ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Ο Βασίλης Κικίλιας, αναλαμβάνει σήμερα τα νέα του καθήκοντα στο υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, διαδεχόμενος τον Χρήστο Στυλιανίδη, ο οποίος τις τελευταίες ημέρες, δημοσιοποίησε τον απολογισμό του έργου του, τόσο για την ψηφιοποίηση των υπηρεσιών που παρέχει ο διοικητικός φορέας της ναυτιλίας, όσο και τα χρηματικά ποσά που εξασφάλισε από διάφορα ευρωπαϊκά προγράμματα και αναπτυξιακά ταμεία για την μετάβαση στην πράσινη ναυτιλία, στον εκσυγχρονισμό των λιμένων και την ενίσχυση του Λιμενικού Σώματος – Ελληνική Ακτοφυλακή.
Ο νέος υπουργός είναι ο 41ος υπουργός Ναυτιλίας από την Μεταπολίτευση του 1974 και καλείται από σήμερα να διαχειριστεί αποτελεσματικά μια σειρά φακέλων – θεμάτων που χρήζουν άμεσης παρέμβασης και επίλυσης.
Το πρώτο θέμα που πρέπει να αντιμετωπίσει ο Βασίλης Κικίλιας, είναι το θέμα της επιλογής της νέας ηγεσίας του Λιμενικού Σώματος – Ελληνική Ακτοφυλακή. Η τριετής θητεία του αρχηγού Γιώργου Αλεξανδράκη έληξε από τις 9 Μαρτίου, δεδομένου ότι ανέλαβε καθήκοντα στις 10 Μαρτίου 2022.
Επίσης, θα κριθούν και οι δύο υπαρχηγοί, Δρόσος Ρείζης και Τρύφων Κοντιζάς, που προήχθησαν στο βαθμό του υποναύαρχου στις 13 Μαρτίου 2024.
Στην επετηρίδα, ακολουθούν οι υποναύαρχοι Κωσταράκης, Χαμέτης, Καστάνης, Ροκίδης, Λαγκαδιανός και Κοντορούχας.
Ισχυρές πιέσεις ασκούνται από διάφορες πλευρές ώστε να προωθηθεί για αρχηγός ο Τρύφων Κοντιζάς, ωστόσο, ο Χρήστος Στυλιανίδης, άφησε να επιλέξει την ηγεσία του Λιμενικού Σώματος και να κρίνει τους ανώτατους αξιωματικούς, ο νέος υπουργός.
Το πιθανότερο σενάριο, που ακούγεται στην Ακτή Μιαούλη, είναι να απομακρυνθούν έξι ναύαρχοι και υποναύαρχοι. Εάν επαληθευτεί αυτό το σενάριο τότε θα απομακρυνθούν οι Αλεξανδράκης, Ρείζης, Κοντιζάς, Κωσταράκης, Χαμέτης, Καστάνης.
Τότε, η τριάδα που θα επικρατήσει για την ηγεσία του Λιμενικού Σώματος είναι η τριάδα των υποναυάρχων που ακολουθεί στην επετηρίδα και που είναι οι Ροκίδης, Λαγκαδιανός και Κοντορούχας.
Το δεύτερο πρόβλημα που θα χειριστεί ο νέος υπουργός, είναι η υπόθεση του πολύνεκρου ναυαγίου στην Πύλο, όπου οι πνιγμένοι ανέρχονται σε 600 αλλοδαπούς μετανάστες.
Ήδη, η ηγεσία του Λιμενικού Σώματος, κλήθηκε να απολογηθεί για το ναυάγιο στο Ναυτοδικείο έως το τέλος του τρέχοντος μήνα. Το θέμα αυτό θα κρίνει, σε μεγάλο βαθμό και την επιλογή του αρχηγού και των υπαρχηγών. Το πιθανότερο ενδεχόμενο είναι ότι όσοι κατηγορούνται να αποστρατευθούν.
Το τρίτο θέμα που πρέπει άμεσα να αντιμετωπίσει ο νέος υπουργός είναι οι επικείμενες υποχρεωτικές αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια από την 1η Μαΐου. Εκτιμάται ότι οι αυξήσεις από την Πρωτομαγιά θα κυμανθούν από 10% έως και 15% για τις εσωτερικές θαλάσσιες γραμμές.
Η “πράσινη ανάπτυξη”, φέρνει υποχρεωτικές αυξήσεις από την 1η Μαΐου του τρέχοντος έτους, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, κατά 10% στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια για το Αιγαίο, 15% για την Κρήτη και για την Αδριατική από 12 έως 30%!
Από την 1η Μαΐου του 2025, δηλαδή σε λιγότερο από δύο μήνες, η Μεσόγειος γίνεται Περιοχή Ελέγχου Εκπομπών Θείου. Με άλλα λόγια θα είναι υποχρεωτική η χρήση από τις ακτοπλοϊκές εταιρείες το καύσιμο MGO (Marine Gas Oil).
