Στη δημοσίευση της έκθεσης πεπραγμένων για το 2024 προχώρησε ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ, δέκα μέρες μετά τη δημοσιοποίηση του πορίσματός του για την τραγωδία στα Τέμπη. Στην έκθεση πεπραγμένων ειδική μνεία γίνεται στα προβλήματα που κλήθηκε να αντιμετωπίσει ο φορέας λόγω των ελλείψεων που κλήθηκε να αντιμετωπίσει, κυρίως λόγω της έλλειψης ανθρώπινου δυναμικού.
Αν και ο φορέας συστάθηκε με τον Ν.5014/2023 τον Ιανουάριο του 2023, ένα μόλις μήνα πριν από το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, ο σιδηροδρομικός του τομέας κατάφερε να λειτουργήσει ένα χρόνο μετά το δυστύχημα, δηλαδή στις 14 Μαρτίου 2024, δεδομένου ότι μέχρι τότε δεν είχε ολοκληρωθεί η μετάταξη του πρώτου σιδηροδρομικού ερευνητή. Επιπλέον, μέχρι τα τέλη του 2024 στον Σιδηροδρομικό Τομέα μετατάχθηκαν συνολικά δύο σιδηροδρομικοί μηχανικοί και ένα τεχνικό στέλεχος.
Σύμφωνα με την εν λόγω έκθεση, για τη στελέχωση του φορέα έχουν συσταθεί 9 θέσεις διερευνητών σιδηροδρομικών ατυχημάτων, με τη διαδικασία μετάταξης σιδηροδρομικών μηχανικών για την κάλυψη των κενών οργανικών θέσεων στον τομέα της διερεύνησης ατυχημάτων να βρίσκεται σε εξέλιξη.
Ωστόσο, ο οργανισμός το 2024, ήρθε αντιμέτωπος με 6 σοβαρά προβλήματα που δυσχεραίνουν το έργο του.
Τα προβλήματα που αντιμετώπισε ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ το 2024
Τρεις κατηγορίες προβλημάτων κλήθηκε να αντιμετωπίσει ο φορέας για το 2024 και αυτές έχουν να κάνουν με την έλλειψη ανθρώπινου δυναμικού, τις ελλείψεις οχημάτων, όπως επίσης και ζητήματα χρηματοδοτήσεων.
Ειδικότερα, ο οργανισμός διαθέτει μόλις τρεις σιδηροδρομικούς διερευνητές, ενώ θα έπρεπε να έχει εννέα. Όσον αφορά στην οργάνωση του Σιδηροδρομικού Τομέα, για την εύρυθμη λειτουργία του θα πρέπει να συσταθεί μία ξεχωριστή διεύθυνση για τις σιδηροδρομικές διερευνήσεις, που να είναι ανεξάρτητη από τις αεροπορικές.
Παράλληλα, ο Οργανισμός υπογραμμίζει την έλλειψη αποζημιώσεων εκτός έδρας για διερευνήσεις, σε έκτακτες περιπτώσεις, που δεν καλύπτονται με τις διαδικασίες του δημοσίου. Οπότε, ο οργανισμός κρίνει πως πρέπει να καθοριστεί μία διαδικασία άμεσης αποζημίωσης του σιδηροδρομικού διερευνητή, όπως επίσης και των αντίστοιχων έκτακτων εξόδων και οδοιπορικών.
Επιπλέον, σχετικά με τις μετακινήσεις των διερευνητών τόσο για σιδηροδρομικά όσο και για τα αεροπορικά ζητήματα, ο οργανισμός διαθέτει μόλις ένα όχημα, το οποίο ήταν σε πολυετή ακινησία, ενώ μόνο για την εύρυθμη λειτουργία του σιδηροδρομικού τομέα απαιτούνται δύο.
