Το αρχιτεκτονικό δίδυμο Mathias Mentze και Alexander Ottenstein ανέλαβε την πλήρη ανακαίνιση αυτής της πανέμορφης εξοχικής κατοικίας του 19ου αιώνα στο Jels της Δανίας.

Φωτογραφίες: Μonica Grue Steffensen
Φωτογραφίες: Μonica Grue Steffensen.
Φωτογραφίες: Μonica Grue Steffensen
Φωτογραφίες: Μonica Grue Steffensen.

Χτισμένη το 1885, η διώροφη κατοικία αποκτήθηκε από την οικογένεια Dinesen (γνωστή για την εμπορία ξύλινων δαπέδων) το 2004 και λειτούργησε ως ιδιωτική κατοικία για 15 χρόνια, πριν γίνει ξενώνας για τους καλεσμένους της εταιρίας.

1

Φωτογραφίες: Μonica Grue Steffensen
Φωτογραφίες: Μonica Grue Steffensen
Φωτογραφίες: Μonica Grue Steffensen
Φωτογραφίες: Μonica Grue Steffensen

Όταν η οικογένεια Dinesen ανέλαβε για πρώτη φορά το ακίνητο, μια αρχική ανακαίνιση από τον τοπικό αρχιτέκτονα και φίλο, Jørgen Overby, επανέφερε τις αρχικές αναλογίες και τις αρχιτεκτονικές λεπτομέρειες του κτιρίου.

Φωτογραφίες: Μonica Grue Steffensen
Φωτογραφίες: Μonica Grue Steffensen
Φωτογραφίες: Μonica Grue Steffensen
Φωτογραφίες: Μonica Grue Steffensen

Οι Mentze και Ottenstein ωστόσο έχουν καταφέρει πλέον να εγχύσουν ένα επιπλέον στρώμα «προσωπικότητας και ταυτότητας» στο σπίτι, περιγράφοντας το σχέδιό τους ως «ένα είδος αναδόμησης της, προηγουμένως, μινιμαλιστικής αισθητικής».

Φωτογραφίες: Μonica Grue Steffensen
Φωτογραφίες: Μonica Grue Steffensen
Φωτογραφίες: Μonica Grue Steffensen
Φωτογραφίες: Μonica Grue Steffensen

Έτσι, στη θέση των προηγουμένως λευκών τοίχων, πρόσθεσαν χρώματα που απηχούν αποχρώσεις που βρέθηκαν στη γύρω ύπαιθρο, μαζί με σύγχρονες πινελιές σε έπιπλα και διακοσμητικά εποχής.

Φωτογραφίες: Μonica Grue Steffensen
Φωτογραφίες: Μonica Grue Steffensen
Φωτογραφίες: Μonica Grue Steffensen
Φωτογραφίες: Μonica Grue Steffensen

«Το σπίτι ήταν ήδη ένα άθροισμα θραυσμάτων – θέλαμε να συνεχίσουμε αυτή την αφήγηση, τοποθετώντας νέα στοιχεία και προοπτικές, χωρίς να διαγράψουμε όσα προηγήθηκαν», εξηγεί το δίδυμο.

Φωτογραφίες: Μonica Grue Steffensen
Φωτογραφίες: Μonica Grue Steffensen
Φωτογραφίες: Μonica Grue Steffensen
Φωτογραφίες: Μonica Grue Steffensen

Στο ισόγειο, οι χρωματιστοί τοίχοι περιλαμβάνουν μια σειρά από πέντε δωμάτια που επικοινωνούν. Στο ένα άκρο βρίσκεται η κουζίνα, όπου ο τελικός τοίχος και μια διατηρημένη κουζίνα Garde Hvalsøe είναι χρωματισμένα σε απαλό πράσινο του δάσους.

 

Φωτογραφίες: Μonica Grue Steffensen
Φωτογραφίες: Μonica Grue Steffensen

Στο άλλο, υπάρχει μια σκούρα καφέ βιβλιοθήκη, ενώ οι αίθουσες υποδοχής στο ενδιάμεσο είναι βαμμένες σε ωχροκίτρινη απόχρωση.

Φωτογραφίες: Μonica Grue Steffensen
Φωτογραφίες: Μonica Grue Steffensen

 

«Διατηρήσαμε ένα σταθερό χρώμα για τα κουφώματα των θυρών και τα δοκάρια της οροφής, ενώ εισάγαμε μια κλίση από δωμάτιο σε δωμάτιο, ξεκινώντας με φωτεινότερα χρώματα και τελειώνοντας σε αυτό που κάποτε ήταν ένα οικογενειακό σαλόνι, το οποίο πλέον είναι μια φιλόξενη βιβλιοθήκη με σκούρους τοίχους», συνεχίζουν την ξενάγηση οι Mentze και Ottenstein.

