Τις δύο τελευταίες δεκαετίες είχαμε συνηθίσει να φεύγουν από το εθνικό μας νηολόγιο πλοία και να πηγαίνουν σε σημαίες ξένων κρατών εκτός της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Τώρα, όμως, δυστυχώς, διαπιστώνουμε ότι πλοία ελληνικών συμφερόντων αποφεύγουν την ελληνική σημαία και προτιμούν τις σημαίες κρατών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως είναι της Μάλτας, της Κύπρου και της Πορτογαλίας – Μαδέϊρα.

1

Σύμφωνα με την επεξεργασία των στοιχείων από τα επίσημα στοιχεία που παρείχε η S&P Global Market Intelligence, στην Ελληνική Επιτροπή Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου,  προκύπτει ότι ο ελληνόκτητος στόλος είναι νηολογημένος σε περίπου 29 σημαίες και  ότι  τα πλοία ελληνικών συμφερόντων  αύξησαν τον στόλο της Πορτογαλίας κατά 62 πλοία, της Μάλτας κατά 51 πλοία και της Κύπρου κατά 19 πλοία.

Αυτό έχει ως συνέπεια, τα τρία νηολόγια, Μάλτας, Κύπρου και Πορτογαλίας – Μαδέϊρα να αντιπροσωπεύουν ως προς τον αριθμό των πλοίων το 21,6% του ελληνόκτητου στόλου, όταν ο υπό ελληνική σημαία στόλος αντιπροσωπεύει μόνο το 11,4% του ελληνόκτητου στόλου.

Η Μάλτα είναι πρώτη στην προτίμηση των ελληνόκτητων πλοίων με 13,9%, ακολουθεί η Κύπρος με 6% και η Πορτογαλία – Μαδέϊρα το 1,7% του ελληνόκτητου στόλου.

Στον αντίποδα, είχαμε μείωση σε άλλες σημαίες, όπως των Νήσων Μάρσαλ κατά 60 πλοία, του Παναμά κατά 27 πλοία, των Μπαχάμες, κατά 12 πλοία, της Λιβερίας κατά 10 πλοία και των Isle of Man κατά 1 πλοίο.

Υπενθυμίζεται ότι ο αριθμός των πλοίων που είναι νηολογημένος στο εθνικό μητρώο μειώθηκε κατά 16 πλοία, και κατέγραψε μείωση 2.976.462 DWT και 1.207.856 GT.

Οι σημαίες της Λιβερίας και της Νήσου Μάρσαλ βρίσκονται στην πρώτη γραμμή του ελληνόκτητου στόλου με 1.149 και 1.036 ελληνικά πλοία, αντίστοιχα, στα νηολόγια τους.

Όσον αφορά, σε χωρητικότητα σε DWT, η Λιβερία διαθέτει 103.121.400, που αντιπροσωπεύουν το 29,1%, οι Νήσοι Μάρσαλ 81.845.098, που αντιπροσωπεύουν το 23,1 % και η Μάλτα με 587 πλοία 53.575.910 σε DWT, που αντιπροσωπεύουν το 15,1% του ελληνικού στόλου σε DWT.

Η ελληνική σημαία έχει 480 πλοία των 48.717.807 DWT. Η ελληνική σημαία παραμένει στην τέταρτη θέση παγκοσμίως σε DWT, καθώς αντιπροσωπεύει το 13,8% του συνόλου DWT του ελληνόκτητου στόλου.

Σε επίπεδο DWT ακολουθεί ο Παναμάς με 300 πλοία και 20.054.910 DWT, η Κύπρος με 253 πλοία 18.561.879 DWT και οι Μπαχάμες με 190 πλοία 15.904.923 DWT.

 

Επιπλέον, πρέπει να επισημανθεί ότι ο συνολικός αριθμός των πλοίων που είναι νηολογημένα υπό σημαία της Ευρωπαϊκής Ένωσης ανέρχεται σε 1.414, που αποτελούν το 33,5% του ελληνικού στόλου. Το ποσοστό αυτό έχει αυξηθεί σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος των 1.278 πλοίων, που αντιπροσώπευαν το 30,3% του ελληνικού στόλου.

Για 38η συνεχή χρονιά ο συλλογικός φορέας των Ελλήνων εφοπλιστών που διαμένουν στο Λονδίνο – GSCC, παρουσιάζει στατιστικά στοιχεία, με τη μορφή πινάκων για ελληνικά ελεγχόμενα πλοία άνω των 1.000 GT, νηολογημένα με ελληνική και άλλη σημαία.