Φλέγον ζήτημα είναι και αυτό των χρηματοδοτήσεων για εξωτερικές πραγματογνωμοσύνες και μελέτες, καθώς κατά τη διάρκεια διερευνήσεων προκύπτουν ζητήματα, που μπορούν να επιλυθούν μόνο μέσω της πρόσληψης εξωτερικών εξειδικευμένων επιστημόνων και εργαστηρίων για την εκπόνηση τεχνικών δοκιμών, μελετών και προσομοιώσεων. Την ίδια ώρα, απαραίτητη κρίνεται και η χρηματοδότηση για τη συνεργασία με το NIB Network και την εκπαίδευση των στελεχών του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, στα οποία είναι αναγκαία η συμμετοχή των διερευνητών, όπως επίσης αντιστοίχως και η συμμετοχή τους σε προγράμματα που διοργανώνονται από άλλους ευρωπαϊκούς φορείς κυρίως σε κράτη- μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Οι στόχοι του ΕΟΔΑΣΑΑΜ για το 2025
Εκτός από την έκδοση της έκθεσης για το δυστύχημα στα Τέμπη, η δημοσίευση της οποίας έγινε στις 27 Φεβρουαρίου 2025, ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ έχει θέσει άλλους 6 στόχους για το 2025.
Οι στόχοι του είναι:
1. η ολοκλήρωση τρεχουσών διερευνήσεων και προκαταρκτικών διερευνήσεων,
2. η στελέχωση με νέους σιδηροδρομικούς διερευνητές,
3. η σύναψη μνημονίων συνεργασίας με δικαστικές αρχές, την Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας, την Ελληνική Αστυνομία, το Πυροσβεστικό Σώμα και τους σιδηροδρομικούς φορείς, με σκοπό να τυποποιηθούν οι διαδικασίες συνεργασίας, συντονισμού και παροχής στοιχείων μεταξύ των εμπλεκόμενων μερών και να ληφθεί μέριμνα για την συμμετοχή του ΕΟΔΑΣΑΑΜ στα εκάστοτε Σχέδια Έκτακτης Ανάγκης αλλά και στο Ειδικό Σχέδιο Διαχείρισης Ανθρώπινων Απωλειών (ΣΔΑΑ),
4. η κατάρτιση λίστας με εκπαιδευτικά και ερευνητικά ιδρύματα και με πραγματογνώμονες για μελλοντική συνεργασία σε θέματα διερεύνησης,
5. η εκπαίδευση των σιδηροδρομικών διερευνητών από τον ERA στο πλαίσιο του προγράμματος «Υποστήριξη στην Ελλάδα για ασφάλεια και διαλειτουργικότητα» (Investigating SMS, Risk Management , Workshop on Risk Management- INFRABEL, Competence Management System, Workshop SMS & Risk Management – EUROSTAR) και
6. η συμμετοχή στα NIB Network Meeting και στο NIB Network Nordic Group Meeting, υπό την αιγίδα του NIB Δανίας. Συνεργασία με τον NIB Ιρλανδίας, σε θέματα διαδικασιών διερεύνησης.
Υπενθυμίζεται ότι για το 2023-2024, ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ συνέβαλε στη διερεύνηση τριών σημαντικών σιδηροδρομικών συμβάντων, μεταξύ των οποίων και αυτού των Τεμπών, όπως επίσης και στην προκαταρτική έρευνα άλλων 6 συμβάντων. Όπως αναφέρεται και στο καταστατικό του ο ρόλος του οργανισμού είναι διερευνητικός και δεν έχει να κάνει με την απόδοση της δικαιοσύνης, έργο των δικαστικών αρχών.
Διαβάστε επίσης:
Σιδηρόδρομος: Η «καυτή πατάτα» του νέου υπουργού Μεταφορών – Ποιοι θα αναλάβουν τα τρένα
Σιδηρόδρομος: Τα ζητήματα ασφαλείας, οι 17 συστάσεις και η πρόοδος του σχεδίου δράσης
Πόρισμα ΕΟΔΑΣΑΑΜ για Τέμπη: Ολα τα αναπάντητα ερωτήματα για τη σύγκρουση των τρένων
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