Φωτογραφίες: Μonica Grue Steffensen
Φωτογραφίες: Μonica Grue Steffensen

Μια επανασχεδιασμένη σκάλα δημιουργεί μια απομονωμένη διαδρομή μέχρι τον πρώτο όροφο, η οποία έχει αναδιαμορφωθεί για να δημιουργήσει περισσότερα δωμάτια για τη διαμονή των επισκεπτών. Υπάρχουν δύο σουίτες, η καθεμία με ένα υπνοδωμάτιο με διπλό κρεβάτι, μια γκαρνταρόμπα και μια διπλανή κουκέτα.
Ορισμένες επιφάνειες εδώ είναι βαμμένες σε χρυσή ώχρα απόχρωση, ενώ άλλες διαθέτουν μια προσαρμοσμένη ταπετσαρία τυπωμένη με φύλλα που βρίσκονται στο γύρω τοπίο.

Φωτογραφίες: Μonica Grue Steffensen
Φωτογραφίες: Μonica Grue Steffensen

Η ξυλεία έλατου της Dinesen’s Douglas υπάρχει εύλογα παντού, παρέχοντας επιφάνειες δαπέδου, τοίχου και οροφής, καθώς και πόρτες και παντζούρια.

Φωτογραφίες: Μonica Grue Steffensen
Φωτογραφίες: Μonica Grue Steffensen

«Όλα τα ιστορικά παράθυρα έχουν τοποθετηθεί με εσωτερικά παντζούρια Douglas έλατου βαμμένα με λινέλαιο», είπε ο Hans Peter Dinesen, διευθυντής της εταιρίας και συνονόματος δισέγγονος του ιδρυτή της Dinesen. «Αυτά τα παντζούρια είναι κατασκευασμένα από την Dinesen Layers – μια κατασκευή τριών στρωμάτων στην οποία δύο από τα στρώματα αποτελούνται από ανακυκλωμένες αποκοπές – για να εξασφαλίσουν σταθερότητα και να αποτρέψουν την κίνηση».

Φωτογραφίες: Μonica Grue Steffensen
Φωτογραφίες: Μonica Grue Steffensen

Οι Mentze Ottenstein χρησιμοποίησαν τις αποχρώσεις ξύλου δρυός και στάχτης για την παραγωγή πολλών επίπλων που έγιναν κατά παραγγελία, όπως τα ράφια της βιβλιοθήκης, τα τραπέζια και τα σκαμπό κουζίνας, αλλά και τα διακοσμητικά κρεβάτια.

Φωτογραφίες: Μonica Grue Steffensen
Φωτογραφίες: Μonica Grue Steffensen

Η συλλογή επίπλων του Dinesen Senior, σχεδιασμένη από τον John Pawson, είναι επίσης παρούσα, ανάμεσα σε διαφορετικές αντίκες.

Φωτογραφίες: Μonica Grue Steffensen
Φωτογραφίες: Μonica Grue Steffensen

Οι αρχιτέκτονες επέλεξαν μικρά αντικείμενα σε πιο πλούσια ξύλα, όπως καρυδιά και αχλαδιά, για να κάνουν αντίθεση με το χλωμό ξύλο. Αυτά περιλαμβάνουν μια καρέκλα από το δίδυμο architect-artist RønholtKurz και μια σειρά από μπολ από τους Γεωργιανούς ξυλουργούς Peter Møller Rasmussen και Christian Vennerstrøm.

Φωτογραφίες: Μonica Grue Steffensen
Φωτογραφίες: Μonica Grue Steffensen

Το δίδυμο συνεργάστηκε επίσης με την Glass designer Nina Nørgaard σε μια σειρά από κρεμαστά φωτιστικά.

«Στο αποτέλεσμα, δεν πρόκειται πια για μια απλή ανακαίνιση. Αντίθετα, οι Mentze Ottenstein έχουν, με πολλούς τρόπους, ζωγραφίσει ένα πορτρέτο της οικογένειας και της εταιρείας μας – ένα πορτρέτο που σέβεται τις ρίζες μας ενώ παράλληλα τολμά να εκφραστεί μέσα από νέα σχήματα και χρώματα», δήλωσε ο Hans Peter Dinesen.
«Από τη μία, θέλαμε ο επανασχεδιασμός να παραμείνει πιστός στην ιστορία τόσο του οίκου όσο και της εταιρείας, ενώ από την άλλη θέλαμε να είναι πιο παιχνιδιάρικος και να αγκαλιάσει κάτι ελαφρώς τολμηρό και απροσδόκητο. Και το πέτυχαν».

Ο Dinesen ελπίζει ότι οι συνεργάτες θα χρησιμοποιήσουν το σπίτι για συγκεντρώσεις και συμπόσια, καθώς και ως μέρος διαμονής – πάντα στο όνομα της εταιρείας, ως ωδή στον ιδρυτή της. Αυτό το καλοκαίρι μάλιστα, θα φιλοξενηθεί εδώ ένα θερινό σχολείο για την αρχιτεκτονική σχολή της Βασιλικής Ακαδημίας της Δανίας.

«Ο σκοπός του σπιτιού εκτείνεται πέρα από εμάς ως οικογένεια – ανοίγοντάς το στην εταιρεία και στους στενούς μας συνεργάτες, περισσότεροι άνθρωποι μπορούν να βιώσουν το πνεύμα και τον χαρακτήρα του», προσθέτει ο Dinesen.

Διαβάστε επίσης:

Το πιο avant-garde αεροδρόμιο του πλανήτη

Culinary: H Jessica Rosval για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Στον Liu Jiakun το Pritzker Architecture Prize για το 2025