Σε σύγκριση με τα αντίστοιχα στοιχεία του προηγούμενου έτους, δείχνουν ότι, κατά τη διάρκεια του έτους έως τον Μάρτιο του 2025, ο ελληνικών συμφερόντων στόλος αυξήθηκε ως προς τον αριθμό των πλοίων και μειώθηκε ελαφρά ως προς τα DWT και GT.

Σύμφωνα με τα στοιχεία, στις 03.03.2025, τα ελληνικά συμφέροντα είχαν σημειώσει ρεκόρ 4.221 πλοίων διαφόρων κατηγοριών, 354.092.466 συνολικών DWT και 208.010.850 συνολικών GT.

Σε σύγκριση με τα στοιχεία του προηγούμενου έτους, παρατηρείται αύξηση 9 πλοίων και μείωση 1.117.034 σε DWT και 241.738 σε GT.

Τα στοιχεία δεν περιλαμβάνουν 456 πλοία διαφόρων κατηγοριών κατόπιν παραγγελίας από ναυπηγεία, συνολικά 43.186.564 σε  DWT και 27.035.837 σε GT.

Είναι ενδιαφέρον ότι τα στοιχεία του βιβλίου παραγγελιών αντιπροσωπεύουν αύξηση 23%, γεγονός που υποδηλώνει μεγαλύτερο ενδιαφέρον για πλοία νέας τεχνολογίας από Έλληνες πλοιοκτήτες.

Ο στόλος που είναι νηολογημένος υπό ελληνική σημαία έχει ελαφρώς μειωθεί ως προς τον αριθμό των πλοίων, εξακολουθώντας να αποτελείται από 480 πλοία.

Αυτό αντανακλά την ανάγκη η ελληνική σημαία να είναι λιγότερο γραφειοκρατική και πιο ευέλικτη, σημειώνουν οι αναλυτές της ετήσιας έκθεσης. Επίσης, σημειώθηκε μικρή μείωση σε DWT και GT και να ανέρχονται πλέον σε 29.551.538 GT και 48.717.807 DWT, σε αντίθεση με τα στοιχεία του προηγούμενου έτους 30.759.394 GT και 51.694.269 DWT.

Όσον αφορά το βιβλίο παραγγελιών ως προς τον τύπο του πλοίου, αυτή τη στιγμή υπάρχουν 157 δεξαμενόπλοια κατά παραγγελία για λογαριασμό Ελλήνων πλοιοκτητών, 66 δεξαμενόπλοια χημικών και προϊόντων, 54 δεξαμενόπλοια μεταφοράς υγραερίου, 132 πλοία μεταλλευμάτων και χύδην, 23 πλοία εμπορευματοκιβωτίων και 10 φορτηγά πλοία.

Το αξιοσημείωτο είναι ότι οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες αντιπροσωπεύουν το 22,7% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων, το 15,8% του παγκόσμιου στόλου Ore and Bulk και το 9,4% του στόλου Liquified Gas.

Ο ελληνόκτητος στόλος αντιστοιχεί στο 6,5% του παγκόσμιου στόλου ως προς τον αριθμό των πλοίων, στο 12,3% σε GT και στο 14,5% σε DWT.

Ο ελληνικός νηολογημένος στόλος ως ποσοστό του παγκόσμιου στόλου, σε αριθμό πλοίων, GT, και DWT είναι 0,7, 1,8 και 2,0 αντίστοιχα, όμως ότι για τα δεξαμενόπλοια, τα ποσοστά είναι 5,1, 5,6 και 5,7 αντίστοιχα.

Επισημαίνεται επίσης, ότι σημειώθηκε μικρή μείωση στον ελληνόκτητο στόλο ως ποσοστό του παγκόσμιου στόλου σε όλες τις κατηγορίες πλοίων, σε σχέση με τον αντίστοιχο τύπο παγκόσμιου στόλου για το έτος 2024.

Σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, τα ποσοστά έχουν ως εξής:

Oil Tankers

-Ποσοστό ως προς τον αριθμό των πλοίων 2024: 23,7

-Ποσοστό ως προς τον αριθμό των πλοίων 2025: 22,7

-Ποσοστό ως προς το σύνολο DWT 2024: 22,8

-Ποσοστό ως προς το σύνολο DWT 2025: 21,9

Δεξαμενόπλοια χημικών και προϊόντων

-Ποσοστό ως προς τον αριθμό πλοίων 2024: 5,6

Ποσοστό ως προς τον αριθμό των πλοίων 2025: 5,3

-Ποσοστό ως προς το σύνολο DWT 2024: 11,0

-Ποσοστό ως προς το σύνολο DWT 2025: 10,3

-Ποσοστό μεταφοράς υγροποιημένου αερίου σε αριθμό πλοίων 2024: 10,1.

