ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Ανακηρύχθηκε και επίσημα η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ως οριστικός ανάδοχος για τη mega σύμβαση παραχώρησης του τμήματος Χανιά – Ηράκλειο του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) για 35 έτη, ανοίγοντας τον δρόμο για την υλοποίηση ενός εμβληματικού έργου η αξία του οποίου ξεπερνά τα 2 δισ. ευρώ. Ωστόσο, τα αμέσως επόμενα βήματα περιλαμβάνουν πέρα από την υπογραφή της παραχώρησης, το κομβικό σημείο της ολοκλήρωσης των απαλλοτριώσεων.
Επομένως, τα επόμενα βήματα για να φτάσουμε στην υπογραφή της Σύμβασης με την Παραχωρησιούχο εταιρεία και το Δημόσιο, η οποία αναμένεται να πραγματοποιηθεί εντός του Απριλίου, αλλά και στην έναρξη της παραχώρησης η οποία υπολογίζεται να γίνει το καλοκαίρι του 2025, εξαρτώνται από την αναθέτουσα αρχή η οποία θα πρέπει να αποστείλει για προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας στο Ελεγκτικό Συνέδριο τη σύμβαση παραχώρησης.
Ειδικότερα, η ομάδα των προαπαιτούμενων περιλαμβάνει την κύρωση της σύμβασης από τη Βουλή, όπως συμβαίνει σε όλες αυτές τις συμβάσεις παραχώρησης, την έγκαιρη υλοποίηση των απαλλοτριώσεων από την αναθέτουσα αρχή αλλά και κάποιες εγκρίσεις από την Κομισιόν.
Υπενθυμίζεται, πως έχει ολοκληρωθεί το χρηματοδοτικό σχήμα στο οποίο συμμετέχουν όλες οι συστημικές Τράπεζες με αποτέλεσμα τα βλέμματα είναι στραμμένα στο πότε θα ξεκινήσει να υλοποιείται το εμβληματικό αυτό έργο που θα αποκαταστήσει την ασφάλεια σε μια βασική διαδρομή της Κρήτης, καθιστώντας παράλληλα το πέρασμα Χανιά-Ηράκλειο δυνατό σε μόλις 70 λεπτά.
Ωστόσο το θέμα του κόστους του έργου παραμένει ανοιχτό καθώς ακόμα και αν οριστικοποιηθεί ο ανάδοχος, δεν θα έχει οριστικοποιηθεί το κόστος του οδικού άξονα το οποίο ήδη προσεγγίζει τα 2 δισ. ευρώ καθώς εκκρεμούν προσφυγές των δήμων Ηρακλείου και Μαλεβιζίου, που ζητούν αλλαγές σε κόμβους και άλλες παρεμβάσεις στο σχεδιασμό του ΒΟΑΚ.
Να σημειώσουμε πως με την κατακύρωση της παραχώρησης αυτής, η εισηγμένη ενισχύει ακόμη περισσότερο το χαρτοφυλάκιο των παραχωρήσεων που διαχειρίζεται μόνη της, καθώς σε αυτό εκτός από τη πρόσφατη προσθήκη της Αττικής Οδού, της Κεντρικής και Νέας Οδού εντάσσονται ο ΒΟΑΚ και η Εγνατία Οδός και άρα επίσημα το προσεχές διάστημα η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ θα κρατάει «τα κλειδιά» των μεγαλύτερων αυτοκινητοδρόμων της χώρας.
Το έργο
Ειδικότερα, πρόκειται για 35ρτή παραχώρηση, εκ των οποίων τα 5 έτη αφορούν την περίοδο των μελετών και κατασκευών. Ειδικότερα, το συνολικό μήκος του τμήματος Χανιά-Ηράκλειο ανέρχεται σε 187 χλμ. (συμπεριλαμβανομένων και 30 χλμ. που αφορούν το υπό προαίρεση τμήμα Κίσσαμος-Χανιά), ενώ το συνολικό μήκος του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης ανέρχεται σε περίπου 300 χλμ., συμπεριλαμβανομένων των τμημάτων «Χερσόνησος- Άγιος Νικόλαος» (βρίσκεται υπό κατασκευή μέσω ΣΔΙΤ) και «Άγιος Νικόλαος – Νεάπολη».