Η απαλλαγή από το θείο, θα επιβαρύνει το κόστος της λειτουργίας των πλοίων και αναπόφευκτα θα αυξηθούν σημαντικά τα εισιτήρια των επιβατών και των οχημάτων.
Επίσης, η σταδιακή επέκταση του Ευρωπαϊκού Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (ΣΕΔΕ – ETS) στις ναυτιλιακές μεταφορές έως το 2026 και οι αναμενόμενες δυσκολίες συμμόρφωσης με τη νέα νομοθεσία για καθαρά καύσιμα (FuelEU Maritime Initiative) εκτιμάται ότι θα αυξήσουν ακόμα περαιτέρω το λειτουργικό κόστος του κλάδου της ακτοπλοΐας.
Οι ακτοπλοϊκές εταιρείες είναι υποχρεωμένες να αγοράζουν πιστοποιητικά και να τα καταθέτουν για το 40% το 2024, το 70% το 2025 και το 100% των εξακριβωμένων εκπομπών τους βάσει του MRV κανονισμού από το 2026.
Για την Ελλάδα η υποχρέωση αφορά τις ακτοπλοϊκές γραμμές προς και από Κρήτη και Αδριατική.
Από την υποχρέωση αυτή εξαιρούνται μέχρι το 2030 οι δρομολογιακές ακτοπλοϊκές γραμμές που αφορούν τη σύνδεση νησιών, με πληθυσμό μικρότερο από 200.000 μόνιμους κατοίκους, με άλλα λιμάνια εντός της ίδιας χώρας.
Σημαντικό στοιχείο για να κατανοήσουμε τι επέρχεται με την πράσινη μετάβαση στην ελληνική ακτοπλοΐα, αρκεί να αναφέρουμε ότι έως το 2030, απαιτούνται τουλάχιστον 3,5 δισ. δολάρια.
Το τέταρτο θέμα είναι η εκκρεμότητα στις επιδοτούμενες θαλάσσιες γραμμές, για την εξυπηρέτηση των απομακρυσμένων νησιών. Μετά την απόφαση του υπ’ αριθμ. 389/2025 Διατακτικού του Δ’ Τμήματος του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ), η επίσπευση της διαδικασίας είναι επιτακτική ανάγκη.
Μετά από αυτή την εξέλιξη, η διεξαγωγή του ανοικτού δημόσιου διεθνούς αρχικού μειοδοτικού διαγωνισμού της υπ’ αριθμ. 2252.1.1/73526/24/15-10-2024 Ο.Ε. προκήρυξης θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη 20 Μαρτίου 2025 και ώρα 10:00 π.μ., σύμφωνα με την υπ’ αριθμ. 2252.1.1/92984/24/27-12-2024 απόφαση κ. ΥΝΑΝΠ.
Ο διαγωνισμός αφορά συνολικά 74 δρομολογιακές γραμμές που εξυπηρετούνται με συμβάσεις ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας.
Το πέμπτο θέμα είναι η διαχείριση ενός σημαντικού ποσού, που προσεγγίζει τα 1,68 δισ. ευρώ που προορίζονται 604 εκατ. ευρώ για την ακτοπλοία, 583 εκατ. ευρώ για τις Λιμενικές Υποδομές, 215 εκατ. ευρώ για την ενίσχυση του Λιμενικού Σώματος και 280 εκατ. ευρώ για τις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού και γενικότερα για την ναυτική εκπαίδευση.
Το στοίχημα του Βασίλη Κικίλια είναι να εκταμιεύσει όλα τα ποσά και να υλοποιήσει τα έργα που σχεδίασε και εξασφάλισε τα ανάλογα ποσά ο Χρήστος Στυλιανίδης.
Στον απολογισμό του, ο Χρήστος Στυλιανίδης, ανέφερε ότι από τα Ταμεία Μετανάστευσης και Εσωτερικών Υποθέσεων 2021-2027, εξασφάλισε για την ενίσχυση και αναβάθμιση της επιχειρησιακής ικανότητας του Λιμενικού Σώματος – Ελληνική Ακτοφυλακή, συνολικά 621,3 εκατ. ευρώ.
Το έκτο θέμα είναι η ανάπτυξη συνεργατικού σχηματισμού “cluster”, μέσω του οποίου θα ενισχυθούν οι εγχώριες επιχειρήσεις (ναυτιλιακός εξοπλισμός, ναυπηγοεπισκευή, ανάπτυξη πράσινων πλοίων). Με άλλα λόγια να διαμορφωθεί το απαραίτητο θεσμικό πλαίσιο για την λειτουργία των Ναυπηγείων και η προώθηση του ναυτιλιακού εξοπλισμού που κατασκευάζεται από ελληνικές εταιρείες.
Το έβδομο θέμα είναι η δημιουργία χρονοθυρίδων για τον ασφαλή ελλιμενισμό των πλοίων της ακτοπλοΐας.
Το όγδοο θέμα, είναι η ψηφιοποίηση του ελληνικού νηολογίου και η αύξηση των πλοίων με ελληνική σημαία.Αυτό είναι και μεγάλο στοίχημα του Βασίλη Κικίλια.
