτιλιακή εταιρεία Frontline.

Προβλέποντας την πετρελαϊκή έκρηξη το 2005, ο Fredriksen ίδρυσε τη Seadrill, μια εταιρεία εκμετάλλευσης γεωτρύπανων βαθέων υδάτων και, το 2006, απέκτησε τον νορβηγικό ανταγωνιστή γεωτρήσεων Smedvig για 2,7 δισεκατομμύρια δολάρια, τη μεγαλύτερη εξαγορά του μέχρι σήμερα.

Η Seadrill είχε αρχικά αξία 200 εκατ. δολάρια, αλλά τελικά το ποσοστό 25% που κατείχε σε αυτήν o επιχειρηματίας έγινε το πιο πολύτιμο περιουσιακό του στοιχείο, αξίας άνω των 4 δισ. δολαρίων το 2013. Ωστόσο, η εταιρεία εισήλθε σε καθεστώς προστασίας από την πτώχευση τον Σεπτέμβριο του 2017 και τον Δεκέμβριο του 2020, καταφέρνοντας να ανακάμψει και τις δύο φορές.

Παραγωγή σολομού και ακίνητα

Εκτός από τον κλάδο της ναυτιλίας ο Fredriksen έχει αγοράσει πάνω από το 20% της Marine Harvest, του μεγαλύτερου παραγωγού σολομού εκτροφής στον κόσμο. Επίσης, κατέχει μία νορβηγική εταιρεία ακινήτων.

Η περιουσία του σύμφωνα με το Forbes ανέρχεται στα 17 δισ. δολάρια.

Ο δισεκατομμυριούχος είναι μανιώδης συλλέκτης έργων τέχνης ενώ είναι γνωστός και για την φιλανθρωπική του δράση. Επίσης, έχει δωρίσει εκατοντάδες εκατομμύρια νορβηγικές κορώνες για ιατρικές έρευνες στη Νορβηγία.

Έχει δύο δίδυμες κόρες τις Cecilie και Katherine Astrup Fredriksen, γεννημένες το 1983. Λόγω της εντυπωσιακής παρουσίας τους προσελκύουν την προσοχή των ταμπλόιντ και του τύπου, ενώ αρκετές φορές έχουν βρεθεί σε πρωτοσέλιδα όταν εμφανίζονται σε κοινωνικές εκδηλώσεις και λαμπερά πάρτι.

Αν και ο Fredriksen είναι έτοιμος να παραδώσει τον έλεγχο της αυτοκρατορίας σε αυτές, έχει διευκρινίσει, «οι κόρες μου δεν πρέπει να ζουν κάνοντας τη δουλειά που έκανα εγώ καθημερινά».

Αυτό σημαίνει ότι δεν θα αναλάβουν την καθημερινή διαχείριση των εταιρειών του και εκείνος προσπαθεί να τις αναδιοργανώσει κατά τέτοιο τρόπο ώστε να διατηρηθεί η κληρονομιά του μέσω ενός διαφορετικού μοντέλου διακυβέρνησης.

Διαβάστε επίσης:

Star Bulk: Κίνηση έκπληξη από τον μεγιστάνα Τζον Φρέντρικσεν – Απέκτησε το 10,07% της εταιρείας του Πέτρου Παππά

Αριστείδης Πίττας: Αυτονομήθηκε η EuroHoldings και ναύλωση με έσοδα 29 εκατ. δολαρίων για την Euroseas

Οι Έλληνες εφοπλιστές προτιμούν τις ευρωπαϊκές σημαίες της Μάλτας, της Κύπρου και της Πορτογαλίας και αποφεύγουν την ελληνική