Σήμερα το κόστος του έργου υπολογίζεται σε περίπου 1,8 δισ. ευρώ, ενώ σύμφωνα με πληροφορίες, στην οικονομική προσφορά της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ η αιτούμενη κατά την περίοδο μελετών και κατασκευών χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου ανέρχεται στα 693 εκατ. ευρώ, ενώ η επιδότηση κατά την περίοδο λειτουργίας (δικαίωμα απόληψης σκιώδους διοδίου) αντιστοιχεί σε ποσοστό 64,62% επί των επιβαλλόμενων στους χρήστες διοδίων τελών.
Η χρηματοδότηση του ΒΟΑΚ από το Ταμείο Ανάκαμψης προσδιορίζεται στα 490 εκατ. για το σύνολο των τμημάτων από Χανιά μέχρι και τον Άγιο Νικόλαο. Από τα οποία τα 200 εκατ. ευρώ αφορούν το βασικό τμήμα Χανιά-Ηράκλειο, τα 90 εκατ. ευρώ το τμήμα Χερσόνησος-Νεάπολη και τα 200 εκατ. ευρώ το τμήμα Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος.
Ο ΒΟΑΚ θεωρείται ο μεγαλύτερος αυτοκινητόδρομος υπό κατασκευή σε όλη την Ευρώπη τη συγκεκριμένη περίοδο και το έργο προβλέπει την αναβάθμιση του τμήματος Χανιά-Ηράκλειο σε κλειστό αυτοκινητόδρομο με σκοπό να γίνει στο μεγαλύτερο τμήμα στην υφιστάμενη χάραξη, ενώ σε κάποια τμήματα θα υπάρχει νέα χάραξη αλλά και σήραγγες. Ειδικότερα, με τα επιμέρους τμήματα προβλέπει 46 Ανισόπεδους Κόμβους, 15 Σήραγγες με 14,5 χιλιόμετρα μήκος και 40 Γέφυρες με 8,67 χιλιόμετρα μήκος.
Η μέθοδος προβλέπει την ταυτόχρονη κατασκευή και λειτουργία του δρόμου και άρα την τμηματική παράδοση του οδικού άξονα. Αυτό σημαίνει πως εφόσον τα έργα ξεκινήσουν το 2026 αφού εξασφαλιστεί δηλαδή η περάτωση των απαλλοτριώσεων και των μελετών η ολοκλήρωση θα πρέπει να αναμένεται μετά το 2030 συμπεριλαμβανομένων των τμηματικών παραδόσεων.
Η ασφάλεια του οδικού άξονα θα εξασφαλίζεται με τα στηθαία ασφαλείας που θα τοποθετηθούν τόσο ενδιάμεσα στα ρεύματα κυκλοφορίας, όσο και στα πλάγια του άξονα, ενώ η ανώτατη ταχύτητα που θα μπορεί να αναπτύξει ο οδηγός θα είναι κατά τόπους τα 130χλμ/ώρα όπως συμβαίνει και στην υπόλοιπη χώρα. Τέλος με την ολοκλήρωση των εργασιών η διαδρομή Χανιά-Ηράκλειο θα διανύεται σε μόλις 70 λεπτά, ενώ η διαδρομή Χανιά-Άγιος Νικόλαος σε περίπου 100 λεπτά.
Ο νέος αυτοκινητόδρομος θα διαθέτει σε όλο το μήκος του δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση και Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης (ΛΕΑ), ανισόπεδους κόμβους, Σταθμούς Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ). Διόδια θα λειτουργούν στο υπό παραχώρηση τμήμα Χανιά-Ηράκλειο.
Διαβάστε επίσης:
Ποιοι αναλυτές «ψηφίζουν» ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Αlter Ego Media, Cenergy Holdings και ElvalHalcor
ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή: Νέα επένδυση στην αγορά ΑΠΕ της Βουλγαρίας
ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Οριστικός ανάδοχος του ΒΟΑΚ – Υπεγράφη η απόφαση
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Ισραήλ – Λίβανος: Ξεκινούν διαπραγματεύσεις για την επίλυση των διαφορών τους στα χερσαία σύνορα
- Κομισιόν: Προτείνει νόμο για τα «κρίσιμα φάρμακα» – Τα βασικά στοιχεία του νόμου
- Συνάντηση Κ. Μητσοτάκη με τον επικεφαλής του προγράμματος PISA του ΟΟΣΑ
- ΗΠΑ: Αύξηση των κενών θέσεων εργασίας τον Ιανουάριο – Μείωση των απολύσεων