Σήμερα, ο υπό ελληνική σημαία ποντοπόρος στόλος διαθέτει μόνο 480 ποντοπόρα πλοία, ενώ τα ελληνόκτητα ποντοπόρα ανέρχονται σε 4.221 πλοία.
Η Ελληνική σημαία κατέγραψε μείωση κατά 16 πλοία, ενώ η χωρητικότητα μειώθηκε κατά 2.976.462 DWT και 1.207.856 GT, από τον Μάρτιο του 2024.
Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με τα στοιχεία που επεξεργάστηκε η S&P Global Market Intelligence, για την ετήσια έρευνα της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου – Committee, έως τις αρχές Μαρτίου 2025, ο εμπορικός στόλος διαφόρων τύπων και άνω των 1.000 κόρων ανέρχεται στο ιστορικό υψηλό των 4.221 πλοίων, τα οποία έχουν συνολική χωρητικότητα 354.092.466 DWT και 208.010.850 GT.
Σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος 2024, καταγράφεται μια αύξηση σε μονάδες κατά 9 πλοία, αλλά μείωση κατά 1.117.034 DWT και 241.738 GT.
Επισημαίνεται ότι δεν περιλαμβάνονται σε αυτά τα στοιχεία, τα υπό ναυπήγηση 456 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 43.186.564 DWT και 27.035.837 GT. Το βιβλίο παραγγελιών αυξήθηκε κατά 23%, κάτι που καταδεικνύει το έντονο ενδιαφέρον των Ελλήνων εφοπλιστών για πλοία νέας τεχνολογίας.
Η ανάπτυξη του ελληνικού στόλου σημαίνει αύξηση των θέσεων εργασίας, ενίσχυση του Ναυτικού Απομαχικού Ταμείου και ενίσχυση της διπλωματικής θέσης και ικανότητας της χώρας.
Ποιος είναι ο Βασίλης Κικίλιας
Ο Βασίλης Κικίλιας γεννήθηκε στην Αθήνα το 1974.
Είναι διδάκτωρ της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών, χειρουργός ορθοπεδικός, πτυχιούχος της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών, με μεταπτυχιακό στην Εθνική Σχολή Δημόσιας Υγείας.
Είναι απόφοιτος του Λεοντείου Λυκείου Νέας Σμύρνης. Ως καλαθοσφαιριστής έχει αγωνιστεί στον Πανιώνιο, στην ΑΕΚ και στις Εθνικές Ομάδες.
Το 2006 εκλέγεται Δημοτικός Σύμβουλος στο Δήμο της Αθήνας και στη συνέχεια αναλαμβάνει Πρόεδρος του Οργανισμού Νεολαίας και Άθλησης του Δήμου Αθηναίων.
Το 2010, ως υποψήφιος Περιφερειάρχης Αττικής, τίθεται επικεφαλής της Μείζονος Αντιπολίτευσης Περιφέρειας Αττικής. Την ίδια περίοδο αναλαμβάνει τα καθήκοντα του Αναπληρωτή Γραμματέα Προγράμματος της Νέας Δημοκρατίας.
Το 2012 εκλέγεται βουλευτής Α΄ Αθηνών με τη Νέα Δημοκρατία και από τις 10 Ιουνίου 2014 έως τον Ιανουάριο του 2015 διατελεί Υπουργός Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη.
Στις εκλογές του Ιανουαρίου και του Σεπτεμβρίου 2015, επανεκλέγεται βουλευτής Α΄ Αθηνών.
Από τον Ιανουάριο έως το Νοέμβριο του 2016, τοποθετείται Συντονιστής Μεταναστευτικής Πολιτικής της Νέας Δημοκρατίας.
Στις 18 Νοεμβρίου 2016 ορίζεται εκπρόσωπος Τύπου της Νέας Δημοκρατίας.
Στις 13 Οκτωβρίου 2017 αναλαμβάνει καθήκοντα Τομεάρχη Εθνικής Άμυνας.
Στις εκλογές του Ιουλίου 2019, επανεκλέγεται βουλευτής Α΄ Αθηνών.
Στις 9 Ιουλίου 2019 αναλαμβάνει το χαρτοφυλάκιο του Υπουργού Υγείας.
Στις 31 Αυγούστου 2021 ορίστηκε Υπουργός Τουρισμού.
Στις 27 Ιουνίου 2023 ορίστηκε Υπουργός Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας.
Είναι παντρεμένος με τη Τζένη Μπαλατσινού και έχουν έναν γιό.
Διαβάστε επίσης
Το “Ασκληπιός” του Βαγγέλη Μαρινάκη ύψωσε την ελληνική σημαία
Navios (Αγγελική Φράγκου): Παρέλαβε δύο νεότευκτα
Pyxis Tankers (Βαλέντιος Βαλεντής): Έσοδα 51,5 εκατ. δολάρια και κέρδη 12,9 εκατ. δολάρια
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