-Ποσοστό ως προς τον αριθμό των πλοίων 2025: 9,4

-Ποσοστό ως προς το σύνολο DWT 2024: 13,4

-Ποσοστό ως προς το σύνολο DWT 2025: 12,5

Ore & Bulk Carriers

-Ποσοστό ως προς τον αριθμό των πλοίων 2024: 16,1

-Ποσοστό ως προς τον αριθμό των πλοίων 2025: 15,8

-Ποσοστό ως προς το συνολικό DWT 2024: 18,4

-Ποσοστό ως προς το συνολικό DWT 2025: 18,2

Ποσοστό εμπορευματοκιβωτίων

Ποσοστό ως προς τον αριθμό των πλοίων 2024: 6,0

Ποσοστό ως προς τον αριθμό των πλοίων 2025: 5,8

Ποσοστό ως προς το συνολικό DWT 2024: 5,7

Ποσοστό ως προς το συνολικό DWT 2025: 5,5

Ποσοστό φορτηγών πλοίων

Ποσοστό ως προς τον αριθμό των πλοίων 2024: 1,5

Ποσοστό ως προς τον αριθμό των πλοίων 2025: 1,4

Ποσοστό ως προς το συνολικό DWT 2024: 2,6

Ποσοστό ως προς το συνολικό DWT 2025: 2,6

Λοιπά φορτηγά

Ποσοστό ως προς τον αριθμό πλοίων 2025: 2,0

Ποσοστό ως προς το συνολικό DWT 2024: 2,6

Ποσοστό ως προς το συνολικό DWT 2025: 2,5

Επίσης, ο μέσος όρος ηλικίας του ελληνικού ελεγχόμενου στόλου σε πλοία αυξήθηκε ελαφρά σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, αλλά, ωστόσο, εξακολουθεί να είναι 4,3 χρόνια κάτω από τον μέσο όρο ηλικίας του παγκόσμιου στόλου.

Ο μέσος όρος ηλικίας των ελληνικών συμφερόντων στόλου σε πλοία ανέρχεται πλέον στα 14,2 έτη, έναντι 18,5 ετών για τον παγκόσμιο στόλο.

Όσον αφορά σε GT και DWT, είναι 12,6 και 12,5 έτη αντίστοιχα, έναντι 13,5 και 13,3 του παγκόσμιου στόλου.

Ο μέσος όρος ηλικίας του υπάρχοντος στόλου ελληνικής σημαίας κατέγραψε μικρή αύξηση ως προς τον αριθμό των πλοίων, φθάνοντας πλέον τα 16,3, έναντι 15,5 το 2024.

Μικρή αύξηση σημειώθηκε επίσης σε GT και DWT, με τιμές 10,7 και 10,3 αντίστοιχα, έναντι 290,29 ετών και 10,23 ετών.

 

Εξάλλου, έξι μεγάλοι διεθνείς νηογνώμονες έχουν στα βιβλία τους την πλειοψηφία του ελληνικού ελεγχόμενου στόλου:

-ClassNK: 849 πλοία (825 πλοία το 2024),

-Lloyd’s Register: 742 πλοία (761 πλοία το 2024),

-BV: 734 πλοία (736 πλοία το 2024),

-ABS: 730 πλοία (748 πλοία το 2024),

-DNV: 601 πλοία (609 πλοία το 2024) και

-RINA: 318 πλοία (289 πλοία το 2024)

Οι ακόλουθοι οκτώ μεγάλοι νηογνώμονες έχουν στα βιβλία τους την πλειοψηφία του ελληνικού νηολογημένου στόλου:

-ABS: 146 πλοία (143 πλοία το 2024),

-Lloyd’s Register: 89 πλοία (90 πλοία το 2024),

-DNV: 76 πλοία (83 πλοία το 2024),

-BV: 58 πλοία (58 πλοία το 2024),

-RINA: 48 πλοία (44 πλοία το 2024),

-ClassNK: 15 πλοία (15 πλοία το 2024),

KR: 7 πλοία (9 πλοία το 2024) και

-CCS: 5 πλοία (19 πλοία το 2024).

Διαβάστε επίσης

United Maritime (Σταμάτης Τσαντάνης): Καθαρά έσοδα στα 45,4 εκατ. δολάρια για το 2024

Ο «καυτός» φάκελος Κικίλια με τις αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια – Συνάντηση περιμένουν οι εφοπλιστές

Xclusiv: Οι δασμοί ενδεχομένως να αποδυναμώσουν την παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου και μείωση των ναύλων